Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

På jakt efter Pinot Noir

lukastollig

Pudelfantast
Skicka gärna länkar
Webbsläpp. En del riktigt dyra viner (Jacques Prieur Musigny och Montrachet mfl), en del bara dyra och några få överkomliga. Om jag inte redan bränt för mycket pengar på annat hade jag nog själv varit mest sugen på 2007 Jadot Mazis Chambertin. Nr 95037. Moget (2007 är rätt snabbmognande) ska vara hyfsat bra. Även 2018 Michel Gros V-R 1er Cru Clos de Reas är lockande men man får beväpna sig med 10-15 års tålamod för full utdelning. Clos de Reas är för övrigt ett monopol för Michel Gros.

2011 Jadot Clos Saint Denis hade jag hoppat (usel årgång). Övriga är säkert bra om man vill hosta upp vad det kostar.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Webbsläpp. En del riktigt dyra viner (Jacques Prieur Musigny och Montrachet mfl), en del bara dyra och några få överkomliga. Om jag inte redan bränt för mycket pengar på annat hade jag nog själv varit mest sugen på 2007 Jadot Mazis Chambertin. Nr 95037. Moget (2007 är rätt snabbmognande) ska vara hyfsat bra. Även 2018 Michel Gros V-R 1er Cru Clos de Reas är lockande men man får beväpna sig med 10-15 års tålamod för full utdelning. Clos de Reas är för övrigt ett monopol för Michel Gros.

2011 Jadot Clos Saint Denis hade jag hoppat (usel årgång). Övriga är säkert bra om man vill hosta upp vad det kostar.

Jadot Clos Saint Denis 2008 köpte jag sista flaskan av och tyvärr gjorde jag misstaget at korka upp den. Jättelovande men på tok för ung i mitt tycke. 2011 kanske är betydligt sämre dock. För dyr är den i mitt tycke oavsett.

Jadot Mazis Chambertin 2007 klickade jag hem en flaska av men övriga viner kan jag vara för utan. Någon som provat och kan intyga att det är bra?
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Hade en episk PN-kväll för nån månad sedan hos grannen - tog med en Ceritas, en Patricia Green och en Failla. Alla var faktiskt helt magiska och i 94-95pts-skiktet, men för mig så tog Ceritas ledningen under kvällens lopp. Grymma viner.

Skriv gärna lite mer noter. Är vinerna lätta att få tag på i Sverige idag?
 

Sebran

Medlem
Någon som har bra tips på relativt prisvärd pinot från nya världen i Systembolagets sortiment? tänker typ prisklassen 200-400kr och som helst inte behöver för lång lagring.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Några tips i den prisklassen och därunder.
Alesia Anderson Valley Pinot Noir 2016. Rhys "lågprismärke" med inköpt frukt. Stram, sval och god. Bra årgång i Anderson Valley. Rhys är inte lika stram som tex Littorai eller Hirsch.
Long Meadow Ranch Anderson Valley Pinot Noir 2016. Har inte druckit deras Pinot Noir men det gör en väldigt bra standardcab så de borde göra bra Pinot också.
Lioco Mendocino Pinot Noir 2018. Gillar Lioco och tyckte den var rätt snygg. Någon kanske tycker den är lite tunn men inte jag.
Caiden's Vineyards Block Nine Pinot Noir 2019. Kan nog vara en av de bästa i sitt prisintervall. Mitt förstaval.
Argyle Pinot Noir 2018. Billigare i Sverige än i USA. Tycker den är roligare än många av de större märkenas instegspinot typ Calera, Ojai, Au Bon Climate, Eyrie ...
Cartlidge & Brown Pinot Noir 2018. Levererar alltid. Stabil okomplicerad vardagspinot som jag har haft länge som huspinot. Idag lägger jag nog 30 kr extra för Argyle.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Någon som har bra tips på relativt prisvärd pinot från nya världen i Systembolagets sortiment? tänker typ prisklassen 200-400kr och som helst inte behöver för lång lagring.
Marion's Vineyard, NZ. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/marions-vineyard-9123401/
Giant Steps Applejack, AUS, brukar vara stabil, inte provat 2019 (som verkar vara tillfälligt slut).
Marimar Extate La Masia, US, hamnar strax över din önskvärda maxsumma (allt enligt finewines praxis).
 

