Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Munskänkarnas tre- och tvåbetygsprov

Mattias Schyberg

Administratör
Har gjort det men räknar inte med att ha mer än ca 1/3 rätt (krävs ca 50%). Har dock inte läst på vilket jag hade planerat. Kul att få se Stockholms vinkällare dock. :)

Det blir intressant att få resultatet, kanske gick det lite bättre än vad jag tror. Var skitmissnöjd när jag gjorde tvåbetyg men landade på närmare 70 poäng i slutändan. Men då pratar vi om hopp och tro. ;)
 

merlotsmile

Medlem
Jag har :). Har jag tur och om de rättar lite snällt så kan jag ha klarat mig. Men det blir verkligen på håret :confused::confused:. Känns inte omöjligt dock. Fattas en 4-5 poäng till 50%, om jag har räknat rätt, så det är upp till hur de rättar några av de svar jag är osäker på. Vore sjukt kul att få möjlighet att testa det praktiska provet i februari :).

Har du själv gjort provet idag @golfkompis ?
 
Trådskapare
Mats Petri

Mats Petri

Österlen
Har du själv gjort provet idag @golfkompis ?
Jajamänsan! Säger ungefär som @Matlen ovan - 1/3 ungefär. Tänkte satsa stenhårt två veckor före provet, men jobb o annat kul kom emellan...
Känns lite "surt, sa räven", att gnälla över frågorna, men kan ändå inte låta bli att ifrågasätta relevansen, t ex när det gäller att känna igen bilder på sk vinpersonligheter...
Men jag håller med - känns absolut inte omöjligt. Hade tittat en del på gamla prov och känslan var att det här nog var något lättare. Men det är min känsla...
Det som lockar är självklart möjligheten att få göra det praktiska provet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jajamänsan! Säger ungefär som @Matlen ovan - 1/3 ungefär. Tänkte satsa stenhårt två veckor före provet, men jobb o annat kul kom emellan...
Känns lite "surt, sa räven", att gnälla över frågorna, men kan ändå inte låta bli att ifrågasätta relevansen, t ex när det gäller att känna igen bilder på sk vinpersonligheter...
Men jag håller med - känns absolut inte omöjligt. Hade tittat en del på gamla prov och känslan var att det här nog var något lättare. Men det är min känsla...
Det som lockar är självklart möjligheten att få göra det praktiska provet.
Vilken sektion tillhör du?
 
Jag tog 3 betyg för 25 år sen och har väl idag ingen talan. Vill ändå påtala den enorma skillnaden mellan det teoretiska provet och det praktiska.
Teorin klarar alla med flit och studievana, bara att plugga på. Praktiken däremot kräver träning som är svårare att fixa själv. Munskänkar i storstadsföreningar har här en klar fördel, med fler avancerade provningar, just för ändamålet. Allra bäst är förstås om du kan nästla dig med på Systemets nyhetsprovningar - några års blindharvande där ger repertoarkännedom...
Vid provtillfället måste du sen förstås "ha en bra dag" - samtidigt som provmakarna inte får slarva med vinvalen. Egentligen borde de först testköra provet med en proffsjury, något jag dock tvivlar på att de gör...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tog 3 betyg för 25 år sen och har väl idag ingen talan. Vill ändå påtala den enorma skillnaden mellan det teoretiska provet och det praktiska.
Teorin klarar alla med flit och studievana, bara att plugga på. Praktiken däremot kräver träning som är svårare att fixa själv. Munskänkar i storstadsföreningar har här en klar fördel, med fler avancerade provningar, just för ändamålet. Allra bäst är förstås om du kan nästla dig med på Systemets nyhetsprovningar - några års blindharvande där ger repertoarkännedom...
Vid provtillfället måste du sen förstås "ha en bra dag" - samtidigt som provmakarna inte får slarva med vinvalen. Egentligen borde de först testköra provet med en proffsjury, något jag dock tvivlar på att de gör...
Även om jag håller med om att det praktiska provet mest sannolikt är svårare, så är det mycket lättare att motivera rent träningsmässigt. ;) Men visst, den som älskar geografi och vinteori fixar mest troligt den teoretiska tentan relativt enkelt genom att läsa på ordentligt. Svårigheten är att motivera sig att läsa om ens intresse inte handlar om namn på floder i Frankrike. :bäver:

Det praktiska övar jag gärna på oavsett om det leder till att klara 3-betyg eller inte i framtiden. Det är ett sant nöje!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vid provtillfället måste du sen förstås "ha en bra dag" - samtidigt som provmakarna inte får slarva med vinvalen. Egentligen borde de först testköra provet med en proffsjury, något jag dock tvivlar på att de gör...
Jag har hört att de testar vinurvalet innan - ett antal av vinerna brukar ju komma från beställningssortimentet, till skillnad mot 2-betygsvinerna som ju måste finnas brett tillgängliga för att provet ska gå att ordna ute i landet.
 

Silex

Medlem
Skrev också och hamnar någonstans på eller strax under gränsen. En fråga som förbryllade mig som ni kanske kan hjälpa mig bringa klarhet i är en av de blanka etiketterna (namn och annan ledande info bortsuddade), nämligen den från DRC. Enligt facit skulle svaret vara Romanée-Conti, men jag undrar vad på etiketten som gav info att det var just det vinet och inte exempelvis La Tâche som avsågs?
Någon som vet?
 

merlotsmile

Medlem
Skrev också och hamnar någonstans på eller strax under gränsen. En fråga som förbryllade mig som ni kanske kan hjälpa mig bringa klarhet i är en av de blanka etiketterna (namn och annan ledande info bortsuddade), nämligen den från DRC. Enligt facit skulle svaret vara Romanée-Conti, men jag undrar vad på etiketten som gav info att det var just det vinet och inte exempelvis La Tâche som avsågs?
Någon som vet?
Jag funderade också på det. Svarade La Tache. Prickade Sassicaia och Vega Sicilia. Missade den fjärde (var det Opus One???). Hade ingen som helst aning om vilka personerna på bilderna var på den första frågan :confused:. Prickade du någon där???:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag funderade också på det. Svarade La Tache. Prickade Sassicaia och Vega Sicilia. Missade den fjärde (var det Opus One???). Hade ingen som helst aning om vilka personerna på bilderna var på den första frågan :confused:. Prickade du någon där???:)
Inser att jag tog samtliga på just den frågan. Trevligt, det hade jag inte räknat med. Den fjärde var Opus One :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade rätt på övriga viner (jo, det var Opus One), men de s.k. vinpersonligheterna gick inte bra alls. Vet inte om jag tycker Magdalena Gerger är en bra representant för gruppen "vinpersonligheter".....
Magdalena Gerger är ju vår gemensamma fiende, det blir inte mer relevant än så. ;)

"Håll dina vänner nära men dina fiender ännu närmare"
- Sun-Tzu
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet inte om jag tycker Magdalena Gerger är en bra representant för gruppen "vinpersonligheter".....
Känns ju snarare som att hon - och allt annat som hör till Sovjetbolaget - snarare skulle höra hemma på en fråga om vinsjukdomar...
 

Jos

Medlem
Hur går det till? Först anmäler man sig till ett teoriprov alltså och sen om man klarar det går man vidare till praktiskt? Är det likadant för 1-betyg?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När jag skrev 1-betyget så var teori och praktik vid samma tillfället direkt efter varandra. Det var på Munskänkarna Stockholm, vet inte om det skiljer i övriga landet. Så även om man missade teorin vid det tillfället kunde man klara praktiken.
 
Toppen