Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Vino fino

Medlem
Sedan "vi" flyttade från kungsgatan 8 till upplandsgatan/tegnergatan har allt blivit så jobbigt. De två närmaste butikerna är vasagatan och sveavägen. De butikerna är tyvärr förmpdligen bättre än någon av butikerna i linköping/Västerås /örebro/norrköping men gör mig inte glad :-( vasagatan har 20 franska och 38 italienska röda viner på helflaska >= 150 spänn.
Förut kunde man ju bara slinka in och kolla lite för att kanske spontanhandla nåt, men nu krävs det planering och disciplin.
Vasastan är ju fullkomligt hopplöst. Högsta medianinkomsten i Stockholm men makabert alkissortiment i butikerna. Kan det bero på att det inte finns en enda politisk institution i närheten?
Jämför med lyxsortimentsbutiken på Drottninggatan intill Riksdagen och departementen--- hur många bor i det kvarteret? 20 pers? 10?
 

Pessoa

Medlem
Det stora problemet är att basutbudet inte är bra. Det går inte att bara gå in i en butik och hitta nåt spännande. Man måste beställa först och vänta 4-8 dar. Sen finns det som sagt alldeles för mycket låtsasviner på hyllorna.

Butikerna är dessutom totalt sterila. Gå in i en butik utomlands och bli inspirerad!

Sen kan jag tycka att även med beställningssortiment så är utbudet från Loire minst sagt klent. Vi som gillar Chenin blanc och Cabernet franc får ofta leta på annat håll.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Bättre kunder snarare :)
Min bror är lustig. .. han köper färska kräftor för att de frysta är undermåliga och smakar illa. Men sen opponerar han sig när man köper öl som kostar 20-25 spänn för 33cl och bjuder på för han tycker det duger med undermålig skitöl som smakar illa.

Och inte biter argumenten på honom heller.
Du beskrev just 90% av Sveriges befolkning.
 

gece

Man vänjer sig.
Vasastan är ju fullkomligt hopplöst. Högsta medianinkomsten i Stockholm men makabert alkissortiment i butikerna. Kan det bero på att det inte finns en enda politisk institution i närheten?
Jämför med lyxsortimentsbutiken på Drottninggatan intill Riksdagen och departementen--- hur många bor i det kvarteret? 20 pers? 10?
Tydligen finns det en hel del hyresrätter där. Som man får tag i om man har rätt kontakter, kan antas (på tal om marknader...). Den enda jag träffat som bor där var iofs en stor champagneentusiast.
 

ChristianB

DipWSET
Det kanske är fel tråd att ta upp frågan i, men jag gjorde en sökning på "systembolaget" och bedömde den här som mest lämplig!

Sagt och gjort, idag diskuterade jag med en kollega huruvida det skulle se ut om vi tog bort monopolet. Jag är ju av den tanken att konkurrens skulle vara ett incitament för SB att verkligen förbättra sin verksamhet (man behöver ju inte ta bort SB bara för att monopolet försvinner), medan min kollega menade på att det då skulle bli mycket sämre utbud, lägre priser och bara fulvin i butikerna. Detta med härledning av att A) "Danmark har jättedåligt utbud av alkohol!" samt B) "Jag har jobbat i matvarubutik så jag vet hur de fungerar, det är bara vinst vinst vinst!".

Min fråga är helt enkelt, vad säger ni om argumenten? Främst Danmarkfrågan är lite främmande för mig för jag misstänker att det på det stora hela är lättare att få tag i bra vin där än här? Specialbutiker, matvarubutiker för enklare sorter och dessutom möjlighet att beställa vad man vill hem till dörren?
Att kollegan jobbade i matvarubutik för 10 år sedan känns som en rätt avlägsen sak, men kollegan ville inte erkänna att det antagligen har ändrats en del där. Ta bara utbudet av bra folköl som nu finns i så gott som alla dagligvarubutiker! :)
 
Det kanske är fel tråd att ta upp frågan i, men jag gjorde en sökning på "systembolaget" och bedömde den här som mest lämplig!

