Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pol Roger Winston Churchill 2002

doda

Medlem
Tackar! Ser ut som att man bör köpa på sig lite för framtiden. Har någon koll på vad vår käre Juhlin tycker?
 

tobbe81

Medlem
Om man har 3000-5000kr att köpa champange för vad skulle ni ha satsa på då två magnum fyra vanliga eller köpa 3krug eller något helt annat kom med era inputs och tankar om ni skulle ha varit i min sits .
 

downtown

Medlem
Om man har 3000-5000kr att köpa champange för vad skulle ni ha satsa på då två magnum fyra vanliga eller köpa 3krug eller något helt annat kom med era inputs och tankar om ni skulle ha varit i min sits .
Jag skulle säga att det beror lite på i vilket sammanhang och när du har tänkt dricka dem. Jag ska köpa en låda magnum, varav två flaskor ska sparas till mina två barn för konsumtion vid högtidligt tillfälle. Krug är ju aldrig fel att köpa. Drickfärdig nu, men blir bättre med åren.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om man har 3000-5000kr att köpa champange för vad skulle ni ha satsa på då två magnum fyra vanliga eller köpa 3krug eller något helt annat kom med era inputs och tankar om ni skulle ha varit i min sits .
Köp 3 st 75cl och spara resten till Krug -02 ;-)
 

tobbe81

Medlem
Pengarna som är kvar kommer inte räcka till Krug -02.
Det visste jag om redan på förhand. Jag jobbar som kock och hela årets dricks cirka 3500kr i månaden har jag sparat i ett orört kuvert så det finns mera pengar men hade tänkt att avunda runt 5000kr på champange i december .
 

Elvis

Medlem
Kul fråga! Det blir nog svårt att nå konsensus här på forumet men här är mitt förslag:
1 Krug Grande Cuvée (1485 kr)
1 Winston Churchill 2002 (1285 kr)
1 Jacquesson Cuvée 733 DT (795 kr)
1 Vilmart Coeur de Cuvée 2006 (777 kr)
1 Pol Roger Brut Réserve på magnum (736 kr)

Summa: 5078 kr

Gud vad gott! ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Men med tanke på det låga priset på Winston -02 som är typ bland det lägsta i europa så borde du bunkra upp. Det kommer du omöjligt ångra om 10 år.
 

Per Stade

Lege artis
Låt dig inte förledas av de mörka krafterna. För samma pengar kan du få två lådor av Pol Roger Brut Vintage. Och eftersom det inte var så länge sedan de bytte till årgång 2004 så kan du kanske hitta 2002 om du har tur och kikar ordentligt bak i hyllorna. Jag har upptäckt att det inte är så ovanligt att det finns två årgångar bredvid varandra på hyllorna och att den äldre årgången kan stå längst in. Skillnaden i upplevelse mellan årgångs-Pol Roger och den vanliga Brut Réserve är värd hundralappen. Klivet upp till Winston Churchill är jättelikt prismässigt men inte lika gigantiskt ur smaksynpunkt enligt min ringa mening.
 

MartinE

Medlem
Om man har 3000-5000kr att köpa champange för vad skulle ni ha satsa på då två magnum fyra vanliga eller köpa 3krug eller något helt annat kom med era inputs och tankar om ni skulle ha varit i min sits .
En delikat fråga! "Rätt" svar beror även på hur din samling ser ut idag, vilka lagringsmöjligheter du har och när du tänker göra nästa inköp!

Winston 2002 kommer bara finnas tillgänglig under en begränsad tid, medan Krug Grande Cuvée kan köpas när som helst. Samtidigt är det alltid läge att börja lagra Krug, om man inte redan gjort det! Magnumflaskor av 2002 kräver lång lagring (på gott och ont), varför inköp av dessa alltid bör ses som överkurs i förhållande till halvmagnum.

Så, även om jag sympatiserar med tankarna bakom Elvis tips, blir mitt råd följande:

2 eller 3 x Winston 2002 (butelj)
1 x Krug Grande Cuvée

Och, om du tycker du har pengar över, komplettera med valfri 2008:a! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låt dig inte förledas av de mörka krafterna. För samma pengar kan du få två lådor av Pol Roger Brut Vintage. Och eftersom det inte var så länge sedan de bytte till årgång 2004 så kan du kanske hitta 2002 om du har tur och kikar ordentligt bak i hyllorna. Jag har upptäckt att det inte är så ovanligt att det finns två årgångar bredvid varandra på hyllorna och att den äldre årgången kan stå längst in. Skillnaden i upplevelse mellan årgångs-Pol Roger och den vanliga Brut Réserve är värd hundralappen. Klivet upp till Winston Churchill är jättelikt prismässigt men inte lika gigantiskt ur smaksynpunkt enligt min ringa mening.
Jag håller med Per Stade. Om du inte hittat "din champagnestil" (ungt eller gammalt? blanc de blancs eller mycket Pinot? fat eller inte? kraft eller elegans? småodlarstil eller klassisk storhus? o.s.v.) men är intresserade av bra saker så kan det vara klokare att köpa "i mitten" prismässigt.
 
Toppen