Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Objektiv kvalitetsbedömning av vin

ekolle

ekologist
Min egen uppfattning i ämnet är att grupper av professionella provare som provar blint, med aggregerade resultat, är en kvalitetsindikator som är bättre än ingen alls. Enskilda provare som inte provar blint är däremot högst tveksamma som kvalitetsindikatorer.
Det finns också ett stort värde i att även som amatör eller semiprofessionell vindrickare utsätta sig själv för blindprover.

Att själv göra blindtester kan ju vara trevligt och bra för att träna sig. Frågan är om man kan lita på experternas utsagor. Enligt en av de artiklarna jag länkade till innan var ju experternas utlåtanden om det var frågan om ett dyrt eller billigt vin lika med att singla en slant. Så det kanske är det man får göra nästa gång :)
 

Vino fino

Medlem
Att själv göra blindtester kan ju vara trevligt och bra för att träna sig. Frågan är om man kan lita på experternas utsagor. Enligt en av de artiklarna jag länkade till innan var ju experternas utlåtanden om det var frågan om ett dyrt eller billigt vin lika med att singla en slant. Så det kanske är det man får göra nästa gång :)
Beror lite på vad man är ute efter. Jag "litar" nog på t.ex. Decanters provningar där man testar i grupp, blint, i kategorier. Exempelvis om de provar "Bdx Cru Classe 2010". Jag läser de aggregerade betygen och de ger mig en fingervisning om vilka viner som sticker ut, uppåt och nedåt. Det ger mig en indikation på vad jag ska köpa om jag inte har någon möjlighet att själv prova och inte har några egna referenser. Sen händer det förstås att jag inte håller med (framförallt inte vad gäller poänginflationen) men jag tycker nog ändå att det ger mig en fingervisning.

Samma sak på forumet här, faktiskt. Om tillräckligt många hyllar något så ger det mig en indikation på att något är värt att köpa. Medlemmarna verkar hyfsat rimliga i sina omdömen och många har en hel del erfarenhet.

När det gäller experters förmåga att gissa pris eller motsvarande är jag inte så överraskad över resultaten. Det som är mer förvånande är vissa experters självsäkerhet som inte verkar kunna knäckas. Kunskap skänker ödmjukhet, brukar det heta. Men i vinvärlden verkar det vara svårt med ödmjukheten....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket intressant ämne! Hur ser ni på kritiken mot vinprovningen att det trams som låtsas spela vetenskaplig? Jag menar, det mänskliga smaksinnet är ju inte precis det starkaste, och det lär väl finnas en rad faktorer som påverkar det vid tillfället av smakandet. Slänger in en artikel på ämnet här där vinprovning anklagas vara "junk science", och ett blogginlägg här där de helt enkelt kallar det "bullshit". Vad säger ni?
Hej Ekolle!
Du har inte skrivit så mycket här, än, men det är varmt välkommet det du skrivit hitintills, so: keep it coming!
Spännande frågeställning du kommer med!
Själv bryr jag mig inte om mitt eget tryfflande har att göra med ngn form av rationalisering av ett missbruk eller om det är en del av min själ som uppskattar vinmakares passion och min egen poet. En poet som gång efter annan väcks till liv av dessa underbara droppar extraherat solsken. Jag verkligen njuter av vinernas multifacetterade uttryckssätt och mina smaknoter är extremt varierande av samma vin (förtydligande för SB:s folk: av samma årgång! Voilá!) vad gäller poäng och uppskattningsnivå över tid. Vissa kvällar blir magiska, andra mer "bruna".

Sedan är vi ju lite olika lagda:
Många av oss på Finewines njuter av inlärning/ödmjuhet av att prova viner blint och modigt dela med oss av våra äkta upplevelser (etiskt rätt eller politiskt fel?) från det sammanhang vi befann oss i, med det vi hade i glaset framför oss. Just där! Just då!

