Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nyårsmenyn blev på det hela lyckad med två undantag.
Caviaren från Lisa Elmkvist var ganska torr i konsistensen så lite småtråkig.
Värre dock var tryffeln som luktade lösningsmedel och terpentin och smakade tidningspapper. Jag fångade upp det efter att fått i mig en liten bit men flickvännen hann äta upp sin Amuse en driva tryffel på vilket en knapp timme senare resulterade i en våldsam matförgiftning..

2020 avslutar i stil med andra ord :mad::(

När jag nu doftar i burken med den halva tryffeln kvar i är det en kväljande doft av kemikalier som slår emot mig så imorgon blir det en reklamationsvända till Sturegallerian!
Smaklös eller gammal fadd tryffel har man ju råkat ut för men detta var helt nytt för mig.
Är det nån som varit med om nåt liknande?

Kan iallafall bjuda på bilder på maten så långt som vi hann (bara desserten som fick stryka på foten).
Visa bifogad bild 21794
Visa bifogad bild 21789
Visa bifogad bild 21788
Visa bifogad bild 21790
Visa bifogad bild 21791
Visa bifogad bild 21792
Visa bifogad bild 21793

Tack och lov hade jag förslaget från @KockJohan så det revs generösa mängder ankleverterrine över anka och
risotto i frånvaro av tryffel (även om tanken var en kombo)
Visst blev det gott:) men anklevern till!

Ang Tryffeln är det tyvärr relativt vanligt, jag har ingen fakta men det händer att endel slarviga plockar låtit hunden bita på en del och slänger med dem tryfflarna med övriga bra, ibland har jag kunnat se tydliga skador som liknar tänderna från tryffelhunden, min egen teori somsagt, men skulle tro att hundens härliga gaddar är det som startar den doften, bra regel för framtiden öppna din burk och dofta innan man går hem ifrån din Deli butik. Tryffel är enkelt för bra & dålig arom är väldigt tydlig på doften.
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Smått förvånad när jag tog av silkespappret från Mugnier NSG 1er Cru Clos de la Maréchale, och upptäckte att vinet var vitt och inte rött
Det är ju ett uppköp.
visst ställde till det lite nu men vita är bättre än röda.
 

Wintermute

Medlem
20210101_004145.jpg
 

Peder

Medlem
Nyår blev kanske det mest lyckade under 2020, men Champagne-mässigt blev det billigt eftersom dryckerna blev så många under kvällen. Tanken var en Barbaresco 2001 till varmrätten, men den hade inte åldrats värdigt och ersattes med en "Strekov 1075".



PXL_20210102_192631504.jpg

Perfect Day "Pittnauer", Glimmer of Hops "Weninger", Himmel auf Erden "Tschida", Pinot Noir "Strekov 1075", Opitz One 2010 "Willi Opitz"
PXL_20210102_192701550.jpg
Visa bifogad bild 218
IMG_20210102_202842.jpg
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Smått förvånad när jag tog av silkespappret från Mugnier NSG 1er Cru Clos de la Maréchale, och upptäckte att vinet var vitt och inte rött :eek:.
Vad var det för färg på silkespappret? Jag har sett en del Bourgogneproducenter som gör viner av olika färg och som har någorlunda matchande färg på halsfolie och silkespapper; d.v.s. vitt eller gult på vita viner och rött på röda.
 

Beo

Medlem
Hur var Lanson? Jag hämtade ut en igår som jag ska ge bort i present, så jag är lite nyfiken på den.
Den var bra och bör nog sparas lite till. Lite brödig,fat och massor av citrus, äpple med fina bubblor. Allt i ett med ett långt slut. Bra bubbel som kommer att behållas (köpte en extra för senare bruk)
Gissar på att mittenflaskan kom från @Sörplarn!:D

Hur kunde du gissa det !!!!

