Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

magnum

Epernay, Frankrike
Selosse Rose med 3 olika deggdatum,
2009/04 (2002,2001), 2010/04 (2003,2002), 2011/04 (2004,2003).

Hummersallad med ljummen apelsinsås

Lax * 3 Färsklax i mitten en skiva gravad och röktlax runt om hålls ihop av ett purjolökssnöre.Grön paprikasås.

Lite olika bakelser
Climens 2001
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Började med Jacquesson & Fils Champagne Cuvée No. 736 (mogen men med ungdomlig äpplighet kvar) som mjukstart och sedan tog vi tempen på nylevererade 2018 Domaine du Pégau CdP Cuvée Réservée (luftad 2-3 timmar, inte alls så brettig som tidigare provade årgångar (2009 var senaste dock), slank och redo för konsumtion, satt perfekt till maten) till traditionsenlig fondue. Bra start på kvällen.

Gott slut alla!
 

Poussard

Medlem
Löjromschips
Valerie Frison Portlandia Brut Nature (’15)
Musselsoppa, tartar på pilgrimsmussla, äpple, gurka
Calsac L’Echappée Belle Extra Brut (bas ’16)
Oxfile, potatisgratäng, portvinssås, haricot verts
Chateau Musar ’06
Sen lite efterrätt, kaffe och slattar pga två barn. Gott nytt år!
 

Sigdarve

Medlem
Dompa 2008.
Skärmavbild 2021-01-01 kl. 00.28.41.png
 

MHilv

Medlem
Kanske svär jag i kyrkan men jag blev inte imponerad av Dom Perignon 2008. Kanske hade det varit annorlunda om den hade fått ligga till sig x antal år, den möjligheten har jag dock inte i nuläget. Men nu köper jag hellre 3 bättre odlarskumpor och dricker de närmsta åren än dompa 2008. Skoj att testa dock :)
 

matage

Medlem
Nyårsmenyn blev på det hela lyckad med två undantag.
Caviaren från Lisa Elmkvist var ganska torr i konsistensen så lite småtråkig.
Värre dock var tryffeln som luktade lösningsmedel och terpentin och smakade tidningspapper. Jag fångade upp det efter att fått i mig en liten bit men flickvännen hann äta upp sin Amuse en driva tryffel på vilket en knapp timme senare resulterade i en våldsam matförgiftning..

2020 avslutar i stil med andra ord :mad::(

När jag nu doftar i burken med den halva tryffeln kvar i är det en kväljande doft av kemikalier som slår emot mig så imorgon blir det en reklamationsvända till Sturegallerian!
Smaklös eller gammal fadd tryffel har man ju råkat ut för men detta var helt nytt för mig.
Är det nån som varit med om nåt liknande?

Kan iallafall bjuda på bilder på maten så långt som vi hann (bara desserten som fick stryka på foten).
9B490C8B-FDCF-4848-B49A-BE0C75794C9A.jpeg

2D1429C4-E5A2-4BA8-B0BF-C972725F3D75.jpeg

E18D4B9C-2D33-42EE-B346-159638217BBC.jpeg

C658E66D-18E7-489A-A20E-6AA61CE8B6CE.jpeg

7C6A4B2C-5918-4458-A5EE-280F8CD20C85.jpeg

463A920A-C7A4-435C-A7D0-23598D0AA6BC.jpeg

A599E7FD-5723-41E8-B96A-8BC308AD27B1.jpeg


Tack och lov hade jag förslaget från @KockJohan så det revs generösa mängder ankleverterrine över anka och
risotto i frånvaro av tryffel (även om tanken var en kombo)
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Detta dracks dagen före nyårsafton, blev bara jag med mina föräldrar i smögen, så mycket mindre ”upplaga” generellt sett.
UzpIVyL.jpg


Samt dagen efter på nyårsafton. Rödvinet till Oxfilé med tryffelcreme, rödvinsås o rotsaker.
ErFdONK.jpg
Hur var Marc Hebrart 2014 (en favorit för mig)?
 

LarsW

Medlem
Detta dracks dagen före nyårsafton, blev bara jag med mina föräldrar i smögen, så mycket mindre ”upplaga” generellt sett.
UzpIVyL.jpg


Samt dagen efter på nyårsafton. Rödvinet till Oxfilé med tryffelcreme, rödvinsås o rotsaker.
ErFdONK.jpg
Trevliga skumpor!
Hur var Henriot 2008?
Den finns ju kvar på SB fortfarande både i butiker och weblager.
 

jrick

Medlem
Trevliga skumpor!
Hur var Henriot 2008?
Den finns ju kvar på SB fortfarande både i butiker och weblager.
Jag drack också Henriot 2008 igår, tyckte den var riktigt bra. En kombination av fräsch och krämig, kändes väldigt ren och balanserad. I mitt tycke både bra nu och med hopp om framtiden.
 

LarsW

Medlem
Jag drack också Henriot 2008 igår, tyckte den var riktigt bra. En kombination av fräsch och krämig, kändes väldigt ren och balanserad. I mitt tycke både bra nu och med hopp om framtiden.
Jag blev så nyfiken att jag just öppnat en av mina flaskor. :D
Fräsch och krämig kan jag också skriva under på! Kommer nog bli ännu snäppet bättre med lite tid.
Kan bli merköp detta...
 

MarkusJ

Medlem
Kanske svär jag i kyrkan men jag blev inte imponerad av Dom Perignon 2008. Kanske hade det varit annorlunda om den hade fått ligga till sig x antal år, den möjligheten har jag dock inte i nuläget. Men nu köper jag hellre 3 bättre odlarskumpor och dricker de närmsta åren än dompa 2008. Skoj att testa dock :)
Ha, kände likdant igår. Njöt mycket mer av efterföjande Bereche Brut Reserve än DP -08. DP var ju "rasande elegant", men Berechen var mycket mer spännade och föll mig mycket mer i smaken. Men inser mer och mer att jag nog generellt sett föredrar odlarflaskorna mer än klassikerna.
 

Keen

slan
Smått förvånad när jag tog av silkespappret från Mugnier NSG 1er Cru Clos de la Maréchale, och upptäckte att vinet var vitt och inte rött :eek:. Fick bli reservflaskan, Charles Noëllat Gevrey-Chamvbertin 2001 istället. Fortfarande pigg, och väldigt bra för att vara byvin. Ingen större tid för reflektion iom två småbarn, pressat schema, och stod vid spisen i princip hela tiden. Fortfarande pigg och god dagen efter för övrigt. Blev aldrig någon andra flaska, så Clos Manou 2010 får vänta.
Comtes 2006 var god, men saknade kanske det där lilla extra man förväntade sig.
Chateau d'Arlay Macvin Rogue var perfekt till brownie, vaniljglass, kolasås, och halloncoulis. Men man märkte dagen efter att den behövde inslag av bär och syra för att prestera på topp.
 
Toppen