Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Larseman

Medlem
En småspelare kommer aldrig ha en chans att matcha drakarna vad gäller pris och eftersom det absoluta flertalet skiter i vad de dricker så kommer vinet till fredagsmyset att köpas samtidigt som ICAs sega köttbit.
Jag kan bara titta på sortimentet i dagligvaruhandeln här i Zürich.
Det är precis som du säger, en massa plonk och någon enstaka flaska som får mig att titta om det kan vara värt något.
Är detta av intresse för en samling individer som påstår sig värna om dryckeskvalitet?
Jag svarar nej.
Hur kommer det sig då att så många vinintresserade sydsvenskar åker till Köpenhamn för att handla vin? Vad jag vet så finns det inget systembolag i Danmark...
 

Göran

Medlem
Men är inte det här med butiker lite överspelat? I min tyska småort finns det 17 vinbönder, 16 av dem säljer på nätet. Fast inte till monopolsverige förståss. Likadant om man tittar på hemsidorna till de franska odlare som finns i senaste Guide Hachette, de flesta säljer på nätet, men inte till Sverige eftersom det är för krångligt. Och det finns ju ingen butik i världen som har en chans att matcha det utbudet man har var som helst inom EU där man har internet och fri handel.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ledsen men nu sjunker nivån...



Jag bara älskar när jag slipper hålla det faktabaserat...
Jag märker att vissa personer sympatiserar med vänsterliberaler, feminister och annat pack som inte klarar en öppen debatt.
Det är den här typen av personer vi hittar inom svensk media, partierna för vänsterslödder och annat värdelöst PK-folk.
De som inte har argument för sin sak försöker i stället med epitet.
Vill ni dra igång ett utbyte av epitet så ska jag gladeligen stå till tjänst.
Räkna med att ni kommer att förlora.
Annars kan ni hålla er till hemsidorna där alla tycker lika och alla kommentarsfunktioner är antingen avstängda eller gravt förhandsmodererade.
På det här forumet finns det risk för att det emellanåt förekommer "triggerord" som får er att gråta och springa till ert "safe space".
Jag tycker du är fånig nu. Bättre kan du. Provocera kan vara kul, men håll gärna uppe nivån. Har ingen lust att behöva moderera för att diskussionen blir på sandlådsnivå.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu återgår vi till ämnet.



Varför skulle matjättarna enbart hålla sig med ett begränsat utbud?
De kommer att ha ett tillräckligt omfattande utbud för att säkerställa att den absoluta majoriteten försäljningen kommer att ske i deras butiker och inte någon liten småspelares butik.
Kom ihåg att när det gäller den här typen av handel så är distributionen en mycket viktig del, i vissa fall kostnadskrävande och logistiskt komplicerad.
En småspelare kommer aldrig ha en chans att matcha drakarna vad gäller pris och eftersom det absoluta flertalet skiter i vad de dricker så kommer vinet till fredagsmyset att köpas samtidigt som ICAs sega köttbit.
Jag kan bara titta på sortimentet i dagligvaruhandeln här i Zürich.
Det är precis som du säger, en massa plonk och någon enstaka flaska som får mig att titta om det kan vara värt något.
Är detta av intresse för en samling individer som påstår sig värna om dryckeskvalitet?
Jag svarar nej.
Tack!
 

anders

Medlem
- Nej, det är för att "herren" inte får starta en vinbutik.

Nu är det som så att "herren" bor i Paris (om han inte flyttat) så om de inte har några begränsningar som i Sverige vad gäller butiker så är det bara att köra igång.
Men eftersom han ondgör sig kring svenska förhållanden så kan han i alla fall köra igång en importfirma.
Med det fantastiska utbud som han förespråkar måste det bli succé direkt oavsett om han väljer Sverige eller Paris.

- SB drivs lika mycket av marknadskrafter som något annat företag (om än ofantligt mycket trögare)
Det skiljer nog inte så mycket mellan SB och andra - privata - storföretag vad gäller tröghet.
Då jag jobbat i både stora och små företag så kan jag göra en jämförelse.
Dock kan jag tänka mig att det ändå är värre på SB eftersom det styrs av politiker och deras entourage.
De saknar helt enkelt kompetens men det ger bra betalt utan att lyfta ett finger, något som passar våra odugliga politiker som hand i handske.
Detta skulle dock gå att åtgärda genom att tillsätta chefer efter kompetens och inte partibok.

Men det är inte SBs sortiment utan i Beställningssortimentet och det hör INTE till Systembolaget, vad som än påstås. SB är bara mellanhand.

