Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Butiken jag försöker att beställa till är den i Mörby Centrum, Danderyd. Om jag byter till Täby Centrum så ska jag betala i butiken dock, för samma vin.

I sak har jag inga problem egentligen att betala vid beställning, det är så det fungerar hos de flesta onlinebutiker. Mitt problem är primärt - bortsett från monopolställning i sig - att jag inte kan välja alternativet: betala i butik. Det är ett alternativ som alltid kommer upp på andra sidor, att man faktiskt kan betala i butik när man beställer till butik för upphämtning
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
De har ju faktiskt utannonserat att de ska varsla 200 personer så visst likviditetsproblem kan förekomma
De lägger väl för mycket på att strida mot WineFinder i rätten ;)

#start gubbgissning
De införde förbetalning i december (om jag minns rätt). Och det rullas ut i etapper. Har inte sett det i GBG ännu, men tror att de börjar i Sthlm .
Problemet kanske har varit att man beställt men inte hämtat ut. Nu när man inte skickar flaskor mellan butiker längre kan saker ligga på lager i butiker och tänker att det är det de vill få bort.
#end gubbgissning
 
Frågade en butiksanställd idag om problemet och fick höra att kravet på förhandsbetalning enbart gäller om du beställer via datorn, inte via telefon.
Däremot finns ett annat problem, unikt för mig eftersom jag är Sveriges enda person utan mobil (har bara gammaldags). Vid beställning krävs mobilnummer. Vi löste det genom att butikskillen skrev sitt eget mobilnummer...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Frågade en butiksanställd idag om problemet och fick höra att kravet på förhandsbetalning enbart gäller om du beställer via datorn, inte via telefon.
Däremot finns ett annat problem, unikt för mig eftersom jag är Sveriges enda person utan mobil (har bara gammaldags). Vid beställning krävs mobilnummer. Vi löste det genom att butikskillen skrev sitt eget mobilnummer...
Kan man inte skriva in vilket telefonnummer som helst, eller påhittade siffror? Det enda som händer är rimligen att du inte får ett sms, utan själv behöver gå in och kolla beställningens status online? Har för mig att jag någon gång fått ett traditionellt telefonsamtal när det varit någon dag kvar till att varorna skulle gå i retur, och då kunnat bekräfta att jag faktiskt skulle hämta dem sista eller näst sista dagen. Det hade ju funkat även om det var en gammal rikstelefon kopplad till det numret.
 

JonasBo

Medlem
En vän i stockholm har rapporterat att han behövt betala i en viss butik men i en annan.
Så möjligtvis utrullning per butik, så att butikerna kan räkna in det till sin försäljning.
 

sunqan

Vinös
Så man måste alltså masa sig till butiken och returnera varan på studs. Undrar vad som hönder om man väntar en månad eller två?
 

matage

Medlem
Upptäckte i lördags att man numera har plastpåsarna bakom disk (PK-huset) så man måste aktivt be om att få köpa dem.
De ska dessutom fasas ut helt under 2023 av miljöskäl...
Personligen gillar jag inte papp-påsarna då jag haft några som spruckit och jag tycker uppriktigt synd om den som mot förmodan behöver köpa alkohol till fots i regnväder..

Men för all del - "Symbolvärdet framför allt" är ju en etablerad taktik vid det här laget...
 

Mexikanaren

Medlem
Upptäckte i lördags att man numera har plastpåsarna bakom disk (PK-huset) så man måste aktivt be om att få köpa dem.
De ska dessutom fasas ut helt under 2023 av miljöskäl...
Personligen gillar jag inte papp-påsarna då jag haft några som spruckit och jag tycker uppriktigt synd om den som mot förmodan behöver köpa alkohol till fots i regnväder..

Men för all del - "Symbolvärdet framför allt" är ju en etablerad taktik vid det här laget...
Man får ju dock alltid en plastpåse fortfarande om man beställer 1 flaska eller något sådant. Dvs så länge de inte kommer direkt från leverantör så kommer de alltid i plastpåse för mig iaf.
Så ska bli intressant att se om detta kommer också förändras.

