Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norda Bar & Grill (Göteborg)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag försökt samla det mesta jag har lyckats hitta rörande Norda och fyllt på i denna tråd. Jädrar vad mycket pengar jag måste ha spenderat på detta ställe! o_O

@Crist(al)ian 77 : Sorry att tråden ser ut att ha skapats av mig, men det blir så då inläggen sorteras i datumordning. Jag tror dock du har överseende. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En helkväll med @Jimmy Örnewald igår och massor med gôtt passerade strupen...

Startade kvällen med lite sedvanligt matintag ihop med lite blindprovning där vi föll som furor men lika glad är jag oavsett, för det blev riktigt bra dryck i glasen. Lite råbiff som kompletterades med pommes frites och tomatsallad slank ner utan problem, men visst har matgurun @Crist(al)ian 77 en poäng med att den är lite väl grovmald och att äggvitan inte förgyller när den är lågtempad med en konsistens som påminner om gelatin. Småsaker att klaga på visserligen, för den lågtempade äggulan var sublim och helheten är riktigt bra med tanke på att det inte är en stjärnrestaurang det handlar om trots allt.

image.jpg


Fick ett gyllengult vitt vin i glaset blint. Fantastiskt trevlig arom med mogen frukt som är blommig och tungt fruktig med honung, aprikos och söta päron samt aningen tvålighet åt ros. Lite botrytiskänsla och flintamineralitet i bakgrunden. Relativt torr i munnen men med viss restsötma. Superintensivt och härligt, nästan så man önskade att man hade lite heta räkor att smaska på ihop med denna skönhet. Svingott! 90p

Funderade kring Alsace och gewurtz ett tag men kunde inte riktigt landa i tanken och syran kändes för hög så jag gick över till Chenin Blanc och Loire. Kom inte längre än så, men med tanke på facit så vete katten hur jag skulle kunnat plocka detta vin. ;)

Facit: 2008 Schröck/Kracher Welschriesling halbtrocken Greiner

Fick därefter in en flaska rött i karaff och detta visade sig vara klart enklare. Uppenbar Cabernet Sauvignon med übertydliga drag av ceder, tobak, kaffe och mörk sval frukt. Möjligtvis handlar det om en blend och det bara måste komma från en sval växtplats med tanke på den medelfylliga och friska munkänslan. Välbalanserat och stramt. Ganska rent utan stall. Jäkligt gott och precis vad jag önskade mig denna kväll. 92p

Landade på att det nog borde vara en Bordeaux, detta även om det såklart skulle kunna vara en spanjor av något slag också. Italien kunde det OMÖJLIGEN handla om, då varken syrligheten eller körsbärsbitterheten fanns där. ;)

Facit: 2009 Grattamacco Bolgheri Superiore

image.jpg


Rundade av middagen med lite härlig dessert bestående av bland annat mangosorbet och chokladglass, till detta lite black muscat från Kalifornien med söt björnbärssmak. Tog aldrig någon bild på maten och vinet missade jag att memorera. Gott som tusan, dessutom innehåll mangosorbeten något som "poppade" härligt i munnen. Riktigt kul!

Kvällen tog inte slut här dock. @Jimmy Örnewald avslutade kvällspasset och delade resten av kvällen med oss ihop med två riktigt trevliga pinoter som vi njöt av tillsammans med härliga samtal och högljudda skratt. Det blir ytliga smaknoteringar på dessa härligheter, då goda samtal trots allt är viktigare än nördiga noteringar. :oops:

Först ut så blev det åka av med 2009 Dobbes Family Estate Pinot Noir Joseph Dobbes Cuvée Exceptionelle. En ganska sluten upplevelse till en början med den tog snabbt fart med lite värme och luft. Varmfruktig med plommon, rabarber och härligt krutig dammighet ihop med mörk bitter choklad. Tät och intensiv med megalång eftersmak. God damn vad bra, men möjligen saknades lite komplexitet. Jag kände ändå att det var läge att dela ut finpoäng. 93p

