Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

Silenos

Medlem
Igår knäcktes den första piemontesiska tian, Vietti Barolo "Castiglione". Den smakade nästan igenting. Vresigt var bara förnamnet. Det väckte en fråga om hur man skall fortsätta utforskandet av årgången. Normalt sett så tycker jag ung nebbiolo är riktigt gott, det vrider till, men bjuder ofta också på fin aromatik och har man bara rejält käk till så brukar det vara klart njutningsfyllt. Dessutom är det alltid kul att testa en flaska innan de resterande packas undan. Jag kommer säkert korka upp en Barbaresco från kooperativet och några andra billigare alternativ, men när det kommer till högdjuren så börjar jag fundera på om det är värt att offra buteljer i deras ungdom om de ska bete sig på det här viset.

Finns det andra på forat som har några erfarenheter från årgången? Hur kommer ni göra?
 

Oggy

Medlem
Intressant fråga! Jag har bara provat en handfull 2010'or från Barolo (och bara på plats i Piemonte i juni). Rent spontant känns det väl inte som en speciellt inställsam årgång (även om de flaskor jag har druckit inte har varit direkt vresiga, snarare tillknäppta). Balans, elegans samt struktur för att åldras är väl ganska passande beskrivningar. Jag är också oerhört sugen att poppa lite korkar, men kommer att försöka behärska mig, åtminstone i fråga om t.ex. Mascarello och Rinaldi.

Munskänkarna i Stockholm, med "Finare Vinare" i spetsen, kommer ju att prova av Barolo 2010 den 24/11... vi får hoppas på lite reflektioner därifrån kanske?
 

Oggy

Medlem
Vad gäller Barbaresco 2010 så är det en lite ojämnare årgång - det gäller att känna till sina producenter, vilka som lyckades. Har dock druckit flera fullt njutningsbara, om än unga, flaskor.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
//... åtminstone i fråga om t.ex. Mascarello och Rinaldi.
Om det var Bartolo och Giuseppe du pratar om, så var ju faktiskt precis deras viner jag hade i åtanke. Det svider ju om de skulle vara lika tillknäppta som Viettin. Annars verkar det som om du åtminstonde fått ut någonting av att dricka dem nu, trevligt att höra.

Angående Barbaresco: Ja, är det verkligen så? Att Produttori valt att inte göra riservor har väl lika mycket att göra med deras speciella krav på "alla eller ingen", som att årgången var dålig. Sedan så har ju banerföraren, Giacosa, vissa speciella problem som inte heller härrör till årgången. Har du, eller någon annan, tips på Barbarescoproducenter, så nämn gärna ett par stycken.
 

Oggy

Medlem
Jo, det var Bartolo och Giuseppe jag syftade på. Just dessa har jag inte provat i denna årgång, så jag kan inte uttala mig specifikt om dem. Men magkänslan säger "göm och glöm".

Barbaresco hade ett olyckligt regn precis i skördetid. När man skördade, i förhållande till detta regn, var avgörande (och en starkt bidragande orsak till att kooperativet inte gjorde några riservor - druvorna från vissa vingårdar höll inte måttet). Det som jag har provat av årgången har dock generellt varit mycket bra (upplever det som ett rätt klassiskt år även i Barbaresco). Gillar t.ex. verkligen Albino Rocca - tillhörde "modernisterna", men började redan 2004 en återgång till mer traditionella metoder (nu är det bottis för hela slanten). Eleganta, balanserade viner med härlig parfym och röd silkig frukt - dock inte speciellt rustika. Gillar också Roagna, när jag är på det humöret. Men då snackar vi en vildare smakprofil, med bret och svett och...
 

Segol

Medlem
Bortsett från lite barbera och Langhe nebbiolo har jag inte rört 10-orna än men jag har köpt en del Barolo och planerar att köpa mer så jag följer tråden med intresse!
Hoppas mao att andra ställer upp och knäcker några flaskor så jag kan spara mina :)
 

ae

Medlem
Förvånande. Har för mig att de många proffsbedömmare (iaf Galloni) nämnt just den tidiga tillgängligheten.

Har inte smakat något själv. Har köpt hem lite provflaskor. Tänkte öppna inom kort. Återkommer.
 

Oggy

Medlem
Tänkte öppna inom kort. Återkommer.

