Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norda Bar & Grill (Göteborg)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Slank in ikväll för en räkmacka och det blev tydligen en helkväll vilket jag lär få lida för imorgon. :död:

Räkor och västkusten är ju en bra kombo och varför inte lite vitt till detta? @Jimmy Örnewald fick som vanligt fria händer och hämtade en flaska kul vin. Blint så upplevdes 2010 Borgo del Tiglio (Nicola Manferrari) Chardonnay Collio Selezione svårplacerat med fet päronfrukt som drar lite åt grönmögelost. Fina toner av pinjenöt, mandel och nougat kompletterar upplevelsen bra tillsammans med lite läcker stenmineralitet. Fylligt och härligt intensivt med bra tryck. Vi tänkte Italien eller USA och Chenin Blanc eller Chardonnay spontant. Fick även lite naturvinsvibbar av trevligt slag. 89p förtjänar upplevelsen och vi blev mer än nöjda.

Fick även prova lillebror av samma producent (2011). En blend med SB, Riesling och en druva jag inte minns. Trevligt och krispigt vin med både fläder och petroleum. Inte riktigt samma klass, men trevligt. 87p

Avslutade med ett litet bonusvin som Jimmy gentilt serverade blint. Massiv körsbärsfrukt med ceder, choklad, torkad frukt, vanilj och tobak som värsta prioratvinet eller möjligen en supertuscan. Mycket frukt och alkohol, men inte totalt utan finess. 90p fick det bli. Det visade sig dock vara en Zin. :( (2008 Haywood Estate Zinfandel Rocky Terrace) som vi dessutom har misstagit för något annat tidigare (Priorat). Det är hårt att vara vinnörd...

Nu är det snart dags att sova och göra sig redo för morgondagens vinösa upplevelser. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias S det skulle vara utomordentligt trevligt att få följa med till Norda. Några planer på att anordna en vistelse med käk + blinda viner där? :)
Det har vi självklart funderat på, men det är inte lätt att abonnera en hotellrestaurang för privat bruk och det är tyvärr olagligt med BYOB på restauranger öppna för allmänheten i Sverige tack vare vårt förbannade monopol. :(

Men visst, är man beredd att låta Norda välja vin istället för att ta med sig själv så är det inga problem, men det kostar ju lite mer att dricka på det viset såklart. :)
 

Åskar

Medlem
Det har vi självklart funderat på, men det är inte lätt att abonnera en hotellrestaurang för privat bruk och det är tyvärr olagligt med BYOB på restauranger öppna för allmänheten i Sverige tack vare vårt förbannade monopol. :(

Men visst, är man beredd att låta Norda välja vin istället för att ta med sig själv så är det inga problem, men det kostar ju lite mer att dricka på det viset såklart. :)
Det har du rätt i tänkte inte på att det var olagligt :rolleyes:
Det verkar vara ett riktigt höjdarställe så man blir väldigt inspirerad av all mat och dryck som flödar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite kul på Norda igår, en kväll assisterad av Frida och Leo. De hade haft besök av producenten Graham Beck för en sortimentsprovning i veckan (och jag var INTE inbjuden trots att jag är sponsrad! ;)). Självklart hade alla blivit imponerade av deras budgetbubbel, men även av deras andra utbud. Fick denna kväll prova en riktigt trevlig Chenin Blanc som helt klart imponerar i sin prisklass, dessutom lite trevlig alkoholförstärkt Muscat till dessert.

image.jpg


2013 Graham Beck Chenin Blanc The Game Reserve känns traditionell och skitig med tydligt krutiga fattoner. Ganska tung men ändå krispig med tropisk fet frukt med stråk av honung. Bra syra och medelfyllig kropp. Dracks till lite lite kycklingconfit med friterat kycklingskinn och en superhärlig röding och det fungerade mer än väl. 87p