Vin nummer två i sammanhanget blev såklart en Bourgogne. Närmare bestämt 2008 Bitouzet-Prieur Volnay 1er Cru Taillepieds. Stabil och vidöppen Bourgogne som möjligen kändes lite spretig i konkurrensen. Komplex och härlig näsa med klassiska drag av rotfrukt, sandelträ, tranbär och körsbär. Lite finstämd stallighet dyker upp också. Slankt men generöst fruktigt i munnen med fräscha syror, viss skalbitterhet och heltorrt avslut. Saknar lite intensitet, speciellt i jämförelse med den stöddiga oregonpinoten, men en riktigt bra Bourgogne är det utan tvekan. 91p

image.jpg


Lite lagom runda under fötterna så avslutades kvällen här, men inte ett öga var torrt när vi spatserade hem i nattmörkret. Vilken kväll!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland så inser man att ens konservativa sida hindrar en från nya upplevelser. Igår så fick jag en sådan ögonöppnare då vi valde att ta in en vegetarisk rätt istället för sedvanligt kött och fisk.

Norda har haft denna rätt en längre tid och @Jimmy Örnewald har vid ett flertal tillfällen försökt få oss att välja denna, om inte annat bara för att testa, men envetet och enfaldigt har vi stått emot "frestelsen". Igår blev det slut på dumheterna!

image.jpg

Chinatown 215kr
Springroll med quinoa, färskost, salladslök, nudelsallad med grön papaya och äpple, rostade frön, soja- och sesammajonnäs samt sesambuljong.


Jädrar i min låda vad god denna rätt visade sig vara! Fyllig, smakrik och helt underbart krämig. Sköna asiatiska inslag, grymt smaskig med en syrlig färskostsmak med delikat sötma och sälta. Klockren rekommendation!

Huvudvin för kvällen blev ett rött blindvin. En typisk pinot av något svalare slag. Primärfruktigt, slankt och intensivt med krispig syra och lite apelsinskalsbitter eftersmak. Försiktigt fatat. Inslag av hallon, rabarber och lite sandelträ med lite rödblommiga och kryddiga nyanser. Läckert men aningen sterilt och tillrättalagt. Ingen skit, funk eller annat som får det att sticka ut, men fullständigt delikat och balanserat. 91p

Gissade lite lojt på en kalifornisk pinot, men tyckte samtidigt att det kändes ganska typiskt NZ i stilen. Valde fel och gick på USA, vilket inte är allt för konstigt med tanke på Nordas utbud. NZ-pinot är ju inget jag har stött på här tidigare direkt. ;)

Facit: 2013 Akitu Pinot Noir A1

image.jpg


Klart lurad ännu en gång. Detta vin hörde jag dessutom talas om förra veckan då det tydligen har fått väldigt fina betyg av bland annat Jancis R som enligt ryktet skall ha givit just detta vin 19/20 poäng (eller om det var 18?).

Kvällen gick vidare och in kom ett udda vin som till Jimmys förtret inte var något nytt under solen då jag stötte på just detta vin tidigare i år på en av göteborgsgängets BYOB. Jag gillade det dock minst lika mycket denna gång.

2012 Radikon Slatnik

image.jpg


Helt underbart kul vin. Chardonnay-blend med häftig tanninstruktur, bara en sådan sak! Orangefärgat dessutom. Underbart komplext och kraftigt. Absolut "naturvinsvibbar" i näsan med lite magsyra, lavendel och hälsosamma mängder brett, men oavsett vad så är det bara positivt. Klart oxiderat med mogen aprikos, russin och äpplemos. En aning sötma på slutet. Unikt och otroligt gott - samt kul! 90p

Avslutade med lite grönmögelost och
2001 Moulin Touchais Coteaux du Layon. Magiskt trevlig kombo. Just denna årgång har en hel del botrytis men också fin flintamineralitet med små puffar av nyplockad svamp. Väldigt friskt och trevligt med perfekt avvägd sötma, klart tillräckligt för att möta osten. 89p

Ännu en fantastiskt trevlig kväll på Norda avklarad och jag är lika nöjd och belåten som vanligt. Både Jimmy, Frida och övrig personal ser alltid till att vi går därifrån med ett stort leende på våra läppar. Tänk vad viktigt det är med bra servicekultur!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det var ju det där med ödmjukhet och humble pie...

Ramlade in på Norda ihop med hustrun efter jobbet för en smarrig räkmacka. Så jäkla gott!

För ovanlighetens skull så blev det en blindprovningstvekamp mellan mig och @Jimmy Örnewald, då vi hade fått in ett rött vin blint av en av våra favoritservitörer (Christian) som vi bjöd in Jimmy att vara med och gissa på.

