Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

kayaker

Cyklist
Ibland tänker jag att det inte är så illa med SB, inte bara mina stamhak på Regeringsgatan, Drottninggatan, Nybrogatan och Söderhallarna, utan även de lite risigare butikerna i stan som till exempel Rosenlundsgatan. Men för att återställa tron kollar jag in utbudet i butiken i Habo, där det mest ångestladdade SB-besök jag någonsin upplevt utspelade sig för några år sen. Och roligare har det inte blivit: Rödviner (på flaska) över 150:-, tretton till antalet varav nio Valpolicella, tre ytterligare italienare (Barolo, Chianti, och Rosso Conero) samt en fransos. Utbud som bara den! Väljer vi vitt vin tilltar ångesten - två stycken, en Sancerre och en kalifornisk chardonnay. Vet inte om ICA hade gjort så mycket sämre ifrån sig...
Ica hade gjort det bättre. Butiksägaren, och därigenom kunderna, har stor makt över sortimentet i sin butik.
 

epeb

Medlem
Om man googlar vinbutiker i Danmark så ser anledningen till att man inte vill ha kvar något Systembolag. Ett sånt utbud kan vi bara drömma om i detta landet. Nu pratar vi kvalitet och inte kvantitet, även om de också torgför billiga BiB det landet. Utbudet av kvalitetsviner är dock trots allt större om man orkar leta lite.
De flesta har hemleverans via nätet till mycket rimliga priser och köper man då hem från några lite olika webbutiker så spöar det vårt "kära" SB med sitt "outstanding" Beställningssortiment med hästlängder.
Tyvärr har många av de danska webbutikerna stängt sig mot svenska marknaden, så tills monopolet faller får man härda ut och göra sina kvalitativa inköp längre neråt i Europa, som Belgien, Tyskland, Italien m.fl.
Som jag ser det finns det ingen rimlig anledning att ha kvar något SB. Låt dom konkurrera på lika villkor med övriga Europamarknaden så får vi se vem som vinner i längden. Inte lär det blir uppsötade specialbeställda italienska amaroner och liknande som vinner det racet.
Jag handlar allt mitt vin nerifrån Europa eller via svenska näthandlare. Har inget behov av att gynna ett svenskt alkoholpolitiskt system som inte går att ändra på oberoende på vilket politiskt block som än styr.
 
en vild idé här som skulle kunna vara ett soft alternativ. Eftersom det största argument till monopolet är folkhälsan varför skulle SB inte kunna bli bara leverans och hämtningsställe för svenssons som väljer köpa på nätet? Och om det måste finnas SB butiker är det verkligen omöjligt att leverantörer har ett utrymme hos SB som skyltfönster på något sätt? Man skulle kunna slippa en stor del av den administrativa arbetsbördan som finns på SB och ha ett bredare utbud tillgängligt. Sedan ska konsumenten se på en gång om svenska leverantörer är pålitliga, om de kan leverera snabbt eller inte, om de sköter beställningar rätt eller inte.
 
Håller inte riktigt med, om du vill öppna alla möjligheter som erbjuds, så väljer man inte SB:s standardsortimet idag, utan om man gillar "exklusiva fine wines" väljer man internethandlarna. SB och deras lanseringar i webb och nya små partier plus BS, är bara idag komplement till internethandeln.

Internethandel är framtiden och så länge SB och politikerna inte stänger den möjligheten att köpa vin, så har man "alla" viner tillgängliga...

Jag är för marknadsekonomi och vill således aldrig att man har monopol över något som jag vill handla, men som jag sagt förut tror jag inte alla i Sverige automatiskt kommer att få bättre och billigare utbud i "Retail" (läs handlare typ lidl, ica, konsum etc.), utan det är de som bor i köpstarka områden (läs storstad) där förbättringarna kommer att ske.

Således kommer det att bli det som "svennsons" vill ha och som handlarna tjänar mycket pengar som kommer att styra vad som erbjuds hos handlarna. Tror väldigt få på forumet kommer att köpa sina viner där om monopolet slopas. Storstad kommer säkert att få handlare som erbjuder viner som både är exklusiva och med ålder... kommer säkert att botanisera där om det blir verklighet, men kommer som idag oftast att köpa mina viner över nätet, som det mesta inköp som man gör.. Hoppas för landsbygden skull, att SB blir kvar om monopolet slopas..

jag håller med att det blir inte direkt bättre utbud om viner säljs på mataffärer förutom om vissa av dem anställer vinkunniga och vill satsa på kvalité. Och jag har svårt att tro att svenssons blir vinkunniga i en dag även i ett år. För många BIBs år gör att svenssons kommer att vilja köpa samma utbud som förr fast senare på kvällen och på söndagar vilket tycker jag är sämsta argumenten att använda för monopolavskaffandet.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
jag håller med att det blir inte direkt bättre utbud om viner säljs på mataffärer förutom om vissa av dem anställer vinkunniga och vill satsa på kvalité. Och jag har svårt att tro att svenssons blir vinkunniga i en dag även i ett år. För många BIBs år gör att svenssons kommer att vilja köpa samma utbud som förr fast senare på kvällen och på söndagar vilket tycker jag är sämsta argumenten att använda för monopolavskaffandet.
Lösningen är att dessa människor köper två BiB på lördagen kl 14:55; en för lördag kväll och en för söndag kväll. Jag ser det hela tiden med alla olika produkter. De som dricker en flaska sprit om dagen köper minst två på lördagar för att ha till dagen därpå. Med andra ord är det ingen större skillnad.
 