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Kvällens röda blindgångare blev en flaska 2007 Côte Bonneville DuBrul Vineyard som tillfredställde utan tvekan, men det nådde ändå inte hela vägen till bryggläge. Massiv och stram mörk frukt med plommon, cassis och björnbär samt ceder, smörkola, tobak och korinter. Stramt, fylligt och heltorrt med tuffa unga tanniner och bra intensitet. Inga skönjbara mognadstoner trots 9 år på rygg. Gissade som vanligt på bdx-blend från Napa eller Washington State, men det är ju ingen konst att hitta rätt såklart med tanke på Nordas vinutbud. Hade gärna satt ett högre betyg, men det blir inte mer än 90p då det saknar lite komplexitet och personlighet. Har dessutom satt högre poäng på enklare viner av producenten vid tidigare tillfälle, dock yngre förmågor. Gott men inget märkvärdigt med tanke på prisläge.

image.jpg


Avslutningsvis så blev det 2013 Graham Beck Rhona Muscadel tillsammans med lite yuzu-sorbet med lite annat smått och gott. Härligt blommig, frisk och druvig karaktär med fin eldighet och en hel del anis i det alkoholstinna avslutet. Poängsatte inte, men det passade lysande till sötsakerna.

image.jpg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har ända sedan jag drack min första Crozes-Hermitage för mängder av år sedan haft en stor förkärlek för Syrah och norra Rhône i stort även om jag med ökad kunskap såklart lärt mig att finna nya och liknande uttryck på annan plats på jorden också.

Gårdagens upplevelse var helblind på Norda och det var såklart @Jimmy Örnewald som dirigerade med sin nya slanka och vältrimmade kropp (förr var han rund, mjuk och kramgo).

Stor och inbjudande arom med hög komplexitet och finess som vanligtvis endast hittas i PN av absoluta toppklass. Inslag av chark, skogshallon, sandelträ, björnbär, kafferost och kryddpeppar möter näsan direkt. Norra Rhône ut i fingerspetsarna. Med lite tid i glaset så bjuds det på en hel del järn, blod, läder, rostig spik och lagerblad. En ganska rökig ton möter upp också, på ett bra sätt. Svingott vin med slank och läskande kropp, rejäla syror och rimlig intensitet samt en lång och finstämd stenig eftersmak. Snudd på magiskt!

Utan tvekan så föll gissningen på Côte-Rôtie, men vi uteslöt aldrig tanken på en tyngre PN med tanke på den fjäderlätta kroppen. Innan avtäckning så delades 94p ut utan större tveksamhet, men det är inte ett perfekt vin såklart. Lite mer intensitet och umpa dumpa hade såklart inte skadat. Kan tänka mig att den svala och allt annat än optimala årgången har ett finger med i spelet här.

image.jpg

2011 Domaine Jamet Côte-Rôtie
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Zinfandel. Denna smått bespottade druva. Fick äran att dricka en flaska igår som utan tvekan är den bästa tolkningen av druvan som jag har stött på hittills. Blint som vanligt och gentilt serverat av @Jimmy Örnewald på Norda Bar och Grill.

Första intrycket: Blod, järn, blandade kryddor och bläckiga björnbär. Syrah-klockan började genast klämta, men det är något som inte riktigt stämmer...

Efter några sniff och första klunken: Hallon, rabarber, kirschiga körsbär, sötlakrits och ett uns fat. "Fan, kan det vara en kraftig cali-pinne", utropar jag som om jag plötsligt funnit nålen i höstacken. Medelfylligt, transparent och välbalanserat i munnen med saftigt höga syror, skyhög intensitet och mjuka tanniner. Lång och läcker eftersmak helt utan detekterbar eldighet. Vi tänker Grenasche och södra Rhône, men det andas jänkare utan tvekan. Svårt!

