Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nu måste du ursäkta mig, men om riktigt krig rådde (eller RÅDER!) så gäller det att både vara förberedd och redo att döda, för att undvika bli arkebuserad........

Därav dessa frågor:
VEM kan tänkas vara intresserad av att debattera med dig? Stefan Löfgren? VD på SB? Styrelsemedlem på SB? IOGT:s styrelsemedlemmar? ... Eller om vi tar det från andra änden: din granne? Ngn som står i SB:s kiosk nära dig? IOGT:s medlem närmast dig i ålder och geografi? . . .
Och vad skulle du argumentera för?
Och hur skulle du värja dig mot deras 100-åriga argument som inprintats i den swänska folksjälen?

Är du förberedd, så applåderar jag dig hela vägen!

Om inte: VEM på FW eller annorstädes uppfattar du som tillräckligt stark att utmana och accepteras? Är det du?

Om inte: förbered dig med oss andra! Det verkar vara en lång, hård och kall krigsvinter som närmar sig. Och jag kan inte på något vis sanningsenligt säga att jag är förberedd att ta mig an dessa galningar och AlQuaida-representanter för individens frihetsberövande som IOGT och Sveriges Galna Frihetsberövare representerar. De kallar sig inte SD, men beter sig värre...

Vi måste samla oss tillsammans och skapa en hållbar strategi och sen ge oss ut i kampen för FRIHET!
Krigsropen skalla: frihet för alla!
Inte bara frihet för medeltidens förbudsivrare ! ! !

Huh...

HJÄLP MIG OCH KAYAKER ! ! !

Det ser ut att bli en kall vinter... En riktig krigsvinter!


För att hjälpa dig och Kayaker, tror jag att det stora problemet som uppstår när man skall slå hål på bolagets existens, är att SB har ett mycket starkt varumärke idag hos gemene man. SB har lyckats att övertyga "att man finns" där för folkets bästa. Man lägger stora resurser på att denna image skall bestå.:(

SB har lyckats att sälja in att man erbjuder ett stort utbud och erbjuder den ”bästa” och framförallt ”tryggaste” lösningen för försäljning och distribution av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Starka emotionella relationer har byggts upp mellan SB och gemene man.

För att kunna ändra opinionen krävs att man kan slå hål på SB:s argumentation (och nykterhetsrörelsen) och kan argumentera fördelarna med ett avskaffande av monopolet och ha en strategi för att nå ut med detta.

Lösningen borde således vara att:
  1. Ett slå hål på SB alla USP:ar
  2. Hitta egna argument för avskaffande av monopolet som tål granskning
  3. Hitta strategier för att nå opinion (givet 1 och 2)
  4. Bearbeta beslutsfattare (läs: lagstiftare)
Jag tror att detta forum har belyst i olika trådar på ett bra sätt 1) och 2) men det svåra är att hitta framgångsrika sätt att lösa 3) och 4).
Vilka brukar kunna skapa opinion? Det är oftast politiker, lobbyister och journalister. Jag tror att man kan glömma politikerna. :) I varje fall tills opinionen ändrat uppfattning om SB.
 

sunqan

Vinös
För att hjälpa dig och Kayaker, tror jag att det stora problemet som uppstår när man skall slå hål på bolagets existens, är att SB har ett mycket starkt varumärke idag hos gemene man. SB har lyckats att övertyga "att man finns" där för folkets bästa. Man lägger stora resurser på att denna image skall bestå.:(

SB har lyckats att sälja in att man erbjuder ett stort utbud och erbjuder den ”bästa” och framförallt ”tryggaste” lösningen för försäljning och distribution av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Starka emotionella relationer har byggts upp mellan SB och gemene man.

För att kunna ändra opinionen krävs att man kan slå hål på SB:s argumentation (och nykterhetsrörelsen) och kan argumentera fördelarna med ett avskaffande av monopolet och ha en strategi för att nå ut med detta.

