Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Blev nyfiken och ville prova en Barolo 2010... Guido Porro Vigna S. Caterina, från ett monopol i Lazzarito i Serralunga.

Den där har jag en testflaska av, det låter ju lovande. Priset är det sannerligen inget fel på (men med en sådan presentation går det kanske inte ta mer betalt).

Annars tycker jag ditt omdömme om Lazzariascon stämmer väl överens med mina intryck av årgången i stort (undantaget ovannämnda Castiglione). Det är charmiga och goda viner, fast för tillfället ganska enkelspåriga.

Rivella Serafino, Barbaresco "Montestefano", stämmer väl med ovanstående. Riktigt, riktigt bra, fast förutom strukturen så är det föga förvånande mest frukt det handlar om. Lite mer av annat kommer att göra gott.
 

Larseman

Medlem
Blev nyfiken och ville prova en Barolo 2010... Guido Porro Vigna S. Caterina, från ett monopol i Lazzarito i Serralunga.

Tillgänglig? Absolut! Tanniner finns, men inte speciellt bråkiga. Trevlig, blommig doft - absolut inte sluten i det avseendet. Förvånansvärt slank och elegant för att komma från Serralunga.

Redo? Inte på långa vägar. Primär och rätt endimensionell. Även om den är god att dricka så är det inte så här JAG vill ha min Barolo. Men potentialen är uppenbar.
Vad menar du med "monopol"? Det är väl många som delar på Lazzarito?
 

Larseman

Medlem
@Larseman , "//...från ett monopolo i Lazzarito...//", vigna S. Caterina.
Jo, men kan man verkligen prata om ett monopol när det bara är en del av det officiella området (Menzioni Geografishe Aggiutive) Lazzarito som är fastställt i regelverket för DOCG Barolo. Eller är det jag som inte har fattat hur "cru"-systemet fungerar i Barolo :oops:
 

Larseman

Medlem
Hoppas verkligen att jag får Kerin O'Keefes bok om Barolo och Barbaresco i julklapp, jag vill verkligen lära mig mer om hur det funkar med namn och vingårdar... o_O
 

Oggy

Medlem
Lite förvirrande, absolut! Men jag antar att Santa Catarina och Lazzairasco är två vingårdar eller subzoner i Lazzarito som Guido Porro äger själv.
 

Larseman

Medlem
Lite förvirrande, absolut! Men jag antar att Santa Catarina och Lazzairasco är två vingårdar eller subzoner i Lazzarito som Guido Porro äger själv.
Så är det säkert, jag blir bara inte riktigt klok på vad det får stå på flaskorna :)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Hoppas verkligen att jag får Kerin O'Keefes bok om Barolo och Barbaresco i julklapp, jag vill verkligen lära mig mer om hur det funkar med namn och vingårdar... o_O
Jag har den och jag slog upp ämnet... Jo, det är tillåtet att utöver MGA specificera vingården närmare. Många MGA är (allt för) stora och genom tillägget vigna + "vingårdsnamn/tidigare registrerat fantasinamn" så tillåts producenterna precisera. Det finns dock några vilkor: Namnet skall registreras hos konsortiet och skördeuttaget minskas med 10%. Det är också tillåtet att använda fantasinamn, sålänge som de registrerades innan den här regeländringen slog igenom, samtidigt som de kunnat visa att namnet används historiskt (i ett icke nämnt antal år).

Hela cru-prylen känns väl ännu lite valpig i Piemonte, jämfört med t.ex. Bourgogne. Det tar nog några år innan det sätter sig. Synd bara att vissa MGA har tillåtits växa bortom all historisk relevans. Sådant är väldigt svårt att ändra tillbaka när reglerna väl är på plats.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
När det kommer till det mer handfasta utforskandet av regionen så kan det nämnas att en tia, Barbaresco "Rio Sordo" från Cascina delle rose, dracks i fredags. Det här med att årgången är svagare i Barbaresco än i Barolo... Ja, än sålänge så har jag inte hittat något som stödjer det. Som Serafinon helgen innan, svingott. Initialt lite mer "funk", som man kan gilla eller inte, sedan rent, rödfruktigt och balanserat. De går att dricka i ett oroväckande snabbt tempo dessa tior; pang så är de slut, och kvar sitter man gnällandes "det är inte mycket i en sjutiofemma nu för tiden"...
 

ae

Medlem
Drack Bricco delle Viole från Mario Marengo för några veckor sen. Fin balans mellan syra/tannin och frukt. Bra koncentration. Tyvärr väldigt stum doft vilket innebar nästan total avsaknad av klassisk nebbiolo-aromatik.
 

Segol

Medlem
Jag har den och jag slog upp ämnet... Jo, det är tillåtet att utöver MGA specificera vingården närmare. Många MGA är (allt för) stora och genom tillägget vigna + "vingårdsnamn/tidigare registrerat fantasinamn" så tillåts producenterna precisera. Det finns dock några vilkor: Namnet skall registreras hos konsortiet och skördeuttaget minskas med 10%. Det är också tillåtet att använda fantasinamn, sålänge som de registrerades innan den här regeländringen slog igenom, samtidigt som de kunnat visa att namnet används historiskt (i ett icke nämnt antal år).

