Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Göran

Medlem
Jag ställde då den väldigt relevanta frågan: vad blir styckpriset om du vill utnyttja det här enorma utbudet?
Jag är hemskt ledsen men förstår fortfarande inte på vilket sätt styckpriset är relevant när det är själva utbudet som för mig är poängen.
 

gece

Man vänjer sig.
Överbelastning har knappast med designen på hemsidan att göra.
Visar snarare på att sidan är väldigt populär för jag utgår ifrån att det är hyggligt kraftfulla maskiner som står i serverhallen.
Överbelastningen visar inget annat än att backenden är dålig (seriöst, hur många är det egentligen som sitter och klickar samtidigt? Några hundra som värst?). Den har kanske varit modern någon gång, men när det var är oklart (att identifierarna i systemet på sin höjd är 32 bitar säger en del om åldern). När det nu var, var uppenbarligen internethandel inte en grej, och om inte systemet är byggt för concurrency spelar det ingen roll hur mycket hårdvara man slänger på det. Som du borde veta.

Om du nu har så stor erfarenhet av systemutveckling så borde du begripa att detta är direkt inprogrammerat i databaserna, inklusive affärslogiken.
Hur mycket tror du det skulle kosta att göra om detta?
Skulle dina fixar av "allvarlig designmissar" motivera dessa omkostnader?
Nu låter du som en artikel i Computer Sweden. Eller möjligen som en mellanchef som har som bonusgrundande mål att göra så lite som möjligt med IT-miljön. Vadå "inprogrammerat i databasen", de klarar ju uppenbarligen av att ha olika artikelnummer för olika årgångar av vissa grejer? Eller vänta förresten, jag är inte intresserad av vad du menar, för oavsett vilket är grundorsaken dålig teknik och dålig teknik är inget jag som kund har överseende med. Att det är dyrt för dem att byta ut gammalt mög som innebär sämre kundupplevelse, tja, det betyder att de har konkurrensproblem. Sen berör det dem förstås inte så mycket eftersom deras konkurrens är ytterst begränsad ändå, men det betyder inte att de gör ett bra jobb, sett ur ett kundperspektiv.
 

anders

Medlem
Jag är hemskt ledsen men förstår fortfarande inte på vilket sätt styckpriset är relevant när det är själva utbudet som för mig är poängen.
Vad är det för poäng att ha ett jätteutbud om du inte kan utnyttja det för att styckpriset blir löjligt högt?
Du måste ju ha volymer för att få ner hanteringskostnaderna.
Kan du ens köpa enstaka flaskor från de 16 producenterna?
Vad händer om du tvingas köpa en låda och sedan upptäcker du att du inte ens gillar vinet?
Hur hanterar du retur av en defekt flaska?
Du anser att en butik är meningslös så jag tycker att det kan vara läge att du redovisar hur du tänker kring de här frågorna som är synnerligen relevanta för mig som slutkonsument.
 

anders

Medlem
Överbelastningen visar inget annat än att backenden är dålig (seriöst, hur många är det egentligen som sitter och klickar samtidigt? Några hundra som värst?). Den har kanske varit modern någon gång, men när det var är oklart (att identifierarna i systemet på sin höjd är 32 bitar säger en del om åldern). När det nu var, var uppenbarligen internethandel inte en grej, och om inte systemet är byggt för concurrency spelar det ingen roll hur mycket hårdvara man slänger på det. Som du borde veta.
Nu är concurrency respektive parallel processing jävligt olika grejer.
Och nog fasen gör hårdvaran skillnad.
Det ABSOLUT enda du vet är att DU tycker det tar lång tid.
Du har ingen som helst aning vilka anrop som sker i bakgrunden.
Du har ingen aning om var i systemet eventuell fördröjning ligger.
Bara en sådan sak, tänk ifall de gör anrop till ett stort antal leverantörer i beställningssortimentet för att vara säkra på att det fortfarande finns just av det vinet?
Vet jag om att de gör det?
Nej, det gör jag inte.
Men det gör inte du heller.
Eller anta att det är så att SB sitter fast i ett långtidskontrakt med en leverantör som har ett uselt backbone.
Inget SB kan göra om inte kontraktet stipulerar något specifikt.