Vi båda reser genast både tuppkam och ragg och börjar dividera om vad vi har i glaset. Jag hamnar snabbt i kalifornien och Lodi och visst tusan måste det handla om Zinfandel eller möjligtvis Petite Sirah. Vinet osar av söt mörk frukt med rostade amerikanska ekfat och tydlig russinsötma samt lite bbq-rök och lakrits. Jag tänker 7 Deadly Zins ungefär. Jimmy säger inte emot, men kontrar med att det nog kan vara en enklare cab från Washington State, typ Columbia Crest (som han vet att Christian gillar) eller kanske även en ripasso med tanke på sötman. Hustrun viskar lite försynt: "kan det inte vara en Syrah, det är ju lite köttigt?"

Jag och Jimmy tittar på henne och nickar lite bejakade och fortsätter därefter vår tuppfäktning med en del vidare spekulationer. Hustrun höjer rösten något och upprepar sig igen: "Men, vad tror ni om en Syrah, det finns ju mycket som stämmer in på den druvan...?"

"Visst, det kan det ju OCKSÅ vara såklart", svarar vi unisont och därefter så avtäcks vinet...

Facit: 2012 Columbia Crest Shiraz Two Vines

image.jpg


Jopp, så var det med den saken. :oops: Inte första gången min hustru drar det längsta strået, men denna gång var det ju grabbarna som skulle göra upp. :( Jimmy var dock skicklig också, då han trots allt tog producenten och han hade dessutom helt glömt bort att han faktiskt hade detta vin, vilket blev en fullträff i sammanhanget.

Ganska gott och publikt vin. Inte ett typiskt vin som får några vinnördspoäng, men charmigt och lättdrucket med massiv frukt och fyllig kropp. Gav det 87p innan avtäckning.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Rött kraftpaket, finfin vit Bourgogne och en oerhört ambitiös maträtt stod på schemat igår när vi enligt numera uråldrig tradition firade fredag på Norda i sällskap med vår favoritsommelier @Jimmy Örnewald...

Lite härliga vegetariska vårrullar och kalv med variation på morot och lite pilgrimsmussla, blev kvällens matintag. Härligt sotad kalv, perfekt tillagad och nästan i nivå med något man skulle kunna få på en stjärnkrog. Läcker presentation och välsmakande rätt som möjligen saknade den där sista perfektionen i kryddningen. Lite tam och mild smak, men läckert kombinerat.

image.jpg


Fick in lite vitt vin blint. Härligt och krispigt med delikata drag av urin och krut (mineral?), gröna äpplen, mango och lite bitter grapefrukt. Lite skitig bakgrundston av gamla fat letar sig fram också, hasselnötter möjligen. Bra intensitet med krispig syra och relativt fyllig kropp med lite fetma.

Spontant så kändes det som en ganska typisk Chardonnay, men ändå inte. Av någon anledning så tyckte jag att Grüner Veltliner passade bra att gissa på av någon oförklarlig anledning, men funderade även på någon italiensk udda druva.

Facit: 2008 Domaine Leflaive Mâcon-Verzé

image.jpg


Riktigt gott vin även för oss som vanligtvis inte brukar bli alltför imponerade av Chardonnay, men som vanligt den senaste tiden så är mina gissningar allt annat än bra. 89p

Kvällens blinda rödtjut var inte vilket vin som helst. Här snackar vi en bomb med extra allt, förmodligen har det så mycket kraft att Parker hade fått utlösning vid första sippen. Det är dock ingen fruktbomb utan klart skitigt i näsan med fina och mogna drag av stall, ceder och nymalda kaffebönor. Frukten består av både röda och mörka bär (körsbär, plommon och hallon) och en hel del torkad frukt och tobak. Sanslöst intensivt i munnen, till och med så balansen blir lidande. Eldigt med rimlig syra och bra struktur med mogna men adekvata tanniner.

Tankarna for snabbt till Bolgheri, Priorat och Douro och vi spekulerade även kring en big red, dvs Napa Cab. Priorat blev vår slutdestination.