Svenska "proffs" vill se facit innan de provar viner. De är ena fega uschlingar som mer månar om sin egen politiska korrekthet än delar med sig av sina äkta tankar. Internationella vinkännare skrattar tyvärr/välförtjänt åt di Swänske. Kanske är di Swänske egentligen bara gravt alkoholiserade vinöser som försvarar sina missbruk och rätten till fortsatt "supply"? Svenskar lever sina vinliv under en Nordkoreansk diktatur där tex begreppet årgångar könsstympats och viner delas in i meningslösa kategorier där dessutom ett vin som fungerar till FLÄSK inte kan fungera till LAMM och SB månar om folkhälsan genom att sälja mer och mer av de sämsta viner som någonsin producerats på denna planet. Ett SB som dessutom säger att "nej, vi kan inte ta in mogna viner, för det finns så små kvantiteter" och samtidigt tar in en låda (!) Domaine Romanée Cunty per år??? Nordkorea i ett nötskal: 98% politisk propaganda och 2% hårt arbete (oftast av personal i butikerna).

Så, det finns inte bara en grå skala, det finns också hela regnbågens alla färger som dessutom skiftar i olika nyanser av brunt, där den nog egentligen borde skifta i olika färger av skamsen rodnad. Man skulle ju kunna kalla SB: det nya bruna... Iaf fram till den dagen de verkligen ÄR världens bästa Monopol och tex nyttjar riktig vetenskap till sina kampanjer...

*Huh*

Sorry. Menar egentligen mest av allt: Välkommen till ett forum med så pass högt i tak att vi har rätt komunicera allt vad vi tycker och funderar kring.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
I länken du nämner refereras det till ett test (som också nämndes i artikeln jag länkade till), där 54 vinexperter fick smaka på ett och samma vin, i tron om att det handlade om ett rött respektive vitt vin. Ingen av de 54 märkte att det var samma vita vin. Låter inte detta lite märkligt? Visst, självklart påverkar yttre attribut vår hjärna omedvetet säkert i större mån än någon kan föreställa sig, alltså i vinfallet pris, flaskan och etikettens utseende, hur vinet presenteras etc. Men det är ju just detta som gör att frågan inte kan ignoreras: går det verkligen att lite på vinomdömen överhuvudtaget? Inom medicinen låter man ju inga patienter bara "tycka", där har man ju hårda dubbeltest med placebo etc., just eftersom att man vet att ett piller i en viss färg har mer verkan än samma piller i en annan färg, eller ett piller som köps på en mack har sämre verkan än samma piller som fås av en läkare i vit rock. Har man gjort några åtgärder inom vinvärlden eller tar man kritiken som oseriös? Jag säger inte att jag är av den ena eller andra åsikten, jag bara kastar frågan ut i cyberspacet.
Just det du nämner är anledningen till att man behöver minimera störande intryck vid analytisk bedömning. I mitt arbete så sitter vi i sterila bås med rött ljus för att synintrycket inte skall påverka vid bedömning. Allt du vet eller tror dig veta om det du har i glaset påverkar i hög utsträckning din analys.

Men är det ett problem, vårt intresse för vin handlar ju om njutning? Man bör aldrig lyssna för mycket på andra. Drick och bilda dig egna erfarenheter och om du hittar kritiker som speglar din smak så lyssna på dessa. Håller du inte med, ignorera och gå vidare. :)
 

ChristianB

DipWSET
Intressant det här med hur man tolkar ett vin där dess färg är inblandad; en person jag sprang på menade att man skulle prova allt i svarta, icke transparenta glas för att bäst bilda sig en uppfattning om vad det är i glaset... Men som det så vackert heter, "I beg to differ!" ;)

Skulle man släcka ljuset i ett tavelgalleri känns alla målningar likadana om man känner på dem, även om nu konstintresserade skulle hävda att det är ljust tavlornas utseende man ska bedöma. Men är det inte samma sak när vi provar ett vin? Vi tittar på dess färg, undersöker dess doft och smak, funderar över ursprung... Allting hänger ju ihop så att utesluta det ena känns inte helt rättvist!