Anta nu att du lyckas få ett kontrakt med SB där du lovar att allt ska bli ohyggligt mycket bättre.
Du har ju uppenbart inte gjort någon som helst kvalitetsundersökning när du lovar detta.
Du har inte en aning om vad för begränsningar och krav du ska arbeta med.
I bästa fall får du inte betalt för nedlagd tid.
I värsta fall väntar juridisk holmgång och dryga böter.
Oavsett blir det en rejäl finansiell smäll för din firma.

Det här är återigen ett typfall för varför jag säger att it-folk som tvärsäkert säger sig kunna göra allt snabbare och bättre är livsfarliga.

Nu låter du som en artikel i Computer Sweden. Eller möjligen som en mellanchef som har som bonusgrundande mål att göra så lite som möjligt med IT-miljön. Vadå "inprogrammerat i databasen", de klarar ju uppenbarligen av att ha olika artikelnummer för olika årgångar av vissa grejer? Eller vänta förresten, jag är inte intresserad av vad du menar, för oavsett vilket är grundorsaken dålig teknik och dålig teknik är inget jag som kund har överseende med. Att det är dyrt för dem att byta ut gammalt mög som innebär sämre kundupplevelse, tja, det betyder att de har konkurrensproblem. Sen berör det dem förstås inte så mycket eftersom deras konkurrens är ytterst begränsad ändå, men det betyder inte att de gör ett bra jobb, sett ur ett kundperspektiv.

Det var ett fasligt intresse för artikelnumret på ett sortiment som jag utgick ifrån inte var intressant för läsare av det här forumet.
Konstigt nog har jag inte hört en enda person gnälla över det faktum att det alltid är samma beställningsnummer på champagne även att basår och degorgeringsdatum ändras över tid.
Är det någon här som känner till någon online-tjänst som erbjuder detta regelmässigt?
Eller i alla fall för så många champagner som möjligt...
Det här tycker i alla fall jag skulle vara mer relevant...
Dock dricker jag väldigt mycket mer champagne än vad jag dricker bolagets absoluta bassortiment.
Fast det är ju jag det, kanske har forumet bytt inriktning sedan jag var rejält aktiv för några år sedan....
 
Last edited:

Göran

Medlem
Vad är det för poäng att ha ett jätteutbud om du inte kan utnyttja det för att styckpriset blir löjligt högt?
Du måste ju ha volymer för att få ner hanteringskostnaderna.
Kan du ens köpa enstaka flaskor från de 16 producenterna?
Vad händer om du tvingas köpa en låda och sedan upptäcker du att du inte ens gillar vinet?
Hur hanterar du retur av en defekt flaska?
Du anser att en butik är meningslös så jag tycker att det kan vara läge att du redovisar hur du tänker kring de här frågorna som är synnerligen relevanta för mig som slutkonsument.
Ok, jag ska försöka förklara min ståndpunkt. De viner jag väljer att dricka väljer jag i stort sett utan att bry mig om priset utan jag väljer de viner som intresserar mig (inom rimliga gränser naturligtvis). Om priset jag måste betala för ett större utbud är högre pris så är jag villig att betala det. Men det finns väl inget som tyder på att priserna på bättre viner skulle höjas med 100-tals procent? Samtidigt är de viner jag köper kanske inte de som svarar för volymerna på systembolaget.

Man kan i de flesta fall köpa enstaka flaskor, sen är det transportekonomiskt suboptimalt. För en flaska hamnar ofta frakten på runt 12 euro, vilket naturligtvis gör billigt vin relativt dyrare än det lite högre prissatta segmentet. Samtidigt brukar fraktpriset ligga kvar upp till några flaskor.

Om man köper vin man inte gillar så har man gjort ett misstag, men det gäller ju likadant om jag handlar på systembolaget.

Returer av defekter beror naturligtvis på var och när man köpt vinet. Där är systembolaget smidigt, men samtidigt har jag kanske returnerat en flaska om året.

Slutligen anser jag inte butiker som meningslösa om de erbjuder provsmakning av det jag vill köpa, men utbudsmässigt är de naturligtvis chanslösa mot webbutbudet.

