Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norda Bar & Grill (Göteborg)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fick en fantastisk upplevelse med ett löjligt bra vin igår kväll. Serverat som så ofta av @frida linden på Norda.

image.jpeg


2005 Adelsheim Pinot Noir Calkins Lane Vineyard
Att få dricka en perfekt välbevarad pinot från Oregon med 10 år på nacken från en av pionjärerna i regionen är en stor ynnest. Nu har ju Norda en vinkällare i världsklass när det gäller Oregon visserligen, så varför blir jag förvånad?

Perfekt drickfönster om man gillar moget vin. Mörk bedårande frukt med björnbär, fikon och nypon samt röda stråk av hallon som bryter igenom mörkret. En hel del rotfrukt, svamp och järnhaltigt blod i bakgrunden skvallrar om åldern. Lakrits, salmiak och vanilj rundar av det hela med sköna drag av lavendel och kåda. Rejält i munnen. Mjuka tanniner och hög intensitet. Lite småeldigt och mustigt med utsökt balans.

Tänkte Chateauneuf-du-Pape och gick på årgången 2006. En riktigt jäkla bra sådan med elegans och finess. Jag gick upp i brygga och delade ut 93p. Att jag var ute och cyklade med min gissning tar jag med ro. Snuskigt läckert vin och ett bra exempel på att även lite kraftigare pinoter kan lagras utan problem och att det inte behöver vara burgundisk i sin stil för att smaka gudomligt gott. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

image.jpeg


Spontankväll. De absolut bästa kvällarna är de som uppstår ur tomma intet. Man får bara för sig att förgylla en helt vanlig onsdag och sätta lite guldkant på den. Just precis så blev det ikväll. Började lite lätt med lite skön och torr riesling från Chehalem som alltid levererar (2010 Dry Riesling) för att sedan beställa in lite råbiff och lite blint rödtjut. Leo (restaurangernas Messi) hjälpte till och levererade som alltid.

2008 Shea Wine Cellars Pinot Noir Homer Shea Vineyard
Så jäkla bra! Ingen antydan till burgundisk elegans alls utan här snackar vi om en fullt extraherad pinot med extra allt och jag gillar det mycket! Björnbär, körsbär och grillat kött. Söta fat med mycket rostad vanilj. Kryddor, kåda och lakrits ligger snyggt och väntar under ytan. Elegant på ett maskulint vis. Massor av kraft med en finess du ofta hittar i södra Rhône – åtminstone de bättre varianterna. Läckert och ungt med massor av potential. Fylligt och balanserat. Bra syra och struktur, men med tyngd och pondus. Lång fin smak med generös inramning. Var mer i södra Rhône än USA, men uteslöt aldrig en fullmatad pinot.

Jag gillar det mycket! 93p
 

Appel

Medlem
Visa bifogad bild 7346
Visa bifogad bild 7347

Spontankväll. De absolut bästa kvällarna är de som uppstår ur tomma intet. Man får bara för sig att förgylla en helt vanlig onsdag och sätta lite guldkant på den. Just precis så blev det ikväll. Började lite lätt med lite skön och torr riesling från Chehalem som alltid levererar (2010 Dry Riesling) för att sedan beställa in lite råbiff och lite blint rödtjut. Leo (restaurangernas Messi) hjälpte till och levererade som alltid.

2008 Shea Wine Cellars Pinot Noir Homer Shea Vineyard
Så jäkla bra! Ingen antydan till burgundisk elegans alls utan här snackar vi om en fullt extraherad pinot med extra allt och jag gillar det mycket! Björnbär, körsbär och grillat kött. Söta fat med mycket rostad vanilj. Kryddor, kåda och lakrits ligger snyggt och väntar under ytan. Elegant på ett maskulint vis. Massor av kraft med en finess du ofta hittar i södra Rhône – åtminstone de bättre varianterna. Läckert och ungt med massor av potential. Fylligt och balanserat. Bra syra och struktur, men med tyngd och pondus. Lång fin smak med generös inramning. Var mer i södra Rhône än USA, men uteslöt aldrig en fullmatad pinot.

