Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV champagne - när nytt år i handeln?

Vet man när det byts produktionsår på ex systembolaget på en NV champagne? Anledningen att jag undrar är att jag tänkte kopiera en bekants tradition att köpa en låda vanlig Bollinger Special Cuvée Brut och lägga i källaren några år för senare konsumtion. Jag funderade då på när det kan tänkas att det kommer in Champagne från ett nytt år i handeln, även om jag vet att de inte är årgångsbetecknade. Jag antar att det enkla svaret är "när de gamla är slut" men är det någon som har ett hum om det brukar ske på sommaren, höst, vinter eller vår?
 

Hardolph

Medlem
Det är som du säger " när de gamla är slut". Sen beror det på olika faktorer, omsättningen i butik samt omsättningen hos leverantören. När jag jobbade för Monopolet så hade vi tre olika degorgeringar av just Bollinger vid samma tillfälle.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vet man när det byts produktionsår på ex systembolaget på en NV champagne? Anledningen att jag undrar är att jag tänkte kopiera en bekants tradition att köpa en låda vanlig Bollinger Special Cuvée Brut och lägga i källaren några år för senare konsumtion. Jag funderade då på när det kan tänkas att det kommer in Champagne från ett nytt år i handeln, även om jag vet att de inte är årgångsbetecknade. Jag antar att det enkla svaret är "när de gamla är slut" men är det någon som har ett hum om det brukar ske på sommaren, höst, vinter eller vår?

Det lättaste är att höra av sig till importören och sedan beställa till ett bolag som inte har produkten i det fasta sortimentet. Är det ett specifikt basår du är ute efter i din NV?
 
Trådskapare
Chase_Gioberti
Jag har inte spanat efter en specifik basårgång. Dock slog mig tanken att om jag nu vill låta en låda ligga i fem år, då är det ju bättre att köpa en "äldre" låda, och vinna ett års åldrande direkt.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag har inte spanat efter en specifik basårgång. Dock slog mig tanken att om jag nu vill låta en låda ligga i fem år, då är det ju bättre att köpa en "äldre" låda, och vinna ett års åldrande direkt.
Vissa årgångar är bättre än andra. Så om man har möjlighet att välja så hade jag nog gått på den bättre årgången som bas.
 

chambertin

Medlem
Vet man när det byts produktionsår på ex systembolaget på en NV champagne? Anledningen att jag undrar är att jag tänkte kopiera en bekants tradition att köpa en låda vanlig Bollinger Special Cuvée Brut och lägga i källaren några år för senare konsumtion. Jag funderade då på när det kan tänkas att det kommer in Champagne från ett nytt år i handeln, även om jag vet att de inte är årgångsbetecknade. Jag antar att det enkla svaret är "när de gamla är slut" men är det någon som har ett hum om det brukar ske på sommaren, höst, vinter eller vår?
Klaga till SB, importören och Bollinger som inte bryr sig om att skilja på buteljeringar som uppenbarligen är olika från ett basår till ett annat basår.
Kräv märkning som tydligt visar vilka basår/reservvin som ingår samt dosage och degorgeringsdatum.
För några år sedan så vägrade t.ex WineAdvocate att recensera N/V Champagne utan information om basår och deg-datum.

Nu vet jag dock inte om Bollinger levererar denna information på flaskorna eller ej men SB gör det dock inte och har heller aldrig gjort.
 

Hardolph

Medlem
Klaga till SB, importören och Bollinger som inte bryr sig om att skilja på buteljeringar som uppenbarligen är olika från ett basår till ett annat basår.
Kräv märkning som tydligt visar vilka basår/reservvin som ingår samt dosage och degorgeringsdatum.
För några år sedan så vägrade t.ex WineAdvocate att recensera N/V Champagne utan information om basår och deg-datum.

Nu vet jag dock inte om Bollinger levererar denna information på flaskorna eller ej men SB gör det dock inte och har heller aldrig gjort.
Skamlöst stulet ifrån ett annat vinforum:
How to decode the approximate disgorgement date from a bottle of Bollinger (any cuvee)

  1. On each bottle there is a lot number that is normally found printed on the neck foil of the bottle
  2. This code will have the following pattern: L###### where # represents a number
  3. These numbers correlate to the following LYDDDBB (L412604) where:
    • Y is the last digit in the year; 4 for 2004
    • DDD is the day of the year; 126 for the 126th day of the year (early May)
    • BB is the batch number for the day; 04 for the 4th batch of the day
    • This bottle L412604 was disgorged between January and May of 2004
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Klaga till SB, importören och Bollinger som inte bryr sig om att skilja på buteljeringar som uppenbarligen är olika från ett basår till ett annat basår.
Kräv märkning som tydligt visar vilka basår/reservvin som ingår samt dosage och degorgeringsdatum.
För några år sedan så vägrade t.ex WineAdvocate att recensera N/V Champagne utan information om basår och deg-datum.

