Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårs och eller vinårslöften inför 2018

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mitt nyårslöfte fungerar bättre än väntat. :)

53 flaskor in, 4 flaskor ut.

Har köpt och druckit en del bruksviner såklart, men dessa håller jag inte så bra koll på.
Undrar vad medelåldern på dessa 53 är:)?

Själv har jag 28 in och 46 ut. Måste så sakteliga tömma källare nr 3 - garaget för snart har jag inte det kvar:eek:
 

Ekdahl

Medlem
Jag började året med att konstatera att jag borde minska antalet flaskor i källaren med 70 för att alla skall få plats på ett vettigt sätt (dvs inte stapla lådor under källartrappan utanför själva vinkällarrummet).

Kan konstatera att det inte gått rätt väg alls. Har konsumerat 43 flaskor men köpt 56 flaskor. Så istället för att minska med 6 flaskor/månad har jag ökat med 4 flaskor/månad. Så nu blir det till att minska med 9 flaskor i månaden om målet skall nås.

Finns två sätt att nå målet - köpa mindre eller dricka mer. Återstår och se hur jag löser det...
 

Pontus

Medlem
Försöka öppna lite mer kronjuveler och inte bli en hoarder...

Om man ska vänta på det rätta tillfället hela tiden riskerar man att missa zenit. Ska helt enkelt skapa tillfällen.

SQN öppnad. Siktar på Cristal Rosé och CdM innan året är slut.
Ja, eller så missar man zenit för att man dricker för tidigt, vilket jag skulle vilja påstå är ett betydligt större 'problem' (beroende på vad som dricks och smak naturligtvis). Av det jag konsumerar skulle jag säga att minst 1/3 dricks för tidigt och typ aldrig när zenit passerats.
 

Håkan

Medlem
Ja, eller så missar man zenit för att man dricker för tidigt, vilket jag skulle vilja påstå är ett betydligt större 'problem' (beroende på vad som dricks och smak naturligtvis). Av det jag konsumerar skulle jag säga att minst 1/3 dricks för tidigt och typ aldrig när zenit passerats.
Problemet är när man inser att Bordeaux 1982 är perfekt mogen och inte har något äldre än från 2000. 18 långa års väntan.
 

Trydebull

Medlem
Problemet är när man inser att Bordeaux 1982 är perfekt mogen och inte har något äldre än från 2000. 18 långa års väntan.
Rent generellt håller jag absolut med. Att jag väntar ihjäl flaskor händer i princip aldrig. Att jag väntar för länge är enormt sällsynt. Att jag dricker åtminstone första flaskan alldeles för tidigt är alldeles för vanligt...

Med det sagt tror jag ändå att väldigt många ändå väntar och väntar på de riktigt bra flaskorna. Vilket ju är lite tråkigt. Tillfällena är för mig inte så många och man borde oftare öppna de riktigt bra flaskorna istället för att "ta en som man redan vet att man tycker är sådär" från hyllan för att det kan komma ett än mer optimalt tillfälle...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rent generellt håller jag absolut med. Att jag väntar ihjäl flaskor händer i princip aldrig. Att jag väntar för länge är enormt sällsynt. Att jag dricker åtminstone första flaskan alldeles för tidigt är alldeles för vanligt...

Med det sagt tror jag ändå att väldigt många ändå väntar och väntar på de riktigt bra flaskorna. Vilket ju är lite tråkigt. Tillfällena är för mig inte så många och man borde oftare öppna de riktigt bra flaskorna istället för att "ta en som man redan vet att man tycker är sådär" från hyllan för att det kan komma ett än mer optimalt tillfälle...
Halleluja! Vem vet ens om man lever nästa år! Som någon klok person sa: "Att leva för morgondagen är som att stå på ett ben", eller hur det nu var. :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag hoppas du minns vår romantiska natt tillsammans i Göteborg för en del år sedan och hör av dig när du tänkte öppna CdM:en! :kyss: :D
Japp det gör jag. Kom även ihåg att jag avslutade kvällen med egodompa (03?) på Peacock som Wallenstam stängt ner.:död:

Har du någon DRC Montrachet så är du välkommen.;)
 

Pontus

Medlem
Rent generellt håller jag absolut med. Att jag väntar ihjäl flaskor händer i princip aldrig. Att jag väntar för länge är enormt sällsynt. Att jag dricker åtminstone första flaskan alldeles för tidigt är alldeles för vanligt...

Med det sagt tror jag ändå att väldigt många ändå väntar och väntar på de riktigt bra flaskorna. Vilket ju är lite tråkigt. Tillfällena är för mig inte så många och man borde oftare öppna de riktigt bra flaskorna istället för att "ta en som man redan vet att man tycker är sådär" från hyllan för att det kan komma ett än mer optimalt tillfälle...
Min poäng var att man alltför ofta är för het på gröten. Enda fördelen med detta är att man lär sig en hel del (inte minst om hur man inte ska göra). Men att man missar zenit pga att man väntar för länge skulle jag vilja påstå är ovanligt även för de med samlargener. Naturligtvis ska man inte gå omkring och vänta på helt rätt tillfälle (ofta usel strategi), men det är nog smart att invänta hyfsat drickfönster, särskilt med klenoder.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Jag kommer inte att dricka mycket 2018, av olika anledningar. Dessutom är mitt minimala utrymme redan ganska fullt med de runt 50 flaskor jag har.
Alltså ska jag köpa mer någorlunda drickfärdiglagrat, som kan korkas och försvinna snabbt. Det är lite av ett vågspel, men det kan förhoppningsvis kombineras med ett ökat privat och professionellt resande till kontinenten.
 

jrick

Medlem
Dags att summera Q1 - det har inte gått jättebra. Köpt 70 flaskor, öppnat 37. Gamla vanliga 2 in 1 ut-ration alltså :oops:
Ok snart halvvägs in i 2018. Det är rätt kört. Cirka 60 flaskor mer än när året började - jag skulle behöva ha köpstopp i åtminstone fyra av årets återstående sex månader för att uppnå +-0. Det kommer jag aldrig klara.
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mitt mål är att dricka mer från Tyskland, framför allt utforska druvan Riesling mycket mer än vad jag gjort tidigare. Jag borde även dricka och utforska mer från Spanien.

Spanien stod för 3%, och Tyskland 5% av min årskonsumtion 2017.
Frankrike stod för 52% (!). Tar man bort Champagne från den ekvationen så stod Frankrike fortfarande för 44%.
Borde kanske också köpa mer från Toscana, och inte bara sikta in mig på norra Italien och Piemonte.

Jag landar förvånansvärt bra mot mitt uppsatta mål. Har en rieslingprovning med 50 viner som inte är registrerade i CT, så där har jag verkligen gjort mitt jobb. :D

51 viner konsumerade, 76 inköpta under 2018 än så länge.
14 från Tyskland (27,5%) - (9 Riesling - 17,6% - Även den druvan jag druckit mest av i år).
12 från Frankrike (23,5%) - Endast 4 Champagner i år (7,8%).
4 Viner från Italien (7,8%) - Inget från Toscana än.
3 Viner från Spanien (5,9%).
 
Toppen