Vino fino

Medlem
svenssons kommer att vilja köpa samma utbud som förr fast senare på kvällen och på söndagar vilket tycker jag är sämsta argumenten att använda för monopolavskaffandet.
Det där är gammal propaganda från lobbyn och en logisk kullerbytta. Det finns ingen koppling mellan begränsad tillgänglighet och monopol i detaljhandeln. Fri marknad betyder inte total tillgänglighet dygnet runt.

I princip samtliga världens länder har lagstiftat om begränsningar i tillgänglighet till alkohol (tid, plats, ålder på den som handlar). Väldigt få har monopol.
 

KimHartman

Medlem

Moderaterna är ett patetiskt parti, helt utan trovärdighet.

M hade, om de velat, kunnat få igenom stora delar av sin politik om det inte vore för principen att inte samarbeta med Sveriges nu kanske största parti - samma parti vars politik de uppenbarligen bit för bit verkar anpassa sig efter. Så varför skulle man lita på diverse alkoholpolitiska utspel? Tänker de ens rösta för ev egna förslag?

Hoppas att jag framöver kommer få anledning att fira M's sub-Lundgren-nivåer i opinionsundersökningarna med Champagne.. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Moderaterna är ett patetiskt parti, helt utan trovärdighet.

M hade, om de velat, kunnat få igenom stora delar av sin politik om det inte vore för principen att inte samarbeta med Sveriges nu kanske största parti - samma parti vars politik de uppenbarligen bit för bit verkar anpassa sig efter. Så varför skulle man lita på diverse alkoholpolitiska utspel? Tänker de ens rösta för ev egna förslag?

Hoppas att jag framöver kommer få anledning att fira M's sub-Lundgren-nivåer i opinionsundersökningarna med Champagne.. ;)
Moderaterna har knappast varit det parti som lyst klarast på senare tid, men jag förstår principfrågan att inte samarbeta med detta "kanske största parti"; detta parti saknar helt enkelt förmåga att styra Sverige på något större plan, plus en del andra skelett i bagaget, varför det vore en dålig idé att ens försöka... Jag tänker inte ta M i försvar för att de vikt ned sig gång på gång för den rödgröna röran, men man vinner inget på att samarbeta med det "kanske största partiet".
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Senaste Sifos väljarbarometer:

upload_2015-10-18_0-28-15.png


Tror inte du syftar på S utan på SD... Illa nog att de är tredje största parti, ingen med någorlunda intelligens vill att de skall ha något inflytande...

Bättre att S och M kommer överens om de stora frågorna som berör Sverige just nu...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Moderaterna är ett patetiskt parti, helt utan trovärdighet.

M hade, om de velat, kunnat få igenom stora delar av sin politik om det inte vore för principen att inte samarbeta med Sveriges nu kanske största parti - samma parti vars politik de uppenbarligen bit för bit verkar anpassa sig efter. Så varför skulle man lita på diverse alkoholpolitiska utspel? Tänker de ens rösta för ev egna förslag?

Hoppas att jag framöver kommer få anledning att fira M's sub-Lundgren-nivåer i opinionsundersökningarna med Champagne.. ;)

Du har helt rätt i att partiet saknar trovärdighet, precis likt de flesta andra svenska partier i Sverige i dagsläget. Som en som identifierar mig med libarala tankar och åsikter har jag rent politiskt givit upp hoppet om något parti för stunden, men blickar mot de ljusa punkter som kan komma av att man öppnar upp för en eventuell diskussion om att avskaffa något som jag tycker är förlegat. Vad är det värsta som kan hända i det här fallet? Att deras löften om att utreda alkoholmonopolets ställning i landet bara försvinner som tomma ord? Jag sätter inget större hopp till deras beslut på stämman, men bara att frågan dryftas på toppolitisk nivå tycker jag är något att glädja sig över.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Även om M mot förmodan skulle använda SD som vågmästare skulle inte SD ge stöd åt att ta bort SB, då de önskar bevara Systembolagets alkoholmonopol ....
 

KimHartman

Medlem
Senaste Sifos väljarbarometer:

Visa bifogad bild 5208

Att använda Sifos siffror för SD är väl ungefär som att rådfråga Robert Parker om tysk Riesling. Jag trodde att denna "house effect" var allmänt känt.