Jag misslyckades kapitalt med att känna igen en Chianti härom dagen, men det gör inte så mycket egentligen. Jag och brorsan kom till Italien och Toscana, men sedan gick vi bet. :p Precis som Matlen säger är det väl för vår egen njutning som vi håller på och trasslar med vin och gissar dess karaktär!

Eh, det blev nog lite svamligt, men jag åt precis middag!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant det här med hur man tolkar ett vin där dess färg är inblandad; en person jag sprang på menade att man skulle prova allt i svarta, icke transparenta glas för att bäst bilda sig en uppfattning om vad det är i glaset... Men som det så vackert heter, "I beg to differ!" ;)

Skulle man släcka ljuset i ett tavelgalleri känns alla målningar likadana om man känner på dem, även om nu konstintresserade skulle hävda att det är ljust tavlornas utseende man ska bedöma. Men är det inte samma sak när vi provar ett vin? Vi tittar på dess färg, undersöker dess doft och smak, funderar över ursprung... Allting hänger ju ihop så att utesluta det ena känns inte helt rättvist!

Jag misslyckades kapitalt med att känna igen en Chianti härom dagen, men det gör inte så mycket egentligen. Jag och brorsan kom till Italien och Toscana, men sedan gick vi bet. :p Precis som Matlen säger är det väl för vår egen njutning som vi håller på och trasslar med vin och gissar dess karaktär!

Eh, det blev nog lite svamligt, men jag åt precis middag!
Jag är själv en förespråkare av att tona ner färganalysen, precis som snubben du sprang på. Detta även om jag köper ditt resonemang om helheten. Jag tycker dock inte att färgintrycket bidrar med särskilt mycket av upplevelsen för egen del. Själv kör jag ofta med svarta glas hemmavid (vid min och frugans fredaglurevins-sessioner) just vid blindprovningar. Främst för att det är roligare när man kan slänga in vintyper blint som många gånger är uppenbara att plocka på färgen, typ Pinot Noir och Nebbiolo.

Men ok, om färgen är viktig att bry sig om, varför inte analysera denna efter arom- och smakbedömningen? På så vis får den minimal påverkan på den sensoriska analysen. Läs mer om ämnet här
 

ekolle

ekologist
Sorry. Menar egentligen mest av allt: Välkommen till ett forum med så pass högt i tak att vi har rätt komunicera allt vad vi tycker och funderar kring.

Tack Stefan för det utomordentligt vänliga bemötandet och välkomnandet! :)
Jag vet inte om det är rättvist att jämföra Sverige med Nordkorea (jag har varit där), men jag har bott i Tyskland några år nu och det har gjort att jag kanske tydligare upptäcker vissa förmyndardrag som finns med Sverige, det ska man inte sticka under stol med! Samtidigt känns det som att svensken, om man nu kan tala om "svensken" på ett sådant sätt, oftast bara vill väl, och i fallet alkohol är mån om folkhälsan. Då är det ju dock synd om man går miste om massa fina ölsorter och viner på vägen!

Men är det ett problem, vårt intresse för vin handlar ju om njutning? Man bör aldrig lyssna för mycket på andra. Drick och bilda dig egna erfarenheter och om du hittar kritiker som speglar din smak så lyssna på dessa. Håller du inte med, ignorera och gå vidare. :)

