Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Lantbrukarnas Riksförbud (LRF) ska ta strid om gårdsförsäljning, de har lämnat in en anmälan till EU.

Artikel hos DI länk här.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lantbrukarnas Riksförbud (LRF) ska ta strid om gårdsförsäljning, de har lämnat in en anmälan till EU.

Artikel hos DI länk här.
För två dagar sedan publicerade IOGT-NTO:s tidning Access Magasin en artikel med rubriken "Så blir alkoholpolitiken med en rödgrön regering". Citat:
"Slutsats ett: Gårdsförsäljningen död
Gårdsförsäljningsfrågan är troligen död och begraven i och med valresultatet. Ingen av partierna säger sig vara intresserade av att väcka frågan till liv."

Vill man vara lite elak kan man säga att bedömningen höll i mindre än två dagar och t.o.m. hade sämre precision än de där opinionsundersökningarna som kom fram till att MP skulle få runt 10% och bli tredje största parti (eftersom SD skulle få 9%). :)

Men eftersom prognosen inte gällde vad LRF skulle driva, så håller jag med om att en S-MP-regering knappast kommer att lägga ett förslag om gårdsförsäljning på eget bevåg, utan det skulle enbart bli för att de skulle bli tvingade till det, hur nu det skulle gå till. Å andra sidan blir jag inte förvånad om tre partier - C, M och SD - med drygt 42% av väljarna bakom sig, aktivt kommer att driva frågan. Tack vare ölnörderiets utbredning och Systembolagets arroganta uppträdande mot småproducenter talar tiden absolut för en liberalisering på den här fronten.
 

Peder

Medlem
72 000 kronor i månaden för att opinionsbilda för Systembolaget det ifrågasätter gänget bakom Glädjedödarna. Jag såg i dag att Carl Melin lämnar United Minds och får en fin roll inom Systembolaget. Det man kan ifrågasätta är om det är Systembolagets uppdrag att arbeta med Opinionsbildning eller bara sköta sitt uppdrag från staten.

Nedan lite uppsnappat från Facebook och Twitter och själv reagerar jag på och undrar om redan Carl Melin visste om sitt jobb på Systembolaget den 19:e augusti när jag och många andra reagerade på Twitter. När han blev ifrågasatt så gjorde han det klassiska och ignorerade att svara så han blir nog en bra Bolsjevik på Systembolaget.

Carl-Melin.jpg


Glädjedödarna.jpg




http://dagensopinion.se/systembolaget-värvar-carl-melin
 

Siripim

Medlem

hetsen. stå i kö på regeringsgatan. komma in i lokalen. det är så fruktansvärt långt ifrån min idé av en tillfredsställande »köpupplevelse«.

bättre online men… även där tar det emot. tycker bara att det där upplägget är tråkigt och det är tråkigt att gå till bolaget. tom att hämta ut importer brukar funka rätt dåligt. problem med slipparna, speciellt när det är delleveranser. men jag kanske bara har haft otur där.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
hetsen. stå i kö på regeringsgatan. komma in i lokalen. det är så fruktansvärt långt ifrån min idé av en tillfredsställande »köpupplevelse«.

bättre online men… även där tar det emot. tycker bara att det där upplägget är tråkigt och det är tråkigt att gå till bolaget. tom att hämta ut importer brukar funka rätt dåligt. problem med slipparna, speciellt när det är delleveranser. men jag kanske bara har haft otur där.
Utanför Svädala finns en värld där de enda släpp som existerar heter en primeur och Beujolais nouveau. Där ALLT finns tillgängligt ALLTID via affärer, snabbköp, specialaffärer, www och inte minst via auktioner där kombon av buyer's och seller's premiums inte passerat det svenskt bisarra...

Men, det kanske inte alltid är så enkelt att se då man inte sett det? Att genom hela sin själ erfara det som är FRIHET vad gäller det man väljer att hälla i glaset? Den FRIHETEN finns inte i Swärje. Inte ens nära. Men... Drömmen finns där :öga:

Visst drömmer människor också i Nordkorea?
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
hetsen. stå i kö på regeringsgatan. komma in i lokalen. det är så fruktansvärt långt ifrån min idé av en tillfredsställande »köpupplevelse«.

bättre online men… även där tar det emot. tycker bara att det där upplägget är tråkigt och det är tråkigt att gå till bolaget. tom att hämta ut importer brukar funka rätt dåligt. problem med slipparna, speciellt när det är delleveranser. men jag kanske bara har haft otur där.
Mkt bra sammanfattning av den masochistiska upplevelsen att behöva handla på Monopolet. FÖRLÅT jag menar förstås ynnesten att få förmånen att komma med mössan i hand till det ansvarstagande och allvetande Monopolet.
 