Blir intressant att höra! :)

Tillgängligt eller inte? Jag har som sagt bara provat några enstaka flaskor och kan bara tala ur min egen erfarenhet. Galloni har väl förmodligen provat lite fler...
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Hoppas mao att andra ställer upp och knäcker några flaskor så jag kan spara mina :)

Jo, men vi får ta det lite solidariskt. Jag har ju redan inlett med Vietti:n, så om Oggy tar och fortsätter med Beppe G (båda cuvéerna tack) och Bartolo, så är det hela igång; klappat och klart.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Ja er var det ju ett hiskeligt driv i... Allt ska man behöva göra själv :rolleyes:

Bartolo är, i tur och ordning, urkorkad, karaffslagen, återhälld i flaska, instoppad i kyl och upphälld i glas. Det här var bättre...
 

Segol

Medlem
Ja er var det ju ett hiskeligt driv i... Allt ska man behöva göra själv :rolleyes:

Bartolo är, i tur och ordning, urkorkad, karaffslagen, återhälld i flaska, instoppad i kyl och upphälld i glas. Det här var bättre...

Jag har inga planer på att börja ta av mina -10or än men som sagt, jag tar mer än gärna del av dina åsikter :)
 

Oggy

Medlem
Bartolo är, i tur och ordning, urkorkad, karaffslagen, återhälld i flaska, instoppad i kyl och upphälld i glas. Det här var bättre...
Jag dricker också Bartolo i kväll... fast en Barbera (av årgång 2011).

Nä, jag är inte alls nyfiken på hur bra barolon är :rolleyes: (i synnerhet med tanke på kvalitén på barberan... dessutom härligt befriad från ek-kladd).
 

Rexel

Medlem
Försöker låta bli -10 orna, en del ganska slutna, men finns undantag (enligt min smakprofil), bla oddero som behöver lite tid i källaren, men jag gillar dessa unga:)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Den här pavan bjöd (bjuder, en skvätt kvar som får agera sniffmaterial) på väldigt mycket mer än Viettin från förra veckan. Det handlar inte om potential, och någon slags försök till prognos om framtida njutning (den erfarenheten har jag inte), utan det är smarrigt som det är. En lättviktare, med bra intensitet och djup. Tanninerna är mindre rustika är brukligt och väl inlindade i frukt för tillfället. Frukt, menthol och lite kryddor, kanske inte sådär väldigt komplext ännu men väldigt gott. Många vill nog ha lite mer tyngd, och det är möjligt den tjockar till sig med tid.

Det påminner om samma årgång i Burgund (som Galloni var inne på). Balanserat och drickvänligt direkt. Det får bli påfyllning (en starkt bidragande orsak till det tidiga uppkorkandet, det går fortfarande att köpa).
 

chambertin

Medlem
Den här pavan bjöd (bjuder, en skvätt kvar som får agera sniffmaterial) på väldigt mycket mer än Viettin från förra veckan. Det handlar inte om potential, och någon slags försök till prognos om framtida njutning (den erfarenheten har jag inte), utan det är smarrigt som det är. En lättviktare, med bra intensitet och djup. Tanninerna är mindre rustika är brukligt och väl inlindade i frukt för tillfället. Frukt, menthol och lite kryddor, kanske inte sådär väldigt komplext ännu men väldigt gott. Många vill nog ha lite mer tyngd, och det är möjligt den tjockar till sig med tid.

Det påminner om samma årgång i Burgund (som Galloni var inne på). Balanserat och drickvänligt direkt. Det får bli påfyllning (en starkt bidragande orsak till det tidiga uppkorkandet, det går fortfarande att köpa).
Vad har du i glaset ?
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
En PdB Barbaresco har också hunnit sätta livet till. Absolut inte stängd och med imponerande intensitet. Tanninerna är dock så framträdande att ett glas eller två är nog, även om det finns fet mat på tallriken. Gott, men knappt drickbart, hur dumt det än låter.
 

Oggy

Medlem
Blev nyfiken och ville prova en Barolo 2010... Guido Porro Vigna S. Caterina, från ett monopol i Lazzarito i Serralunga.

Tillgänglig? Absolut! Tanniner finns, men inte speciellt bråkiga. Trevlig, blommig doft - absolut inte sluten i det avseendet. Förvånansvärt slank och elegant för att komma från Serralunga.

Redo? Inte på långa vägar. Primär och rätt endimensionell. Även om den är god att dricka så är det inte så här JAG vill ha min Barolo. Men potentialen är uppenbar.
 
Last edited:

Oggy

Medlem
Såg just att vinet i fråga blev 6:a i Wine Enthusiasts årsbästa-lista.

Dem har även en lista som kallas "Cellar Selection" och där är 4 viner från Barolo bland de 10:a bästa. Två av dessa har fått 100 poäng (bl.a. G. Rinaldis Brunate... vem var det som skulle testa av den?).
 
Last edited:
Toppen