Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Mattias Schyberg

Administratör
Vet inte om ni snubblat över denna sida tidigare, men jag har nu gjort det, skratta rejält faktiskt. :D

Vad tycker ni? APK.SE (Alkohol Per Krona).

Tre Apor ligger på fjärde plats i Vin-Segmentet (Rött).
Toppar på listan gör något som heter, Valentin Fleur Merlot (Rött).

8 av 10 top är såklart Box, så här kan ni fynda. :cool:
Gammalt som gatan men lika kul ändå. :)
 

sunqan

Vinös
När ska systembolaget införa ett system liknande svenska spels? Dvs att man måste vara registrerad för att få handla, och att man måste sätta en maxnivå per vecka för inköp - som bara kan ändras en gång per vecka och som börjar gälla nästa vecka. Det är ju enkelt- bara att visa körkortet.
 

Vino fino

Medlem
Igår gjorde jag det man aldrig bör göra, dvs gå till Monopolet och spontanhandla. Hur dum får man bli. Hur tänkte jag här?

Jag har drygt hundra pavor i mellanlagring på gångavstånd men jag ville ändå låta dessa vara ifred och var på jakt efter något till kvällens middag. Lite välhängd kossa och sauce choron— borde inte vara så svårt?
I butiken fanns fem Bdx’er över 150 kr. Tänkte också ta med en italienare, vilket kanske inte är helt schysst med tanke på maten, men jag var på en provning med Felsina för ett tag sedan och ville kolla om de var lika sura i verkligheten som de var den kvällen. Tryckte också ned extra mycket reducerad tomat i såsen bara för att blidka den där förbaskade "jag smakar alltid tomatbuske"-Chiantin.

Slutsats 1: det fasta och det tillfälliga sortimentet i en normal butik är katastrofalt och gör Monopolets skryt om “väl utvalt, blindprovat, bäst i sin kategori” skrattretande ihåligt

Slutsats 2: “fynd” i Monopolets sortiment (om vi bortser från DRC och andra avarter) beror på slump, inte på aktivt val från de som bestämmer sortimentet. Jag har aldrig druckit ett “fynd” i nyligen lanserade viner, bara hittat fynd då det har kommit ut en ny årgång av ett redan inkvalat vin som råkat bli briljant i en specifik årgång. Dvs helt utan inköpsavdelningens förtjänst

Slutsats 3: ingen nyhet för de flesta men herregud, alla stackars svenska vinälskare, köp ett ordentligt lager av bra viner från europeiska handlare så att ni inte riskerar utsättas för hemskheten där Monopolets inköpare styr det ni ska dricka vid ett givet ögonblick

2006 Capbern Gasqueton: lite snipig röd frukt, gammal källare, en knapp matsked cederträ. 199 spänn? Seriöst?? 84 p
2012 Felsina Berdarenga CC
: lite körsbär, lite björnklister, en tesked mynta. Mjäääk. 85 p

Vilka nedköp. Vilken tragedi. Inget vin matchade direkt maten men Bdx’en klarade ändå knappt godkänt. Italienaren lika omöjlig som vanligt när det inte är italiensk mat. Gud vad deprimerande.

IMG_9271.JPG
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag kollade hur många Bdx över 150kr som jag hade på mitt lokala bolag och det var många fler än vad en "normal butik" verkar ha. Vad tycker forumet om att köpkraft verkar ha en stor betydelse på vad den lokala butiken har för sortiment? Vad säger Sveriges "jantelag" om detta?

Jantelagen:

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Spelar dock inte så stor roll för mig då jag sällan köper något vin ur deras standardsortiment, däremot så kommer ganska mycket ur T5 till mitt lokala bolag, så jag slipper beställa vinerna över nätet...
 

gece

Man vänjer sig.
Vad tycker forumet om att köpkraft verkar ha en stor betydelse på vad den lokala butiken har för sortiment?
Jag arbetar ju i krokarna av Stureplan så för mig är det kanon! Är det något läckert från småpartierna som tagit slut på Passagen är det bara att ta en liten omväg förbi Nybrogatan (Östermalmstorg, go figure), Drottninggatan (vid alla finansdepartementet, go figure, igen) eller Söderhallarna. Så, för oss inne i huvudstan är det kanon, även om bolaget på Rosenlundsgatan har ett synnerligen deprimerande utbud - ytterst obekvämt då det tar flera minuter längre att gå till Söderhallarna...