Zinfandel skall aldrig glömmas bort och när vinmakaren hanterar druvan rätt så kan det bli helt underbart härligt som i fallet här. Jag delade ut (93p) blint. Kanske är det snålt då jag aldrig druckit en bättre Zin.

image.jpeg

2012 Williams Selyem Zinfandel Bacigalupi Vineyard
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kunde inte motstå att glida in lite snabbt till @Jimmy Örnewald igår ikväll. Han jobbar ju sina sista dagar på Norda denna vecka dessutom. Det innebär även förändringar för mig och frun, vilket jag inte gillar lika mycket. Det kommer helt enkelt aldrig bli samma sak utan Jimmy på plats oavsett hur trevliga många av de andra är så som Frida, Leo och Christian med flera.

På fredag så blir det åka av för sista gången. Självklart så blir det inte vårt sista besök, men det kommer aldrig bli som nu. Jag gillar förändringar, tro inget annat, men just här och nu så känns det ledsamt. Det blir mest troligt en grandios avslutning på en era som har pågått i några år vid det här laget. Jimmy har helt enkelt varit en klippa och har givit oss så många fina stunder att jag blir smått gråtmild.

Nåväl, låt oss blicka framåt!

Jimmy kommer ju att fortsätta jobba som sommelier i Göteborg trots allt. Ni kan ju alltid filura på var han hamnar, och där han hamnar kommer jag mest troligt hamna också. Kanske blir det en ny långkörare i nya lokaler med andra vintyper och annat fokus, men med samma varma atmosfär? Jag hoppas verkligen det! Det ligger dock på Avenyn, vilket inte känns lika mycket som min bakgård, men det kan nog fungera ändå hoppas jag.

Det gör ont när knoppar brister...

Det blev lite hamburgare denna gång. Har ju ätit denna rätt ganska många gånger vid det här laget. Det är riktigt gott med välgjorda burgare helt enkelt. Drack rödvin till. Det blev en ny bekantskap för mig även om jag har druckit flertalet andra viner av producenten innan.

2012 Allegrini La Grola
är ett riktigt trevligt vin av hyfsat enkelt slag med fin komplexitet. Jag blev mäkta förvånad först. Mängder av nässlor, basilika, kryddor, spillolja och lavendel är det första som träder fram. Luktar nästan som en udda sauvignon blanc som blandats ut med lite syrah. Klassisk italiensk frukt med drag av svarta vinbär och torkad frukt övertygar mig om att det måste vara ett riktigt rödvin åtminstone. Knappt noterbara tanniner och en hög frisk syra resulterar i ett lättdrucket och läskande matvin med mycket charm.

Satt som ett smäck till burgaren. (88p)

image.jpeg


Tack för en härlig tid och lycka till på det nya jobbet, Jimmy! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Norda Bar och Grill har helt klart tappat en del av sin själ i och med att @Jimmy Örnewald har dragit vidare till lite "hippare" delar av stan. Brasseri Lipp är en anrik restaurang mitt på Avenyn. Vet inte mer än så, men på måndag blir det premiär för vår del.

Frida och Leo har nu helt tagit över på vinfronten och det gör de med bravur! Samma värme och opretensiösa inställning till vinvärlden. Härligt charmiga dessutom! Bara en sådan sak som att Leo jämför sig själv med Messi när han serverar medan han ser sig som defensiv mittfältare när han kör hov. Så jäkla skön inställning och servicen är därefter också. Restaurangvärldens Messi!

Nåväl, det blev lite krubb och en blindgångare igår kväll. Efter att ha blivit tillintetgjorda av lite grüner från Oregon som vi landade som pinot gris så dök kvällens rödtjut upp, väl dekanterad flera timmar innan då de visste att vi skulle komma. Messi lämnar aldrig något till slumpen!

Att vi hade en bra pinot noir i glaset krävde ingen extravagant slutledningsförmåga, inte heller att fundera kring USA och Oregon. En ganska mörkfruktig historia visserligen med massor av mörka körsbär, kåda, kryddor, kött, lakrits, fat och blodapelsin. Kändes ganska varmt i munnen, men inte utan balans, hög intensitet och med en imponerande längd. Gissade slutligen Oregon och årgång 2012, som anses vara ganska varm. Hittade inga direkta mognadstoner heller, utan helheten var riktigt fräsch. Helt klart så fick det bli (92p).

