Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vår familj samt min frus syster med barn kommer fira i ensamhet i fjällstuga (ingen trängsel, avstånd mm mm. Ja ni förstår, enl den konsten man lärt sig året 2020)
Äter enkelt, dricker inget spektakulärt - fokus ligger på trevliga viner som går att kombinera med flera olika saker eller dricks som de är.
En hel del kommer säkert åka med hem också efter de 5 dagarna vi hade tänkt vara där.
D3E7A3C5-F44C-4CDD-8985-546FAA065DF2.jpeg

Ser nu när jag postat bilden att det kanske behövs någon pinne eller etna Rosso eller liknande om det blir en bra charkbricka någon dag..... får se vad som finns i källaren :)
 

The Wall

Medlem
Vår familj samt min frus syster med barn kommer fira i ensamhet i fjällstuga (ingen trängsel, avstånd mm mm. Ja ni förstår, enl den konsten man lärt sig året 2020)
Äter enkelt, dricker inget spektakulärt - fokus ligger på trevliga viner som går att kombinera med flera olika saker eller dricks som de är.
En hel del kommer säkert åka med hem också efter de 5 dagarna vi hade tänkt vara där. Visa bifogad bild 21749
Ser nu när jag postat bilden att det kanske behövs någon pinne eller etna Rosso eller liknande om det blir en bra charkbricka någon dag..... får se vad som finns i källaren :)
Och Nebbiolo.
 

Gradin

Medlem
Sitter med färdiga viner men menyn förutom 4e rätten är flytande.
Kom gärna med förslag på vad ni hade ätit till vinerna.

Vin till 1a rätt amour deutz 08
Vin till 2e rätt christmann Idig GG 2015
Vin till 3e rätt Joseph Drouhin Chassagne-montrachet 2018
Vin till 4e rätt barbaresco moccagatta 2012
Hjortfile,tryffelkrokett,rödvinsås smaksatt med anklever
Vin till 5e rätt Château Suduiraut 1999

Suduiraut 99 har väldigt tydliga toner av Saffran, har parat denna med en saffranspannacotta tidigare som blev bra, men helt klart något mer avancerat blir nog kanon även!
 

Sebran

Medlem
Jag har fått vinansvaret medan andra sköter maten, så har försökt anpassa så gott det går.

Löjromstoast - Wechsler Kirchspiel 2017 magnum
Någon form av hängmörad biff - Pesquera Millenium Gran Reserva 2009
Vit chokladpannacotta med passionsfrukt - Dr Loosen Beerenauslese 2017
 

Keen

slan
Jag ansvarar för allt, förutom val av kött :D
Förrätt:
Smörstekt toast med
Anklever
Löjrom
Kaviar (löjrom och rysk)

Comtes 2006 & sannolikt nån flaska vit bourgogne som stödvin vid matlagning.

Huvudrätt:
Secreto Iberico
Blomkålspuré med rostad vitlök
Ugnsrostad broccoli - mkt citron över
Svamppuré
Sås på fläsk-, svamp-, och kycklingfond, med madeira (troligtvis).

Bourgogne: Mugnier Nuits St. Georges 1er Cru Clos de la Maréchale 2011
Stödvin: Haut Baiily 2004 eller Charlles Noellat Gevrey Chambertin 2001

Efterrätt är lite oskriven ännu, men typ nedan:
Chokladgrej
Vaniljglass
Kolasås
Nåt crumb
Halloncoulis

Chateau d'Arlay Macvin Rogue
 

Jos

Medlem
Jag som inte har någon uppbyggd källare, utan är hänvisad till Bolagets ordinarie sortiment om jag vill ha tag i något till nyårsafton, har ni något tips på något som ändå imponerar lite och kostar under 500?

Vi ska äta oxfilé med svampduchesse, rödvinssås och jordärtskocksmör till huvudrätt.
Du ska köra Bordeaux! Finns ett par Sociando Mallet kvar på Lidingö och i Bromma om du bor i Stockholm https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-sociando-mallet-9228201/

Annars så bör man i sann Finewines-anda alltid gå utanför budgeten när man rekommenderar och du skriver att du vill imponera, - Pomerol är fin-fint från toppåret 2015 https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-la-grave-a-pomerol-7344501/
 

Jos

Medlem
Viner
Champagne
- Jag vill jag dricka Krug, men är 164eme för ung? Annars får det bli Selosse.
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée Edition 164eme .
Vitt vin
2010 Louis Jadot Corton-Charlemagne Domaine des Héritiers Louis Jadot
Rött vin
1991 Dominus Estate Napanook Vineyard
Sött vin
1999 Château Suduiraut
Champagne tolvslaget
Osäkert ... beror på aktuell form ..