Bättre att S och M kommer överens om de stora frågorna som berör Sverige just nu...

Du menar att de partier som satt oss i den här soppan är de som helt plötsligt ska ordna upp allt?
 

KimHartman

Medlem
Även om M mot förmodan skulle använda SD som vågmästare skulle inte SD ge stöd åt att ta bort SB, då de önskar bevara Systembolagets alkoholmonopol ....

Det vet man väl inte innan man provat att förhandla? Jag är övertygad om att SD skulle kunna tänka sig att ge stöd åt det om man fick något i utbyte.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Även om M mot förmodan skulle använda SD som vågmästare skulle inte SD ge stöd åt att ta bort SB, då de önskar bevara Systembolagets alkoholmonopol ....
SD:s partiuppfattning är att de vill bevara monopolet, men de vill minska omfattningen på det en smula genom att tillåta gårdsförsäljning. När jag inför valet rankade partiernas alkoholpolitik ur ett "vad är bra för vindrickaren"-perspektiv placerade jag dem näst sist, men det byggde helt på att de ville gå ur EU, eftersom det skulle öppna dörren för att vända den svenska politiken rejält i förbudsriktning, oavsett vilket parti som genomför detta. (Rankingen byggde på vad partierna officiellt tyckte inför de två valen 2014, och vad de faktiskt gjort under gångna mandatperiod, så jag straffade t.ex. inte FP för att de var för totalt alkoholförbud på 1920-talet.)
Däremot vill jag minns att någon av kvällstidningarna förra året frågade partiernas riksdagskandidater vad de tyckte i massor av olika frågor, och att det just hos M och SD fanns många som var emot monopolet. Generellt är väl inställningen mer alkoholliberal i södra Sverige, där SD växte sig starka, och på senare år verkar de till stor del expanderat genom att före detta moderater har anslutit sig. Så det är kanske inte så förvånande att det inte finns något jättelikt stöd för monopolet hos SD:are. Men deras partilinje ser ut som den gör.
Sedan bygger nog uppfattningen om SD - väldigt mycket för eller väldigt mycket emot - mer på deras uppfattningar i andra frågor än just alkoholpolitiken... :)

Tillägg: den där undersökningen var Aftonbladets Valkompass som innehöll frågan: "Ska försäljning av starköl, vin och sprit i livsmedelsbutiker tillåtas?" Resultat: M 50,0%, SD 32,7%, FP 21,3%, C 12,5%, KD 5,1% (=2 svar), Fi 3,6% (=1 svar), MP 1,6% (=1 svar), S 0,7% (=1 svar), V 0,0%, Totalt 15,3%.
 
Last edited:
Moderaterna är ett patetiskt parti, helt utan trovärdighet.

M hade, om de velat, kunnat få igenom stora delar av sin politik om det inte vore för principen att inte samarbeta med Sveriges nu kanske största parti - samma parti vars politik de uppenbarligen bit för bit verkar anpassa sig efter. Så varför skulle man lita på diverse alkoholpolitiska utspel? Tänker de ens rösta för ev egna förslag?

Hoppas att jag framöver kommer få anledning att fira M's sub-Lundgren-nivåer i opinionsundersökningarna med Champagne.. ;)
har man glömt det här?
http://www.besoksliv.se/artikel/borg-vill-hoeja-alkoholskatten-–-igen-45747
och att alkoholskatten är nyttig för att finansiera studiebidrag sa han om jag kommer ihåg rätt samt att Sverige behöver sin kassako eller något i den stilen.
 
Det där är gammal propaganda från lobbyn och en logisk kullerbytta. Det finns ingen koppling mellan begränsad tillgänglighet och monopol i detaljhandeln. Fri marknad betyder inte total tillgänglighet dygnet runt.

I princip samtliga världens länder har lagstiftat om begränsningar i tillgänglighet till alkohol (tid, plats, ålder på den som handlar). Väldigt få har monopol.
just det: Frankrikes invånare kan inte köpa vin (eller något annat, mat och blöjor) på Auchan eller Continent Carrefour på söndagar för de har stängd (i de flesta supermarket förutom i Paris området). Att köpa alkohol på söndagar är ingen akutfråga i länder som inte har monopol men folk klarar sig. Jag menade precis så. Därför jag tycker att argumenten om öppettider på SB är ingen bra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
just det: Frankrikes invånare kan inte köpa vin (eller något annat, mat och blöjor) på Auchan eller Continent Carrefour på söndagar för de har stängd (i de flesta supermarket förutom i Paris området). Att köpa alkohol på söndagar är ingen akutfråga i länder som inte har monopol men folk klarar sig. Jag menade precis så. Därför jag tycker att argumenten om öppettider på SB är ingen bra.
Men det går att handla i vinbutiker, bensinmackar etc i Frankrike på söndagar.
 
Toppen