Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

På jakt efter Pinot Noir

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Argyle Pinot Noir 2018. Billigare i Sverige än i USA. Tycker den är roligare än många av de större märkenas instegspinot typ Calera, Ojai, Au Bon Climate, Eyrie ...
argyle.jpg

Testade tipset från @Håkan i lördags. Inköpt på bolaget i Häggvik och uppdrucken samma dag. Håller helt med, det här är mycket Pinot för pengarna: smultron, hallon och läder. Bra syra och frukt, klara drag av Beaune, men med mycket snällare tanniner. Helt klart att dricka nu. Det finns dock ganska tydliga alkoholtoner när flaskan är nyöppnad. Dessa lugnar sig dock med luft, så dekantera i tid. Kommer helt klart att köpa fler.
 

The Wall

Medlem
Redan nämnd av @thunberg men tål att upprepas: Marion's Vineyard, NZ. (tycker mer om den än Block B)
Storm Ridge och Storm Ignis (båda -18 så ge dom 2-3 år till att lätta på babyhullet)
Newton Johnson Family Vineyards -18 (samma här ge dom 2-3 år till, -16 är tillgänglig nu men -17 är lite sluten)
Vi gillar Marion's, men man får vara lite observant på vilket glas man föredrar. Schubert har även ett enklare alster för runt 240 kr (heter bara Schubert Pinot Noir) som också är klart godkänt.
 

Per Stade

Lege artis
Visa bifogad bild 21991
Testade tipset från @Håkan i lördags. Inköpt på bolaget i Häggvik och uppdrucken samma dag. Håller helt med, det här är mycket Pinot för pengarna: smultron, hallon och läder. Bra syra och frukt, klara drag av Beaune, men med mycket snällare tanniner. Helt klart att dricka nu. Det finns dock ganska tydliga alkoholtoner när flaskan är nyöppnad. Dessa lugnar sig dock med luft, så dekantera i tid. Kommer helt klart att köpa fler.
36DD9146-F35A-48FB-B18E-4C3F52219772.jpeg


Det har ju varit mycket skrivet om Argyle på sista tiden i den här tråden.
Så jag var ju tvungen att prova.
Skulle kunna kopiera @Patrik Sellins noter rakt av. Smultron var mitt först intryck av doften.
Bra syra och frukt. Känner inga tanniner alls. Kallt i ett svart glas så skulle det lika gärna vara ett vitt vin.
Blir nästan för mycket saft på slutet.
Dracks till stekt lubb serverad med brynt smör och Amadinepotatis samt Skagenröra gjord på créme fraîches och färska räkor fiskade av SD 629 Dagny.
 
Last edited:
Någon som har bra tips på relativt prisvärd pinot från nya världen i Systembolagets sortiment? tänker typ prisklassen 200-400kr och som helst inte behöver för lång lagring.
Har druckit rätt mycket pinot i lägre segmentet för att se om jag hittar någon som jag gillar. Tycker Argyle har lite för lite pinot-toner. Däremot Philipp Kuhn pinot noir tradition för 189 pix tycker jag ger mycket köttig pinot för pengarna!
 

The Wall

Medlem
bump

Någon eller några som har fler Pinoter i lägre segmentet att rekommendera? Massa matnyttigt i tråden men kul att höra fler och eventuellt nya tankar och åsikter!
Friedrich Beckers standardpinot brukar vara rätt bra, men den dyker tyvärr bara upp i TS. Kan möjligen finnas att tillgå utomlands.
 

Magikern

Medlem
bump

Någon eller några som har fler Pinoter i lägre segmentet att rekommendera? Massa matnyttigt i tråden men kul att höra fler och eventuellt nya tankar och åsikter!

Vad är maxgränsen rent prismässigt? Pinot kostar om det är bra grejer i regel.
 

mackan92

Medlem
Då ska du kolla Philipson Wine! De har en hel del äldre årgångar hav deras PN. bla 2010,2011 och 2012 till överkomliga priser (400kr/fl)
Dessa bör vara mogna och fina nu. Har 2014 i källaren som jag tänkte prova snart.

Vissa butiker verkar även ha denna på hyllan fortfarande https://www.systembolaget.se/produkt/vin/kutch-9211501/
Denna finns det 8 av i webblager https://www.systembolaget.se/produkt/vin/kutch-9260701/
Jättegott https://www.systembolaget.se/produkt/vin/efferus-7045501/
Bra och tillgängligt nu https://www.systembolaget.se/produkt/vin/rewa-9441801/
Samma här https://www.systembolaget.se/produkt/vin/clos-henri-5143301/
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Min gräns i detta ligger upp till 5-600kr sen vad trådskaparen åsyftade till uppkomsten av tråden ska jag låta var osagt :)

Kul tråd och bra fråga - jag gick tillbaka till början för att kolla vad trådskaparen åsyftade och insåg sen att det var jag som var trådskaparen! oh, well.... tar mig själv några frihetsgrader i rekommendationerna. Dyrast högst upp sedan i fallande ordning efter pris på SB hemsida, mellan 3-600 kr:

Failla Lola Vineyard - gör riktigt seriösa pinot:er från USA som vinner väldigt mycket på litet lagring. Aldrig blivit besviken på deras viner. Failla Savoy vineyard är nog den jag skulle pröva. Både Littorai och Radio Coteau gör grymma PN från denna vingård. Håller för övrigt med @buteljen om tipset på La Neblina.

Rhys . Bearwallow - också en toppenproducent som gör lagringsbara PN från Kalifornien. 2014 års version av denna har jag i källaren och den är galet bra. Litet billigare och gjort i en mer tillgänglig stil men mycket smarrigt: Alesia PN

Vincent Girardin Les Santenots 1er cru Volnay - släpps på fredag. solid Bourgogneproducent kanske mer känd för sina vita viner. Jag gillar deras röda också.

Felton Road Bannockburn - en klassiker som fick många att upptäcka kvalitets-PN från Nya Zeeland. ingen aning hur de senare årgångarna blivit men borde vara ett säkert kort.

Håller också med om tips på viner från Kutch och Philip Kuhn ovan.

Älskar alla viner från Kershaw i Sydafrika, deras chardonnayer, deras Syrah och deras Kershaw Elgin Pinot Noir Clonal selection

En favorit i Oregon som alltid gör elegant PN och som var en av de första att odla i USA (2:a generationen driver nu vingården) är Eyrie

Marsannay är en underskattad appellation i Bourgogne. Clos du Roy är en av de bästa lägena och Jean Fournier en av de bästa producenterna. Dessa ska nog ha tio år i källaren: Jean Fournier Marsannay Clos du Roy

Bouchard Pere & Fils är ju serösa negocianter och jag gillar Les Lavières. Denna är nog ganska prisvärd för Bourgogne: Bouchard Savigny-les-Beaune 1er cru Les Lavières

Mer Central Otago - skådespelaren Sam Neill gör mycket goda och eleganta PN: Two Paddocks
 
Toppen