Lösningen borde således vara att:
  1. Ett slå hål på SB alla USP:ar
  2. Hitta egna argument för avskaffande av monopolet som tål granskning
  3. Hitta strategier för att nå opinion (givet 1 och 2)
  4. Bearbeta beslutsfattare (läs: lagstiftare)
Jag tror att detta forum har belyst i olika trådar på ett bra sätt 1) och 2) men det svåra är att hitta framgångsrika sätt att lösa 3) och 4).
Vilka brukar kunna skapa opinion? Det är oftast politiker, lobbyister och journalister. Jag tror att man kan glömma politikerna. :) I varje fall tills opinionen ändrat uppfattning om SB.
man måste vara beredd på ganska osakliga och irrelevanta mothugg typ "du vill alltså att våra barn och ungdomar ska kunna köpa sprit i livsmedelsbutikerna". jag tror att de argumenten blir vanligast och tyvärr de med störst inverkan. Vi är sällan rationella vi väljare.
 

Vino fino

Medlem
man måste vara beredd på ganska osakliga och irrelevanta mothugg typ "du vill alltså att våra barn och ungdomar ska kunna köpa sprit i livsmedelsbutikerna". jag tror att de argumenten blir vanligast och tyvärr de med störst inverkan. Vi är sällan rationella vi väljare.
Jag har funderat länge och väl på den här frågan. Har kommit fram till att man måste hålla sig till de viktigaste grundargumenten mot Monopolet och upprepa detta mantra.
Eftersom SB-maffian i princip har propagandamonopol tycker jag inte att man ska behöva bjuda in den andra sidan. En bloggare i Nordkorea som vill kritisera regimen har ingen skyldighet att ta in folk som säger ”Ja men Kim har faktiskt nått 0% arbetslöshet”.

Det finns många andra, men mina fyra huvudargument mot SB är följande:

1. Myten om tillgänglighet
De flesta länder reglerar tillgänglighet till alkohol i kombination med fri marknad. Begränsad tillgänglighet är INTE lika med detaljhandelsmonopol

2. Myten om folkhälsan
Den enskilt överlägset viktigaste faktorn för folkhälsa är sjukvården. En majoritet av svenskarna har under lång tid röstat för en öppen marknad för sjukvården. Argumentet att en fri marknad hotar folkhälsan kan INTE accepteras bara för Systembolaget medan vårdinrättningar drivs i alternativ regi för det allmännas bästa.

3. Myten om det stora sortimentet
SB har ett mycket påvert sortiment jämfört med fria marknader och andra monopol

4. Myten om det goda sortimentet
SB driver konsumenterna mot ett ensidigt, lågkvalitativt, hälsofarligt sortiment med betoning på storförpackningar som bevisat driver upp konsumtionen.

The Truth Shall Set You Free!
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Sanningen kan både förskjuta berg, hustrur och politiskt aktiva.

Själv vurmar jag för:
  • Fysiskt tydliga invändningar mot SB:s underliga smakbeskrivningar i sina kiosker. Sätt upp dina egna (i SB:s humor-kiosker ) som inte accepterar FÖRTRYCK och som vänder sig mot alla former av artificiell sötning och fabriksproducerade BiB:ar (Med både låg kvalitet OCH ett oetiskt, omoraliskt utnyttjande av fattiga vinbönder utanför Swärje - swänska mjölkbönder borde ha medkänsla med dem, eller acceptera att själva spolas i kröken...)
  • Memes som ridikulerar SB's lättköpta "sanningar" och som beskriver hur det varje år produceras över 20.000 kvalitetsviner på Jorden och att med DAGENS system når inte ens 5% till Swäriges medborgare medan resten av världen kan välja vilka av alla dessa viner de vill ha i sina glas. Att SB bara anställt EN endaste Master of Whine, Liedl över 10 st osv, jämförelser med utbudet bland Världens på riktigt välsorterade statliga monopol... Osv...
  • Jakt efter hungriga akademiker som vill ta poäng på de mätta och trötta forskningsfuskarna på IOGT-SB. ( på min tid hette det IOGT-NTO, fö där alla norrbottningar lärde sig supa. I Wilda Wästern rullades charlataner i tjära och fjäder, och det ser jag i min fantasi med glädje hur det återinförs )
  • Andra sorters guerilla-verksamhet ❤️❤️❤️ som tex då två tongivande personer från FW hade en brak hög kvalitets provning (sär skrivning är alltid fan tastisk och hyllar det Swänska ut bildnings Systemet) på Arlanda Express biljett kontor på Centralen, Sthlm.
  • Fler roliga attacker som tex att vi alla på FW utbjuder till försäljning varsin flaska på Blocket, varje vecka!!! och på alla lokala begagnatfora via lokalpress osv med allt vad DET leder till...
  • Osv...
Jaaa... Allt är ju möjligt :)
Civil olydnad är det enda rätta svarta!

