Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Segol

Medlem
Jag har fått erbjudande att köpa lite lite Champagne F. Thill, nån som testat eller vet nåt?
Jag litar iofs på omdömet hos handlaren ifråga men jag vet inget om producenten...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har fått erbjudande att köpa lite lite Champagne F. Thill, nån som testat eller vet nåt?
Jag litar iofs på omdömet hos handlaren ifråga men jag vet inget om producenten...
Av någon svårförståelig anledning är detta huschampagne på Les Avises (Selosse restaurang), kan ej rekommenderas.
 

Segol

Medlem
Av någon svårförståelig anledning är detta huschampagne på Les Avises (Selosse restaurang), kan ej rekommenderas.
Tack för info, då hoppar jag över det.
Jag har köpt en del Selosse av langaren som gav mig erbjudandet...
 
Last edited:

grappa

Medlem
Försökte få tag i Pierre Gonon, Saint Joseph 2013 (härligt vin förresten, fick prova det på Eriks Vinbar och har 2010 och 2012 i källaren, provat 2011) som släpptes på SB 1 april (enligt hemsidan). Fick reda på via en blogg att den fanns att köpa (det var ca 7 april), kollade genast tillgången och det visade sig att den redan var slut. Den fanns inte med i det enda släppet som var registrerat 1 April så jag frågade SB och fick lite olika svar. Enligt en SB anställd så visas inte beställningssortimentet i släppen (åtminstone inte alla). Stämmer detta med er erfarenhet? Hur kan man då hitta nya varor i BS? Enligt en annan SB anställd så släpps nyheter på BS den förste varje månad så man får gå in och kolla varje månad. Stämmer detta? Hur gör ni?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den fanns inte med i det enda släppet som var registrerat 1 April så jag frågade SB och fick lite olika svar. Enligt en SB anställd så visas inte beställningssortimentet i släppen (åtminstone inte alla). Stämmer detta med er erfarenhet? Hur kan man då hitta nya varor i BS? Enligt en annan SB anställd så släpps nyheter på BS den förste varje månad så man får gå in och kolla varje månad. Stämmer detta? Hur gör ni?
Ja, det stämmer definitivt med min erfarenhet att man får olika svar från SB på samma fråga och att det sällan går att lita på de svar man får. :mad:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
"Vin till mat" hyllar en ny producent som de plockat upp och jag är lite nyfiken på om någon på forumet har provat?
Producenten heter Benoit Beaufort och det är deras 2008 Prestige som släpptes på monopolet idag.

-Nu kan man ju aldrig få för många nollåttor men däremot kan man ju tyvärr få för lite pengar så jag hade gärna fått några glada tillrop innan jag eventuellt beställer... :)
 

Byfånen

Leg. byfåne
Hej och hå!
Just den här producenten har jag inte provat men har svårt att tänka mig att de tar in något mediokert då de är ett gäng entusiaster som startat vinimport.
Trevliga dessutom!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej och hå!
Just den här producenten har jag inte provat men har svårt att tänka mig att de tar in något mediokert då de är ett gäng entusiaster som startat vinimport.
Trevliga dessutom!
-Beställde ett trepack, om inte annat får man väl bli först ut på forumet med en recension av ny odlare.

-Varför finns inte det här grabbarna på forumet förresten, borde väl vara här de ska droppa ny spännande småodlare!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du ska läsa det jag menar, inte det jag skriver :)
Jag förstår det och jag läste faktiskt som du tänkte innan jag reagerade. Lite som "nu eller meddetsamma?"
Med den sparsamma erfarenhet jag har av sekt så skulle jag säga spara undan ett år eller två minst. Har upplevt samma sak med sekt som NV skumpa, att den mår bra med lite vila. Nu är ju 2015 ett rackarns bra år generellt för tyska riesling så denna kanske till och med ska gömmas undan längre än så.
 

Ekdahl

Medlem
"Vin till mat" hyllar en ny producent som de plockat upp och jag är lite nyfiken på om någon på forumet har provat?
Producenten heter Benoit Beaufort och det är deras 2008 Prestige som släpptes på monopolet idag.

-Beställde ett trepack, om inte annat får man väl bli först ut på forumet med en recension av ny odlare.

Bonjour Emanuel! Har du testat Beaufort ännu? Sitter själv på köpknappen och det hade varit kul att höra ditt omdöme.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bonjour Emanuel! Har du testat Beaufort ännu? Sitter själv på köpknappen och det hade varit kul att höra ditt omdöme.
Nej, "hann" inte när jag var hemma men vad jag snappat upp så verkar det vara ett bra köp.
-Killarna som importerar verkar vara seriösa champisnördar och jag hann med att dricka en annan av deras småodlare i form av 2006 Leclere-Massard som jag gillade skarpt så jag tror att kraften är stark hos dem.
 

Gomseglet

Medlem
Von Buhl riesling sekt 2015. Lagra eller dricka senare? När inträffar senare?

Jag drog upp en sådan under ganska okoncentrerade festformer i somras. "Först och främst fint balanserad, kvalitetsgod, men ärligt talat, skymmer inte bubblorna undan nyanserna i smaken?", står det i anteckningarna. Hm. Jag misstänker att den som verkligen gillar bubbel inte skulle hålla med.

I vilket fall - jag skulle hålla på den och hoppas på utveckling mot något som sticker ut lite. Eller så blir det bättre med luftning, ordentliga glas och lite koncentration. Bra pris för kvaliteten, tycker jag ändå helt klart.
 
Toppen