Facit: 2008 Haywood Estate Zinfandel Rocky Terrace

image.jpg


Tycker väl gissningen var rimlig, men ändå inte. Kvalitetszinfandel dricks lite för sällan för att kunna plockas blint. 15,5 % alkohol är mycket, vilket förklarar en del av kraften. Tyckte dock att det ändå lyckades bära upp mängden bra. Ett riktigt bra vin, speciellt det första glaset. Det kändes dock lite överdrivet efter ett tag och det var alldeles för kraftigt för maten samt aningen opersonligt. Lite ostar hade nog passat bättre. Trots detta, 90p bör det ha, men ibland kan mycket av det goda faktiskt bli för mycket. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Det är nästan lika roligt att läsa inläggen som jag föreställer mig att ett besök på Norda skulle vara! Särskilt tuppfäktningen fick mig att skratta gott och lika lätt är det att visualisera hur din bättre hälft bara körde över er båda, @Mattias S. :p

Jag ser fram emot tillfället när jag själv besöker stället, inom en snar framtid får jag hoppas!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är nästan lika roligt att läsa inläggen som jag föreställer mig att ett besök på Norda skulle vara! Särskilt tuppfäktningen fick mig att skratta gott och lika lätt är det att visualisera hur din bättre hälft bara körde över er båda, @Mattias S. :p

Jag ser fram emot tillfället när jag själv besöker stället, inom en snar framtid får jag hoppas!
Du är välkommen till tuppfajt. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite kul pinot igår på Norda. Ingen @Jimmy Örnewald på plats men det hindrar inte oss från att få kul vin i glaset. :)

"En flaska rött, gärna blint tack!"

Frida springer iväg och kommer fram med en karaff rödtjut.

Pinot Noir brukar ju ofta vara hyfsat lätt att plocka, vilket även var fallet här, den stora frågan blir istället ursprung och poäng!

Massor av hallon, körsbär, rabarber och fina parfymerade fat med sandelträ och aningen kaffe ihop med peppar, lagerblad och ett uns malört. Slank och stram som en Bourgogne, men fruktig som en Nya Zeeländare med den där typiska skalbittra eftersmaken. USA är alltid rätt att gissa på annars med tanke på att vi befann oss på Norda, men inte denna gång, då det saknades den där typiska rondören och frukten.

Vi känner oss generösa och placerar den i Nya Zeeland med Österrike som backup (egentligen tyska vibbar, men minns inte att Norda har haft någon tysk PN i källaren), då jag vill minnas att vi har fått en pinot därifrån vid ett tidigare tillfälle.

Riktigt bra vin i vilket fall som helst. Lite för slank för min personliga smak, men ni burgheads därute kommer nog gå upp i brygga om ni får chansen att testa. Jag gillar det dock också, men inte mer än att de får nöja sig med 90p. :)

image.jpg

2010 Evening Land Vineyards Pinot Noir Red Queen Seven Springs Vineyard
 

Vino fino

Medlem
I rikets andra eller är det numera tredje (?) stad stod jag för representation på Clarion Post. Jag hade bokat upp allas vår vän Jimmy för ett avbrott i allt tråkigt jobbsnack och det blev ett väldigt trevligt inspel från Norda. Gubbarna runt bordet blev mycket glada av all god dryck, och mat, som vi fick inburet i vårt styrelserum.

Riktigt bra mat var det också faktiskt. Råbiffen har alla ätit, och den håller stilen, även om det inte är precis den klassiska skolans råbiff. Den är mer en dekadent blandning av grillchips, umami-förstärkt majonnäs, och rå kossa. Som en lyxig bakfyllelunch. Fast allting hemlagat förstås och av hög kvalitet. Sen dök en torskbit upp på en bädd av riven kyckling och palsternackpuré, omgivet av kycklingbuljong. Man är kanske mer van vid sidfläsk men jag måste säga att kyckling var bättre--- mer harmoni, mindre skrål av smaker. Mer franskt, om jag får vara fräck. Desserten var en terrin med en massa gott och jordgubbar. Till detta en glass på smultron och jordgubbar som var fullkomligt briljant: hög syra, saftiga bär, precis 50/50 i smaken mellan jordgubbar och smultron. (Folk brukar alltid snåla på smultronen och så blir det mest jordgubbssmak av allt).