Däremot så gillar jag inte alls "flergångskassen" från Bolaget i någon typ av tjock plastväv då den är direkt otymplig. Går på intet sätt att vika ihop igen efter du använt den
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man får ju dock alltid en plastpåse fortfarande om man beställer 1 flaska eller något sådant. Dvs så länge de inte kommer direkt från leverantör så kommer de alltid i plastpåse för mig iaf.
Så ska bli intressant att se om detta kommer också förändras.
Nej, det gäller inte alltid. Jag har fått ut en beställning i en usel pappåse med etikett på.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Man får ju dock alltid en plastpåse fortfarande om man beställer 1 flaska eller något sådant. Dvs så länge de inte kommer direkt från leverantör så kommer de alltid i plastpåse för mig iaf.
Så ska bli intressant att se om detta kommer också förändras.

Däremot så gillar jag inte alls "flergångskassen" från Bolaget i någon typ av tjock plastväv då den är direkt otymplig. Går på intet sätt att vika ihop igen efter du använt den
Min senaste webbeställning kom i SBs förhatliga lådor med lock, fick betala för påsen men det var det värt.

För övrigt tycker jag just den vävda påsen med fack är det bästa med Systembolaget!:D Används och glöms flitigt så jag har några stycken...

De har eller åtminstone haft en tunnare påse som går att vika ihop i en snusdosa.
Jag hade en kassörska häromdagen som plockade ut flaskan ut plastpåsen och försökte behålla den. Det skulle hon inte ha gjort.
Försökte hon behålla flaskan!?o_O:D
 

Bastardo

Medlem
Förbetalning vid beställning när kunden ändå måste hämta i butik? Har Systembolaget så allvarliga likviditetsproblem?
Jag behöver inte betala i förväg när jag beställer vin från SB. Alla fall än så länge, men det kan jag göra i så fall de börjar kräva det. Så stora inköp brukar jag inte göra på bolis. :) Men föredrar ställen där man kan betlala med någon betalningsservice som till exempel Klarna eller Qliro. På Xtrawine betalar man inom sju dagar från beställning, annars tar de bara bort ordern om pengarna inte finns hos de inom den tid. Oerhört smidigt och supersnabb samt säker betalning, lite synd bara att frakten tar numera dubbelt så lång tid, men någonstans måste de väl försöka spara lite pengar under dessa märkliga tider.
 

Mexikanaren

Medlem
Det verkar som att direktbetalning vid beställning är på gång för samtliga Bolag detta året, iaf om man ska tro denna artikel:


NYA RUTINER FÖR BESTÄLLNINGSSORTIMENTET​

Några av er har kanske redan upptäckt denna förändring. Du går in på Systembolagets hemsida, klickar hem några varor ur beställningssortimentet, de landar i den digitala varukorgen där det numera dyker upp en ruta om direktbetalning. Betalningen kan ske via kort, din bank eller Swish. Detta är en alltså en ny rutin, som däremot inte aviserats. DinVinguide.se tog därför kontakt med Systembolagets pressavdelning för att få lite mer information.
– Vi genomför en pilot med ett antal butiker, cirka 25 stycken, där kunden betalar redan vid beställning på systembolaget.se – precis som det är för hembeställningar och beställningar till ombud. Planen är att detta ska rullas ut till alla butiker i slutet av året. När kundbeställningarna är förbetalda blir det också enklare för kunden att hämta sina varor eftersom de slipper stå i kassakön – det är efterfrågat av våra kunder, får vi som svar.

Det är alltså än så länge ett prov – men om jag känner monopolet rätt kommer vi att se detta i fler än 25 butiker inom kort. Oavsett vad importören eller du som konsument tycker.



Detta skapar dock en följdfråga från min sida, dvs att kommer affärerna byggas om så att man får en en disk utanför kassorna där man kan hämta sin beställning?
Med tanke på att om man beställer något och har det betalat och allt sånt där, så vad skulle hindra folk från att stoppa ned någon extra flaska i påsen/lådan när ingen kollar?

Känns som att stölderna kommer att öka hos butikerna om inte detta problem adresseras.
Annars är man ju tillbaka på ruta 1 om allting ska gås igenom så man har rätt innehåll i påsen/lådan innan man lämnar butiken.
Just dessa köer och väntetid man ville bort ifrån?
 
Last edited:
Toppen