Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Omröstning] – vinkylsindelning

Vilken indelning tror ni blir bäst?


  • Total voters
    44

Mattias Schyberg

Administratör
Hej,

Har fortfarande svårt att bestämma mig för hur jag skall fördela mina viner i mina två vinkylar (teoretiskt 294 st per skåp) och fixade därför en omröstning för att se vad forumet tycker rent statistiskt om två förslag jag väger i guldskål just nu.

Jag ser fördelar med att ha ett vinskåp dedikerat för långlagring och ett med fokus på lite kortare sikt, men samtidigt är det trevligt att dela utrymmet ur ett geografiskt perspektiv och det går ju ändå att se till att de som ska långlagras ligger längst in osv. Eventuella motiveringar uppskattas i den mån ni tycker det behövs. De nedre facken är enbart hälften så djupa, samt utan anpassad hylla.

Alternativ A
Anpassat på ett ungefär efter uppskattad framtida fördelning. Fördelarna är att jag får en hyfsat tydlig indelning på nationsnivå, men även på avvikande vinstilar. Kan bitvis behöva optimeras beroende på mina köpvanor.

bild på etikett 3.JPG


Alternativ B
Fördelning baserad på önskad lagringstid. Mer generella fack utan varken region- eller nationsbaserad indelning. Fördelen är att den lagringsanpassade kylen kan ställas in på 12 grader medan den andra kan ställas in på 16 grader, vilket innebär att viner jag har tänkt att inmundiga tidigt snabbare når dricktemperatur (i alla fall för rött) och att indelningen blir mer flexibel.

Bild på etikett 4.JPG
 

glenn_peter

Medlem
@Mattias Schyberg Jag skulle börja med alt A. Antar att den speglar din nuvarande fördelning likväl din någorlunda framtida fördelning.
Med alternativ A kan man, så länge man har utrymmet, låta lagringen trickla nedåt på hyllan eller ligga i raden närmast väggen.
Är j lite nördig med organisation så jag skulle inte tycka det vore jobbig att tänka om och sortera om ifall du på sikt kommer på en bättre/annan idé. ;)
 

vininfo.nu

Medlem
Annars kan man ju indela som jag. Frankrike uppdelat på regioner i två kylar och övriga "lullet" i lådor på golvet i förrådet. Nja en sanning med modifikation då Italien har en hylla och Tyskland får samsas med Alsace. Röstade för övrigt på A.
 

Pontus

Medlem
Jag gissar att du så småningom ändå kommer att sitta med två eller flera vinkylar till bredden fyllda med långlagringsobjekt, klia dig i huvudet och undra vad som hände :). Men till att börja med hade jag valt alternativ A eftersom det blir enkelt att hitta flaskorna.
 
M

Mouton

Röstade A helt klart. Men en viss besvikelse på att den egna hyllan för röda fransoser försvann. Men det klart nån vit kan väl få ligga skavsfötter.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
B helt klart. Är man på jakt efter något rött fylligt så kan man enkelt bara rycka en flaska istället för att leta runt på flera ställen.
Jag gillar det synsättet. Tänker ofta mer på "kroppsform", druvsammansättning och vinstil än på ursprung när jag väljer vin. Det svåra kommer dock bli att klassificera vilka som ska tillhöra den fylliga och lätta kategorin. Så. Många. Val! :neej:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad är optimal temperatur? Är det bättre att lagra varmare så ser jag inga problem med att höja temperaturen. Kanske ska jag fixa en ny omröstning om det? ;)
Man brukar ju säga att man bör hålla sig inom spannet 12-16 grader, och att det är viktigt med stabil temperatur och mörker (undvika UV-strålning).

Låg temperatur bör rimligtvis göra så att processerna går långsammare, för hög temperatur att det går för fort och att det om man kommer upp i FÖR hög temperatur bildas oönskade (eller iaf andra) aromer. Men det här har vi ju diskuterat otaliga gånger.

Vet inte om det är bättre med 15 grader än med 12, men jag vet heller inte om det finns någon fördel med 12 framför 15.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Man brukar ju säga att man bör hålla sig inom spannet 12-16 grader, och att det är viktigt med stabil temperatur och mörker (undvika UV-strålning).

Låg temperatur bör rimligtvis göra så att processerna går långsammare, för hög temperatur att det går för fort och att det om man kommer upp i FÖR hög temperatur bildas oönskade (eller iaf andra) aromer. Men det här har vi ju diskuterat otaliga gånger.

Vet inte om det är bättre med 15 grader än med 12, men jag vet heller inte om det finns någon fördel med 12 framför 15.
Det är väl ungefär min bild också även om det som förespråkas varierar en del. Kanske kommer jag att hamna på 14 grader i snitt i slutändan. Vad hade du valt och varför?