Så har jag förhoppningsvis redovisat hur jag tänker.
 

anders

Medlem
För en flaska hamnar ofta frakten på runt 12 euro, vilket naturligtvis gör billigt vin relativt dyrare än det lite högre prissatta segmentet. Samtidigt brukar fraktpriset ligga kvar upp till några flaskor.

I princip så fimpar du en flaska Pierre Peters för var tredje beställning du gör.
Var och en gör naturligtvis vad han vill med sina pengar men jag dricker hellre mina begränsade tillgångar.

Fundera nu så här kring det enorma utbudet.
En snabb sökning på bolaget ger att det finns nästan 1500 rödviner som kostar över 300 pix.
Det torde vara ganska hyggliga viner i den prisklassen.
Dricker du en flaska om dagen i fyra år så har du fortfarande inte provat allt.
Under de fyra åren så har du inte bara hunnit få problem med diverse organ på grund av konsumtionen ( :p ) utan ett stort antal av vinerna har bytts ut (liksom en del av organen :D ) vilket gör att det bara är till att börja om.
Vi har alltså inte ens räknat in vitt och mousserande här.
Har du druckit ens 10% av det existerande utbudet ännu?
På vilka grunder har du diskvalificerat det du ännu inte drucket?
Med all sannolikhet finns det en hel del kvar för dig att prova som du skulle finna väldigt njutbart.
På vilket sätt förbättras din situation genom att du adderar ytterligare flaskor så att det tar åtta år att dricka igenom sortimentet?

Detta exempel ställer jag mot alla de problem som online-köpen ger mig.
Visst, jag utnyttjar online ibland också men ändå ganska sällan.
Jag ser det som ett rent komplement och absolut inte som någon ersättning för en butik som lagerhåller.
Jag tycker att det är nog med hantering när jag beställer vin av vinhandlare på vinmässor och ska få det hemskickat.
 

anders

Medlem
Programledarna tycks i många fall rekryteras utifrån vem som begär minst lön och mono-/dialogerna blir därefter.
Kom just ihåg att Pontus Enhörning hade en ganska vass kommentar angående det här i sin ståupp-show.
"Platsannons för reklamradiopratare: Vet du vad du heter? Kan du klockan? Vet du var du jobbar någonstans? Då har vi det perfekta jobbet för dig !"
Sedan har ju karriären gått sådär för monohörning själv på senare tid... :p
 

kayaker

Cyklist
Nästan helt säkert.
Men nu var ju poängen från Göran att det här med butiker är lika ute som gengasdrivna bilar. :p
Såvida du inte ska ha tag på just de här 16 producenterna så är jag väldigt säker på att SB kan langa upp långt fler än 16 ytterst fullgoda alternativ.
Nej, de kan de inte.
 

kayaker

Cyklist
Då utgår jag ifrån att du listar vilka de 16 producenterna är så att vi själva kan göra den bedömningen.
Jag vet inte vilka producenter @Göran tänkte på, men en av anledningarna till att jag beställer vin från registrerade distanshandlare och webbutiker i Frankrike, Italien, Spanien, Danmark och Tyskland är att det inte går att få tag på genom vårt urusla detaljhandelsmonopol i branschen utan att betala bisarra summor för privatimporten och vänta ett halvår.
 

anders

Medlem
Jag vet inte vilka producenter @Göran tänkte på, men en av anledningarna till att jag beställer vin från registrerade distanshandlare och webbutiker i Frankrike, Italien, Spanien, Danmark och Tyskland är att det inte går att få tag på genom vårt urusla detaljhandelsmonopol i branschen utan att betala bisarra summor för privatimporten och vänta ett halvår.
Hmmm...
Återigen en snabb slagning på SB, den här gången på tysk riesling (vi talar ju om en tysk småstad så sökningen känns relevant) över 300 spänn ger producenter som Dönnhoff och Christmann.
Klart drickbara om du frågar mig.
Fast att om du vill ha samtliga topproducenters samtliga lägen och årgångar så hittar du inte det.
Men konstigt nog gjorde jag inte det när jag bodde i München heller.
Så givet dina utsagor så är sortimentet av tyska viner riktig skit i München också, faktiskt knappt bättre än på SB när jag tänker efter.
Och då talar vi ändå om tyska viner som säljs i en av Tysklands största städer.
Så jag antar att vi ska slå igen samtliga vinbutiker i samtliga städer och enbart handla på internet.
Med den utgångspunkten så kan vi slå igen samtliga livsmedelsbutiker också för ärligt talat, de flesta butikerna säljer inte krokodilkött.
Och det är som du säger uruselt.
 