Jimmy dukade upp fyra jänkare:
Sin egen Trisateum 2012 som jag har druckit förut och den var lika bra idag. Bra balans mellan lite pepprig Pinot, mörkfruktig, bra syra och lite tanninbett.e Svår att klaga på. 92p, tror detta kan bli riktigt bra om en 5-10 år. Både tillgänglig och seriös på samma gång.
Sen en Gamay, Evening Land 2012, som doftade mer krutrökig sydfransos (som en riktigt bra Carignan eller möjligen Cote-Rotie). Gomseglet darrade till av krispig röd frukt, här var det mer druvtypiskt, men ändå en bra hög syra och rökiga mineraler som styrde upp hela konstruktionen. En av de bättre Gamay jag har druckit, och dessutom från Oregon, som jag är skeptisk till. 92p för den som liksom jag gillar druvan, kanske till och med 93?
17 månaders Death by New Oak hade Cote Bonneville Chardonnay 2012 utsatts för men den höll ändå måttet. Väldigt mycket smöriga popcorn och sockervadd som lägger sig som en dimma över gulfruktig Chardonnay. Bra balans likafullt. Det som skiljer den från sina förebilder i Cote d'Or är att slutet är lite kort och mesigt, det saknas burgundiskt syra-stål. 90p.
Till desserten dök det upp en Ste Michelle, en i mina ögon gravt överskattad producent, men här blev det isvin, något jag inte provat innan. Eroica 2006 (den söta alltså). Har för mig att Jimmy nämnde 236 g rs/l vilket låter helt otroligt men jag kan minnas fel. Sött så det förslår, men bra syra, fint spektrum av gul tropisk frukt och faktiskt lite röda bär också. Väldigt bra kombination till desserten. Långt ifrån den mediokra torra Eroica som tyskarna springer åttor runt. 93p.

Som brukligt, jättefin service och engagemang från maestro Örnewald.

IMG_8631.JPG
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
I rikets andra eller är det numera tredje (?) stad stod jag för representation på Clarion Post. Jag hade bokat upp allas vår vän Jimmy för ett avbrott i allt tråkigt jobbsnack och det blev ett väldigt trevligt inspel från Norda. Gubbarna runt bordet blev mycket glada av all god dryck, och mat, som vi fick inburet i vårt styrelserum.

Riktigt bra mat var det också faktiskt. Råbiffen har alla ätit, och den håller stilen, även om det inte är precis den klassiska skolans råbiff. Den är mer en dekadent blandning av grillchips, umami-förstärkt majonnäs, och rå kossa. Som en lyxig bakfyllelunch. Fast allting hemlagat förstås och av hög kvalitet. Sen dök en torskbit upp på en bädd av riven kyckling och palsternackpuré, omgivet av kycklingbuljong. Man är kanske mer van vid sidfläsk men jag måste säga att kyckling var bättre--- mer harmoni, mindre skrål av smaker. Mer franskt, om jag får vara fräck. Desserten var en terrin med en massa gott och jordgubbar. Till detta en glass på smultron och jordgubbar som var fullkomligt briljant: hög syra, saftiga bär, precis 50/50 i smaken mellan jordgubbar och smultron. (Folk brukar alltid snåla på smultronen och så blir det mest jordgubbssmak av allt).

Jimmy dukade upp fyra jänkare:
Sin egen Trisateum 2012 som jag har druckit förut och den var lika bra idag. Bra balans mellan lite pepprig Pinot, mörkfruktig, bra syra och lite tanninbett.e Svår att klaga på. 92p, tror detta kan bli riktigt bra om en 5-10 år. Både tillgänglig och seriös på samma gång.
Sen en Gamay, Evening Land 2012, som doftade mer krutrökig sydfransos (som en riktigt bra Carignan eller möjligen Cote-Rotie). Gomseglet darrade till av krispig röd frukt, här var det mer druvtypiskt, men ändå en bra hög syra och rökiga mineraler som styrde upp hela konstruktionen. En av de bättre Gamay jag har druckit, och dessutom från Oregon, som jag är skeptisk till. 92p för den som liksom jag gillar druvan, kanske till och med 93?
17 månaders Death by New Oak hade Cote Bonneville Chardonnay 2012 utsatts för men den höll ändå måttet. Väldigt mycket smöriga popcorn och sockervadd som lägger sig som en dimma över gulfruktig Chardonnay. Bra balans likafullt. Det som skiljer den från sina förebilder i Cote d'Or är att slutet är lite kort och mesigt, det saknas burgundiskt syra-stål. 90p.
Till desserten dök det upp en Ste Michelle, en i mina ögon gravt överskattad producent, men här blev det isvin, något jag inte provat innan. Eroica 2006 (den söta alltså). Har för mig att Jimmy nämnde 236 g rs/l vilket låter helt otroligt men jag kan minnas fel. Sött så det förslår, men bra syra, fint spektrum av gul tropisk frukt och faktiskt lite röda bär också. Väldigt bra kombination till desserten. Långt ifrån den mediokra torra Eroica som tyskarna springer åttor runt. 93p.

