Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

jrick

Medlem
Någon som har testat Vajras Barolo Albe 2010? Den har dykt upp på monopolet nu och till fortsatt bra pris. Gillade 2008 väldigt mycket.
 

Skrutt

Medlem
Någon som har testat Vajras Barolo Albe 2010? Den har dykt upp på monopolet nu och till fortsatt bra pris. Gillade 2008 väldigt mycket.
Jag ser också fram emot att testa det. Är väl en kandidat till "husbarolo" under de närmaste åren. Men det kanske dröjer en tid innan 2009 försvinner från hyllorna. De flesta kunder söker ju efter vidunderliga 70 kr-viner eller mängder av 70 kr-viner.
 

Rexel

Medlem
Någon som har testat Vajras Barolo Albe 2010? Den har dykt upp på monopolet nu och till fortsatt bra pris. Gillade 2008 väldigt mycket.
Ska droppa förbi min SB butik idag och se om 2010 finns, kanske provas ikväll. Klart intressant hus barolo.
 

jrick

Medlem
Jag kunde inte hålla mig så jag knäckte flaskan G.D Vajra Barolo Albe 2010 redan ikväll. Riktigt härlig med drickvänlighet redan nu. Rosor, violer körsbär och muskot är det jag hittar i smaken. Greppiga tanniner men precis lagom för att möta en köttbit, men inte för mycket för att drickas för sig självt. Någon annan får gärna uttala sig om lagringspotential för när det är så här gott vågar jag inte tro på förbättringar.
 

chambertin

Medlem
Någon som har testat Vajras Barolo Albe 2010? Den har dykt upp på monopolet nu och till fortsatt bra pris. Gillade 2008 väldigt mycket.
Gillade inte Vajras std-Barolo -08 men "Bricco delle Viole" -08 tyckte jag var strålande så inget snack om att Vajra kan leverera.
Anständig Barolo runt 200:- i Sverige verkar för mig vara saker som är svåra att kombinera.
Vill man försöka hitta ngt ändå i den prisklassen så rekommenderas Carlo Merolli i Dk och Cascina Cucco.
http://shop.carlomerolli.dk/produkter/17-piemonte/
 

jrick

Medlem
Gillade inte Vajras std-Barolo -08 men "Bricco delle Viole" -08 tyckte jag var strålande så inget snack om att Vajra kan leverera.
Anständig Barolo runt 200:- i Sverige verkar för mig vara saker som är svåra att kombinera.
Vill man försöka hitta ngt ändå i den prisklassen så rekommenderas Carlo Merolli i Dk och Cascina Cucco.
http://shop.carlomerolli.dk/produkter/17-piemonte/
Tror du kan gilla 2010 ändå. Vi hade ju olika uppfattning om 2008 iofs men jag kan liksom inte se vad som skulle kunna anses fel med 2010an, bortsett från möjligen att den inte är i första hand byggd för lagring kanske. Det har jag som nämnt svårt att bedöma.

Hittade förresten Solobarolo.com som har en del mindre producenter och mycket 2010 nu. Gratis frakt vid minst sex flaskor och 10% rabatt med koden "barolo". Då kostar Cascina Ballarin Tre Ciabot 2010 23,4 euro levererat till dörren. Samma vin 2009 373 kr i Bs. Jag har beställt...
 

chambertin

Medlem
Tror du kan gilla 2010 ändå. Vi hade ju olika uppfattning om 2008 iofs men jag kan liksom inte se vad som skulle kunna anses fel med 2010an, bortsett från möjligen att den inte är i första hand byggd för lagring kanske. Det har jag som nämnt svårt att bedöma.