Sagt och gjort, idag diskuterade jag med en kollega huruvida det skulle se ut om vi tog bort monopolet. Jag är ju av den tanken att konkurrens skulle vara ett incitament för SB att verkligen förbättra sin verksamhet (man behöver ju inte ta bort SB bara för att monopolet försvinner), medan min kollega menade på att det då skulle bli mycket sämre utbud, lägre priser och bara fulvin i butikerna. Detta med härledning av att A) "Danmark har jättedåligt utbud av alkohol!" samt B) "Jag har jobbat i matvarubutik så jag vet hur de fungerar, det är bara vinst vinst vinst!".

Min fråga är helt enkelt, vad säger ni om argumenten? Främst Danmarkfrågan är lite främmande för mig för jag misstänker att det på det stora hela är lättare att få tag i bra vin där än här? Specialbutiker, matvarubutiker för enklare sorter och dessutom möjlighet att beställa vad man vill hem till dörren?
Att kollegan jobbade i matvarubutik för 10 år sedan känns som en rätt avlägsen sak, men kollegan ville inte erkänna att det antagligen har ändrats en del där. Ta bara utbudet av bra folköl som nu finns i så gott som alla dagligvarubutiker! :)
jag tar risken att bli kritiserad här. Något SB måste göra i sitt "uppdrag"är att göra så att ett sortiment som kunder vill ha och SB inte valde att ha i sina butiker är tillgängligt . Det handlar om beställningssortiment. SBs butiker är utlämningsställe för hela beställningssortiment dvs samtliga leverantörers sortiment. I så fall är det du som konsument som väljer hur du vill köpa. Om du väljer att köpa i butiker väljer du att köpa i SBs sortiment. Om du inte vill utan vill öppna alla möjligheter som erbjuds av samtliga godkända leverantörer (att bli godkänd är en administrativ fråga) väljer du BS.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Håller inte riktigt med, om du vill öppna alla möjligheter som erbjuds, så väljer man inte SB:s standardsortimet idag, utan om man gillar "exklusiva fine wines" väljer man internethandlarna. SB och deras lanseringar i webb och nya små partier plus BS, är bara idag komplement till internethandeln.

Internethandel är framtiden och så länge SB och politikerna inte stänger den möjligheten att köpa vin, så har man "alla" viner tillgängliga...

Jag är för marknadsekonomi och vill således aldrig att man har monopol över något som jag vill handla, men som jag sagt förut tror jag inte alla i Sverige automatiskt kommer att få bättre och billigare utbud i "Retail" (läs handlare typ lidl, ica, konsum etc.), utan det är de som bor i köpstarka områden (läs storstad) där förbättringarna kommer att ske.

Således kommer det att bli det som "svennsons" vill ha och som handlarna tjänar mycket pengar som kommer att styra vad som erbjuds hos handlarna. Tror väldigt få på forumet kommer att köpa sina viner där om monopolet slopas. Storstad kommer säkert att få handlare som erbjuder viner som både är exklusiva och med ålder... kommer säkert att botanisera där om det blir verklighet, men kommer som idag oftast att köpa mina viner över nätet, som det mesta inköp som man gör.. Hoppas för landsbygden skull, att SB blir kvar om monopolet slopas..
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Det kanske är fel tråd att ta upp frågan i, men jag gjorde en sökning på "systembolaget" och bedömde den här som mest lämplig!

Sagt och gjort, idag diskuterade jag med en kollega huruvida det skulle se ut om vi tog bort monopolet. Jag är ju av den tanken att konkurrens skulle vara ett incitament för SB att verkligen förbättra sin verksamhet (man behöver ju inte ta bort SB bara för att monopolet försvinner), medan min kollega menade på att det då skulle bli mycket sämre utbud, lägre priser och bara fulvin i butikerna. Detta med härledning av att A) "Danmark har jättedåligt utbud av alkohol!" samt B) "Jag har jobbat i matvarubutik så jag vet hur de fungerar, det är bara vinst vinst vinst!".