Som brukligt, jättefin service och engagemang från maestro Örnewald.

Visa bifogad bild 4315
Alltid lika härligt men också surrealistiskt när andra besöker mitt vattenhål. :eek: Igenkänningsfaktorn är hög, både när det gäller vin och mat. Själv så är jag inte så förtjust i Evening Lands Gamay, som drar lite för mycket åt Grenache i min mun. Håller dock helt med om sydrhôneskänsla och det är absolut ett kvalitetsvin. Trisateum är riktigt grym! Bitvis så märks det tydligt att 2012 kommer att bli ett klassiskt år i Oregon. Det mesta från bra producenter är helt enkelt toppenbra!

Är det något jag saknar så är det att få chansen att skaka tass med er som besöker landets främsta stad (jag såg förresten att du skrivit fel i ditt inlägg ;)). Jag hade mest troligt kommit på studs denna astrista och regniga dag. Jag förstår dock att du var upptagen med jobb, men se mitt inlägg som en envit när det finns tid över. :)

Även om vi ju redan har träffats och delat allehanda vin från både Bourgogne och övriga världen, så finns det ju så mycket mer att dela trots allt. ;)
 

Vino fino

Medlem
Är det något jag saknar så är det att få chansen att skaka tass med er som besöker landets främsta stad (jag såg förresten att du skrivit fel i ditt inlägg ;)). Jag hade mest troligt kommit på studs denna astrista och regniga dag. Jag förstår dock att du var upptagen med jobb, men se mitt inlägg som en envit när det finns tid över. :)
Jag nappar absolut på inviten. Det var bara det att det var vid detta tillfälle ett späckat schema med fracken på och vattenkammad lugg, inga luckor för privata eskapader.

Men man är ju inte så ofta i obygden västerut så det gäller att passa på. Jag kommer att plinga nästa gång det blir aktuellt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En trerätters och en hel del vin blev det igår. @Jimmy Örnewald var som vanligt på toppenhumör och charmade skiten ur oss ihop med resten av Nordas underbart trevliga personal.

Först ut så blev det lite lax med wasabimajonäs. Till detta lite enklare jänkarriesling från Ste Michelle som huserar i Washington State. Druvtypisk och trevlig med päron, lime, ett uns diesel och lite restsötma. Riktigt gott och väl passande till den underbart läckra förrätten. Toppenstart!

image.jpg


Gick vidare på huvudrätten som var lite härlig grillad entretcote med någon form av fermenterad kål med färskost och ärtskidor. Helt magiskt gott! Till detta så fick vi in kvällens röda blindvin som visade sig vara
2012 Yann Chave Crozes-Hermitage Le Rouvre. Klart schysst matvin till köttbiten. En uppenbar Syrah blint, men vi hamnade inte i norra Rhône. Saknades lite peppar för det. Mycket mogna björnbär, svarta oliver, choklad, köttsaft och hallon. Vi tänkte Washington State primärt men uteslöt inte södra Rhône. Medelfylligt med ett uns sötma och aningen snäll struktur. 89p

image.jpg


Till dessert så blev det lite blandat gott med jordgubbar, mascarpone och sorbet. Drack bara vatten till. God avslutning, men inget minnesvärt. Glömde tydligen att ta en bild dessutom. :(

Avslutade kvällen med lite annat smått och gott i baren...

image.jpg

image.jpg


2009 Quady North Arsenal har druckits tidigare, läs mer här. En ruggigt kompetent bdx-blend helt utan tvekan även denna gång. Lätt värt 92p och kanske till och med någon pinne till. Kul också med lite alkoholförstärkt pinot från Jura. Sött och gott med mycket nypon och röda bär. :)

Det var allt för denna gång. Norda rockar!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev lite blandat smått och gott på Norda Bar och Grill igår. Roliga viner, god mat och en gentil sommelier ni har hört talas om massor av gånger, nämligen @Jimmy Örnewald som agerade tungt ankare för att förse oss med upplevelser.