Utanför storstadsregionerna har jag noterat att det inte är så kul utbud dock. Tur man inte bor där så att man kan ta del av monopolets utmärkta utbud!
 

Vino fino

Medlem
@Vino fino , av ren nyfikenhet på vad som är en "normal butik", vilket handlade du i? Du behöver naturligtvis inte avslöja det, men jag vet att det inte var min för vi har bara EN Bdx över 150 kr. :p
Ville inte babbla för mycket och gå in på era butikskategorier men det var Kungsholms torg, vilket är kategori ? (nya hemsidan har "glömt" att få med informationen om hur butikerna klassas). Dvs mitt i innerstan där @gece tycker att utbudet är bra och jag tycker det är fullkomligt undermåligt.

Jag tycker t.o.m. att Passagens utbud är undermåligt--- är det det bästa som går att åstadkomma när man har ensamrätt och har 1 (en!) fullsortimentsbutik som ska serva regionens 2,2 miljoner människor med "världens bästa sortiment"?

Och de stackarna som bor i Åmål ska vi inte ens prata om. (17 pavor rött över 150kr, varav 14 flaskor italienskt trams)
 

kayaker

Cyklist
Jag tycker t.o.m. att Passagens utbud är undermåligt--- är det det bästa som går att åstadkomma när man har ensamrätt och har 1 (en!) fullsortimentsbutik som ska serva regionens 2,2 miljoner människor med "världens bästa sortiment"?

Och de stackarna som bor i Åmål ska vi inte ens prata om. (17 pavor rött över 150kr, varav 14 flaskor italienskt trams)
Jag kan bara instämma. Jag köper i princip aldrig vin på måfå i Sverige utan jag går dit om jag har en beställning att hämta. Om jag då har tur så kan jag hitta något intressant i butiken. Bromma Blocks är min "hemmabutik" så det kan hända. De verkar ha 21 olika Bordeauxer för >150kr i skrivande stund.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
De flesta här på forumet inkl. mig själv önskar inget hellre att Monopolet skulle upphöra. Jag är för fri konkurrens och marknadsekonomi, punkt!

Det man kan fundera på är vilka konsekvenser det skulle få på utbudet i Sverige som helhet? Jag tror själv att det skulle bli ännu mer skillnad mellan lansbygd och tätort än var det är idag. Storstad med större köpkraft skulle troligen få ett större utbud och de mindre skulle få ännu sämre än idag (De som är intresserade av vin, köper redan idag sina viner via olika internethandlare). Det kanske är något som är acceptabelt, om man bor i glesbygd så är man van att har sämre utbud på det mesta. De har ju redan idag dåligt utbud om man jämför med storstan.

Något annat som jag har funderat över är, på de marknader som är någorlunda avreglerade i Sveriges närhet tex båtarna som går mellan Sverige och övriga länder, så är det viner som erbjuds, de som forumet förkastar... så om försäljning av alkoholhaltiga drycker blir fria från monopolet, vad tror ni kommer hända med sortimentet? Är det så att vi kommer få ännu mer söta viner i BiB format än idag? Sveriges smak verkar ju inte vara densamma som forumets.

En annan fråga som jag funderat över om forumet fick bestämma sortimentet på bolaget, vad skulle övriga Sverige säga? och skulle vi kunna komma överens om vad som skulle erbjudas? Skulle vi vara nöjda med det forumet kom fram till?

Jag är dock ganska säker på att jag skulle få det bättre (åtminstone större utbud), men det beror nog på att jag bor i ett område med "hygglig" köpkraft och bor i storstad.

En annan sak som jag funderat på är vad som skulle hända med priserna, jag är ganska ofta utomlands, och i de fall jag hittar ett vin som jag känner igen, så är det nästan alltid dyrare än på SB....

Nu låter det som jag är för SB, men det är kanske inte bara fördelar med att göra marknaden fri, så till min huvudfråga: vad tror ni kommer att hända om monopolet skrotas?
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
En annan fråga som jag funderat över om forumet fick bestämma sortimentet på bolaget, vad skulle övriga Sverige säga?