Nu vet jag dock inte om Bollinger levererar denna information på flaskorna eller ej men SB gör det dock inte och har heller aldrig gjort.
vissa storhus har en "typ" degkod uppe på kragen/baksidan står det tex #2312
tror det är år+vecka och sen ligger den 3 år på jästen så räkna minus 4 så får du basåret så just nu säljs tex 2019 vilket är en stark rek att köpa.
olika från hus till hus såklart
men tex Pol roger, Bolly, Deutz och andra vanliga ligger alla 3år på jästen
 

chambertin

Medlem
Skamlöst stulet ifrån ett annat vinforum:
How to decode the approximate disgorgement date from a bottle of Bollinger (any cuvee)

  1. On each bottle there is a lot number that is normally found printed on the neck foil of the bottle
  2. This code will have the following pattern: L###### where # represents a number
  3. These numbers correlate to the following LYDDDBB (L412604) where:
    • Y is the last digit in the year; 4 for 2004
    • DDD is the day of the year; 126 for the 126th day of the year (early May)
    • BB is the batch number for the day; 04 for the 4th batch of the day
    • This bottle L412604 was disgorged between January and May of 2004
vissa storhus har en "typ" degkod uppe på kragen/baksidan står det tex #2312
tror det är år+vecka och sen ligger den 3 år på jästen så räkna minus 4 så får du basåret så just nu säljs tex 2019 vilket är en stark rek att köpa.
olika från hus till hus såklart
men tex Pol roger, Bolly, Deutz och andra vanliga ligger alla 3år på jästen

Varför inte helt enkelt skriva ut det som dom flesta konsumenter efterfrågar på en baksidesetikett istället ? Som konsument har jag knappast lust att gå omkring med en uppsjö av avkodningsnycklar som storhusen behagar använder.

Om jag inte har helt fel så härstammar den här kodningen som ni refererar till från EU-krav på spårbarhet och inte som en tjänst för konsumenten. Verkar i alla fall inte så med tanke på att informationen begränsas till ”produktinsdatum” dvs deg-datum/batch osv.
 

Wintermute

Medlem
vissa storhus har en "typ" degkod uppe på kragen/baksidan står det tex #2312
tror det är år+vecka och sen ligger den 3 år på jästen så räkna minus 4 så får du basåret så just nu säljs tex 2019 vilket är en stark rek att köpa.
olika från hus till hus såklart
men tex Pol roger, Bolly, Deutz och andra vanliga ligger alla 3år på jästen

Buggade rejält här också
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Skamlöst stulet ifrån ett annat vinforum:
How to decode the approximate disgorgement date from a bottle of Bollinger (any cuvee)

  1. On each bottle there is a lot number that is normally found printed on the neck foil of the bottle
  2. This code will have the following pattern: L###### where # represents a number
  3. These numbers correlate to the following LYDDDBB (L412604) where:
    • Y is the last digit in the year; 4 for 2004
    • DDD is the day of the year; 126 for the 126th day of the year (early May)
    • BB is the batch number for the day; 04 for the 4th batch of the day
    • This bottle L412604 was disgorged between January and May of 2004
Tackar även jag för detta! Grymt jobbat. Nu är det väldigt lätt att jobba fram vad sina Bollinger NV flaskor har för deg.
 
Trådskapare
Chase_Gioberti
@Crist(al)ian 77 ni körde ju äldre NV provning (relativt) nyligen. Vill minnas att Bolle var med och hamnade i mitten?
Det hade varit kul att höra mer om. Om ni vill dela med er av utlåtanden.
Är det någon här som har erfarenhet av just Bollinger Special Cuvée med några års extra flasklagring?
Jag hörde att på mouserande-kursen på Munnskänkarna i vår stad provade de fem år gammal Bollinger, och ny. Förbättringen var så märkbar att många gick och köpte sig en låda Bolinger för att lägga undan. Sedan betyder ju inte det att den är den bästa NV Champagnen att lagra. Men jag tog det som en indikation god som någon att det kan vara värt att testa.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det hade varit kul att höra mer om. Om ni vill dela med er av utlåtanden.

Jag hörde att på mouserande-kursen på Munnskänkarna i vår stad provade de fem år gammal Bollinger, och ny. Förbättringen var så märkbar att många gick och köpte sig en låda Bolinger för att lägga undan. Sedan betyder ju inte det att den är den bästa NV Champagnen att lagra. Men jag tog det som en indikation god som någon att det kan vara värt att testa.
Den 13 januari har du svaret! Då ska vi prova Bollinger NV inköpt 2009-2023.

Huvudregeln är dock att all champagne blir bättre av att lagras 3-5 år.
 
Last edited:

Foley

Medlem
Bara att instämma. Vi drack en Pol Roger NV häromåret som vi lagrat i 7 år. Den var magisk. Gyllengul, lite mognadstoner men fortfarande fräsch. Väldigt mkt champagne för pengarna. Men hur ofta jag än köper NV lyckas jag väldigt sällan spara dem längre än 1-2 år efter inköp tyvärr.
 
Toppen