Jag gillar det mycket! 93p
@Mattias S , är det du eller Helen som stått för kvällens matlagning ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Chef's Choice på Norda levererade det lilla extra igår. Sommarfräsch och elegant till tusen. Vad sägs om lite rå pilgrimsmussla med yuzu-buljong, granny smith-äpplen och ingefära till exempel? Jäkligt gott. Lite chablis förgyllde helheten grymt bra.

Till huvudrätt så blev det kalventretcôte med somrig sallad asian style. Inte lika sublim som förrätten men gott som tusan ändå. Kvällens huvudvin blev en löjligt trevlig pinot från Oregon. Lite lagom åldrad dessutom och från en sval årgång.

2008 WillaKenzie Estate Pinot Noir Terres Basses
Fick mycket vibbar åt Gevrey-Chambertin. Mörka torkade körsbär med sandelträ, tobak, vanilj, dill och hallonbuske. Lite sköna drag av kåda och lakrits i bakgrunden. Välbalanserat och intensivt med stram och sofistikerad inramning samt bra tanningrepp. En utmärkt pinot i mellanbombastisk stil. 92p

En läcker avslutning med snygg blåbärssorbet kryddat med fläder och en massa annat smått och gott. Minns inte resterande detaljer, men gott som tusan till lite alkoholförstärkt Black Muscat från Kalifornien. :)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


image.jpeg


Som vanligt så blev vi väl omhändertagna av @frida linden :)
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 7183

Fick en bättre bourgogne i glaset igår och vi funderade först på en enkel nebbiolo för att sedan landa i Chianti (att det var en italienare var vi HELT säkra på). Körsbär, nypon och fat dominerar. Mycket syrligt med något kort, hyfsat tanninrik, eftersmak (för lite för nebbiolo dock). Blev inte direkt imponerad alls och tog fram 87 pinnar ur handväskan. Pinsamt att upptäcka att jag har gett exakt samma vin 91p vid ett annat tillfälle oblint. :oops: Det blev helt klart bättre efter avtäckning när jag såg den fina etiketten, men inte ens då lyckades det imponera. Ganska snipigt och okomplext och jag förväntar mig mer av ett vin av denna dignitet. Jag är hursomhelst väldigt tacksam för att @frida linden hela tiden överraskar och bryter våra invanda mönster samt utmanar oss. Lärorikt värre!

Facit: 2008 Bitouzet-Prieur Volnay 1er Cru Taillepieds

Många 2008or från Bourgogne är i en vresig fas nu, 3-4 år till hade nog behövts.
 
Chef's Choice på Norda. Kvällens huvudvin blev en löjligt trevlig pinot från Oregon. Lite lagom åldrad dessutom och från en sval årgång.

2008 WillaKenzie Estate Pinot Noir Terres Basses
Fick mycket vibbar åt Gevrey-Chambertin. Mörka torkade körsbär med sandelträ, tobak, vanilj, dill och hallonbuske. Lite sköna drag av kåda och lakrits i bakgrunden. Välbalanserat och intensivt med stram och sofistikerad inramning samt bra tanningrepp. En utmärkt pinot i mellanbombastisk stil. 92p
Visa bifogad bild 7438
Visa bifogad bild 7439
Visa bifogad bild 7440

Visa bifogad bild 7441

Som vanligt så blev vi väl omhändertagna av @frida linden :)
Kul! Thibaud Mandet är en mkt underskattad vinmakare i oregon, han är en av de främsta utforskarna av de olika klonerna som finns tillgängliga i USA för pinot noir, och även om jag ibland fått känslan av att det pågår ett kärleksfullt skyttegravskrig ifråga om vilken stil av PN de siktar på mellan Thibaud och Bernard (den mer aktiva av de två ägarna) så är resultatet ofta bland de bättre i oregon. Deras cuvee Pierre Leon är en evig favorit. Och bland de billigare vinerna finns en prisvärd gamay och en pinot meunier av visst intresse. Terres basses brukar vara en av de mer mörkfruktiga och djupa av deras vingårdspinoter, längst ner i dalen av deras vingårdar, så helt annan jordmån. 2008orna börjar öppna upp sig...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite gôtt på stammistället igår.