Det är ju märkligt att det ska vara så svårt att hålla skillnad på "sortiment" och "lagerhållen vara".
Här har jag saxat från Dustin
bestallningsvara.jpg

Jag erkänner, det är jag som ritat pilen. :)
Med ditt resonemang så har inte Dustin den här datorn i sitt sortiment utan är bara mellanhand (vilket de säkert tar betydligt mer betalt för än SB ;)).
Kollar man på standard bärbara så finns enbart cirka hälften av de olika datorerna i lager.
Vi får alltså anmäla Dustin till Konsumentombudsmannen för falsk marknadsföring för de har inte alls så många produkter i sitt sortiment som de påstår.
Eller...?

- Sökmöjligheterna ser säkert snygga ut, det hjälper inte när många kunder inte vet vilken druvsort, vilket land eller vilken typ av vin de letar efter. Då vill man använda sökord, vilket inte är lika funktionellt som det brukade vara.

Jag vill också minnas att fritextsökningen var bättre förr.
Jag är dock osäker om det verkligen var bättre förr...
Om det nu var det så är frågan varför funktionaliteten försämrades.
Kanske var det någon tidigare föreslagen "designförbättring" som gick snett... ;)
Vi kommer dock tillbaka till det här med kostnaden för att utveckla ny funktionalitet.
Det är helt enkelt en fråga om den förbättrade sökfunktionen kommer att användas av tillräckligt många för att motivera kostnaden.
Det är inte förvånande om ni som jobbar med systemen har bättre funktioner än gemene man.
Ni har andra behov och får dessutom träning på hur systemet ska användas.
Jämför med bilregistret.
Jag är övertygad om att de som jobbar på Trafikverket har betydligt fler funktioner tillgängliga än vad vi vanliga dödliga tillåts använda.

Alla länder hanterar varor på olika sätt. Går jag in i en fransk supermarket finns där ett bättre sortiment av franska viner än vad som finns i Systembolagets flaggskeppsbutiker, från botten till toppen.
Fransmännen är superpatrioter så att det finns enorma mängder vin från Frankrike förvånar föga.
Två frågor uppstår då direkt:
1) Kommer vi att få ett lika stort sortiment av franska viner i någon butik i Sverige om vi släpper etableringen fri?
2) Hur många olika sorter av pinot noir från Nya Zeeland hittar du i de franska butikerna (för vi vill väl ha bredd på vår pinot och inte bara dricka skit från Bourgogne (japp, mycket rött från Bourgogne är skandalöst dålig))?

Att Schweiz inte har något fantastiskt sortiment överlag kanske beror på att de inte är ett vinland
Jodå, Schweiz är definitivt ett vinland. Anledningen till att du inte ser mycket från Schweiz i Sverige är att
a) schweizarna dricker nästan allt själva
b) kostnaden för vinerna är (rejält) högre så de blir svårsålda i andra länder.
Schweiz gör några av världens bästa viner på syrah. Grand Jury hade någon blindprovning för ett tiotal år sedan där schweizarna spöade skiten ur fransmännen och australiensarna. Och vi talar då om det bästa som de olika länderna förmår göra typ Grange, Hermitage etc

så med samma utgångspunkt kan man knappast påstå att Systembolaget skulle utgöra det bästa alternativet för marknaden här i Sverige.
Det jag anför är att när jag jämför sida vid sida hur SB fungerar i jämförelse med Schweiz så vinner SB.
Kan det finnas förbättringar/förändringar som kan göras vilka skulle vara bättre än SB?
Inte alls omöjligt.
Vad jag kraftfullt vänder mig emot är att SAMTLIGA som har haft något att säga i frågan tycks tro att bara för att man lägger ner SB så kommer allt att bli som himmelriket.
Jag ser dock inte en enda genomtänkt analys av HUR eller VARFÖR det skulle bli bättre.
Vi kan jämföra med avregleringen av radion, vilken jag tror är mest jämförbar av avregleringarna.
Det skulle bli en enorm spridning av vad som sändes hette det.
Vad har vi idag?
Två reklamfinansierade radiobolag som sänder närmast exakt samma kanaler.
Båda vevar samma låtar dag efter dag i en ändlös upprepning.
Programledarna tycks i många fall rekryteras utifrån vem som begär minst lön och mono-/dialogerna blir därefter.
Jag vill inte ha den vinvärlden.
 