Sebran

Medlem
Underbart, stort tack för tipsen. Ska definitivt testa Argyles och Caidens (även Applejack om den kommer in igen) för att se om något av dessa duger till nytt husvin. Har haft lite svårt att hitta bra pinots i 200kr klassen så mycket välkommet med dessa förslag.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Underbart, stort tack för tipsen. Ska definitivt testa Argyles och Caidens (även Applejack om den kommer in igen) för att se om något av dessa duger till nytt husvin. Har haft lite svårt att hitta bra pinots i 200kr klassen så mycket välkommet med dessa förslag.
Kanske De Loach Russian River Valley, US kan funka. Inte något mastodont vin men bör vara på sin topp nu, 2016 på SB.
Au Bon som nämnts tidigare, för 229kr.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Julia Bertram Ahrweiler för 229 kr (finns också Handwerk från samma producent för 189 kr). Giulia Negri ? Båda är ju nya världen i förhållande till Bourgogne....:cool: Oakridge och Newton Johnson kan vara värda att prova. Gillar Alesia och Argyle också.
 

chambertin

Medlem
Någon som har bra tips på relativt prisvärd pinot från nya världen i Systembolagets sortiment? tänker typ prisklassen 200-400kr och som helst inte behöver för lång lagring.
Redan nämnd av @thunberg men tål att upprepas: Marion's Vineyard, NZ. (tycker mer om den än Block B)
Storm Ridge och Storm Ignis (båda -18 så ge dom 2-3 år till att lätta på babyhullet)
Newton Johnson Family Vineyards -18 (samma här ge dom 2-3 år till, -16 är tillgänglig nu men -17 är lite sluten)
 

chambertin

Medlem
Har haft lite svårt att hitta bra pinots i 200kr klassen så mycket välkommet med dessa förslag.
Inte så konstigt då kvaliteten på PN är starkt kopplat till avkastningen och biliiga viner kräver som bekant nästan alltid hög avkastning.
PN är dessutom en känslig rackare som gillar svala klimat men är dessvärre mottaglig för röta vilket ger extra merarbete vid skörden i form av sortering och selektion om man vill göra bra vin. Har gett upp PN i den prisklassen i Sverige då det nästan alltid bara ger mig intrycket av dyr saft. Sätt gränsen vid 300kr i stället och sänk gränsen för andra druvrena viner som klarar av detta betydligt bättre (typ Riesling, Chardonnay och Sauvignon Blanc)
 

Sebran

Medlem
Inte så konstigt då kvaliteten på PN är starkt kopplat till avkastningen och biliiga viner kräver som bekant nästan alltid hög avkastning.
PN är dessutom en känslig rackare som gillar svala klimat men är dessvärre mottaglig för röta vilket ger extra merarbete vid skörden i form av sortering och selektion om man vill göra bra vin. Har gett upp PN i den prisklassen i Sverige då det nästan alltid bara ger mig intrycket av dyr saft. Sätt gränsen vid 300kr i stället och sänk gränsen för andra druvrena viner som klarar av detta betydligt bättre (typ Riesling, Chardonnay och Sauvignon Blanc)

Tack, ja det förklarar ju en hel del om kvalitén i de lägre prisklasserna. Riesling kan man ju hitta hur bra viner som helst under 200kr i jämförelse!

Hemel-en-aarde har jag utforskat en hel del och gillar starkt. Har inte hittat godare pinots för under 400kr från något annat område ännu, men ska nog göra en liten blindprovning med några av tipsen ovan och se om det går att hitta en huspinot för 200-300 :)
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Inte så konstigt då kvaliteten på PN är starkt kopplat till avkastningen och biliiga viner kräver som bekant nästan alltid hög avkastning.
PN är dessutom en känslig rackare som gillar svala klimat men är dessvärre mottaglig för röta vilket ger extra merarbete vid skörden i form av sortering och selektion om man vill göra bra vin. Har gett upp PN i den prisklassen i Sverige då det nästan alltid bara ger mig intrycket av dyr saft. Sätt gränsen vid 300kr i stället och sänk gränsen för andra druvrena viner som klarar av detta betydligt bättre (typ Riesling, Chardonnay och Sauvignon Blanc)
+1 och om det är någon hjälp så jämför med priserna på bättre bubbel - det är ganska undantagsvis mousserande för under 200 kr ger den där riktiga vin-kicken, oavsett om det är gamla eller nya världen.
 
Last edited:

Adam Frisch

Vinmakare
Lioco mkt bra överlag och fortfarande en av dom kvalitativa USA-producenterna som inte skinnar konsumenten så fort det står PN på flaskan... Verkligen gått överstyr här, men det är inte bara vinmakarnas fel - vinodlarna skinnar oss på fruktpriserna så fort det är frågan om PN. Dom vet att det finns efterfrågan...

Tyler fanns tidigare på Systemet. Finns den fortfarande kvar? Santa Barbara - enormt fina viner. Testa gärna.

Har du testat Oregon PN? Om jag ska va helt ärlig så spöar dom Kalifornien på PN nuförtiden. Sjukt bra nivå där. Om du gillar gamla världen och Bourgogne-stil så rekommenderar jag Goodfellow, Patricia Green och Kelley Fox. Väldigt återhållsamma och nyanserade. Även svensken Bergströms PN är i den kategorin, men kanske i dyraste laget. Har du testat King Estates? En massproducent, men faktiskt väldigt bra nivå och ofta prisvärda.

Hemel-and-Arde, ja. Hamilton Russell en av dom bästa PN jag druckit.
 
Toppen