Pontus

Medlem
Systembolaget har haft samma artikelnummer på vissa flaskor sedan urminnes tider.
Om du nu har så stor erfarenhet av systemutveckling så borde du begripa att detta är direkt inprogrammerat i databaserna, inklusive affärslogiken.
Hur mycket tror du det skulle kosta att göra om detta?
Skulle dina fixar av "allvarlig designmissar" motivera dessa omkostnader?
Skulle inte tro det.
Brukar du verkligen köpa flaskor ur det "klassiska" sortimentet?
Jag gör i alla fall inte det och jag skulle tro att de flesta här inte gör det heller.
Det skulle med all sannolikhet inte kosta så mycket utan är snarare en prioriteringsfråga. För många är detta inte så viktigt, men för de flesta på detta forum är det kritisk information. Sen ingår det utan överdrift en hel del intressant i det ordinarie sortimentet och vid årgåndsbyten uppstår problem. Senast när jag beställde Pol Roger BdB fick jag 2006 trots att årgåndsbytet till 2008 gjordes långt tidigare. Det finns också kostnader för ständig felhantering av detta, eller hur?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Notera att det fanns noll reaktioner på att ett antal andra personer, inte enbart de som citerades, gjort sitt bästa för att förstöra debatten.
Kan vara något för moderatorerna att fundera på...
Kan hålla med dig här. Det är flera inlägg som hör hemma i sandlådan, men bedömningen från mitt håll var att du var först med att hiva en spade sand i den mer sakliga diskussionen (du har en poäng med att det dök upp ett par passivt aggressiva kommentarer som jag inte tog på allvar tidigare i tråden, som med facit i hand borde tillrättavisats av oss moderatorer. Jag tar på mig att de ignorerades).

Men oavsett. Jag gillar att du argumenterar och får liv i en debatt som står och stampar och där medlemmarna i stort har uppnått konsensus, alternativt håller sig passiva för att man känner att meningsmotståndet är övermäktigt. Kan tycka att du har ett flertal meningsmotståndare som för en saklig debatt med dig, så fokusera på dem och lägg din oerhört diskussionsglada energi på det som bidrar med intressant dialog. Det verkar ju dessutom fungera bra med tanke på dina senaste inlägg och vips så tog sig diskussionen ur sandlådan. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
I princip så fimpar du en flaska Pierre Peters för var tredje beställning du gör.
Var och en gör naturligtvis vad han vill med sina pengar men jag dricker hellre mina begränsade tillgångar.

Fundera nu så här kring det enorma utbudet.
En snabb sökning på bolaget ger att det finns nästan 1500 rödviner som kostar över 300 pix.
Det torde vara ganska hyggliga viner i den prisklassen.
Dricker du en flaska om dagen i fyra år så har du fortfarande inte provat allt.
Under de fyra åren så har du inte bara hunnit få problem med diverse organ på grund av konsumtionen ( :p ) utan ett stort antal av vinerna har bytts ut (liksom en del av organen :D ) vilket gör att det bara är till att börja om.
Vi har alltså inte ens räknat in vitt och mousserande här.
Har du druckit ens 10% av det existerande utbudet ännu?
På vilka grunder har du diskvalificerat det du ännu inte drucket?
Med all sannolikhet finns det en hel del kvar för dig att prova som du skulle finna väldigt njutbart.
På vilket sätt förbättras din situation genom att du adderar ytterligare flaskor så att det tar åtta år att dricka igenom sortimentet?

