Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

jrick

Medlem
Jag fick i alla fall trackingnummer för min beställning nu, den kommer med UPS. @sunqan they could very well be registered this year, seeing how new everything seems to be about them. But probably they should be able to tell you who their Swedish partner is.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du som kan det här vet säkert, men oavsett vem som ansvarar enligt derss villkor för kostnaden så är väl själva betalningsplikten till staten på den som arrangerar frakten? Och det är inte jag.
För att klargöra rättsläget: vid distanshandel inom EU förmodas säljaren betala svensk alkoholskatt, men om denne inte gör så, är det faktiskt mottagaren som är betalningsskyldig ifall tullen konstaterar att så inte skett. Det sistnämnda framgår av lag (1994:1564) om alkoholskatt 15 c §: "Den som tar emot alkoholvaror som avsänts till Sverige enligt 15 eller 15 b § ska vara skattskyldig i stället för säljaren, om säljaren inte ställt säkerhet för skatten i Sverige."
Om säljaren gett intrycket att skatten skulle betalas, kan man i teorin säkert kräva dem på det betalda beloppet i detta fall. Problemet är då att det hela då blir en civilrättslig process i avsändarlandet, med tillhörande åtgång av tid och pengar och tillhörande risk. Knappast värt besväret eftersom vi talar om cirka en tjuga per flaska.
 

chambertin

Medlem
I'll check on the list from skatteverket, if i can find either the italian or norwegian company on it :) unless solobarolo were registered this year, they should be on it.
Jag tror att dom kan betala skatten via ett annat bolag så solobarolo.se (eller bolaget bakom) behöver inte vara registrearde som de som betalar den svenska alkoholskatten.

Kanske bättre att dom svarar på det själva dock.
 

sunqan

Vinös
solobarolo finns i alla fall inte med på listan under det namnet (listan fick jag i februari). får väl fråga dem :)

vad gäller att handla inom EU har vi en tråd redan: http://www.finewines.se/threads/koe...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/

och återigen om det inte uppfyller formkraven har solobarolo gjort sig skyldiga till skattebrott, men du som mottagare har inte begått något brott. om speditören inte medför det förenklade ledsagardokumentet, och tullen kontrollerar lasten, kommer speditören att få betala en transportavgift på motsvarande 20% av alkoholskatten (det är ett nytt påfund), du som mottagaren kommer dessutom att ges möljligheten att betala in alkoholskatten (som en intressant not - detta är generösare regler än vad EUs punktskattedirektiv i sig stipulerar :)). Med 100% sannolikhet kommer speditören dessutom att kräva dig på transportavgiften :)

sen är frågan hur stor sannolikheten är att transporten fastnar...

men som sagt, detta är hypotetiskt :)

det som sticker i ögonen på mig är att mathias fick ett pm där "solobarolo" uppger att de betalar svensk skatt och hänvisar till hemsidan, när det på hemsidan inte alls framgår att de betalar svensk alkoholskatt och moms...
 

jrick

Medlem
För att klargöra rättsläget: vid distanshandel inom EU förmodas säljaren betala svensk alkoholskatt, men om denne inte gör så, är det faktiskt mottagaren som är betalningsskyldig ifall tullen konstaterar att så inte skett. Det sistnämnda framgår av lag (1994:1564) om alkoholskatt 15 c §: "Den som tar emot alkoholvaror som avsänts till Sverige enligt 15 eller 15 b § ska vara skattskyldig i stället för säljaren, om säljaren inte ställt säkerhet för skatten i Sverige."
Om säljaren gett intrycket att skatten skulle betalas, kan man i teorin säkert kräva dem på det betalda beloppet i detta fall. Problemet är då att det hela då blir en civilrättslig process i avsändarlandet, med tillhörande åtgång av tid och pengar och tillhörande risk. Knappast värt besväret eftersom vi talar om cirka en tjuga per flaska.

Ja det var det jag menade. Jag kan åka på en kostnad men inte begå ett brott.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
det som sticker i ögonen på mig är att mathias fick ett pm där "solobarolo" uppger att de betalar svensk skatt och hänvisar till hemsidan, när det på hemsidan inte alls framgår att de betalar svensk alkoholskatt och moms...
Om de ska betala svensk moms beror väl på hur stor försäljningsvolym de har till Sverige? Under ett visst belopp per år (rätt lågt) får väl distanshandlare inom EU tillämpa avsändarlandets moms, som jag minns det, alldeles oavsett vilken typ av varor de säljer.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
En liten inflikning... De jure är en sak, de facto en annan. Så länge man inte innehar en position där man har att frukta besök av Josefsson/motsvarande, typ generaldirektör, eller lider av svårartade skattemoraliska grubblerier, så är det bara att handla på. Sluta oroa er.
 

jrick

Medlem
Det vore kul om det visade sig att solobarolo gör allting rätt men jag förstår faktiskt inte varför just denna lilla skrutts regelefterlevnad väcker så stort engagemang när inte andra på forumet omnämnda distanshandlare nagelfars på samma sätt?
 