Civil olydnad är ju det, men kräver att människor gör det, jag handlar väldigt sällan på SB av just dessa principer (om det inte finns ett udda fall på vissa släpp som är prisvärda) för att förhindra att jag sliter på mina sko-sulor på det urusla SB-Kiosken, för att lösa det har jag en "konsumtions" hylla av diverse bra att ha viner, visst kräver det planering, men är kul att planera och man kan göra det i lugn och ro när jag själv väljer.

Men som det nämns tidigare och förfasas över denna hysteriska sista minuten handlandet på fredag 16:00-17:00 eller lördag 13:00-14:00, skapar ju mer frustration och oro över den mentalitet som existerar, och förfasas att Swedala inte kommer nå några större höjder sen pisa-rapporten släpptes.

Däremot uppmuntrar jag att faktiskt utnyttja e-handeln inom EU och sluta helt enkelt handla via SB.
Det är ett steg mot rätt riktning, slutar man handla så får det en effekt, risken att få tullen eller något annan munter byråkrat på sig är faktiskt minimal, det offentliga har ju inte något erkännande precis att besitta egenskaper som flexibla, pålästa eller så speciellt aktiva.

Det är bara handla på faktiskt.

Att "åka" fast och risken här är oftast att du får betala det som du är skyldigt alltså moms och punktskatter, att dom häller ut är ytterligare en myt som cirkulerar. Har själv råkat ut för detta och sluppit både böter samt slasken, men inte det lagsatta "skyldigheten" att betala moms och punktskatt, men jag slapp SBs påslag så jag förlora inget, om man ser procentens chans att hamna där igen, bara lite av min tid.

Eller utnyttja de som betalar in åt dig.

Så bedriver jag min guerilla krigs föring i mycket lång tid, tyvärr är vi får få men skaran växer.
 
Last edited:
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Jag är inte en förespråkare för monopolet, så att ingen tror det. Jag inte säker på att i en folkomröstning om att skrota SB, att man skulle rösta för FRIHETEN. Finns det någon som har koll på hur opinionen ser ut?

Gör ju inte det, då och då kommer LO Blaskan och diverse andra blaskor med lite "undersökningar online" Dessa har visat sig ofta ha 60% för att vin och öl skall släppas fritt.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
För att hjälpa dig och Kayaker, tror jag att det stora problemet som uppstår när man skall slå hål på bolagets existens, är att SB har ett mycket starkt varumärke idag hos gemene man. SB har lyckats att övertyga "att man finns" där för folkets bästa. Man lägger stora resurser på att denna image skall bestå.:(

SB har lyckats att sälja in att man erbjuder ett stort utbud och erbjuder den ”bästa” och framförallt ”tryggaste” lösningen för försäljning och distribution av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Starka emotionella relationer har byggts upp mellan SB och gemene man.

För att kunna ändra opinionen krävs att man kan slå hål på SB:s argumentation (och nykterhetsrörelsen) och kan argumentera fördelarna med ett avskaffande av monopolet och ha en strategi för att nå ut med detta.

Lösningen borde således vara att:
  1. Ett slå hål på SB alla USP:ar
  2. Hitta egna argument för avskaffande av monopolet som tål granskning
  3. Hitta strategier för att nå opinion (givet 1 och 2)
  4. Bearbeta beslutsfattare (läs: lagstiftare)
Jag tror att detta forum har belyst i olika trådar på ett bra sätt 1) och 2) men det svåra är att hitta framgångsrika sätt att lösa 3) och 4).
Vilka brukar kunna skapa opinion? Det är oftast politiker, lobbyister och journalister. Jag tror att man kan glömma politikerna. :) I varje fall tills opinionen ändrat uppfattning om SB.

Lobbyister tror jag är svaret, våran så kallade opolitiska media är lika urusel som de ansvarslösa politiker man får äran att välja vart fjärde år.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Lobbyister tror jag är svaret, våran så kallade opolitiska media är lika urusel som de ansvarslösa politiker man får äran att välja vart fjärde år.
Tror inte lobbyisterna klarar att vända opinionen själv på hemmaplan. Kanske kan de lyckas få politikerna i EU, att ta i med hårdhandskarna mot monopolet.