Detta exempel ställer jag mot alla de problem som online-köpen ger mig.
Visst, jag utnyttjar online ibland också men ändå ganska sällan.
Jag ser det som ett rent komplement och absolut inte som någon ersättning för en butik som lagerhåller.
Jag tycker att det är nog med hantering när jag beställer vin av vinhandlare på vinmässor och ska få det hemskickat.
En bra poäng. Tillhör själv kategorin av vindrickare som är bred och har således mycket att välja på även på bolaget inklusive BS, men de största problemen med SB är nog snarare djupet för den som verkligen vill djupdyka i en specifik region. På en fri marknad så är det trots allt möjligt att bedriva smala entusiastbutiker, vilket verkar fungera utmärkt i exempelvis Köpenhamn (det är dock inte lätt att hitta en butik som specialiserar sig på exempelvis Bandol). Det är en fröjd att gå på vinsafari i vårt lilla grannland som komplement, men visst behöver man flänga runt en del i jämförelse med monopolsbesudlade Sverige. Just butikshandel blir dock roligare när man får springa runt lite, tycker jag. Rent bekvämlighetsmässigt så handlar jag dock det mesta av det jag konsumerar på bolaget. Är dessutom så spontan att jag sällan tar mig tid att beställa, vilket gör att små partier är där jag lägger de flesta av mina slantar.

När det gäller bredd och utbudet rent allmänt i en enskild butik så blir jag oftast tillfredställd av Systembolagets vinkällarbutiker (med några irriterande undantag som ökar i takt med mitt vinintresse) och den enda enskilda butik som har överträffat SB:s källarbutiker utomlands är The Wine House i Los Angeles (av de jag har besökt). Men visst, prismässigt har det varit dyrare genomgående med få undantag och upphajpade viner och producenter tenderar att dra iväg enligt normal marknadsekonomi.

Nä, det bästa och viktigaste för mig är om näthandeln blir helt fri som komplement. Är ju inte intresserad av att kunna köpa plonk på ICA direkt och troligtvis kommer vi ändå inte se så många entusiastbutiker på sikt.
 

Larseman

Medlem
Nä, det bästa och viktigaste för mig är om näthandeln blir helt fri som komplement. Är ju inte intresserad av att kunna köpa plonk på ICA direkt och troligtvis kommer vi ändå inte se så många entusiastbutiker på sikt.
För mig räcker det med att näthandeln får vara kvar i den form som finns idag. Ska bli väldigt intressant att se hur saken utvecklar sig om regeringen verkligen går fram med ett mer repressivt lagförslag i enlighet med det som nu är på remiss och försöker döda näthandeln helt och hållet. Annars håller jag med @Mattias S att bolaget räcker långt men därmed inte sagt att man inte kan ha synpunkter på hur de sköter sitt uppdrag.
 

Göran

Medlem
I princip så fimpar du en flaska Pierre Peters för var tredje beställning du gör.
Var och en gör naturligtvis vad han vill med sina pengar men jag dricker hellre mina begränsade tillgångar.

Men hallå, nu räknar du ju helt åt fanders. Säg att jag köper bara en flaska av en av de viner vinbonden har, vilket ju är det sämsta möjliga ekonomiska alternativet. Om vi säger att vinet dessutom är billigt så är alla parametrarna mot mitt köp. En flaska av Karl Erbes Kabinett kostar 7.50 euro, med 12 euro frakt skulle det bli 19.50 vilket nästan är 195 kronor. Men systembolagets pris skulle ju samtidigt aldrig någonsin bli 75 :-. Även med stordrift kommer frakt och mellanhänder skapa ett påslag som minskar den här marginalen. Just Erbes vin fanns på bolaget för några år sedan och kostade då ca 120 om jag minns rätt. Beställer jag 3 flaskor blir vinet inte dyrare i det här fallet, som ju ändå var maximalt till det fria utbudets nackdel.

En snabb sökning på bolaget ger att det finns nästan 1500 rödviner som kostar över 300 pix.
Det torde vara ganska hyggliga viner i den prisklassen.
Dricker du en flaska om dagen i fyra år så har du fortfarande inte provat allt.
Under de fyra åren så har du inte bara hunnit få problem med diverse organ på grund av konsumtionen ( :p ) utan ett stort antal av vinerna har bytts ut (liksom en del av organen :D ) vilket gör att det bara är till att börja om.
Vi har alltså inte ens räknat in vitt och mousserande här.
Har du druckit ens 10% av det existerande utbudet ännu?
På vilka grunder har du diskvalificerat det du ännu inte drucket?
Med all sannolikhet finns det en hel del kvar för dig att prova som du skulle finna väldigt njutbart.
På vilket sätt förbättras din situation genom att du adderar ytterligare flaskor så att det tar åtta år att dricka igenom sortimentet?