Min fråga är helt enkelt, vad säger ni om argumenten? Främst Danmarkfrågan är lite främmande för mig för jag misstänker att det på det stora hela är lättare att få tag i bra vin där än här? Specialbutiker, matvarubutiker för enklare sorter och dessutom möjlighet att beställa vad man vill hem till dörren?
Att kollegan jobbade i matvarubutik för 10 år sedan känns som en rätt avlägsen sak, men kollegan ville inte erkänna att det antagligen har ändrats en del där. Ta bara utbudet av bra folköl som nu finns i så gott som alla dagligvarubutiker! :)

Kan inte i min vildaste fantasi se varför ett Sverige utan alkoholmonopol skulle få ett sämre utbud (totalt) på vin än Danmark. Troligen blir det tvärtom såvida inte Sverige väljer att ha väsentligt högre skatter på sina alkoholprodukter än omvärlden.

Nu är ju inte det danska utbudet samma sak som det den svenska turisten ser i sin Brugsen-butik på semester i västra Jylland (tror dock att han hittar en enkel Barbaresco vilket @Emanuel gick bet på i Kalmar helt nyligen ,http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-372#post-90017). Men försvararna av monopol à la SB kanske tycker att det är för mycket begärt att de 36000 Kalmarborna skall ha tillgång till en Barbaresco över disk.

De siffror jag sett om det danska vinutbudet verkar passera 20000 artiklar med god marginal.

Gjorde för knappt två år sedan en egen "undersökning" genom att maila 5st större danska handlare och frågade hur många artiklar de förde i sitt sortiment just då. Jag räknade då ihop sortimentet från dessa 5 till ca 12000 artiklar och då tog jag inte med det faktum att flera av dem har ett tillfälligt sortiment som ibland bara finns tillgängligt under begränsad del av året.

I Köpenhamn och flera större städer finns såväl butiker och näthandlare (många har både-och) med mycket stort utbud och utöver det så finns det en uppsjö med nischade butiker både på nätet och fysiskt.
Kan sätta en bra slant på att vid ett eventuellt borttagande av det svenska monopolet så skulle vi snabbt få några egna Atomwine, Carlo Merolli, BaroloBrunello, Plus des Bulles, Decantalo, Xwine m.fl på den svenska vinscenen och de flesta medelstora och större städer skulle ha vinaffärer med (inte utan) Barbaresco och ngt eller några varuhus med en hyfsad vin- och ölavdelning.

Förstår inte hur ngn (speciellt din kollega @ChristianB som ju dessutom jobbar i branschen) kan blunda för enkel och tillgänglig fakta hur det ser ut i vår omvärld.

Här ett bra inlägg av Per Karlson på BKWine i ämnet:
http://www.bkwine.com/sv/debatt/carl-b-hamilton-ljuger-om-systembolagets-stora-utbud/


Nä nu tror jag att jag beställer en låda Lascombes -09 från Lidl i Danmark: http://www.lidlvin.dk/
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det kanske är fel tråd att ta upp frågan i, men jag gjorde en sökning på "systembolaget" och bedömde den här som mest lämplig!

Sagt och gjort, idag diskuterade jag med en kollega huruvida det skulle se ut om vi tog bort monopolet. Jag är ju av den tanken att konkurrens skulle vara ett incitament för SB att verkligen förbättra sin verksamhet (man behöver ju inte ta bort SB bara för att monopolet försvinner), medan min kollega menade på att det då skulle bli mycket sämre utbud, lägre priser och bara fulvin i butikerna. Detta med härledning av att A) "Danmark har jättedåligt utbud av alkohol!" samt B) "Jag har jobbat i matvarubutik så jag vet hur de fungerar, det är bara vinst vinst vinst!".

