Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

Sitter med färdiga viner men menyn förutom 4e rätten är flytande.
Kom gärna med förslag på vad ni hade ätit till vinerna.

Vin till 1a rätt amour deutz 08
Vin till 2e rätt christmann Idig GG 2015
Vin till 3e rätt Joseph Drouhin Chassagne-montrachet 2018
Vin till 4e rätt barbaresco moccagatta 2012
Hjortfile,tryffelkrokett,rödvinsås smaksatt med anklever
Vin till 5e rätt Château Suduiraut 1999
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sitter med färdiga viner men menyn förutom 4e rätten är flytande.
Kom gärna med förslag på vad ni hade ätit till vinerna.

Vin till 1a rätt amour deutz 08
Vin till 2e rätt christmann Idig GG 2015
Vin till 3e rätt Joseph Drouhin Chassagne-montrachet 2018
Vin till 4e rätt barbaresco moccagatta 2012
Hjortfile,tryffelkrokett,rödvinsås smaksatt med anklever
Vin till 5e rätt Château Suduiraut 1999
Amour - lättare snittar eller ostron om det uppskattas.

Bougogne - löjromstoast med gräddfil. Tänkte själv göra denna rätt med lite picklad lök och äpple. Kändes som vit bourgogne hade passat utmärkt till den feta och krämiga gräddfilen. Tyvärr lyser vit bourgogne med sin frånvaro i min egen källare...:(

Suduiraut - minns den som något knäckig/bränd så varför inte kräm brulé eller något annat karamelliserat. Vill man vara kreativ så smaksätt med saffran för den optimala jul och vinmatchningen.:)
 

Vingubben

Medlem
Amour - lättare snittar eller ostron om det uppskattas.

Bougogne - löjromstoast med gräddfil. Tänkte själv göra denna rätt med lite picklad lök och äpple. Kändes som vit bourgogne hade passat utmärkt till den feta och krämiga gräddfilen. Tyvärr lyser vit bourgogne med sin frånvaro i min egen källare...:(

Suduiraut - minns den som något knäckig/bränd så varför inte kräm brulé eller något annat karamelliserat. Vill man vara kreativ så smaksätt med saffran för den optimala jul och vinmatchningen.:)
Till rieslingen kör du en halstrad tonfisk eller en hummersallad.
 

buteljen

Medlem
Viner
Champagne
- Jag vill jag dricka Krug, men är 164eme för ung? Annars får det bli Selosse.
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée Edition 164eme .
Vitt vin
2010 Louis Jadot Corton-Charlemagne Domaine des Héritiers Louis Jadot
Rött vin
1991 Dominus Estate Napanook Vineyard
Sött vin
1999 Château Suduiraut
Champagne tolvslaget
Osäkert ... beror på aktuell form ..

Det kommer att bli en jäkla massa mat för vi bestämde oss för att stödja våra favoritkrögare i Lund och beställde nyårsmeny från två ställen :D. Så här blir det när man pusslat ihop det:

Löjrom, råraka, creme fraiche, picklad rödlök, citron.
Skaldjursbisque med rökt färskost, kolgrillad rotselleri och syltad kålrabbi


Halstrad torskrygg, dill- & citronvelouté, Amandinepotatis, örtpicklade rotfrukter
Oxfilé med pommes Anna smaksatt med tryffel & jordärtskocka samt confiterad portabello, syrlig lök & rödvinssås


Chokladbavaroise med körsbärsvariation. Rominkokta, kräm & marmelad samt sockerrostat bovete
Chokladfondant, vaniljmousse, romkokta skogsbär.
 

Poussard

Medlem
Jag kommer paira vin till en huvudrätt jag inte lagar själv, och portvinssås är det nåt man behöver beakta (pga sötma?) eller kommer det gå bra med i stort sätt vilket rött vin som helst (givet att det funkar med kött och övriga tillbehör förstås)?
 
Jag kommer paira vin till en huvudrätt jag inte lagar själv, och portvinssås är det nåt man behöver beakta (pga sötma?) eller kommer det gå bra med i stort sätt vilket rött vin som helst (givet att det funkar med kött och övriga tillbehör förstås)?
Beror fullständigt på mängd portvin men en portvinsås för man känner av portvinet behöver både fyllighet och en viss sötma när det paras ihop med vin.
Tänk mer nya världen än bourgonge är mitt tips.
 

Poussard

Medlem
Beror fullständigt på mängd portvin men en portvinsås för man känner av portvinet behöver både fyllighet och en viss sötma när det paras ihop med vin.
Tänk mer nya världen än bourgonge är mitt tips.
Jag var rädd att nån skulle säga nåt sånt. Har inget alls nya världen hemma, måste hämta hem isåfall, dessutom det enda nya världen jag har där är lite Pinot Noir (kanske för lätt?) samt lite Château Musar, som kanske passar förvisso men som jag egentligen hade velat lagra längre (06 och 08). Nåväl, får se hur jag gör. Om jag chansar på nån gamla världen eller ej.
 
Ingen egen erfarenhet av Musar mrn av de rapporter man läst här verkar det vara ett vin som absomut kan passa och både 06 o 08 bör ju vsra hyfsat lätta o få tag på ifall du vill ha påfyllning
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag som inte har någon uppbyggd källare, utan är hänvisad till Bolagets ordinarie sortiment om jag vill ha tag i något till nyårsafton, har ni något tips på något som ändå imponerar lite och kostar under 500?

Vi ska äta oxfilé med svampduchesse, rödvinssås och jordärtskocksmör till huvudrätt.
 

Wintermute

Medlem
Jag som inte har någon uppbyggd källare, utan är hänvisad till Bolagets ordinarie sortiment om jag vill ha tag i något till nyårsafton, har ni något tips på något som ändå imponerar lite och kostar under 500?

Vi ska äta oxfilé med svampduchesse, rödvinssås och jordärtskocksmör till huvudrätt.
Château Musar är bra och går att berätta skrönor om.
 

LarsW

Medlem
Jag som inte har någon uppbyggd källare, utan är hänvisad till Bolagets ordinarie sortiment om jag vill ha tag i något till nyårsafton, har ni något tips på något som ändå imponerar lite och kostar under 500?

Vi ska äta oxfilé med svampduchesse, rödvinssås och jordärtskocksmör till huvudrätt.
Månadens pava lär inte göra någon besviken. :)

Andra:
La Rioja Alta Gran Reserva 904 2009

Bor du i Stockholm?
I så fall Casanova di Neri BdM 2015! Supergod om du öppnar och dekanterar den på förmiddagen.
 
Last edited:
Toppen