anders

Medlem
Jag tycker du är fånig nu. Bättre kan du. Provocera kan vara kul, men håll gärna uppe nivån. Har ingen lust att behöva moderera för att diskussionen blir på sandlådsnivå.
Här i Sverige så är folk så PATETISK rädda för att få ett epitet, typ "rasist", slängt efter sig att de hellre håller tyst med sina åsikter.
Jag AVSKYR personer som ägnar sig åt att utnyttja detta för att tysta meningsmotståndare.
Jag viker mig inte en millimeter i det läget, de som drar igång med sådant ska verkligen ha samma mynt tillbaka.
Viker man ner sig så är det trippel förlust: debatten är förstörd, du har förlorat även om du har rätt i sak och motståndaren har inte lärt sig hyfs.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här i Sverige så är folk så PATETISK rädda för att få ett epitet, typ "rasist", slängt efter sig att de hellre håller tyst med sina åsikter.
Jag AVSKYR personer som ägnar sig åt att utnyttja detta för att tysta meningsmotståndare.
Jag viker mig inte en millimeter i det läget, de som drar igång med sådant ska verkligen ha samma mynt tillbaka.
Viker man ner sig så är det trippel förlust: debatten är förstörd, du har förlorat även om du har rätt i sak och motståndaren har inte lärt sig hyfs.
Jag gillar att du argumentar, men normal hyfs och respekt kan du ju visa för dina diskussionsmotståndare. Eldar du på med glåpord så får du samma skit tillbaka, men med tanke på flertalet av dina inlägg så kan du om du vill. Kör på, men håll nivån utanför sandlådan så kommer du mötas av större respekt i retur. :)
 

anders

Medlem
Hur kommer det sig då att så många vinintresserade sydsvenskar åker till Köpenhamn för att handla vin? Vad jag vet så finns det inget systembolag i Danmark...
För det första så skulle jag tro att vinköpet är ett trevligt svepskäl för att helt enkelt ta en shoppingtur i största allmänhet för jag betvivlar starkt att du kan räkna hem den resan vare sig tidsmässigt eller finansiellt. Har de någon vintyp som inte finns i Sverige? De har möjligen andra årgångar. Men om det nu fattas något i Sverige så är det ju för att importörerna inte tar hem det. Hade det funnits en marknad i Sverige för ett visst vin så hade det också funnits en importör.
Det finns ju nu ett antal viner från Tjeckien i bolagets sortiment. Hur många viner från Tjeckien finns det i Köpenhamn?
Vad jag driver är att om det nu mot förmodan inte är ett svepskäl för en trevlig resa så är anledningen till resan Köpenhamns annorlunda sortiment därför att danskarna har en annan smak är svenskarna i gemen och därför finns det en marknad. Vissa svenskar delar den danska smaken och kan därmed utnyttja närheten till Köpenhamn. Skulle detta ändras för att bolaget försvann? Tja, en eller två butiker i Malmö hade väl kunnat gå (nätt och jämt) runt med det danska sortimentet. Fast jag skulle inte bli förvånad ifall de flesta skåningarna hade fortsatt till Danmark ändå för att resan kostar inte mycket mer över sundet och då får man några timmar på kontinenten på köpet.
 

anders

Medlem
Jag gillar att du argumentar, men normal hyfs och respekt kan du ju visa för dina diskussionsmotståndare. Eldar du på med glåpord så får du samma skit tillbaka, men med tanke på flertalet av dina inlägg så kan du om du vill. Kör på, men håll nivån utanför sandlådan så kommer du mötas av större respekt i retur. :)
Jag anpassar min nivå helt efter diskussionsmotståndet.
Sakligt möts sakligt, epitet möts med epitet.
Jag har inget som helst behov att mötas med respekt av personer som beter sig på det viset.

Liten fråga i sammanhanget: Hur definierar du "hyfs"?

Som jag nyss skrev: att försöka tysta en meningsmotståndare med epitet och glåpord.
Drar det igång så viker jag mig inte.
Inte en chans.
Det är dessutom mycket typiskt svenskt att när någon slår tillbaka mot det här så är det den personen som det hackas på.
Notera att det fanns noll reaktioner på att ett antal andra personer, inte enbart de som citerades, gjort sitt bästa för att förstöra debatten.
Kan vara något för moderatorerna att fundera på...
 

anders

Medlem
Men är inte det här med butiker lite överspelat? I min tyska småort finns det 17 vinbönder, 16 av dem säljer på nätet. Fast inte till monopolsverige förståss. Likadant om man tittar på hemsidorna till de franska odlare som finns i senaste Guide Hachette, de flesta säljer på nätet, men inte till Sverige eftersom det är för krångligt. Och det finns ju ingen butik i världen som har en chans att matcha det utbudet man har var som helst inom EU där man har internet och fri handel.
Det hoppas vilt mellan butiker i Köpenhamn och online från hela världen.
Båda är bättre än bolaget.
Fast inte samtidigt tydligen...