Hittade förresten Solobarolo.com som har en del mindre producenter och mycket 2010 nu. Gratis frakt vid minst sex flaskor och 10% rabatt med koden "barolo". Då kostar Cascina Ballarin Tre Ciabot 2010 23,4 euro levererat till dörren. Samma vin 2009 373 kr i Bs. Jag har beställt...
Tack för tipset !
Har du handlat där förut ?
 

sunqan

Vinös
Jag ser att de anser att det är kunden som är importören...
När du beställde, ordnade de transporten? Och vilken firma?
 

jrick

Medlem
Jag förväntar mig att de ordnar transporten då "gratis frakt" framstår lite meningslöst annars. Du som kan det här vet säkert, men oavsett vem som ansvarar enligt derss villkor för kostnaden så är väl själva betalningsplikten till staten på den som arrangerar frakten? Och det är inte jag. Vi får se vilken fraktfirma det är då jag beställde igår lördag och inte fått trackingnummer.
 

sunqan

Vinös
Regelverket har tightats till- om transportfirman inte har alla papper i ordning, dvs ledsagardokument som visar att skatten är betald, riskerar de få betala en straffavgift, så risken är att din beställning inte går igenom. Jag är ganska säker på att solobarolo inte är godkända distanshandlare för alkohol...
Det du riskerar är dock bara att få betala
Svensk alkoholskatt plus speditörens "straffavgift" på några procent av alkoholskatten :) de dom gör nåt olagligt och riskerar hamna i onåd hos sitt eget skatteverk är solobarlo...
 

jrick

Medlem
Regelverket har tightats till- om transportfirman inte har alla papper i ordning, dvs ledsagardokument som visar att skatten är betald, riskerar de få betala en straffavgift, så risken är att din beställning inte går igenom. Jag är ganska säker på att solobarolo inte är godkända distanshandlare för alkohol...
Det du riskerar är dock bara att få betala
Svensk alkoholskatt plus speditörens "straffavgift" på några procent av alkoholskatten :) de dom gör nåt olagligt och riskerar hamna i onåd hos sitt eget skatteverk är solobarlo...
Tack för svaret. Det var det jag var inne på. Denna handlare är väl en av många som inte anmäler sig till SKV och betalar skatter i förväg osv enligt protokoll. Har svårt att tänke mig att de på forumet populära Plus de Bulles t.ex. gör det. Får återkomma med besked om hur beställningen går.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för svaret. Det var det jag var inne på. Denna handlare är väl en av många som inte anmäler sig till SKV och betalar skatter i förväg osv enligt protokoll. Har svårt att tänke mig att de på forumet populära Plus de Bulles t.ex. gör det. Får återkomma med besked om hur beställningen går.
Så här uttrycker sig solobarolo om saken, (fick ett meddelande från en nyregistrerad medlem sent igår kväll som jag antar har med sidan att göra):

Prices on www.solobarolo.se or .com is ALL included for the consumer, also Swedish alc. taxes etc. Taxes are prepaid according to Swedish law by a local partner in Sweden. We use exclusively DHL or UPS as a forward company. In addition to door-to-door delivery, we also have track & trace system given to the consumer when the shipment leave the warehouse in Barolo as well as insurance up to euro 1000,-. All term & conditions are written on www.solobarolo.com.
 

sunqan

Vinös
I write this in english for the benefit of that member:
I am unable to find any indication on the home page that solobarolo is in compliance with the apliccable eu directive 2008/118/ec and is registered as a distance seller with the swedish tax authorities.
In the t&c they state:

When ordering from SoloBarolo, the recipient is the importer of record and must comply with all laws and regulations of the destination country.

This is not true, solobarolo is the importer (at least from a tax perspective) and they and the shipper have to make sure that the recipient is of age, sober etc.

In "delivery policy" they state:

Local Taxes - Non-EU Deliveries

All orders for delivery outside the EU may be liable to local duties and taxes for which customers are responsible. The local delivery agent in your destination country will contact you to arrange payment of these taxes

Which probably is what the message from the new member is referring to... problem is- we are a member state :), andit is an EU delivery.


I'll check on the list from skatteverket, if i can find either the italian or norwegian company on it :) unless solobarolo were registered this year, they should be on it.
 
Toppen