Min fråga är helt enkelt, vad säger ni om argumenten? Främst Danmarkfrågan är lite främmande för mig för jag misstänker att det på det stora hela är lättare att få tag i bra vin där än här? Specialbutiker, matvarubutiker för enklare sorter och dessutom möjlighet att beställa vad man vill hem till dörren?
Att kollegan jobbade i matvarubutik för 10 år sedan känns som en rätt avlägsen sak, men kollegan ville inte erkänna att det antagligen har ändrats en del där. Ta bara utbudet av bra folköl som nu finns i så gott som alla dagligvarubutiker! :)
Borde vara monopol på mataffärer också vilket underbart matutbud det skulle bli!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Borde vara monopol på mataffärer också vilket underbart matutbud det skulle bli!
...eller varför inte klädaffärer? På så vis så kan vi ju säkerställa att det inte springer omkring massa dåligt klädda sluskar i samhället...

o-CLONING-facebook.jpg

Föreställ er att det är välklädda italienare så inser ni snart storheten!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...eller varför inte klädaffärer? På så vis så kan vi ju säkerställa att det inte springer omkring massa dåligt klädda sluskar i samhället...
Föreställ er att det är välklädda italienare så inser ni snart storheten!

Vilken lysande idé!

Klädernas motsvarighet till BIB finns ju redan som färdigt koncept.
grattis.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Förstår inte hur ngn (speciellt din kollega @ChristianB som ju dessutom jobbar i branschen) kan blunda för enkel och tillgänglig fakta hur det ser ut i vår omvärld.
Åh, det är helt enkelt en fråga om hjärntvätt och övertygelse om den egna förmågan att vara bättre än alla andra. ;)

Vi har för övrigt ingen Barbaresco hos oss, trots att vi är typ tredje största butiken i ett område på 17 butiker...
 

Vino fino

Medlem
Jag har sagt det förr och säger det igen: även som monopol är det svenska monopolet tveklöst sämst i klassen. Systembolaget är en parodi. Jämförbara platser--- demografiskt, ekonomiskt, utvecklingsmässigt--- med alkoholmonopol ligger milslångt före. Kolla Quebec och Pennsylvania. (googla SAQ och PLCB)

Sen håller jag helt med @chambertin om hur mycket bättre danskarna har det. Det mest slående av allt är ändå hur mycket bättre den danska alkhoholkonsumtionen är (med sin hemska fria marknad): danskarna dricker mindre och mycket dyrare vin än svenskarna. Så folkhälsoargumentet faller. Som vanligt när monopolhetsarnas argument granskas i sömmarna.

Global wine markets 1961 - 2009 : a statistical ... - oapen
 

Peder

Medlem
Åh, det är helt enkelt en fråga om hjärntvätt och övertygelse om den egna förmågan att vara bättre än alla andra. ;)

Vi har för övrigt ingen Barbaresco hos oss, trots att vi är typ tredje största butiken i ett område på 17 butiker...

Personligen kan jag se att det finns både gott och ont med Systembolaget kring dess sortiment. De människor däremot som försvarar SB är ofta okunniga människor som det ändå visar sig ganska fort dricker tråkiga viner även om det finns undantag bland de som försvarar SB. I Stockholm skulle utbudet bli avsevärt bättre om Systembolaget inte hade ensamrätt på att få driva butiker. Regeringsgatan har ett delvis bra utbud men skulle blekna om marknaden blev fri. Bor man på landsbygden i Sverige är sortimentet redan väldigt dåligt hos Systembolaget och då brukar man kontra med att beställningssortimentet finns, men vilken modern människa i dagens läge känner inte till Ehandel. Så försvarar man SB genom beställningssortimentet är man ett utdöende släkte som inte vet vad en internetuppkoppling är. Redan idag så får man hem viner snabbare ifrån Tyskland i många fall genom att beställa från någon butik som är listad på wine-searcher.com än vad Systembolaget klarar av tidsmässigt genom BS trots att vinerna finns i Sverige.