Vad blir buteljpriset om du köper en (1) flaska från var och en av de 16 vinbönderna och får det skickat utanför Tyskland?
 

Larseman

Medlem
Det hoppas vilt mellan butiker i Köpenhamn och online från hela världen.
Båda är bättre än bolaget.
Fast inte samtidigt tydligen...

Vad blir buteljpriset om du köper en (1) flaska från var och en av de 16 vinbönderna och får det skickat utanför Tyskland?
Förmodligen betydligt billigare än att be Systembolaget om privatimport av en flaska från var och en av de 16 vinbönderna.
 

anders

Medlem
Ja behöver sortimentet växla så mkt när man har 179 retailers att välja på i Zurich-området ?
Fantasi ? Njae inte om man går på vad wine-searcher ger som data i alla fall.
http://www.wine-searcher.com/biz/stores/switzerland/zurich?s=26
Hittar 16st med sortiment >1000 viner och av dessa flera med >3000viner.
Det borde ge ett utbud på minst 30000 viner och drar vi bort 30% (överlappande viner eller är 40% mer rättvist ?) så har du ändå mellan 18-20000 viner att välja på.
Ok, så då finns det ju massor!
Här får du dagens utmaning:
Jag ska hålla en provning med just högklassig Alsace som nämndes.
Jag skulle vilja att du nu startar en klocka och så kollar du hur lång tid det tar innan du har hittat åtta flaskor från åtta olika producenter som alla kommer från Grand Cru lägen.
Som jämförelse tog det mig mindre än en minut på Bolaget att få upp 44 förslag.

Som steg två så skulle jag vilja att du gör en hygglig överslagsberäkning för hur lång tid det tar att åka runt och hämta flaskorna.
Räkna att vi behöver 3 flaskor av varje vin så totalt 24 flaskor.
Jag är stor och stark men jag vill ändå inte bryta samman under vikten så säg att jag kan bära 12 flaskor innan jag måste hem och lämna av flaskorna.
Det är som så att det är nämligen inte tillåtet att ta in flaskor på mitt jobb (jag ignorerar i verkligheten detta men det är det långt ifrån alla som kan så låt oss bortse från ignoreringen i detta fall, jag måste hem med flaskorna). Vidare så kan jag inte bara lämna jobbet så fort som leverantören ringer så att skicka hem flaskorna är också uteslutet såvida de inte ska stå utomhus i en kartong för vem som helst att stjäla (som vi alla vet så brukar man kunna välja leverans på förmiddag eller eftermiddag, inte bättre precision än så).
För mig hade det tagit 1 minut för sökning, 30 minuter att välja (man måste ju vara noggrann :p), 10 minuter på telefon (föredrar att tala med en person för att vara säker på att få flaskorna) och sedan 20 minuter för att med bil bekvämt hämta alltihop.
En timme totalt alltså.
Hur mycket tid har du fått lägga på att få ihop 8x3 flaskor att prova?
 

Per Stade

Lege artis
Nu återgår vi till ämnet.
Varför skulle matjättarna enbart hålla sig med ett begränsat utbud?
De kommer att ha ett tillräckligt omfattande utbud för att säkerställa att den absoluta majoriteten försäljningen kommer att ske i deras butiker och inte någon liten småspelares butik.

Utbudet i livsmedelsbutikerna blir begränsat på grund av utrymmesbrist. Även om ICA har dammsugare i sitt sortiment så finns det massor av affärer med ett större utbud.


Kom ihåg att när det gäller den här typen av handel så är distributionen en mycket viktig del, i vissa fall kostnadskrävande och logistiskt komplicerad.
En småspelare kommer aldrig ha en chans att matcha drakarna vad gäller pris och eftersom det absoluta flertalet skiter i vad de dricker så kommer vinet till fredagsmyset att köpas samtidigt som ICAs sega köttbit.

Varför är logistiken mer komplicerad när det gäller vin än när det gäller några andra varor?
I de flesta branscher finns det allt från stora spelare till riktigt små specialbutiker. Av vad som tidigare har skrivits i den här tråden så gäller det även vinbutiker i din hemstad.

Jag kan bara titta på sortimentet i dagligvaruhandeln här i Zürich.
Återigen anekdotiskt bevisföring. Att du har varit inne i några vinbutiker och hos några dagligvaruhandlare är ingen vetenskaplig studie.
 

anders

Medlem
Förmodligen betydligt billigare än att be Systembolaget om privatimport av en flaska från var och en av de 16 vinbönderna.
Nästan helt säkert.
Men nu var ju poängen från Göran att det här med butiker är lika ute som gengasdrivna bilar. :p
Såvida du inte ska ha tag på just de här 16 producenterna så är jag väldigt säker på att SB kan langa upp långt fler än 16 ytterst fullgoda alternativ.
Och då behöver du inte betala någon frakt alls.
Har du lite tur så står redan några av alternativen i hyllan så du behöver inte sitta törstig med du väntar på resten. :)
Beställer du enligt Görans "alternativ" så är det säkrast att du har något i källaren annars står du som en törstig kamel i en uttorkad oas. :(
 

Göran

Medlem
Det hoppas vilt mellan butiker i Köpenhamn och online från hela världen.
Båda är bättre än bolaget.
Fast inte samtidigt tydligen...

