Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
tar 4-500 kr i frakt för 12 flaskor.

50kr/fl kan du väll inte klassa som dyrt?
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det beror ju på vad man jämför med och vad flaskorna kostar. Barolobrunello.com tar 16 Euro/12 fl + 0,6 euro/fl så i jämförelse med dom är tex Gutewein dyra som tar 41 Euro för 12 fl.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Theis Vine har rea på ett par champisar. Är 1499 DKK för Krug 1998 ett konkurrrenskraftigt pris?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Theis Vine har rea på ett par champisar. Är 1499 DKK för Krug 1998 ett konkurrrenskraftigt pris?

Vad blir det i svenka kronor?
Som jämförelse är priset 1929 SEK i Sverige.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Theis Vine har rea på ett par champisar. Är 1499 DKK för Krug 1998 ett konkurrrenskraftigt pris?
Det är inte speciellt billigt, motsvarar svenska priset. Använd wine-searcher.com för att hitta ett bra pris. På Farr Vinters kan du köpa Krug 1998 för runt 1450 kronor. Tillkommer gör ju frakt doc.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tackar. Då lär inte Theis Vine sälja alltför många flaskor till normalpriset 2500 DKK...
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Tackar. Då lär inte Theis Vine sälja alltför många flaskor till normalpriset 2500 DKK...
3250 SEK, bara 1300 kronor dyrare än SB. Själv köpte jag Krug 1995 på magnum för 3600 kronor nyligen, men det vinet var ju tre år äldre så man får ju räkna med att det sjunker i pris ::)
 

baum

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vad passar bra till en kombo av kallrökt och gravad lax?
Jag tänker en gewürztraminer men är jag ute och cyklar?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hmmmm, det beror lite på. Lax kräver, i mitt tycke, en del syra för att balansera upp och Gewürstraminer har en tendens att kunna bli lite väl fadd. Man kan naturligtvis hitta gewurzer med syra, men jag skulle hellre kolla på en en fetare pinot gris eller en riesling med lite restötma.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jimmy Forsman skrev:
Det här är ju inte ett forum bara för utpräglade vinidioter som kan och vet allt om vin och ädla drycker, vi vill att alla ska kunna ha tillgång till och använda det här forumet för att utvecklas, få tips och goda råd eller bara helt enkelt ställa de där frågorna som man alltid har haft krig ämnet.

Därför kör vi igång den här frågespalten, alla frågor är välkomna. Det finns inga dumma frågor, men risken finns att ni kommer att få en del underlig, men förhoppningsvis korrekta, svar. ;)

Häromveckan drack jag Domaine de la Janasse Cotes-du-Rhône Rosé och av ren
nyfikenhet gick jag in på Bristly´s site för att kolla vilka druvor, som ingår.
Till min förvåning ser jag att rekommenderad serveringstemperatur är ca 18°.
Inte riktigt vad jag tänker mig när det gäller ett rosévin. Men jag förstår varför.
Detta är mer ett lätt rödvin än ett lätt blaskigt konventionellt rosévin.
Men frågan kom osökt: varför skall vitt vin serveras kallt och rött vin vid 18°?.
Personligen tycker jag om att dricka rött vin ganska svalt och champagne nästan
rumstempererat.
Ni stora kunniga, utbildade vinkännare kanske kan berätta för en enkel konsument
från landet varför och vem som har bestämt vid vilken temperatur olika viner skall drickas?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Säg att man är iväg på en vinresa i Frankrike. Är det "billigare" att handla vinet direkt på vingården än låt säga handlaren i grannbyn? Om ja, hur mycket "billigare"?

Sen har jag en fråga om mina älsklingar Diebolt-Vallois FdeP 2002. Kan dessa ses som goda investeringsobjekt som man ska vårda ömt i ett par decennier för att sen sälja eller är det enbart de stora husen som det lönar sig att spara?

/Daniel
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Eastmannen skrev:
Sen har jag en fråga om mina älsklingar Diebolt-Vallois FdeP 2002. Kan dessa ses som goda investeringsobjekt som man ska vårda ömt i ett par decennier för att sen sälja eller är det enbart de stora husen som det lönar sig att spara?