Hela cru-prylen känns väl ännu lite valpig i Piemonte, jämfört med t.ex. Bourgogne. Det tar nog några år innan det sätter sig. Synd bara att vissa MGA har tillåtits växa bortom all historisk relevans. Sådant är väldigt svårt att ändra tillbaka när reglerna väl är på plats.

Den boken hade jag missat men nu är det åtgärdat, tack för det!
 

Dovberg

Medlem
Uppesittarkväll och jag ville ha något stramt och rivande. Korkade upp M. Marengo Barolo Bricco delle Viole från -10.

Mycket öppen och parfymerad doft med rosor, violer, tjära, apelsinskal, ceder och kryddnejlika. Förvånansvärd generös med liten hint av ek.

I munnen är den ren, polerad med skärande syra och ganska tydligt kryddighet. I mitten tappar vinet lite frukt medan en våg av mineraler kommer. Eken blir lite mer påtaglig i smaken men inte alls störande på något sätt. Vinet är tok för ungt, men levererar helt klart.

Mycket intressant vin som är lite mer återhållsam än de andra Barolo jag har druckit. Hade kanske gissat på Barbaresco om det hade varit blint.

Helt ärligt, fy fan vad jag älskar Barolo.

God jul på er!
 

Dovberg

Medlem
Drack Bricco delle Viole från Mario Marengo för några veckor sen. Fin balans mellan syra/tannin och frukt. Bra koncentration. Tyvärr väldigt stum doft vilket innebar nästan total avsaknad av klassisk nebbiolo-aromatik.
Såg inte ditt inlägg förränn nu. Tyckte doften var mycket generös vilket jag inte hade förväntat mig.
 

Larseman

Medlem
Jag har den och jag slog upp ämnet... Jo, det är tillåtet att utöver MGA specificera vingården närmare. Många MGA är (allt för) stora och genom tillägget vigna + "vingårdsnamn/tidigare registrerat fantasinamn" så tillåts producenterna precisera. Det finns dock några vilkor: Namnet skall registreras hos konsortiet och skördeuttaget minskas med 10%. Det är också tillåtet att använda fantasinamn, sålänge som de registrerades innan den här regeländringen slog igenom, samtidigt som de kunnat visa att namnet används historiskt (i ett icke nämnt antal år).

Hela cru-prylen känns väl ännu lite valpig i Piemonte, jämfört med t.ex. Bourgogne. Det tar nog några år innan det sätter sig. Synd bara att vissa MGA har tillåtits växa bortom all historisk relevans. Sådant är väldigt svårt att ändra tillbaka när reglerna väl är på plats.
Tror att jag börjar fatta det här med MGA (Menzioni Geografiche Aggiuntive) och vingårdsbeteckningar nu. Eftersom de nya reglerna gäller först för årgång 2010 så har vi inte hunnit se några direkta förändringar ännu, men helt klart är att etiketterna kommer att tvingas få nya utseenden. Uppenbarligen är det så att ett vingårdsnamn alltid måste stå tillsammans med en officiell MGA. Jag hittade ett tydligt exempel på CT, dock inget jag har druckit själv :(
BroviaCaMia.jpg


Vingården Ca'Mia ligger i subzonen (MGA) Brea vilket tydligt framgår av årgång 2010. Dessutom får typsnittet för vingårdsnamnet inte vara större än hälften av den som används för "BAROLO". Konsortiet vill tydligen att vingårdsläget inte ska bli alltför dominerande på bekostnad av varumärket "Barolo".
 

Rexel

Medlem
Tror att jag börjar fatta det här med MGA (Menzioni Geografiche Aggiuntive) och vingårdsbeteckningar nu. Eftersom de nya reglerna gäller först för årgång 2010 så har vi inte hunnit se några direkta förändringar ännu, men helt klart är att etiketterna kommer att tvingas få nya utseenden. Uppenbarligen är det så att ett vingårdsnamn alltid måste stå tillsammans med en officiell MGA. Jag hittade ett tydligt exempel på CT, dock inget jag har druckit själv :(
Visa bifogad bild 3116

Vingården Ca'Mia ligger i subzonen (MGA) Brea vilket tydligt framgår av årgång 2010. Dessutom får typsnittet för vingårdsnamnet inte vara större än hälften av den som används för "BAROLO". Konsortiet vill tydligen att vingårdsläget inte ska bli alltför dominerande på bekostnad av varumärket "Barolo".
Man lär sig nåt nytt om vin varje dag:), har 2010 hemma.....inlägget gjorde mig riktigt vinsugen, får nog åka hem och studera etiketten lite närmare och det går ju inte utan att öppna:rolleyes:
 
Toppen