Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Här blir det middag för två. Vi följer delar av FHMs rekommendationer, framförallt de som kom 2020.

Meny
Ostron, tre sorter
Råraka med löjrom
Hummerpasta
Grillad marulk med champagnesås och pressad potatis
Ostbricka
Blandad dessert med olika sorters chokladvarianter

Viner
Temaår för viner är 2002. Ordning ej bestämd men de viner som ligger på kylning är Comtes, Cristal , Krug och Winston. Vi får se hur långt ner i högen vi kommer.
Till dessert blir det Markus Molitor Eiswein 2002

För nyårsdan planeras traditionsenligt pizza samt cola.

Får man komma? :D
 

MHilv

Medlem
Har ändrat lite...
Snacks: Petit chouxer med smetana, löjrom och gräslök.
Förrätt: Hummersoppa med creme fraiche smaksatt med pepparrot.
Varmrätt: Ugnsbakad piggvar, vitvinsås med lax- och löjrom, broccolibuketter och ärtor.
Dessert: Mörk chokladmousse, karamellglass, jordnötscrisp och dulce de leche.

Börjar med Dom Perignon 2008 så länge den räcker. Sedan 2018 Bereche et fils brut reserve eller NV Henriot bdb brut.
Till varmrätten: 2018 Bouchard Aîné & Fils Meursault Clos du Cromin
Tolvslaget: om det är något kvar i någon flaska annars 2015 Gramona imperial.

Har i princip gjort klart allt förutom varmrätten.
 

The Wall

Medlem
Vi kommer käka hälleflundra med syrlig sandefjordssås. Jag funderar på Alfred Gratien 2012 bdb. Ganska ung men med lite avrundad via ekhanteringen (som matchar smöret) tänkte jag. Låter det som en rimlig matchning eller borde jag gå på en vit Bourgogne istället?
Låter som en bra matchning, men du kan ju köra Gratien till lite chips med citroncrème och löjrom som inledning och låta den hänga med till hälleflundran samtidigt som Bourgognen korkas upp. På så sätt har du även lite vin till det inte fullt lika lockande momentet "diskning".
 

Jos

Medlem
Menyn kommer från Kasai men är osäker på hur mycket asiatiskt smak det blir. Hade tänkt strunta i seriösa vinflaskor då övriga är helt ointresserade men blev ändå lite sugen... Kanske en Meursault till fisken ändå, skitsamma hur det passar. Vinet är ju gott. Nope, tänker inte köra Riesling. Bubbel till Hummern då, Pierre Peters på magnum. Osäker på köttet, får se vad det blir...

GRATINERAD HALV HUMMER
Tobikorom, shizosallad, yuzuvinaigrette

MISO GLASERAD TORSK
Tryffelris, honungsrostad spetskål, lotuschips, sojamayo

OXFILÉ TENDERLOIN
Oxfilé, panko räka, sancho-chilibeansauce, pak choi

CHOCOLATE DOME
Miso crumble, caramellsås, marsmallows, yuzusmetana
 

matage

Medlem
Att laga mer seriös mat för två är ju en utmaning proportionsmässigt men det får väl bli rester tills imorgon eftersom jag i sedvanlig ordning är överambitös (eller "..det där är ju inte lagom.." som jag fick höra härhemma).

Rostad Kycklingconsomme med Jasmin

Halstrad Pilgrimsmussla

Blomkålsespuma med Mezcal och gurkvinäger

Crêpes Vonnassiennes
Caviar, Grisfett bacon , Gurka och Gröna Druvor
(Grisfettet är en blandning av baconfett och renderat fett från en Porchetta)

Forellrom & Rökt Lax

På uppsmörad rödbetsreduktion toppad med rostad Chevre-crumble

Oxtartar
Serveras på Rösti och toppad med Caviar

Ankbröst

Svamprisotto och Vintertryffel

Rödbeta, Björnbär och Svartvinbär
Lakritskräm

Det blir nog 2-3 rätter till lunch och resten till middag.
På vinfronten är det lite flytande men preliminärt:
- Comtes -05 och endera Diebolt Vallois FdP -05 eller Francois Bedel Autrefois -04
- Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso -08 alt Roagna Paje -10
- Nån typ av Madeira till desserten

Stödskumpa till kocken..
 
Att laga mer seriös mat för två är ju en utmaning proportionsmässigt men det får väl bli rester tills imorgon eftersom jag i sedvanlig ordning är överambitös (eller "..det där är ju inte lagom.." som jag fick höra härhemma).