Kanske skulle vi ha en omröstning här på forumet om monopolets vara och icke-vara, som vi här på forumet i ett senare läge kan koppla till olika sociala medier. Kanske finns det någon journalist eller politiker som snappar upp det?
 

Peder

Medlem
Amazon i Tyskland är inte direkt mitt ställe att handla vin på och jag tror inte de säljer mot Sverige. Men intressant att se hur mycket mer vin Amazon i Tyskland har i sitt sortiment i jämförelse med Systembolaget och det är bara en firma av väldigt många. Bag-in-box finns det också, dock hittar jag inga med Morbergs eller Kikki Danielssons nuna på och Amazon verkar inte ha fokus på Amarone eller Ripasso som guds gåva till folket. ;)

Amazon_Systembolaget.jpg
 

sunqan

Vinös
Civil olydnad är ju det, men kräver att människor gör det, jag handlar väldigt sällan på SB av just dessa principer (om det inte finns ett udda fall på vissa släpp som är prisvärda) för att förhindra att jag sliter på mina sko-sulor på det urusla SB-Kiosken, för att lösa det har jag en "konsumtions" hylla av diverse bra att ha viner, visst kräver det planering, men är kul att planera och man kan göra det i lugn och ro när jag själv väljer.

Men som det nämns tidigare och förfasas över denna hysteriska sista minuten handlandet på fredag 16:00-17:00 eller lördag 13:00-14:00, skapar ju mer frustration och oro över den mentalitet som existerar, och förfasas att Swedala inte kommer nå några större höjder sen pisa-rapporten släpptes.

Däremot uppmuntrar jag att faktiskt utnyttja e-handeln inom EU och sluta helt enkelt handla via SB.
Det är ett steg mot rätt riktning, slutar man handla så får det en effekt, risken att få tullen eller något annan munter byråkrat på sig är faktiskt minimal, det offentliga har ju inte något erkännande precis att besitta egenskaper som flexibla, pålästa eller så speciellt aktiva.

Det är bara handla på faktiskt.

Att "åka" fast och risken här är oftast att du får betala det som du är skyldigt alltså moms och punktskatter, att dom häller ut är ytterligare en myt som cirkulerar. Har själv råkat ut för detta och sluppit både böter samt slasken, men inte det lagsatta "skyldigheten" att betala moms och punktskatt, men jag slapp SBs påslag så jag förlora inget, om man ser procentens chans att hamna där igen, bara lite av min tid.

Eller utnyttja de som betalar in åt dig.

Så bedriver jag min guerilla krigs föring i mycket lång tid, tyvärr är vi får få men skaran växer.
Om man nu inte ändrat punktskattelagen senaste året, är det inte olagligt att som privatperson ägna sig åt distansköp eller privatinförsel inom EU (från 3e land är en helt annan sak och antagligen olagligt). Om det är distanshandel har inte du gjort nåt fel om alkoholskatt och moms inte betalats, och du behöver bata betala punktskatten, inte momsen. Är det privatinförsel betalas bara punktskatten till skv, momsen betalas i säljarens land eftersom varan omsatts där. Missar du att betala i förskott händer inget annat än att du får betala in punktskatten. Det är alltså reglerat i lagen.
Däremot kan säljaren och transportören hamna i kläm...
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Om man nu inte ändrat punktskattelagen senaste året, är det inte olagligt att som privatperson ägna sig åt distansköp eller privatinförsel inom EU (från 3e land är en helt annan sak och antagligen olagligt). Om det är distanshandel har inte du gjort nåt fel om alkoholskatt och moms inte betalats, och du behöver bata betala punktskatten, inte momsen. Är det privatinförsel betalas bara punktskatten till skv, momsen betalas i säljarens land eftersom varan omsatts där. Missar du att betala i förskott händer inget annat än att du får betala in punktskatten. Det är alltså reglerat i lagen.
Däremot kan säljaren och transportören hamna i kläm...