Nej, missförstå mig rätt: om man "misslyckas kapitalt" som någon skribent ovan tyckte sig gjorde, med att bedöma vinet man skulle dricka för egen nöjes och eget intresses skull: självklart är det inte viktigt. Jag efterlyser heller ingen vetenskaplig infallsvinkel på hemmaprövandet, eller på hur du eller någon annan ska prova eller dricka sitt vin. Bara njut, såklart! Det jag menar är bara att om inflytelserika experter uttalar sig offentligt om olika viner, delar ut utmärkelser och priser som påverkar marknaden och konsumenternas köpvanor, då tycker jag att det inte ska vara hokuspokus. Nu vill jag inte påstå att det är hokuspokus helt och hållet - jag är alldeles för dåligt insatt i saken - men utan tvekan börjar man ju fundera lite på experters trovärdighet när man hör några av de saker som vi just tagit upp.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tack Stefan för det utomordentligt vänliga bemötandet och välkomnandet! :)
Jag vet inte om det är rättvist att jämföra Sverige med Nordkorea (jag har varit där), men jag har bott i Tyskland några år nu och det har gjort att jag kanske tydligare upptäcker vissa förmyndardrag som finns med Sverige, det ska man inte sticka under stol med! Samtidigt känns det som att svensken, om man nu kan tala om "svensken" på ett sådant sätt, oftast bara vill väl, och i fallet alkohol är mån om folkhälsan. Då är det ju dock synd om man går miste om massa fina ölsorter och viner på vägen!



Nej, missförstå mig rätt: om man "misslyckas kapitalt" som någon skribent ovan tyckte sig gjorde, med att bedöma vinet man skulle dricka för egen nöjes och eget intresses skull: självklart är det inte viktigt. Jag efterlyser heller ingen vetenskaplig infallsvinkel på hemmaprövandet, eller på hur du eller någon annan ska prova eller dricka sitt vin. Bara njut, såklart! Det jag menar är bara att om inflytelserika experter uttalar sig offentligt om olika viner, delar ut utmärkelser och priser som påverkar marknaden och konsumenternas köpvanor, då tycker jag att det inte ska vara hokuspokus. Nu vill jag inte påstå att det är hokuspokus helt och hållet - jag är alldeles för dåligt insatt i saken - men utan tvekan börjar man ju fundera lite på experters trovärdighet när man hör några av de saker som vi just tagit upp.
Jag både förstår och håller med. Det är ju just som så, det finns inga genvägar för att hitta vin som man tycker om. Egen erfarenhet, diskussion bland likasinnade och att vara skeptisk till andra är den enda rätta vägen. Om man på vägen hittar kritiker som man av erfarenhet bedömer som trovärdiga, ta då till dig av deras ord, men var alltid beredd på att omvärdera när du hittar sammanhang där ni inte klickar.

Men att såga ett "prisbelönt" vin hör i min värld till vardagen, men likaså det motsatta. Sen är jag ofta även helt överens. Min grundfilosofi är dock att undvika att läsa på om ett vin innan jag provat det själv.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack Stefan för det utomordentligt vänliga bemötandet och välkomnandet! :)
Jag vet inte om det är rättvist att jämföra Sverige med Nordkorea (jag har varit där), men jag har bott i Tyskland några år nu och det har gjort att jag kanske tydligare upptäcker vissa förmyndardrag som finns med Sverige, det ska man inte sticka under stol med! Samtidigt känns det som att svensken, om man nu kan tala om "svensken" på ett sådant sätt, oftast bara vill väl, och i fallet alkohol är mån om folkhälsan. Då är det ju dock synd om man går miste om massa fina ölsorter och viner på vägen!
Du är välkommen.
Med di Swänske menade jag enbart de svenska vinrecensenterna, inte swensken i gemen.

Då det gäller findyrviner och andra viner som kostar mindre men kan vara precis lika bra, bättre eller sämre, så är det ju mest varumärkesbyggen som ligger bakom. Det finns ingen som helst korrelation mellan de priser som viner betingar och den kvalitet de har. Det är efterfrågan genom varumärkens styrka som styr priserna och varumärkena byggs av skickliga strateger.

Idealet för dessa skickliga strateger är ju att samtidigt trissa upp priset, öka efterfrågan, öka produktionen, öka eftermarknadsvärdet på vinauktioner samt öka antalet spaltkilometrar som skrivs om vinet de jobbar med...
 