Rostad Kycklingconsomme med Jasmin

Halstrad Pilgrimsmussla

Blomkålsespuma med Mezcal och gurkvinäger

Crêpes Vonnassiennes
Caviar, Grisfett bacon , Gurka och Gröna Druvor
(Grisfettet är en blandning av baconfett och renderat fett från en Porchetta)

Forellrom & Rökt Lax

På uppsmörad rödbetsreduktion toppad med rostad Chevre-crumble

Oxtartar
Serveras på Rösti och toppad med Caviar

Ankbröst

Svamprisotto och Vintertryffel

Rödbeta, Björnbär och Svartvinbär
Lakritskräm

Det blir nog 2-3 rätter till lunch och resten till middag.
På vinfronten är det lite flytande men preliminärt:
- Comtes -05 och endera Diebolt Vallois FdP -05 eller Francois Bedel Autrefois -04
- Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso -08 alt Roagna Paje -10
- Nån typ av Madeira till desserten

Stödskumpa till kocken..
Skön meny :) Tror att du ska dekantera Barbarescon. Både året och stilen på vinmakaren gör att det vinet lär ha en hel del punch :). Gott
 

MHilv

Medlem
Att laga mer seriös mat för två är ju en utmaning proportionsmässigt men det får väl bli rester tills imorgon eftersom jag i sedvanlig ordning är överambitös (eller "..det där är ju inte lagom.." som jag fick höra härhemma)

Stödskumpa till kocken..
Haha igenkänning! Jag tänkte att nu när man är ensam och lagar all mat så blir det lite extra men du tog det ett steg längre :D
Svårt att skala ner recept ibland, nu har jag chokladmousse som räcker till en tårta efter att desserten är uppäten.

Stödskumpa till kocken låter som en bra ide, jag hade dock behövt den igår redan :mad:
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Att laga mer seriös mat för två är ju en utmaning proportionsmässigt men det får väl bli rester tills imorgon eftersom jag i sedvanlig ordning är överambitös (eller "..det där är ju inte lagom.." som jag fick höra härhemma).

Rostad Kycklingconsomme med Jasmin

Halstrad Pilgrimsmussla

Blomkålsespuma med Mezcal och gurkvinäger

Crêpes Vonnassiennes
Caviar, Grisfett bacon , Gurka och Gröna Druvor
(Grisfettet är en blandning av baconfett och renderat fett från en Porchetta)

Forellrom & Rökt Lax

På uppsmörad rödbetsreduktion toppad med rostad Chevre-crumble

Oxtartar
Serveras på Rösti och toppad med Caviar

Ankbröst

Svamprisotto och Vintertryffel

Rödbeta, Björnbär och Svartvinbär
Lakritskräm

Det blir nog 2-3 rätter till lunch och resten till middag.
På vinfronten är det lite flytande men preliminärt:
- Comtes -05 och endera Diebolt Vallois FdP -05 eller Francois Bedel Autrefois -04
- Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso -08 alt Roagna Paje -10
- Nån typ av Madeira till desserten

Stödskumpa till kocken..
Använd min anklever (fryst) istället för parmesan och riv den över hela Ankbröst-rätten, kommer bli helt fantastiskt när det smälter lite lätt över hela den rätten
 

Jesper L

Medlem
Korkarna på äldre Musar är ju riktigt kassa..

Det var likadant med 99:an häromveckan.

upload_2020-12-31_10-43-23.jpeg
 

matage

Medlem
Skön meny :) Tror att du ska dekantera Barbarescon. Både året och stilen på vinmakaren gör att det vinet lär ha en hel del punch :). Gott
Dekantering blir det absolut! Har börjat vackla i mitt val sen förra inlägget och sneglar nu på en Burlotto Barolo Monviglierio -11 men den ska också dekanteras nån timme. Banne mig allt italienskt jag har är för ungt :/

Använd min anklever (fryst) istället för parmesan och riv den över hela Ankbröst-rätten, kommer bli helt fantastiskt när det smälter lite lätt över hela den rätten
Bra tips :)
Jag hade tinat en liten terrine men återfryser nog en del för det syftet :)
 

jrick

Medlem
Vi kommer käka hälleflundra med syrlig sandefjordssås. Jag funderar på Alfred Gratien 2012 bdb. Ganska ung men med lite avrundad via ekhanteringen (som matchar smöret) tänkte jag. Låter det som en rimlig matchning eller borde jag gå på en vit Bourgogne istället?
Jag tycker båda låter gott men det låter som den perfekta matchningen för en vit bourgogne och låter synd att låta det tillfället gå förbi.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag tycker båda låter gott men det låter som den perfekta matchningen för en vit bourgogne och låter synd att låta det tillfället gå förbi.
Bra poäng!
Det landar kanske i båda, där Alfred får vara med på något glas i början av maten och att vi sparar resten till lite allmänt njutande efter maten/till tolvslaget.
 
Toppen