Facit: 2008 Shea Wine Cellars Pinot Noir Estate Shea Vineyard

image.jpeg


Trevligt, trevligt! Det är bara att buga och bocka. 2008 anses vara en sval årgång i Oregon, men det var inget som märktes här i alla fall. Mycket gott vin!

Kvällens mat bestod av lite carpaccio på skrei och anka till huvudrätt och lite sött kryddat med ingefära till efterrätt. Mycket gott, speciellt förrätten.

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Att få äran att dricka riktigt mogen jänkar-pinot av hög kvalitet vid ett spontanbesök på en av våra favoritrestauranger är en ren fröjd. Vi går ju inte dit för att vara snälla direkt, men vissa upplevelser är mer speciella än andra.

Inget nytt på sätt och vis, men det är sällan åldern på det som serveras hamnar på närmare 15 år. Igår fick vi smaka på hur en 03:a från ett av de bättre lägerna i Oregon kan smaka när det serveras snyggt dekanterat av @frida linden som har tagit över rodret på Norda. Som alltid blint, även om utbudet begränsar betydelsen av begreppet väsentligt.

2003 Ribbon Ridge Winery Pinot Noir Ridgecrest Vineyards
Först och främst så vill jag riva av plåstret och erkänna att jag faktiskt ville landa denna skapelse i Gevrey-Chambertin vilket inte har någon logisk eller rimlig koppling till verkligheten med tanke på hur mycket kraft, fyllighet och intensitet det erbjuder. Till mitt försvar så var det aromatiken och mognadstonerna som lurade mig men jag borde anat oråd när vinet kom in i munnen...

Hursom, vi pratar här om ett vin som befinner sig i ett perfekt drickfönster men med minst 10 år kvar i livet om inte mer. Välstrukturerat, stramt och fylligt med mörka körsbär, jord, tobak, torkade blommor, fänkål och krutiga fat. Fånigt bra balans och längd med snustorrt avslut. Massiva tanniner, inte helt olikt en hygglig nebbiolo, men inte riktigt. Mer som en stöddig Bourgogne och varför inte en 05:a från just Gevrey-Chambertin? (93p)

Jäklar vad gott! Lite mer komplexitet hade fått mig att tappa fattningen och bli gråtmild, men nu gick jag endast upp i en vid brygga och njöt till sista droppen. Lite underbar och vällagad Surf 'N Turf fanns på tallriken denna kväll. Perfekt tillagat kött och läckert presenterat med en liten kräfta på toppen. Avslutade med den numera klassiska Adelsheim Pinot Noir Ice Wine som serverades till en magisk variation på popkorn med salt kola, lemoncurd och annat smått och gott. Nästan magiskt tillfredställande!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Trenden med mogen pinot noir fortsätter. Fick igår en mycket trevlig och ganska burgundisk variant med mycket mognadston. Gissade rätt på ursprung denna gång men missade årgången med ett år. Tack för det @frida linden!

Först ut lite förvin. Läckert ekad chardonnay i mellanvarm stil. Snyggt balanserat med nötter, smör, gula äpplen, krut och lite hav. Riktigt bra start på kvällen och ett lättgissat vin, även om jag landade det i Kalifornien. (88p)

2011 Bergström Chardonnay Old Stones

image.jpeg


Lite Steak Frites till huvudrätt och lite häftig te-sorbet med honeycomb och våffla till efterrätt. Mumma!

image.jpeg

image.jpeg


Och så var det ju kvällens röda huvudvin...