ChristianB

DipWSET
Inte så säker på att hitta Italien och Toscana är att "misslyckas kapitalt" med en Chianti!!!!
Nä, det var väl inte så dumt i sig. Jag drack vinet för ett litet tag sedan och tänkte väl att jag skulle plocka det som en chianti, även om jag inte kunde säga vilken flaska det var. ;) Men tack!
 

Andreas L

Medlem
Svenska "proffs" vill se facit innan de provar viner. De är ena fega uschlingar som mer månar om sin egen politiska korrekthet än delar med sig av sina äkta tankar. Internationella vinkännare skrattar tyvärr/välförtjänt åt di Swänske
Har du några exempel på vilka du talar om? Låter I mina öron lika infantilt som att saga att fransmän gillar eleganta viner, amerikaner gillar ekade viner och kinseser häller Coca-Cola I vinet...
 

Vino fino

Medlem
Svenska "proffs" vill se facit innan de provar viner. De är ena fega uschlingar som mer månar om sin egen politiska korrekthet än delar med sig av sina äkta tankar. Internationella vinkännare skrattar tyvärr/välförtjänt åt di Swänske
Har du några exempel på vilka du talar om? Låter I mina öron lika infantilt som att saga att fransmän gillar eleganta viner, amerikaner gillar ekade viner och kinseser häller Coca-Cola I vinet...
Kronstam, Mölstad, Röttorp (som jag i o f s respekterar), Larsson, Bill, Dolk, Karlsson & Settlin, AoM, etc etc osv osv… hur många av de "experter" som hänger på Monopolets släpp provar blint? Och varför kräver de inte att provningarna hålls blinda?

Livets Goda--- vad har de för policy? Jag har sett massor av noter som innehåller "ursprungstypisk för Region XY"… verkar knappast vara blindprovat.

Du är väl ett extremt undantag i Svedala bland de som skriver om vin. All heder åt dig. Majoriteten däremot...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Svenska "proffs" vill se facit innan de provar viner. De är ena fega uschlingar som mer månar om sin egen politiska korrekthet än delar med sig av sina äkta tankar. Internationella vinkännare skrattar tyvärr/välförtjänt åt di Swänske
Har du några exempel på vilka du talar om? Låter I mina öron lika infantilt som att saga att fransmän gillar eleganta viner, amerikaner gillar ekade viner och kinseser häller Coca-Cola I vinet...
Inte alls infantilt, tyvärr sanning. Som svensk kommer jag här i London också i afton bli skrattad åt pga världens bästa Systembolag och världens mest underliga vinskribenter. Dock är alla undantag som bekräftar regeln bra och en vacker dag kanske tom SB listar ut hur man kan göra blindprovningar. För tänk vad många andra som klarar av att göra blindisar runt om på Jorden :)
...hälla över vinerna i numrerade karaffer istf att köra direkt ur flaskorna?
Känns inte som astrokattfysik, men... Om man nu inte vill prova blint, så är det ju självklart så att det är enkelt skylla på att det är "omöjligt" att ordna rent praktiskt :sluta:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte alls infantilt, tyvärr sanning. Som svensk kommer jag här i London också i afton bli skrattad åt pga världens bästa Systembolag och världens mest underliga vinskribenter. Dock är alla undantag som bekräftar regeln bra och en vacker dag kanske tom SB listar ut hur man kan göra blindprovningar. För tänk vad många andra som klarar av att göra blindisar runt om på Jorden :)
...hälla över vinerna i numrerade karaffer istf att köra direkt ur flaskorna?
Känns inte som astrokattfysik, men... Om man nu inte vill prova blint, så är det ju självklart så att det är enkelt skylla på att det är "omöjligt" att ordna rent praktiskt :sluta:
Ping @Andreas L hoppas du förstår bättre var de swänske vinrecensenterna kommer från och varför det är befogat att retas med dem. Och jag lovar dig att tom jag skulle kunna skriva klockrena recensioner utan att prova vinerna - räcker långt att titta på etiketterna. Eller uppfattar du fortfarande mitt inlägg som infantilt?
Självklart fick jag utstå spott och spä i London igår, men det är jag ju van vid...
 