32709d72-6c5b-4868-a877-7cc9d52e62d2.jpg

Det blev mycket mat till gästerna och kocken fick dessutom "skrapa" benen (2,6 kg hummerpojk)

Gissar att 163an sopade mattan? (älskar den)

Ja men bägge var fantastiska RD/163). Tror att 163 var den som först tog slut.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Den var bra och bör nog sparas lite till. Lite brödig,fat och massor av citrus, äpple med fina bubblor. Allt i ett med ett långt slut. Bra bubbel som kommer att behållas (köpte en extra för senare bruk)


Hur kunde du gissa det !!!!

Visa bifogad bild 21816
Det blev mycket mat till gästerna och kocken fick dessutom "skrapa" benen (2,6 kg hummerpojk)



Ja men bägge var fantastiska RD/163). Tror att 163 var den som först tog slut.
Kul att höra. Den e ruggigt bra!
 

Keen

slan
Vad var det för färg på silkespappret? Jag har sett en del Bourgogneproducenter som gör viner av olika färg och som har någorlunda matchande färg på halsfolie och silkespapper; d.v.s. vitt eller gult på vita viner och rött på röda.

Det var både vitt papper och vitt folie, således alla tecken på att vinet var vitt. Jag hade bara aldrig ifrågasatt det. Vinet kom från ett köp av Coche-Dury för ett par år sedan, där ett par andra viner "ingick" (dvs man fick köpa extra flaskor för att få tillgång till Coche). Vinet specades bara som Mugnier NSG 1er Cru Clos de la Maréchale, så jag antog bara att det var rött. Nåväl, ska bli gott att dricka ändå hoppas jag.
 

Johan L

Medlem
Här blev det tonfisktartar med asiatiska toner efter recept från Myllymäkki till förrätt. Till varmrätt en egenkomponerad råbiff på smakrikt innanlår av svensk mjölkko, silverlök, pepparrot, 63-gradersgula, majo smaksatt med fett från chistorra, finhyvlade rädisor, jordärtskockschips kryddade med fänkålsfrö, friterad schalottenlök och 10-årig balsamico samt trippellagade pommes. En flaska Dumenil 2008 räckte över båda rätterna för frugan och mig. Börjar få lite lätta mognadstoner och lär fortsätta utvecklas positivt flera år till.

Till efterrätt blev det pot de creme au chocolate toppade med vispgrädde och kolaflagor. Matchades utmärkt med Don PX.
 

matage

Medlem
Ang Tryffeln är det tyvärr relativt vanligt, jag har ingen fakta men det händer att endel slarviga plockar låtit hunden bita på en del och slänger med dem tryfflarna med övriga bra, ibland har jag kunnat se tydliga skador som liknar tänderna från tryffelhunden, min egen teori somsagt, men skulle tro att hundens härliga gaddar är det som startar den doften, bra regel för framtiden öppna din burk och dofta innan man går hem ifrån din Deli butik. Tryffel är enkelt för bra & dålig arom är väldigt tydlig på doften.

Trist, har varit med om det några gånger.
Den är dålig från start helt enkelt, borde upptäckts och sorterats bort.
Har påpekat detta när jag fått liknande, men det är inte alla handlare som känner till det.

Då har vi bekräftat att Matmarknaden i Sturegallerian kan läggas till de som inte känner igen eller ens vill kännas vid fenomenet...
Tog med den halva kvarvarande tryffeln i sin burk för att reklamera och killen bakom disken var helt oförstående och tyckte den luktade tryffel (i min värld stank den terpentin/bensin) och matförgiftningen hos den enda som åt tryffeln viftades bort.
Fick välja varor för motsvarande orginalpriset på tryffeln så jag antar att två burkar Marconiamandel blir det sista jag nånsin bär med mig hem från den handlaren ;)
 

Wintermute

Medlem
Ska knega kl 7 på nyårsdan så det blir lugnt. Men denna tänkte jag att jag skulle poppa:
2002 Champagne Lallier Champagne Grand Cru Brut Millésimé
Om min semesterdag, mot förmodan, beviljas kan något mer tillkomma... ;)
Vad tyckte du om den? Jag har en kvar i källaren...
 
Toppen