Sedan har vi en stor skara som talar om hur mycket dyrare vinerna skulle bli om inte Systembolaget fanns och om så är fallet är det ju ett väldigt dåligt folkhälsoperspektiv att Systembolaget skall finnas kvar för att hålla priserna nere. Jag kan garantera att det det kommer finnas prisvärd Ripasso och Amarone som är ett billigt hopkok även efter Systembolagets fall för dessa människor. Skulle en flaska Pol Roger mot all förmodan kosta 419 kronor istället för 399:- på grund av Systembolagets fall så får jag ta det. Då jag föredrar ett större utbud och redan idag så finns det många viner som är över hundra kronor billigare utomlands trots att alkoholskatten bara är på dryga 17 kronor per flaska.
 

chambertin

Medlem
Vi har för övrigt ingen Barbaresco hos oss, trots att vi är typ tredje största butiken i ett område på 17 butiker...
Grattis !;)
Du har säkert ngn Nebbiolo d'Alba i stället (same same but different) men du får ju inte rekommendera viner så vad säger du om kunden frågar ?
 

ChristianB

DipWSET
Ord och inga visor, @Peder, det är därför jag uppskattar det här stället! :)

Du har säkert ngn Nebbiolo d'Alba i stället (same same but different) men du får ju inte rekommendera viner så vad säger du om kunden frågar ?
Det finns ju en Nebbiolo i fasta sortimentet för 99 kr, samt ett par enklare Barolo (Ricossa och Vajra), men för tillfället har vi faktiskt tagit in lite småpartier, däribland La Spinetta Nebbiolo. ;) Och ja, visst är de dyrare än vad de flesta är villiga att betala för en flaska, men å andra sidan så är det ganska få som frågar specifikt efter Nebbiolo...
 

gece

Man vänjer sig.
Hoppas för landsbygden skull, att SB blir kvar om monopolet slopas..
Ibland tänker jag att det inte är så illa med SB, inte bara mina stamhak på Regeringsgatan, Drottninggatan, Nybrogatan och Söderhallarna, utan även de lite risigare butikerna i stan som till exempel Rosenlundsgatan. Men för att återställa tron kollar jag in utbudet i butiken i Habo, där det mest ångestladdade SB-besök jag någonsin upplevt utspelade sig för några år sen. Och roligare har det inte blivit: Rödviner (på flaska) över 150:-, tretton till antalet varav nio Valpolicella, tre ytterligare italienare (Barolo, Chianti, och Rosso Conero) samt en fransos. Utbud som bara den! Väljer vi vitt vin tilltar ångesten - två stycken, en Sancerre och en kalifornisk chardonnay. Vet inte om ICA hade gjort så mycket sämre ifrån sig...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ibland tänker jag att det inte är så illa med SB, inte bara mina stamhak på Regeringsgatan, Drottninggatan, Nybrogatan och Söderhallarna, utan även de lite risigare butikerna i stan som till exempel Rosenlundsgatan. Men för att återställa tron kollar jag in utbudet i butiken i Habo, där det mest ångestladdade SB-besök jag någonsin upplevt utspelade sig för några år sen. Och roligare har det inte blivit: Rödviner (på flaska) över 150:-, tretton till antalet varav nio Valpolicella, tre ytterligare italienare (Barolo, Chianti, och Rosso Conero) samt en fransos. Utbud som bara den! Väljer vi vitt vin tilltar ångesten - två stycken, en Sancerre och en kalifornisk chardonnay. Vet inte om ICA hade gjort så mycket sämre ifrån sig...

ICA skulle säkert klara sig lika dåligt;).

Jag är överens med Peder om att tex Stockholm skulle få mycket bättre utbud i fysiska butiker om det skedde en avreglering, men jag är inte övertygad om att det blir så mycket bättre utbud utanför storstan (nu pratar vi fysiska butiker). De man kan hoppas på är att den svenska internethandeln skulle blomstra vid en avreglering som den gör i utlandet... För mig är det inte så viktigt att SB försvinner, det är viktigare att monopolet upphör.
 
Toppen