Sorry fel av mig, inte moms utan transport tillägget.
 

sunqan

Vinös
Man åker på detta tillägg som ska motsvara 20 procent av den alkoholskatt man får betala, en extra avgift, moms en skatt på skatten kan man väl säga.
Till vem? Vid import från 3e land ska man betala tull för varan och moms på totala priset (varans pris + frakt + försäkring) inom EU finns inget av dessa för privatpersoner. Dessutom tror jag det är olagligt att som privatperson importera alkohol från 3e land, annat än som resandeinförsel.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Amazon i Tyskland är inte direkt mitt ställe att handla vin på och jag tror inte de säljer mot Sverige. Men intressant att se hur mycket mer vin Amazon i Tyskland har i sitt sortiment i jämförelse med Systembolaget och det är bara en firma av väldigt många. Bag-in-box finns det också, dock hittar jag inga med Morbergs eller Kikki Danielssons nuna på och Amazon verkar inte ha fokus på Amarone eller Ripasso som guds gåva till folket. ;)

Amazon_Systembolaget.jpg
Amazon är dock en samling av produkter från mängder av olika butiker och internetshoppar i tyskland. Med en population på ca 10x Sveriges är det kanske inte så konstigt att det finns lite mer att välja på. Sen att systembolagets utbud är uselt är en annan fråga... :)
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Till vem? Vid import från 3e land ska man betala tull för varan och moms på totala priset (varans pris + frakt + försäkring) inom EU finns inget av dessa för privatpersoner. Dessutom tror jag det är olagligt att som privatperson importera alkohol från 3e land, annat än som resandeinförsel.

Tullen tar den avgiften om jag minns det rätt.
Skit i momsen jag ser bara alla olika namn på skatter som avgift, moms, tillägg etc. etc., så jag ska skärpa mig. ;)

Tror det blivit ett missförstånd, jag pratar om vad som händer om du får hämta eller transportera ut dina varor på/från tullen, att det är inte så farligt som många tycks tro, dom är faktiskt inte djävulen i hög hatt.

Tullen häller ju inte ut ditt vin eller vara som den myt som cirkulerar bland många, det gör dom endast om du nu skiter i att betala det pålagda skatterna såklart (om varorna fastnar), man får inga böter o.s.v. utan får betala till SKV och transport avgiften/tillägg på 20% av alkohol skatten, vilket går till Tullen har jag för mig.

Stämmer det dock får du skicka en gåva från tredje världen totalt en flaska, så om man hittar något dyrt till bra pris så är det bara att beställa och använda transportör, fastnar den är det bara att göra som ovan fast då ha en "gåva" person.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Ah...
Du syftar på:
---------
http://www.tullverket.se/nyheter/ny...edsagardokument.5.16f3ec5a144fd16b2f4a90.html
Transporttillägg kommer att påföras vid brister i ledsagardokument

Kammarrätten och Förvaltningsrätten har båda fastslagit att ett felaktigt referensnummer i ett förenklat ledsagardokument inte kan anses som så kallade smärre brister. Det här innebär att när Tullverket påträffar punktskattepliktiga varor med felaktiga uppgifter i ledsagardokumentet, kommer vi att påföra lokalinnehavare eller förare ett transporttillägg.
------
Dvs det är inte du som ska betala om speditören gör fel.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Amazon i Tyskland är inte direkt mitt ställe att handla vin på och jag tror inte de säljer mot Sverige. Men intressant att se hur mycket mer vin Amazon i Tyskland har i sitt sortiment i jämförelse med Systembolaget och det är bara en firma av väldigt många. Bag-in-box finns det också, dock hittar jag inga med Morbergs eller Kikki Danielssons nuna på och Amazon verkar inte ha fokus på Amarone eller Ripasso som guds gåva till folket. ;)

Amazon_Systembolaget.jpg
Om jag kunde dubbelgilla eller mega-gilla detta, så skulle jag!




Världen är en BRA underlig plats...
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Vet inte om ni snubblat över denna sida tidigare, men jag har nu gjort det, skratta rejält faktiskt. :D

Vad tycker ni? APK.SE (Alkohol Per Krona).

Tre Apor ligger på fjärde plats i Vin-Segmentet (Rött).
Toppar på listan gör något som heter, Valentin Fleur Merlot (Rött).

8 av 10 top är såklart Box, så här kan ni fynda. :cool:
 
Toppen