Vad röstar du på i den här tråden?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är väl ungefär min bild också även om det som förespråkas varierar en del. Kanske kommer jag att hamna på 14 grader i snitt i slutändan. Vad hade du valt och varför?
Jag har i dagsläget 3 källare där jag har mina viner. Alla pendlar mellan 14-16 grader. Hade jag fått välja hade jag valt 14 grader. Tillräckligt kallt för att jag inte skall oroa mig för långlagring och en bra dricktemperatur för såväl vita som röda (ok, lite lågt för röda kanske :))

Saknas ju ordentligt forskning på det här området (kanske är för subjektivt för att egentligen göra ordentlig forskning på) så alla råd och instruktioner baseras ju på erfarenhet. Hörde någon professor som pratade om att det inte egentligen finns några belägg för att viner skadas av temperaturer upp till 21 grader.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hörde någon professor som pratade om att det inte egentligen finns några belägg för att viner skadas av temperaturer upp till 21 grader.
Min erfarenhet är att alla viner som jag har förvarat i ca 23 grader upptill 3 år helt har klarat sig utan minsta lilla negativ utveckling, men jag har ju å andra sidan inte haft möjlighet att jämföra med samma vin lagrat på annat vis och det har man ju inte heller möjlighet att göra fullt ut med tanke på flaskvariationsproblematiken (vilket dock borde spela roll först efter ganska många år). Klurigt det där!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad röstar du på i den här tråden?
Väldigt svårt att välja alternativ. Själv hade jag nog delat upp det på ett skåp för röda viner och ett skåp för vita viner (men känner jag din vinsmak rätt så skulle det bli lite tomt i det ena av skåpen!). Sedan sorterat vinerna efter land och region, det som skall sparas längre hamnar bakom det som skall drickas ganska snart. Har även ett utrymme (det kallaste) för lågsvavlade viner. Sen hade jag nog kanske haft ett fack, eller hylla för sådant som skall drickas snart och som man kan plocka ur utan att tänka efter för mycket. Så i ditt fall blir det nog kanske alt. A.

Bästa alternativet tror jag är att låta indelningen falla på plats naturligt av vad du faktiskt har i vinväg. En kyl för Malbec och en för Bandol! Champagneflaskan kan du väl ha i vanliga kylen? :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Väldigt svårt att välja alternativ. Själv hade jag nog delat upp det på ett skåp för röda viner och ett skåp för vita viner (men känner jag din vinsmak rätt så skulle det bli lite tomt i det ena av skåpen!). Sedan sorterat vinerna efter land och region, det som skall sparas längre hamnar bakom det som skall drickas ganska snart. Har även ett utrymme (det kallaste) för lågsvavlade viner. Sen hade jag nog kanske haft ett fack, eller hylla för sådant som skall drickas snart och som man kan plocka ur utan att tänka efter för mycket. Så i ditt fall blir det nog kanske alt. A.

Bästa alternativet tror jag är att låta indelningen falla på plats naturligt av vad du faktiskt har i vinväg. 1 kyl för Malbec och en för Bandol! :D
Jag äger i dagsläget en enda flaska malbec och tre flaskor bandol. Försöker i största möjliga mån servera dem på diverse byobs! :D

Om vi ska diskutera min vinsmak så är jag nog en av de bredaste på forumet, men absolut rött före vitt och stilla före bubblande. De finns ju såna som enbart fyller ut sitt vinutrymme med ett enda land eller en enda vinsort. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag äger i dagsläget en enda flaska malbec och tre flaskor bandol. Försöker i största möjliga mån servera dem på diverse byobs! :D

Om vi ska diskutera min vinsmak så är jag nog en av de bredaste på forumet, men absolut rött före vitt och stilla före bubblande. De finns ju såna som enbart fyller ut sitt vinutrymme med ett enda land eller en enda vinsort. ;)
Lustigt nog, och med tanke på tråden, så avskyr jag att bli placerad i ett "fack". :p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag äger i dagsläget en enda flaska malbec och tre flaskor bandol. Försöker i största möjliga mån servera dem på diverse byobs! :D

Om vi ska diskutera min vinsmak så är jag nog en av de bredaste på forumet, men absolut rött före vitt och stilla före bubblande. De finns ju såna som enbart fyller ut sitt vinutrymme med ett enda land eller en enda vinsort. ;)

Har du dina viner i CT, där kan du ju få ut snabb statistik över vad du har och göra en plan efter det? Har du få viner från spridda över många länder och regioner är ju ditt alternativ B ett rimligare alternativ :)
 
Toppen