Vino fino

Medlem
Håller med @Silenos här. Vill inte gärna väcka propagandatrupperna vid Kungsträdgården eller någon IOGT-lobby-taliban-björn som sover, men mitt råd till forummedlemmar är att inte oroa sig för regelverket. Så länge som handlaren är seriös--- alltså faktiskt vill leverera efter betalning--- löser sig resten.

Har en god vän (ähum:rolleyes:) som handlar en del och hittills har hans handlare själva aktivt valt bort ledsagardokument. Transporter har skett genom UPS och DHL utan några som helst problem, inte heller några extra skattepåslag, bara moms i ursprungslandet.

Jag kan bara gissa att frihandel inom en tullunion är omöjlig är stoppa i praktiken, när vi pratar om ordentliga volymer som rör sig. När det handlar om att ställa saker på en butikshylla är det förstås en annan historia här i Svedala.

Handla på! Njut av civiliserade kundfokuserade handlare som vill leverera ända hem till ditt vardagsrum!
 

sunqan

Vinös
Om de ska betala svensk moms beror väl på hur stor försäljningsvolym de har till Sverige? Under ett visst belopp per år (rätt lågt) får väl distanshandlare inom EU tillämpa avsändarlandets moms, som jag minns det, alldeles oavsett vilken typ av varor de säljer.
Nej. Det gäller inte varor som omfattas av punktskattedirektivet. Vid distansförsäljning av alkohol ska säljaren betala mottagarlandets moms och alkoholskatt, vid privatinförsel ska godsmottagaren betala mottagarlandets alkoholskatt säljaren lägger på sitt lands moms.

Solobarolo har inte svarat på mitt mail ännu. Och om inte "solobarolo" pmat mathias och påstått att de betalar de svenska skatterna , hade det varit självklart att de inte gör det och det kan vara värt att upplysa köparen om vad som kan hända. Vi har andra trådar här där näthandlare helt plötsligt slutat sälja till andra länder.
 

sunqan

Vinös
och har nu fått svar (två stycken faktiskt :))

tar mig friheten att citera:
Honestly, it´s very difficult to make sure we are doing everything correct. Therefore, our lawyer has been and is still in direct contact with a fixed point of contact at Skatteverket in order to make sure we are doing everything in a correct way.
We are creating a long-term business for all our Barolo producers and will never benfit in the long-term not following the local rules in each country we are selling the Barolo wines.

jag uppskattar framförallt den sista meningen! det tyder på ett viss mått av seriositet :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Låter riktigt bra, visar på ett visst mått av seriositet. Blev sugen på att beställa ett 6-pack bara för att se hur det fungerar.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låter riktigt bra, visar på ett visst mått av seriositet. Blev sugen på att beställa ett 6-pack bara för att se hur det fungerar.
-Jag med!
-Någon som vill komma med bra tips på vad man ska satsa på från Solobarolo om man tänker sig att plocka ihop ett sexpack?
 

Rexel

Medlem
-Jag med!
-Någon som vill komma med bra tips på vad man ska satsa på från Solobarolo om man tänker sig att plocka ihop ett sexpack?
Gick igenom vilka som var intressanta för mig, blev ju grymt köpsugen...de är ju barolo vi talar om:)
Bara så jag är förbredd om det ska tryckas på beställningsknappen:D
Min lista
Vintage Wine PScore CScore
2010 Cordero di Montezemolo Barolo Bricco Gattera 91
2010 Cordero di Montezemolo Barolo Enrico VI 93,4
2010 Giovanni Manzone Barolo Bricat
2010 Giovanni Manzone Barolo Castelletto 93,5
2006 Giovanni Manzone Barolo Castelletto 91,25
2010 Giovanni Manzone Barolo Le Gramolere
2006 Palladino Barolo Riserva Vigna San Bernardo 91,875
2001 Giovanni Sordo Barolo Riserva Gabutti
 

chambertin

Medlem
Gick igenom vilka som var intressanta för mig, blev ju grymt köpsugen...de är ju barolo vi talar om:)
Bara så jag är förbredd om det ska tryckas på beställningsknappen:D
Min lista
Vintage Wine PScore CScore
2010 Cordero di Montezemolo Barolo Bricco Gattera 91
2010 Cordero di Montezemolo Barolo Enrico VI 93,4
2010 Giovanni Manzone Barolo Bricat
2010 Giovanni Manzone Barolo Castelletto 93,5
2006 Giovanni Manzone Barolo Castelletto 91,25
2010 Giovanni Manzone Barolo Le Gramolere
2006 Palladino Barolo Riserva Vigna San Bernardo 91,875
2001 Giovanni Sordo Barolo Riserva Gabutti
CScore ?
 
Toppen