"Hej, jag letar efter ett fylligt rödvin för max 150 kr."
"Kan varmt rekomendera den här pavan från Champagne. Riktigt fynd!"
"Men den kostar ju 450 kr??!! Och det är vitt?!"
"Ja? Skumpa är vad du egentligen vill ha."
"Nej fy, jag går nog till ICA och köper en BiB istället."
"Plebej! Här inne svär vi inte. Gå ut härifrån!"
 

Mattias Schyberg

Administratör
De flesta här på forumet inkl. mig själv önskar inget hellre att Monopolet skulle upphöra. Jag är för fri konkurrens och marknadsekonomi, punkt!

Det man kan fundera på är vilka konsekvenser det skulle få på utbudet i Sverige som helhet? Jag tror själv att det skulle bli ännu mer skillnad mellan lansbygd och tätort än var det är idag. Storstad med större köpkraft skulle troligen få ett större utbud och de mindre skulle få ännu sämre än idag (De som är intresserade av vin, köper redan idag sina viner via olika internethandlare). Det kanske är något som är acceptabelt, om man bor i glesbygd så är man van att har sämre utbud på det mesta. De har ju redan idag dåligt utbud om man jämför med storstan.

Något annat som jag har funderat över är, på de marknader som är någorlunda avreglerade i Sveriges närhet tex båtarna som går mellan Sverige och övriga länder, så är det viner som erbjuds, de som forumet förkastar... så om försäljning av alkoholhaltiga drycker blir fria från monopolet, vad tror ni kommer hända med sortimentet? Är det så att vi kommer få ännu mer söta viner i BiB format än idag? Sveriges smak verkar ju inte vara densamma som forumets.

En annan fråga som jag funderat över om forumet fick bestämma sortimentet på bolaget, vad skulle övriga Sverige säga? och skulle vi kunna komma överens om vad som skulle erbjudas? Skulle vi vara nöjda med det forumet kom fram till?

Jag är dock ganska säker på att jag skulle få det bättre (åtminstone större utbud), men det beror nog på att jag bor i ett område med "hygglig" köpkraft och bor i storstad.

En annan sak som jag funderat på är vad som skulle hända med priserna, jag är ganska ofta utomlands, och i de fall jag hittar ett vin som jag känner igen, så är det nästan alltid dyrare än på SB....

Nu låter det som jag är för SB, men det är kanske inte bara fördelar med att göra marknaden fri, så till min huvudfråga: vad tror ni kommer att hända om monopolet skrotas?
Jag är jäkligt nyfiken på att veta hur det skulle bli - låt oss avveckla monopolet under dagen och ta reda på saken! ;)

#maktlöshet
 

gece

Man vänjer sig.
Dvs mitt i innerstan där @gece tycker att utbudet är bra och jag tycker det är fullkomligt undermåligt.
"Bra" är väl en definitionsfråga, men den det blev bättre (för mig) i nämnda butiker iochmed målgruppsanpassningen, och jag är glad att jag slapp uppleva den andra änden densamma. Jag skriver definitivt under på att NK förmodligen skulle haft en butik med bättre utbud än Passagens på en fri marknad.

Sen är ju Kungsholmen inte mitt i innerstan om du frågar mig.. mer som en förort inomtulls :p
 

Alter Ego

Medlem
"Bra" är väl en definitionsfråga, men den det blev bättre (för mig) i nämnda butiker iochmed målgruppsanpassningen, och jag är glad att jag slapp uppleva den andra änden densamma. Jag skriver definitivt under på att NK förmodligen skulle haft en butik med bättre utbud än Passagens på en fri marknad.

Sen är ju Kungsholmen inte mitt i innerstan om du frågar mig.. mer som en förort inomtulls :p

Finns det inte på Passagen kan man ju alltid gå ner till Grand eller Operakällarn.
 

Vino fino

Medlem
"Bra" är väl en definitionsfråga, men den det blev bättre (för mig) i nämnda butiker iochmed målgruppsanpassningen, och jag är glad att jag slapp uppleva den andra änden densamma. Jag skriver definitivt under på att NK förmodligen skulle haft en butik med bättre utbud än Passagens på en fri marknad.