Det kommer att bli en jäkla massa mat för vi bestämde oss för att stödja våra favoritkrögare i Lund och beställde nyårsmeny från två ställen :D. Så här blir det när man pusslat ihop det:

Löjrom, råraka, creme fraiche, picklad rödlök, citron.
Skaldjursbisque med rökt färskost, kolgrillad rotselleri och syltad kålrabbi


Halstrad torskrygg, dill- & citronvelouté, Amandinepotatis, örtpicklade rotfrukter
Oxfilé med pommes Anna smaksatt med tryffel & jordärtskocka samt confiterad portabello, syrlig lök & rödvinssås


Chokladbavaroise med körsbärsvariation. Rominkokta, kräm & marmelad samt sockerrostat bovete
Chokladfondant, vaniljmousse, romkokta skogsbär.
Krug 164 är apgott, kör!
 
Här blir det middag för två. Vi följer delar av FHMs rekommendationer, framförallt de som kom 2020.

Meny
Ostron, tre sorter
Råraka med löjrom
Hummerpasta
Grillad marulk med champagnesås och pressad potatis
Ostbricka
Blandad dessert med olika sorters chokladvarianter

Viner
Temaår för viner är 2002. Ordning ej bestämd men de viner som ligger på kylning är Comtes, Cristal , Krug och Winston. Vi får se hur långt ner i högen vi kommer.
Till dessert blir det Markus Molitor Eiswein 2002

För nyårsdan planeras traditionsenligt pizza samt cola.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Viner
Champagne
- Jag vill jag dricka Krug, men är 164eme för ung? Annars får det bli Selosse.
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée Edition 164eme .
Vitt vin
2010 Louis Jadot Corton-Charlemagne Domaine des Héritiers Louis Jadot
Rött vin
1991 Dominus Estate Napanook Vineyard
Sött vin
1999 Château Suduiraut
Champagne tolvslaget
Osäkert ... beror på aktuell form ..

Det kommer att bli en jäkla massa mat för vi bestämde oss för att stödja våra favoritkrögare i Lund och beställde nyårsmeny från två ställen :D. Så här blir det när man pusslat ihop det:

Löjrom, råraka, creme fraiche, picklad rödlök, citron.
Skaldjursbisque med rökt färskost, kolgrillad rotselleri och syltad kålrabbi


Halstrad torskrygg, dill- & citronvelouté, Amandinepotatis, örtpicklade rotfrukter
Oxfilé med pommes Anna smaksatt med tryffel & jordärtskocka samt confiterad portabello, syrlig lök & rödvinssås


Chokladbavaroise med körsbärsvariation. Rominkokta, kräm & marmelad samt sockerrostat bovete
Chokladfondant, vaniljmousse, romkokta skogsbär.

Krug 164 är apgott, kör!

Var inte så imponerad av 08-basen när den var ung men rankade den som 2a av totalt 8 st olika GC på en halvblind vertikalprovning tidigare i år. Fast varför välja? Kör Selosse också! :cigarr:
 

Jonas Sand

Medlem
Vi kommer käka hälleflundra med syrlig sandefjordssås. Jag funderar på Alfred Gratien 2012 bdb. Ganska ung men med lite avrundad via ekhanteringen (som matchar smöret) tänkte jag. Låter det som en rimlig matchning eller borde jag gå på en vit Bourgogne istället?
 

Keen

slan
Här blir det middag för två. Vi följer delar av FHMs rekommendationer, framförallt de som kom 2020.

Meny
Ostron, tre sorter
Råraka med löjrom
Hummerpasta
Grillad marulk med champagnesås och pressad potatis
Ostbricka
Blandad dessert med olika sorters chokladvarianter

Viner
Temaår för viner är 2002. Ordning ej bestämd men de viner som ligger på kylning är Comtes, Cristal , Krug och Winston. Vi får se hur långt ner i högen vi kommer.
Till dessert blir det Markus Molitor Eiswein 2002

För nyårsdan planeras traditionsenligt pizza samt cola.

Du kan alltid skicka över slattar till Vasastan! ;)
 

Keen

slan
Jag ansvarar för allt, förutom val av kött :D
Förrätt:
Smörstekt toast med
Anklever
Löjrom
Kaviar (löjrom och rysk)

Comtes 2006 & sannolikt nån flaska vit bourgogne som stödvin vid matlagning.

Huvudrätt:
Secreto Iberico
Blomkålspuré med rostad vitlök
Ugnsrostad broccoli - mkt citron över
Svamppuré
Sås på fläsk-, svamp-, och kycklingfond, med madeira (troligtvis).

Bourgogne: Mugnier Nuits St. Georges 1er Cru Clos de la Maréchale 2011
Stödvin: Haut Baiily 2004 eller Charlles Noellat Gevrey Chambertin 2001

Efterrätt är lite oskriven ännu, men typ nedan:
Chokladgrej
Vaniljglass
Kolasås
Nåt crumb
Halloncoulis

Chateau d'Arlay Macvin Rogue


Haut Bailly fick stanna hemma (eller stanna i facket snarare), och en Clos Manou Medoc 2010 fick följa med hem istället.
Varken druckit eller hört talas om producenten tidigare, men en läsning på CT om Bdx 2010-provning fick mig att börja leta. Klickade hem 5 flaskor från Catawiki till hyfsat pris, minus den dyra frakten...

https://www.cellartracker.com/wine....W1171832_10_K67f41a60bbc145fabea778011f78187f
 
Toppen