Jag har inget som helst intresse att dricka alla röda viner på systembolaget över 300 :-, jag har väsentligen snävare preferensramar än så. Jag delar ofta mina vinupplevelser med likasinnade så dina kommentarer om min konsumtion tänker jag strunta i. Men med hjälp av provningar och vinproducentbesök hinner jag faktiskt prova betydligt fler viner än 365 på ett år.
Jag har säkert inte druckit 10% av systemets utbud, mest för att stora delar av det inte intresserar mig. Skälet till att jag diskvalificerar det som jag inte druckit är att jag provat vin i många år och har en ganska bra bild av vad jag uppskattar.

Om vi tar ett konkret exempel så erbjuder just nu "mina" 16 bönder åtminstone 4 olika eiswein från Mosel, vilket är exakt 4 fler än som finns i systembolaget fantastiska sortiment. Genom att få tillgång till det jag faktiskt vill ha förbättras min situation.
 
Helt bortsett från logistik o dyl.
Att handla i en kvalificerad charkbutik, med utbildade köttmästare som både inhandlat och styckat varorna, är en fröjd.
Det är för mig den stora skillnaden mellan privat och statligt. Hur välutbildad personalen på de större systembutikerna än är saknar de inflytande över vad som säljs, är i grunden oemottagliga för dina synpunkter.
Kanske ett av skälen till svenskars vinshoppande i Köpenhamn: att få snacka med en ANSVARIG.
 

gece

Man vänjer sig.
Nu är concurrency respektive parallel processing jävligt olika grejer.
Och nog fasen gör hårdvaran skillnad.
Det ABSOLUT enda du vet är att DU tycker det tar lång tid.
Du har ingen som helst aning vilka anrop som sker i bakgrunden.
Du har ingen aning om var i systemet eventuell fördröjning ligger.
Bara en sådan sak, tänk ifall de gör anrop till ett stort antal leverantörer i beställningssortimentet för att vara säkra på att det fortfarande finns just av det vinet?
Vet jag om att de gör det?
Nej, det gör jag inte.
Men det gör inte du heller.
Vi kan vara ganska säkra på att de inte kontaktar "ett stort antal leverantörer i beställningssortimentet" eftersom "tyvärr, ditt vin finns inte"-meddelandet brukar komma först ett par dagar senare när man beställer från BS (det händer aldrig när man försöker lägga en beställning).

Men oavsett vilket, kul att vi är överens om att de har en teknisk lösning som lämnar en del att önska. Nu är problemet, som sagt, inte att det är segt, utan att det kraschar vid webblanseringar.

Eller anta att det är så att SB sitter fast i ett långtidskontrakt med en leverantör som har ett uselt backbone.
Inget SB kan göra om inte kontraktet stipulerar något specifikt.

Anta nu att du lyckas få ett kontrakt med SB där du lovar att allt ska bli ohyggligt mycket bättre.
Du har ju uppenbart inte gjort någon som helst kvalitetsundersökning när du lovar detta.
Du har inte en aning om vad för begränsningar och krav du ska arbeta med.
[...]
Det här är återigen ett typfall för varför jag säger att it-folk som tvärsäkert säger sig kunna göra allt snabbare och bättre är livsfarliga.
Jag har aldrig sagt att jag gör det snabbare eller bättre. Vad jag däremot har sagt, och som är värt att repetera, är deras affärsmodell är inte helt unik - B2C-försäljning. Beställer jag årets modell av ett par skor från, säg, addNature, är jag ganska säker på att få den modell jag beställer, inte förra årets modell med motivationen "de låg överst i högen". Det finns säkert en massa ursäkter och förklaringar varför de har de brister de har, men det är väl inget jag som kund ska förväntas ha överseende med? Jag vill veta att jag får vad jag beställer.

Det var ett fasligt intresse för artikelnumret på ett sortiment som jag utgick ifrån inte var intressant för läsare av det här forumet.
Pol Roger Vintage och Château Musar är två exempel på saker som inte har artikelnummer per årgång (och sen hela BS, förstås). Men du kanske inte bryr dig om du vilken årgång du får på sånt plebej-plonk som Pol Roger...
 
Toppen