En strålande mogen riesling från Mosel fick starta kvällen. Lättgissat och typiskt vin på regionsnivå. Ibland är @frida linden snäll mot oss. Spälese med perfekt avvägd sötma. Sköna petroleumdrag och fint blommig tropisk frukt med persiko- och citrusklang. Lite botrytis och mögelost i bakgrunden. Aningen trött och vek i munnen, men aromen lirar i den högsta ligan. 88p

Facit: 2001 C. H. Berres Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese

image.jpeg


Kvällens röding är en pinot, men frågan är om ursprunget verkligen är USA, vilket alltid är utgångsläget när man befinner sig på Norda? Elegant och stram framtoning. Ung och fokuserad med relativt mörk röd frukt (mörka körsbär, hallon, rotfrukt och rabarber) samt både grusig mineralitet, krut och sandelträ. Tuffa blodapelsinsyror och rimligt bitande tanniner. Medelfyllig kropp med obefintlig antydan till raketbränsle. Ganska mycket Gevrey-Chambertin över det hela, men samtidigt lite för generöst för att vara en typisk bourgogne. Vi valde att gissa smalt och tänkte Albert Mann och Alsace som vi vet finns i vinlistan. Inte äldre än 2010. Jäkligt bra och balanserad pinot. Jag hade gärna stött på det igen om 5–10 år. 90p

Facit: 2011 Cristom Pinot Noir Jessie Vineyard

image.jpeg


Till desserten så fick vi smutta lite på Brännland Iscider av årgång 2014. Fan vad bra den är! Utöver det så fick vi även testa deras pärlande cider P Pernilla Perle som absolut är värt att testa på om ni får chansen. Samma nyanserade äpplekaraktär som isvinet men betydligt mer läskande och lättdrucket med enbart ett uns sötma. Gott!

image.jpeg


Kvällens krubb blev petite och sparsamt men speciellt efterrätten var fullkomligt lysande och helt magiskt bra tillsammans med isvinet (jordgubbstårta deluxe). Förrätt med rå marinerad hälleflundra och pilgrimsmussla på en bädd av is samt deras adekvata råbiff.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev tydligen syrah-tema på Norda igår. @frida linden piskade upp oss rejält och jag älskar det!

Vi fick dock bekanta oss med en ganska uppenbar chardonnay vid ankomst. Snyggt fatad med lite pinjenöt och fet smörig äpplefrukt. Försiktigt och elegant med bra balans men med aningen låg intensitet och syra. Vi gick dumdristigt på en ganska vek Bourgogne här. Trevligt och kvalitativt men inte särskilt upphetsande trots allt. 87p

Facit: 2013 Cristom Chardonnay Germaine Vineyard

image.jpeg


Kvällens röda huvudvin. Mörka körsbär, plommon och mörk småbitter choklad samt lite antydan till "bakpulver" (natriumkarbonat) i bakgrunden. Ganska rakt på rödbetan men med bra balans och läcker generös frukt. Rent och okomplicerat. Bra struktur och syra. Gissningen föll på cab/merlot från Washington State. Aningen omotiverat, men det kändes som en jänkare så varför inte. Hittade ingen kryddighet över huvud taget. Ett riktigt gott vin som hade varit fantastiskt med lite mer komplexitet, men syrah fanns aldrig på kartan ens. 89p

Facit: 2010 Côte Bonneville Syrah DuBrul Vineyard

image.jpeg


Som en liten bonus så dök ännu ett glas upp. Mycket lagerblad, kött och kryddighet. Lite naturvinsfunk på detta. Björnbär och lakrits på toppen. Komplext och trevligt. Tänkte spontant en modern hipsterspanjor och grenache alternativt ett hippt vin från Mallorca. Spekulerade även kring norra Rhône och syrah med tanke på den relativt slanka kroppen. Ett klart roligare och mer spännande vin än vårt huvudvin, men kvalitativt i paritet. 90p