Först ut så blev det lite Riesling som vi såklart inte lyckades plocka blint, inte annat än druvan i alla fall. Kunde svurit på att det var en tysk med den blommiga inramningen och de kraftiga inslagen av petroleum, citrus och gröna äpplen med lite passionsfrukt på slutet. Riktigt jäkla gott med knivskarp syra och fokus i munnen. Inte ens en antydan till sötma, det här är torrt som en öken men möjligen aningen tunt. 88p

image.jpg

2010 Chehalem Dry Riesling Reserve Willamette Valley

Dracks till lite förrätt som bestod av en moderniserad variant av råbiff med wasabi, lax och kött i kombination och jag gillade rätten mycket trots att den såklart är långtifrån traditionell. Frugan tog in deras Gaspacho som var en fräsch och läcker historia. Vin och mat funkade helt ok ihop trots att de valts var för sig.

image.jpg

image.jpg


Vi gick vidare till vårt huvudvin för kvällen som i sedvanlig ordning togs in i blindo.

En helt otroligt trevlig arom möter näsan direkt, vi pratar högklassig Syrah i ambitiös norra Rhône-stil. Mängder av björnbär och hallon. Kryddig med peppar, bacon, stall, svarta oliver, mörk krossad sten och ganska rejäla fat som bidrar med ceder och mörk choklad. Fick även lite gröna vibbar (sparris) som fick mig att fundera på om det fanns lite CS i blenden, men jag övergav tanken snabbt.

Slankt med medelfyllig kropp i stram stil, lite som en PN på steroider. Detta hade mest troligt lurat de flesta vinnördar till månen, så även oss. Gissningen föll på Cornas alternativt Côte-Rotie och vi gick nästan upp i brygga. Jäkligt gott, precis min stil, men om något så saknar det lite intensitet för att kännas riktigt stort, men klart värd 91p denna kväll.

image.jpg

2010 Qupé Syrah Bien Nacido Vineyard

Tog in en udda enklare rätt som huvudrätt, närmare bestämt en halv special Norda-style. Den smakade ungefär som förväntat - uppiffad korvkioskmat. ;)

image.jpg


Tydligen så var Nordas konditor inblandad i både desserten och bröllopstårtan på prinsbröllopet för några veckor sedan, vilket såklart innebär att man kan få ett kungligt smakprov av dessa på plats! Vi beställde såklart in båda varianterna och visst smakade de jädrigt bra ihop med lite Muscato d'Asti signerat La Spinetta, men inte kungligt utan enbart prinsligt. ;)

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Kvällen slutade dock inte här!

In kommer Jimmy med ett glas bombastiskt vin med maxad frukt, alkohol och sanslös intensitet. Klart i nivå med portvin. Massor av mörka plommon, choklad, malo, smörkola och körsbär samt mängder med fina internationella poäng. Helt klart gott och kvalitativt, men inte särskilt komplext eller unikt. Med ett objektivt perspektiv så är det ett 90-plus-plus-vin utan tvekan, men det blir bara för mycket frukt och ek i dagsläget (på gränsen till parodiskt). Skulle nog ge det 92p, men blev ändå inte imponerad av den överdådiga stilen. Behöver säkert mycket tid för att blomma ut dessutom.

image.jpg

2012 Long Shadows Wineries Merlot Pedestal

Som avslutning så fick vi in kvällens stora överraskning. Ett förhållandevis "enkelt" vin som vi har druckit flera gånger innan, men nu med tio år på nacken, och då och då så får även jag förståelse för varför man bör lagra vin innan man poppar!

Häftiga mognadstoner med torkade körsbär, höstlöv, sandelträ, fänkål och torkad frukt. Fin kryddighet och nyansrikedom med lagerblad, kåda och nymalt kaffe. Perfekt drickfas med mängder av blod och järnig mineralitet i munnen. Medelfyllig med läckert balanserad kropp. Vi gissade på en mogen amerikansk pinot av bättre slag, vilket var ganska bra gissat trots allt. Lite för kraftig för att gå på Bourgogne, dessutom så befann vi oss på Norda. ;)

Faan vad gott just denna kväll! Vi gick upp i brygga och spontanapplåderade. Visst finns det mer att önska i ett vin, men detta var riktigt bra just där och just då! 93p

image.jpg


Sanslöst trevlig kväll!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Halva göteborgssektionen (inte ens nästan, men lite överdrifter har ingen dött av) besökte @Jimmy Örnewald igår efter vinfernot. Själv så behövde jag jobba idag så jag följde bara med och presenterade gänget för min favoritsommelier och smet snabbt iväg kort därefter. Gänget bestod av @Appel, @Michael.S, @Rexel, @Magikern, @Crist(al)ian 77 och lilla jag.