2007 Anne Amie Pinot Noir L'Iris

image.jpeg


Läckert! Mycket torkade körsbär, jord, hallon, pomerans, kryddor och snygga fat. Fänkål och rotfrukt i bakgrunden. Klart mer syra än tannin. Ännu ett lysande exempel på att PN från Oregon har fin lagringskapacitet åtminstone med råge ca 10–15 år. (90p)
 
Trenden med mogen pinot noir fortsätter. Fick igår en mycket trevlig och ganska burgundisk variant med mycket mognadston. Gissade rätt på ursprung denna gång men missade årgången med ett år. Tack för det @frida linden!

Först ut lite förvin. Läckert ekad chardonnay i mellanvarm stil. Snyggt balanserat med nötter, smör, gula äpplen, krut och lite hav. Riktigt bra start på kvällen och ett lättgissat vin, även om jag landade det i Kalifornien. (88p)

2011 Bergström Chardonnay Old Stones

Visa bifogad bild 6727

Lite Steak Frites till huvudrätt och lite häftig te-sorbet med honeycomb och våffla till efterrätt. Mumma!

Visa bifogad bild 6728
Visa bifogad bild 6729

Och så var det ju kvällens röda huvudvin...

2007 Anne Amie Pinot Noir L'Iris

Visa bifogad bild 6730

Läckert! Mycket torkade körsbär, jord, hallon, pomerans, kryddor och snygga fat. Fänkål och rotfrukt i bakgrunden. Klart mer syra än tannin. Ännu ett lysande exempel på att PN från Oregon har fin lagringskapacitet åtminstone med råge ca 10–15 år. (90p)

Kul med oregonviner! Nordea verkar som ett ställe att besöka. Jag gillar både shea, Bergström, Anne Amie (var litet ojämnt för tio-femton år sedan men har satsat stort och blivit riktigt bra, samt chehalem (vilket jag gissar var producenten på er gruner veltliner från oregon?) och ribbon Ridge.

Håller helt med om lagringsdugligheten - har gjort samma reflektion att 2003 (fast kanske ännu mer 2008) liknar bourgognes 2005or med kraftfulla, varmfruktiga, men balanserade och bra grejer. Det var dock en chock för flera av de nya vinmakarna med all värme, så 2003 kan vara litet ojämn. De bästa är fantastiska. 2007 var regnigare och svalare och dricker perfekt nu. Liknar litet 2010, 2011, jag gillar de årgångarna, ofta litet svalare viner med djupare dofter. Även om den inte var lika varm som 2009 så liknar 2008 enligt mig 2012 rätt mycket - också en varm (men balanserad) årgång som hade mycket juicighet ibörjan men som stängt ner nu. Tror att OR 2008 från bra producenter är bäst efter tio år faktiskt. Tolvorna dricker finfint nu, tror kanske att 2008 har litet längre livslängd, vi får se.

För att anknyta till tråden: vilka är topp tio restauranger i Göteborg som ni på plats kan rekommendera? Ska snart dit med delar av min familj och känner behov av att tipsa de bokningsansvariga i familjen om trevliga ställen...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kul med oregonviner! Nordea verkar som ett ställe att besöka. Jag gillar både shea, Bergström, Anne Amie (var litet ojämnt för tio-femton år sedan men har satsat stort och blivit riktigt bra, samt chehalem (vilket jag gissar var producenten på er gruner veltliner från oregon?) och ribbon Ridge.

Håller helt med om lagringsdugligheten - har gjort samma reflektion att 2003 (fast kanske ännu mer 2008) liknar bourgognes 2005or med kraftfulla, varmfruktiga, men balanserade och bra grejer. Det var dock en chock för flera av de nya vinmakarna med all värme, så 2003 kan vara litet ojämn. De bästa är fantastiska. 2007 var regnigare och svalare och dricker perfekt nu. Liknar litet 2010, 2011, jag gillar de årgångarna, ofta litet svalare viner med djupare dofter. Även om den inte var lika varm som 2009 så liknar 2008 enligt mig 2012 rätt mycket - också en varm (men balanserad) årgång som hade mycket juicighet ibörjan men som stängt ner nu. Tror att OR 2008 från bra producenter är bäst efter tio år faktiskt. Tolvorna dricker finfint nu, tror kanske att 2008 har litet längre livslängd, vi får se.