Facit: 2012 Cristom Syrah Estate

image.jpeg


Som avslutning istället för kaffe så fick vi in lite starkvin. Ett gott och kul portvinsliknande vin. Sött, men med måttlighet. Tydlig bitterhet i eftersmaken med mörk choklad. Mycket fat, svarta oliver, vedbrasa och svartpeppar under en delikat fet plommonfrukt. Mumma som avslutning! Gissade faktiskt rätt på producent och vin här även om jag inte fick till årgången rätt. Har druckit det förr och pengen hade vid det här laget ramlat ner att temat för kvällen var syrah. :)

Facit: 2008 Dobbes Family Estate Mirror Image

image.jpeg


Ny råbiff på menyn. Jäkligt fräsch och läcker. Provade även deras "Lisebergsstrut" som levererade sublimt.

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En magisk kväll på Norda igår. Leo och Kristian tog hand om oss väl.

Kvällen började i färgen orange och gick sedan vidare med en knakelibrakar-pinot från Russian River som är minst lika svår att komma över som Pikachu...

image.jpeg


2014 J. Rochioli Pinot Noir Little Hill
Jag är glad att detta vin serverades blint och att vi var helt oförberedda på den höga kvalitetsnivån. Purungt och superintensivt med magiskt bra längd och härligt pirr i eftersmaken. Vi pratar självklart om en mörkfruktig jänkarpinot av sanslöst bra slag. Mörka körsbär, rabarber och krutiga fat med rikliga toner av vanilj, kryddor, köttsaft och choklad. Jordigt med läckra drag av söt rödbeta snyggt framträdande i bakgrunden.

Gick fullständigt upp i brygga här men inser samtidigt att det är ett vin som kommer att bli flera pinnhål bättre med lagring och mer nyanserad mognadskomplexitet. Kanske var jag snål när (94p) delades ut, men betyget baseras å andra sidan på vinets ungdomsskrud där och då. Vilket jävla vin! :)

En stund innan vår käftsmäll till vin så fick vi in lite orangea droppar från Alsace. Ganska gott vin, men inget speciellt. Mycket mogna äpplen, aprikos och honung. Frisk fin syra med lite antydan till strävhet. Med tanke på etiketten och producenten så var det förvånansvärt lite naturvinsfunk. Gissade på någon kufig druva från Friulien.

Facit: 2014 Pierre Frick Pinot Gris


image.jpeg


Att äta denna kväll: Härlig amerikansk ryggbiff med mac 'n cheese och till avslutningen en underbar mjölkchokladspannacotta med ingefärssorbet med lite klassiskt isvin från Brännland. Mums!

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


En maffig råbiff modell större på Norda är aldrig fel. Inte heller en bra pinot när den levererar. Har dock svårt för när pinoter drar åt grenache och saknar fokus och fräschör. Kanske var det en något sämre flaska eller så har det inte klarat av sju blyga år på rygg? Producenten är bra generellt och Villamette Valley indikerar bra ursprung.

image.jpeg

2009 Dobbes Family Estate Pinot Noir Patricia's Cuvée

Nåväl, kasst var det inte på långa vägar, men klart åt det mediokra hållet med aningen platt, syralös och tanninfattig struktur för att göra mig helt nöjd. Mogna jordgubbar, fikon och plommon dominerar med lite fat, kafferost och kryddor i bakgrunden. Inte sämre än (85p), men det räcker inte för att få mig tillfredställd tyvärr och stilen är inte någon favorit.

Tur att vi fick chansen att kompensera vinet med en mer än utmärkt dessert bestående av yuzumarinerad hallonsorbet med vit chokladmousse, saffransmandelkaka och massa annat gott. Kaffe sköljde ner det hela bra. :)

image.jpeg
 
Toppen