Magikern

Medlem
Komplexitet
Vinets totala nyansrikedom, vilket främst berörs av diverse aromer, men till viss del även av grundssmak.

För mig den absolut enklaste parametern för att bedöma kvalitet. Ett vin av riktigt god kvalitet utmärker sig ofta här, men vissa stilar kan såklart vara mer eller mindre komplexa i sig. Ett vin som är komplext kan dock smaka illa rent subjektivt, men det är en annan fråga.

Komplexitet förknippar jag med en tydlig smakförvandling i munnen. Vissa viner kan ha en jättebra helhetskänsla men smaken förändras knappast även om man har vinet i munnen över 10 sekunder. En stor mängd smaknyanser som är uppenbara för de flesta borde göra att ett vin får högre betyg jämfört med ett som har en bra men rätt endimensionell helhetssmak och balans och även godare pga. mer frukt eller mognadstoner etc.

En del viner tenderar att ha en publikfriande smak som gör att de får lite överbetyg.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Väldigt intressant ämne. Börjar förstå vad vissa av er menar. Jag vet att @StefanAkiko t.ex. inte tycker om monopolet och vissa skribenter.

Dina utlägg kanske inte är helt obefogade trots allt..

Usch vad det där satt djupt inne att skriva. Men som ni säger. När jag har mer erfarenhet av vin så vill jag uppfattas som ödmjuk, inte dryg.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alla är vi ju fria att föredra olika viner, stilar och sätt att prova och bedöma vin på.

Allas våra personliga smaker och tycken för vin är ju våra privata ensaker. Samma gäller ju musik, film, annan konst, litteratur, politisk övertygelse, mat osv. Det jag gillar, gillar jag och det du gillar, det gillar du.
Finns ju absolut ingen motsägelse i att föredra olika ting.
Blir dock patetiskt med talibaner som påstår att jag måste tycka som dem eller att någon av oss tycker "fel" om ett vin, poängsättning, druva, ursprung, sätt att prova, de glas du använder...

Exempel på svår motsättning:
Oblind provning - objektiv bedömning.

En sak som är självklar för de flesta här på forumet är att prislappen ju inte på något vis finns i smaken och att det dessutom är löjligt att åsidosätta sin egen kompetens/uppfattning bara för att finansiera någon annans Mercedes. Å andra sidan är det ju absolut inget fel i att bara vilja dricka fina etiketter. Har du råd och det är din grej, varsågod! Fel blir det ju bara om man försöker förklara att DIN smak är felaktig.

Graham Beck är ju ett bra exempel.
Samma vin i en Champagneflaska skulle vara enkel att uppskatta även för dem som hurmas över att de gillar den idag. Visst är det väl märkligt att etiketten och prislappen uppfattas som "fel" och att detta av någon outgrundlig anledning påverkar vissas uppfattning om vinet. Bra vin, men fel etikett. Jag inbillar mig att majoriteten vinälskare på vår planet föredrar själva vinet före etiketten. Men, det är ju upp till var och en att föredra etiketten före vinet. Var och en efter sin facon.

Blint provat, hälften vunnet!
...och ödmjukheten med det...
 
Last edited:

Oggy

Medlem
Personligen tycker jag att den där Graham Beck har fått på tok för mycket exponering på detta forum...

Utsattes för bubblet i fråga förra veckan. Inte imponerad. Och jag var inte ensam. Gruppen om 16 personer (bestående av både vinnördar och totala nybörjare) röstade fram det som ett av kvällens sämsta bubbel (halvblint). Absolut i klass med en dålig champagne, så i det avseendet mycket vin för pengarna... men vem vill dricka dålig champagne?
 
Last edited:
Toppen