Vad blir buteljpriset om du köper en (1) flaska från var och en av de 16 vinbönderna och får det skickat utanför Tyskland?
Först till protokollet, jag har INTE hoppat vilt mellan butiker och on-line.
Sen har jag överhuvudet taget inte diskuterat pris utan utbud så jag förstår inte relevansen på vad priset blir om jag köper en flaska av varje bonde. Min poäng är att jag faktiskt på ett smidigt sätt kan köpa vinet.
 

anders

Medlem
Utbudet i livsmedelsbutikerna blir begränsat på grund av utrymmesbrist. Även om ICA har dammsugare i sitt sortiment så finns det massor av affärer med ett större utbud.
I de små innerstadsbutikerna kan det säkert bli som så att utbudet blir begränsat.
Men i Sverige sker en oerhörd del av all försäljning i större köpcentra där det definitivt inte är några problem att expandera utrymmesmässigt.
ICA Maxi i Karlskrona hade inga som helst problem med att smälla upp både ett apotek och ett bageri.
Om inte annat så är det bara till att vänta tills nästa klädaffär lägger ner, det sker konstant.
Då tar ICA över och säljer vin där (livsmedel och vin behöver inte ligga vägg i vägg även om det naturligtvis är smidigast för kunden och därmed försäljningsmässigt).
Betänk att även för en vinbutik i innerstan så blir ytan begränsad då lokalerna är mindre och hyran oftast högre.
Vinbutiken kommer alltså att dras med samma begränsningar som ICA.

Dammsugare torde ha en REJÄLT lägre omsättning än vin, jag betvivlar att dammsugarförsäljningen ligger på miljardbelopp...
ICA är inte kända som dammsugarförsäljare och har därför ett sortiment som är maximerat för vad de kan sälja.
Det hela är naturligtvis baserat på volym, omsättning och intäkter.
Skulle det behövas så lär dammsugarna åka till förmån för vinet i butiken, det lär helt enkelt vara betydligt bättre vinst på flaskorna.

Varför är logistiken mer komplicerad när det gäller vin än när det gäller några andra varor?
I de flesta branscher finns det allt från stora spelare till riktigt små specialbutiker. Av vad som tidigare har skrivits i den här tråden så gäller det även vinbutiker i din hemstad.
ALL logistik är komplicerad.
Det blir fort dyrt om det inte är optimerat.
Dagligvaruhandeln har redan allt på plats och kan utnyttja sina system.
Merkostnaden blir marginell.
För en liten spelare så måste allt tas ut på vinkostnaden.
Och de är de är dessutom nya så de har inte systemen på plats.
Med tanke på oligopolet i Sverige på livsmedel så kommer ytterst få småspelare ha en möjlighet att överleva.

Återigen anekdotiskt bevisföring. Att du har varit inne i några vinbutiker och hos några dagligvaruhandlare är ingen vetenskaplig studie.
Intressant påstående.
Mig veterligen så är SB inte alls nedlagt och därmed så faller SAMTLIGA era påståenden om att det skulle bli bättre för här finns det inte ens anekdotisk bevisföring.
Det är renodlade spekulationer.
Med det argumentet så kan vi avsluta den här debatten eftersom den är filosofisk/hypotetisk och därmed poänglös i verkligheten.
 
Last edited:

anders

Medlem
Först till protokollet, jag har INTE hoppat vilt mellan butiker och on-line.
Sen har jag överhuvudet taget inte diskuterat pris utan utbud så jag förstår inte relevansen på vad priset blir om jag köper en flaska av varje bonde. Min poäng är att jag faktiskt på ett smidigt sätt kan köpa vinet.
Jag menade inte att just du hoppade vilt utan mina meningsmotståndare som grupp.
Några talar sig varma för butiker som är bättre, andra svär vid online.
Vad gäller just ditt argument så anför jag prisbilden.
Alla här driver just tesen om det enorma utbudet, inklusive du själv.
Jag ställde då den väldigt relevanta frågan: vad blir styckpriset om du vill utnyttja det här enorma utbudet?
 
Toppen