Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
ChatGPT sa att det skulle öka med 17 g/l om det gick ned 1%? Kanske är knepiga avrundningar, den ena har 12.4% och den andra 12.5% alkohol?
18 g/l är den siffra jag lärt mig, men också att den kan skilja lite beroende på jäsningsprocess. Nu ska ju faktiskt alkoholhalt anges med närmaste 0,5% inom EU, det är inte avrundning till hel procentenhet som gäller. Tillåten avvikelse är för all del +/-0,4% snarare än +/-0,25%, men det är mer ett "teoretiskt värde". Räkna med att ett vin som producenten uppmätt ha 12,4% anges ha 12,5% på etiketten, inte 12%.

Callxx

Medlem
Är det någon som vet vad skillnaden på de två olika Bruno Rocca Barbaresco Riserva Currà är här? Eller representerar 74844 en magnum?
Bruno Rocca.png

Callxx

Medlem
Jag mailade leverantören om det igår och väntar på svar. Min gissning är att vinet som släpps idag är deras "vanliga" Cru-vin och inte en Riserva. 859 kr för deras Riserva känns suspekt lågt.
Så är det säkert, såg ju helt fantastiskt bra ut annars.
Sen vet jag inte om jag blir så gladare av att se prishöjningen ifrån -17! 😢

Bastardo

Medlem
Är det någon som vet vad skillnaden på de två olika Bruno Rocca Barbaresco Riserva Currà är här? Eller representerar 74844 en magnum?Visa bifogad bild 34814
Det är i alla fall oerhört många fel på Systembolagets titlar på vinerna numera. Inte okej enligt mig. Har de inte anställda som kan sitt jobb eller är alla kontroller slopade?
Fast så är det i samhället i dag, man bryr sig helt enkelt inte att det blir fel hela tiden.
Ena vinet heter Riserv och ett annat heter Riserva. Det är nog där skillnaden föreligger och det förklarar prisskillnaden … ;)

Jag mailade leverantören om det igår och väntar på svar. Min gissning är att vinet som släpps idag är deras "vanliga" Cru-vin och inte en Riserva. 859 kr för deras Riserva känns suspekt lågt.
Lite udda minst sagt. Deras vanliga Barbaresco verkar kosta runt 520 kr i Europa, så 859 kr känns suspekt högt. Finns ingen info öht på Lively Wines AB hemsida.

Jag beställde en flaska nu, är ju lätt att returnera om infon är fel

LarsW

Medlem
Vad är syftet/funktionen med plastbiten som satt intryck undertill i korken? Var en Palmer- eller Launois-flarra, kommer inte riktigt ihåg. :)

Visa bifogad bild 34815

Undvika korkdefekt. Var några som höll på med detta men det är ganska många år sen kanske Launois fortfarande håller på?!?

Definitivt Launois - de har hållt på med detta så länge jag kan minnas. Öppnade en förra veckan med samma plastplupp.

Callxx

Medlem
Lite udda minst sagt. Deras vanliga Barbaresco verkar kosta runt 520 kr i Europa, så 859 kr känns suspekt högt. Finns ingen info öht på Lively Wines AB hemsida.

Jag beställde en flaska nu, är ju lätt att returnera om infon är fel
Samma här, finns enbart vanliga barbaresco Carrà och Riserva Carrà på BR hemsida..
Vi får se vad som dyker upp!

Jag rörde ihop det lite, finns ju tre nivåer barbaresco i detta fallet. I importörens HoReCa-sortiment finns alla tre:

Barbaresco 2019: 479 kr
Barbaresco Curra 2019: 799 kr
Barbaresco Curra Riserva 2015: 1599 kr
(här antar jag att man skall lägga till moms till priset)

Är väl rimligt att tro att det är "Curra" som kommer. Tror nog jag behåller flaskan iaf, kan vara kul att ha i källaren.

Bastardo

Medlem
Samma här, finns enbart vanliga barbaresco Carrà och Riserva Carrà på BR hemsida..
Vi får se vad som dyker upp!
Har du börjat leka kurragömmalekar med namnet på vinet? ;) I så fall kanske vi ska kalla leken för curràgömmalekar … eller att du helt enkelt bestämmer vad vinet ska heta.

mackan92

Medlem
Jag rörde ihop det lite, finns ju tre nivåer barbaresco i detta fallet. I importörens HoReCa-sortiment finns alla tre:

Barbaresco 2019: 479 kr
Barbaresco Curra 2019: 799 kr
Barbaresco Curra Riserva 2015: 1599 kr
(här antar jag att man skall lägga till moms till priset)

Är väl rimligt att tro att det är "Curra" som kommer. Tror nog jag behåller flaskan iaf, kan vara kul att ha i källaren.
Fick svar av importören. Och det är alltså inte reserva för 859kr utan ”vanliga” MGA Currá som är för det priset.

Boletus

Medlem
Har letat efter ett arkiv på Bukowskis dryckesauktioner men hittar bara de sista fyra via SB. Vill gärna gå ett par år tillbaka i tiden.

Bukowskis arkivfunktion har ett filter för drycker men dår får jag bara upp 4 poster sammanlagt... .Man kan ju leta sig fram till enstaka auktioner

Någon som har en quick-fix på detta problem så mottages det med tacksamhet!
De äldre auktionerna ligger kvar men SB länkar bara som du säger till de fyra senaste. Men då alla auktionerna är numrerade är det bara att ändra i URL.
Den äldsta auktionen på SB från mars har URL https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D065/lots
Om du ändrar 65 till 64 i adressen hamnar du i decemberauktionen: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D064/lots
Osv.

Toppen