Siripim

Medlem
Utanför Svädala finns en värld där de enda släpp som existerar heter en primeur och Beujolais nouveau. Där ALLT finns tillgängligt ALLTID via affärer, snabbköp, specialaffärer, www och inte minst via auktioner där kombon av buyer's och seller's premiums inte passerat det svenskt bisarra...

Men, det kanske inte alltid är så enkelt att se då man inte sett det? Att genom hela sin själ erfara det som är FRIHET vad gäller det man väljer att hälla i glaset? Den FRIHETEN finns inte i Swärje. Inte ens nära. Men... Drömmen finns där :öga:

Visst drömmer människor också i Nordkorea?

Jo. Men i dag borde rimligtvis alla ha varit utomlands och kanske handlat i en vinbutik eller mataffär eller off-license.
Mkt bra sammanfattning av den masochistiska upplevelsen att behöva handla på Monopolet. FÖRLÅT jag menar förstås ynnesten att få förmånen att komma med mössan i hand till det ansvarstagande och allvetande Monopolet.

För att inte tala om ljuset i butikerna… Operationsljuset. Och korgarna. Och uniformerna. Hyllorna… Skyltarna… Och då har jag inte ens nämnt utbudet.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag är inte en förespråkare för monopolet, så att ingen tror det. Jag inte säker på att i en folkomröstning om att skrota SB, att man skulle rösta för FRIHETEN. Finns det någon som har koll på hur opinionen ser ut?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är inte en förespråkare för monopolet, så att ingen tror det. Jag inte säker på att i en folkomröstning om att skrota SB, att man skulle rösta för FRIHETEN. Finns det någon som har koll på hur opinionen ser ut?
Tyvärr är det även bland mina di swänske whinälskarne så illa ställt att de är rädda för att deras 3000 nyheter per år (Som liten referens: bara i Bdx skapas över 20.000 nyheter varje år...) kommer gå dem förlorade för att både Liedl, Willys, Coop och Ica kommer ta hela marknaden med boxuppsättnkngen: rött, vitt, rosé sammans med IKEA:s PET-flaska: Bubbel och vodka/grappa/gin: SPÅNKE.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tyvärr är det även bland mina di swänske whinälskarne så illa ställt att de är rädda för att deras 3000 nyheter per år (Som liten referens: bara i Bdx skapas över 20.000 nyheter varje år...) kommer gå dem förlorade för att både Liedl, Willys, Coop och Ica kommer ta hela marknaden med boxuppsättnkngen: rött, vitt, rosé sammans med IKEA:s PET-flaska: Bubbel och vodka/grappa/gin: SPÅNKE.

Du har nog rätt, gemene man skulle nog tänka så, om de fick chansen att rösta idag. Skulle vi ha en omröstning här i forumet, så är det ju ingen tvekan om vilket resultatet skulle bli (FRIHET). Systembolaget har nog lyckats i sin marknadsföring av sig själv, men om man inte kan ändra opinionen bland gemene man, kommer monopolet aldrig att försvinna. Frågan som man borde fundera på: Vad kan ändra opinionen?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo. Men i dag borde rimligtvis alla ha varit utomlands och kanske handlat i en vinbutik eller mataffär eller off-license.


För att inte tala om ljuset i butikerna… Operationsljuset. Och korgarna. Och uniformerna. Hyllorna… Skyltarna… Och då har jag inte ens nämnt utbudet.
I rest my case:

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Å andra sidan kanske Wästerbotten ÄR efterblivet:

image.jpg

De har fåniga mössor, men kanske är snälla mot sina barn och inte skämmer bort dem för mycket...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du har nog rätt, gemene man skulle nog tänka så, om de fick chansen att rösta idag. Skulle vi ha en omröstning här i forumet, så är det ju ingen tvekan om vilket resultatet skulle bli (FRIHET). Systembolaget har nog lyckats i sin marknadsföring av sig själv, men om man inte kan ändra opinionen bland gemene man, kommer monopolet aldrig att försvinna. Frågan som man borde fundera på: Vad kan ändra opinionen?
Sanningen kan både förskjuta berg, hustrur och politiskt aktiva.