Sen är ju Kungsholmen inte mitt i innerstan om du frågar mig.. mer som en förort inomtulls :p
Både grundprinciperna och tillämpningen av segmenteringen är åt skogen. Idag är det en geografisk profil baserad på arbetsplats och pendlingsmönster kontra möjlig påverkansgrad på alkoholpolitiken (var jobbar och rör sig de som eventuellt kan hota Monopolet? vi måste lura dem att tro att vårt utbud är bra).

Rimligare hade ju varit boende, inkomst, konsumtionsmönster. (Och då hade ju Söder haft sämst utbud av innerstadsdelarna...:D)

Men det är skit samma, hela segmenteringen är fel. Hade Monopolet tagit sitt uppdrag på allvar hade man sett till att använda sina skattemedel (19% påslag plus boxfrämjande förpackningsavgift som bägge är obligatoriska och därmed skatter) till att säkerställa att hela Sverige hade ett gott grundsortiment, i butik, som representerar kvalitet från hela världen.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag skulle vilja veta vad ni tycker att Systembolaget saknar i sitt sortiment.
Jag ställer frågan eftersom att jag fortfarande har mycket att lära inom vin. Då när jag väljer att dedikera mitt intresse efter en viss genre så kanske jag ska kolla åt ett annat håll än Systembolaget.

Så vad saknar ni?

Både grundprinciperna och tillämpningen av segmenteringen är åt skogen. Idag är det en geografisk profil baserad på arbetsplats och pendlingsmönster kontra möjlig påverkansgrad på alkoholpolitiken (var jobbar och rör sig de som eventuellt kan hota Monopolet? vi måste lura dem att tro att vårt utbud är bra).

Rimligare hade ju varit boende, inkomst, konsumtionsmönster. (Och då hade ju Söder haft sämst utbud av innerstadsdelarna...:D)

Men det är skit samma, hela segmenteringen är fel. Hade Monopolet tagit sitt uppdrag på allvar hade man sett till att använda sina skattemedel (19% påslag plus boxfrämjande förpackningsavgift som bägge är obligatoriska och därmed skatter) till att säkerställa att hela Sverige hade ett gott grundsortiment, i butik, som representerar kvalitet från hela världen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Till viss del så lyckas nog bolaget hyfsat väl när det gäller "global bredd" med tanke på butikernas relativt begränsade utrymme (då menar jag att de flesta vinproducerande länder nog finns att hitta, detta även om det finns uppenbara brister även där). Inom varje region/land så saknas dock bredden totalt. För den som vill bli allmänbildad kring vin så täcker nog våra källarbutiker mycket, men så fort man djupdyker inom ett visst land/region så börjar bristerna bli uppenbara. Jag har också svårt för det faktum att man har överdrivet mycket populistiska viner, typ vin från Valpoliciella, då den målgruppen knappast behöver ha hundratals likartade viner att välja på, likaså när det gäller BiB. Räcker det inte med ett par stycken av respektive rött, vitt och rosé liksom? Jag menar, den som dricker skräpet bryr väl sig knappast om ett brett urval tänker jag?

Totalt sett, om man ser SB som en butik på en marknad med massor av butiker och konkurrens, så är det inte nödvändigtvis så pjåkigt utbud, men det blir liksom lite för ytligt utbud, allt annat än tillräckligt intressant för den mer inbitne vindrickaren.

Systembolaget behöver alltså bli både bredare och djupare. Butikerna behöver ha väsentligt större fysiskt utbud där det även finns utrymme för mer moget vin. Prioritera kvalitet framför plonk är också väldigt viktigt, speciellt med tanke på folkhälsan. ;)

Mina två ören. :)
 

Silex

Medlem
Jag tycker att det jag saknar allra mest är möjligheten att köpa viner av bra kvalitet med lite ålder, som faktiskt är "färdiga att dricka" eller i alla fall nått viss mognad. De gånger SB släpper äldre viner så är de ofta förhållandevis dyra jämfört med en internationell marknad (ex Ch Palmer som släpptes ett par 80-talsårgångar av för ett par år sedan och som ingen köper för de är 1000kr dyrare än i Danmark). Riktigt gamla viner säljs i stort sett aldrig. Däremot ser man ju på svenska vinauktionerna att det finns en stor efterfrågan, eftersom priserna där ibland drivs upp till löjliga nivåer sett ur ett internationellt perspektiv. Dock svårt för SB att sälja viner med högre ålder och ändå ha kvar gällande policy om returer....
 
Toppen