Undrar om "e-handel" syftar på Systembolagets hemleveranser eller på onlinebeställningar till butik? Tror hittills inte att jag träffat en enda person som utnyttjat hemleverans.
Jag har ofta beställt vin eller sprit hem, då kostnaden är ganska låg om man jämför med att kånka hem med viner som väger kanske upp till tio kilo.
Det hände även, att jag köpte vin hem när jag låg på sjukhuset … och ett par gånger fick jag avboka försändelsen pga. saker som jag inte kunde styra.
Bland det bästa med
Systembolaget är just hemleverans. Den enda nackdelen är väl, att då måste man vara hemma i stort sett hela tiden, tills budbilen har varit hos mig, men annars fungerar det helt klockrent; för man vågar inte gå ur lägenheten, då det kan hända att de kommer just då, när man är inte hemma.
Alla äger inte en bil, men sex eller tolv flaskor vin kommer man lätt upp till. Jag har inte fört någon dagbok om hur ofta jag har beställt varor hem, men det måste vara lätt över tio gånger sammanlagt genom alla åren, då det har varit möjligt. Vanligast är dock fortfarande, att jag beställer till ”min” affär där jag hämtar ett par flaskor vin eller något annat. Just nu väntar jag på en halvflaska konjak som ska anlända dit på onsdag, men varorna kommer oftast tidigare än annonserat.
Ojsan … Den här gången handlar det om ganska billig konjak, men den kan vara gott ändå, om man nu ska kunna lita på betald marknadsföring av vissa källor. Just den säljs bara här hos oss, vilket är ganska anmärkningsvärt och producenten är ganska liten, men fyller kraven på at kallas för artisanal producer.
P.S. Det är ganska vettigt om man är någorlunda nykter när budbilen kommer och har alla kläderna på … samt har ett
ID-kort, körkort eller
pass i handen, för att kunna ta emot varorna och sen får man kvittera på en sån manick, där det är i princip helt omöjligt att skriva sin namnteckning.
När man tar emot starkvaror som är beställda från nätet, så behöver man inte ens vara hemma, för de lämnar grejerna vid dörren ändå. Och de frågar aldrig efter legitimation, eller kräver ens att man ska vara nykter … eller att ha kläderna på. Men oftast lyckas jag med alla dessa saker ändå.