Själv vurmar jag för:
  • Fysiskt tydliga invändningar mot SB:s underliga smakbeskrivningar i sina kiosker. Sätt upp dina egna (i SB:s humor-kiosker ) som inte accepterar FÖRTRYCK och som vänder sig mot alla former av artificiell sötning och fabriksproducerade BiB:ar (Med både låg kvalitet OCH ett oetiskt, omoraliskt utnyttjande av fattiga vinbönder utanför Swärje - swänska mjölkbönder borde ha medkänsla med dem, eller acceptera att själva spolas i kröken...)
  • Memes som ridikulerar SB's lättköpta "sanningar" och som beskriver hur det varje år produceras över 20.000 kvalitetsviner på Jorden och att med DAGENS system når inte ens 5% till Swäriges medborgare medan resten av världen kan välja vilka av alla dessa viner de vill ha i sina glas. Att SB bara anställt EN endaste Master of Whine, Liedl över 10 st osv, jämförelser med utbudet bland Världens på riktigt välsorterade statliga monopol... Osv...
  • Jakt efter hungriga akademiker som vill ta poäng på de mätta och trötta forskningsfuskarna på IOGT-SB. ( på min tid hette det IOGT-NTO, fö där alla norrbottningar lärde sig supa. I Wilda Wästern rullades charlataner i tjära och fjäder, och det ser jag i min fantasi med glädje hur det återinförs )
  • Andra sorters guerilla-verksamhet ❤️❤️❤️ som tex då två tongivande personer från FW hade en brak hög kvalitets provning (sär skrivning är alltid fan tastisk och hyllar det Swänska ut bildnings Systemet) på Arlanda Express biljett kontor på Centralen, Sthlm.
  • Fler roliga attacker som tex att vi alla på FW utbjuder till försäljning varsin flaska på Blocket, varje vecka!!! och på alla lokala begagnatfora via lokalpress osv med allt vad DET leder till...
  • Osv...
Jaaa... Allt är ju möjligt :)
Civil olydnad är det enda rätta svarta!
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Du har nog rätt, gemene man skulle nog tänka så, om de fick chansen att rösta idag. Skulle vi ha en omröstning här i forumet, så är det ju ingen tvekan om vilket resultatet skulle bli (FRIHET). Systembolaget har nog lyckats i sin marknadsföring av sig själv, men om man inte kan ändra opinionen bland gemene man, kommer monopolet aldrig att försvinna. Frågan som man borde fundera på: Vad kan ändra opinionen?
En riktig debatt till skillnad från ensidig propaganda från Systembolaget&Co.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En riktig debatt till skillnad från ensidig propaganda från Systembolaget&Co.
Nu måste du ursäkta mig, men om riktigt krig rådde (eller RÅDER!) så gäller det att både vara förberedd och redo att döda, för att undvika bli arkebuserad........

Därav dessa frågor:
VEM kan tänkas vara intresserad av att debattera med dig? Stefan Löfgren? VD på SB? Styrelsemedlem på SB? IOGT:s styrelsemedlemmar? ... Eller om vi tar det från andra änden: din granne? Ngn som står i SB:s kiosk nära dig? IOGT:s medlem närmast dig i ålder och geografi? . . .
Och vad skulle du argumentera för?
Och hur skulle du värja dig mot deras 100-åriga argument som inprintats i den swänska folksjälen?

Är du förberedd, så applåderar jag dig hela vägen!

Om inte: VEM på FW eller annorstädes uppfattar du som tillräckligt stark att utmana och accepteras? Är det du?

Om inte: förbered dig med oss andra! Det verkar vara en lång, hård och kall krigsvinter som närmar sig. Och jag kan inte på något vis sanningsenligt säga att jag är förberedd att ta mig an dessa galningar och AlQuaida-representanter för individens frihetsberövande som IOGT och Sveriges Galna Frihetsberövare representerar. De kallar sig inte SD, men beter sig värre...

Vi måste samla oss tillsammans och skapa en hållbar strategi och sen ge oss ut i kampen för FRIHET!
Krigsropen skalla: frihet för alla!
Inte bara frihet för medeltidens förbudsivrare ! ! !

Huh...

HJÄLP MIG OCH KAYAKER ! ! !

Det ser ut att bli en kall vinter... En riktig krigsvinter!
 
Last edited:
Toppen