För att anknyta till tråden: vilka är topp tio restauranger i Göteborg som ni på plats kan rekommendera? Ska snart dit med delar av min familj och känner behov av att tipsa de bokningsansvariga i familjen om trevliga ställen...
Återkommer i ärendet om inte @Crist(al)ian 77 hinner före. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Återkommer i ärendet om inte @Crist(al)ian 77 hinner före. :)
Fine dining:
28+ (Klassisk fransk mat, gudomligt gott!)
Thörnströms (Modernt med finess)
Upper House (Modernt och ambitiöst)
Sjömagasinet (Klassiskt med underbar fiskhamnsmiljö)

Mellanklass/fun dining:
Norda Bar & Grill (Underbar personal och miljö. Bra och vällagad mat med lagom finess)
vRå (Japan-svenskt – som en rejält uppiffad sushibar. Har aldrig blivit besviken.)
Atelier (Hipsterställe med skön atmosfär. En del kul vin och adekvat mat)
Barrique Wine Bar (Schysst restaurang med stort vinfokus och riktigt bra och vällagad mat med finess)
Familjen (Riktigt bra mat, men lite spartansk miljö)
Somm (Restaurang med vinfokus och klassisk vällagad mat. Aningen trånga lokaler)
Barsac Wine Bar (Stans bästa flaskpriser på vin. Mycket Bourgogne. Rustik comfort food. Mer barmiljö än restaurangmiljö.

Där har du ett litet axplock. Hade lätt kunnat rekommendera fler, men jag utgår från att @Crist(al)ian 77 kan bidra lite också. Han är modernare i sina restaurangpreferenser och har bättre koll på de nyare stjärnskotten i stan. Jag är en ganska enkel foodie som inte kräver särskilt mycket mer än bra mat, vettiga viner, trevlig personal och härlig miljö. :)
 
Fine dining:
28+ (Klassisk fransk mat, gudomligt gott!)
Thörnströms (Modernt med finess)
Upper House (Modernt och ambitiöst)
Sjömagasinet (Klassiskt med underbar fiskhamnsmiljö)

Mellanklass/fun dining:
Norda Bar & Grill (Underbar personal och miljö. Bra och vällagad mat med lagom finess)
vRå (Japan-svenskt – som en rejält uppiffad sushibar. Har aldrig blivit besviken.)
Atelier (Hipsterställe med skön atmosfär. En del kul vin och adekvat mat)
Barrique Wine Bar (Schysst restaurang med stort vinfokus och riktigt bra och vällagad mat med finess)
Familjen (Riktigt bra mat, men lite spartansk miljö)
Somm (Restaurang med vinfokus och klassisk vällagad mat. Aningen trånga lokaler)
Barsac Wine Bar (Stans bästa flaskpriser på vin. Mycket Bourgogne. Rustik comfort food. Mer barmiljö än restaurangmiljö.

Där har du ett litet axplock. Hade lätt kunnat rekommendera fler, men jag utgår från att @Crist(al)ian 77 kan bidra lite också. Han är modernare i sina restaurangpreferenser och har bättre koll på de nyare stjärnskotten i stan. Jag är en ganska enkel foodie som inte kräver särskilt mycket mer än bra mat, vettiga viner, trevlig personal och härlig miljö. :)
Stort tack! Har redan själv nu bokat bord på Norda för att vara på den säkra sidan. Egentligen blev jag sugen på 28+ men tror inte upplägget med avsmakningsmeny passar optimalt denna gång. Familjen kontrade med Strega och heaven 23. En annan vän insisterade på Koka. Vad tror ni om dessa tre?
 
Toppen