Hann med att prova klassikern 2012 Trisaetum Pinot Noir Artist Series No. 20 som smakade lika bra som vanligt sedan en sanslöst intensiv och trevlig jänkare som jag inte memorerade, men som var grymt trevlig. Kanske kan Jimmy meddela oss om vinerna som dracks? Minns lite ädelrötad Riesling från USA också, som kändes mer som Tokaji än "beerenauslese" och klassiskern Macvin från Jura. Supertrevligt som vanligt!

Vad som sedan skedde nere i källaren bör nog inte nämnas här, men det var heta saker har jag hört på annat håll. ;)
 

Jimmy Örnewald

Sommelier
Vi började som sagt med 2012 Trisaetum Willamette Valley Artist series nr 20 som James och Andrea (Ägare) har dedikerat till oss på Clarion Hotel Post och samtidigt lät oss vara med att blanda och sätta prägel på vinet. Vi fortsatte med vad jag trodde skulle bli en stor succé, En ren Cabernet Sauvignon från st Helena och 2009 Revana Family Vineyards St Helena Cabernet Sauvignon. självaste Heidi Petersson Barret är vinmakare, hon som gjorde screaming eagle i många år. Succén uteblev dock...kanske pga att prisbilden rullades upp lite för tidigt.
Vi fortsatte med sött vin från New York där jag slåss med självaste Eleven Madison Park om att få tag på några av flaskorna,
2012 Herman J Wiemer Magdalena Vineyard Riesling Noble select 29,4% restsötma och 41% vid skörd...
Poäng, hmm kan man ge kärlek poäng?
Sen vad som dracks i källaren... Njae det är nog endast för dom som fick/kunde stanna kvar, What happens in Vegas....

Med vänlig hälsning, Jimmy
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi började som sagt med 2012 Trisaetum Willamette Valley Artist series nr 20 som James och Andrea (Ägare) har dedikerat till oss på Clarion Hotel Post och samtidigt lät oss vara med att blanda och sätta prägel på vinet. Vi fortsatte med vad jag trodde skulle bli en stor succé, En ren Cabernet Sauvignon från st Helena och 2009 Revana Family Vineyards St Helena Cabernet Sauvignon. självaste Heidi Petersson Barret är vinmakare, hon som gjorde screaming eagle i många år. Succén uteblev dock...kanske pga att prisbilden rullades upp lite för tidigt.
Vi fortsatte med sött vin från New York där jag slåss med självaste Eleven Madison Park om att få tag på några av flaskorna,
2012 Herman J Wiemer Magdalena Vineyard Riesling Noble select 29,4% restsötma och 41% vid skörd...
Poäng, hmm kan man ge kärlek poäng?
Sen vad som dracks i källaren... Njae det är nog endast för dom som fick/kunde stanna kvar, What happens in Vegas....

Med vänlig hälsning, Jimmy

Nu har jag äntligen förstått hemligheten bakom Mattias stammishak! Inte är det maten även om efterrätten, en hallonsorbet med hallon och floursockrad "donut" höll hög klass (vilket efterrätterna alltid gör på Norda) utan @Jimmy Örnewald som är anledningen och värd ett besök i sig.

Tidigare har jag endast varit där söndagar och då antar jag att Jimmy är ledig. Kommer inte upprepas!:)
 

Jimmy Örnewald

Sommelier
Nu har jag äntligen förstått hemligheten bakom Mattias stammishak! Inte är det maten även om efterrätten, en hallonsorbet med hallon och floursockrad "donut" höll hög klass (vilket efterrätterna alltid gör på Norda) utan @Jimmy Örnewald som är anledningen och värd ett besök i sig.

Tidigare har jag endast varit där söndagar och då antar jag att Jimmy är ledig. Kommer inte upprepas!:)
 
Toppen