Du ska vårda dessa ömt för att sedan dricka dem.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Eastmannen skrev:
Säg att man är iväg på en vinresa i Frankrike. Är det "billigare" att handla vinet direkt på vingården än låt säga handlaren i grannbyn? Om ja, hur mycket "billigare"?

För det mesta så säljer väldigt få producenter vinet billigare vid dörren än hos handlaren. Undantagen är framför allt odlarchampagner ,t.ex dina D-V FdP -02 (som i och för sig är slut på plats men -04 finns i stället) som ofta är väsentligt billigare på plats än hos handlaren. Alsace är ett annat bra område där du hittar stort utbut och bra priser direkt på plats. Ofta är det mindre familjeföretag som är bästa inköpsplatserna om man letar efter lite "bargain".
Bourgogne/Chablis är också bra ställen att handla direkt på men även här så skall du i så fall hålla dig till mindre familjeproducenter och undvika "the most famous" för dom kortsluter aldrig sina säljkanaler med lägre priser.
Är du franskspråkig så inhandla t.ex Guide Hachette des Vins och leta där upp rekommendrade producenter och ring sen och boka besök (finns numera också på nätet med undantag av senaste årets utgåva): http://www.hachette-vins.com/

Ett annat bra ställe på nätet för franska viner och med många bra tips på mindre producenters viner är forumet på "La Passion du Vin": http://lapassionduvin.com/phorum/

Eastmannen skrev:
Sen har jag en fråga om mina älsklingar Diebolt-Vallois FdeP 2002. Kan dessa ses som goda investeringsobjekt som man ska vårda ömt i ett par decennier för att sen sälja eller är det enbart de stora husen som det lönar sig att spara?

Ja vårda dina FdP-02 som CH säger och få dessutom tag på lite -04 som troligen kommer runt och mognar snabbare än -02. Gillar du husstilen så komplettera också med deras Préstige som är suveränt bra. Om det sen lönar sig rent ekonomisk att lagra själv vet jag inte alltid men man vet i alla fall hur vinet har lagrats och man slipper ju också att leta runt halva Europa efter mogna viner.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Om det sen lönar sig rent ekonomisk att lagra själv vet jag inte alltid men man vet i alla fall hur vinet har lagrats och man slipper ju också att leta runt halva Europa efter mogna viner.
Vad gäller FdP så hade iallafall 96an en bra prisutveckling. Troligen gav väl säljaren initialt runt 300 kronor flaskan eller så om det köptes direkt hos odlaren.

http://www.auktionsverket.se/dbk/dbk_de ... 2&anr=4039

edit: Men jag håller med tidigare inlägg, vårda dem väl och drick dem istället för att sälja.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
http://www.auktionsverket.se/dbk/dbk_detaljer.asp?d=2009-12-08&at=d&sp=se&bm=D912&anr=4039

Priserna i Sverige blir verkligen helt galna ibland. Inklusive slagavgift blir det 1640 kr/flaska, 500 kr mer än jag köpte Dom Ruinart 1996 för i London i förra veckan.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Min fru ska åka till London om 2 veckor och jag vet att personer på forumet brukar handla Belle Epouque Rosé på Heathrow till fina priser. Är det nån som vet några butiker i London som har bra priser också?
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag tycker att Fortnum & Mason och Harvey Nichols är bäst, men priserna varierar väldigt. Vissa viner är dyra, andra billiga, så det beror på vad man är ute efter.

Belle Epoque, både vita och rosén, är billiga på Heathrow. Dompa är rätt rimligt prissatt också (£85, tror jag) men när jag var där i fredags hade de inte bytt årgång till 2002 än.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
Min fru ska åka till London om 2 veckor och jag vet att personer på forumet brukar handla Belle Epouque Rosé på Heathrow till fina priser. Är det nån som vet några butiker i London som har bra priser också?

Håller med Elvis om att både Fortnum & Mason och Harvey Nichols är väl värda ett besök - och F&M har dessutom en fantastiskt trevlig vinbar/restaurang i källaren där man serverar flera trevliga Champagne flights (set om 3 små 12,5 cl glas) till ganska facila priser - plus att hela butiksutbudet är tillgängligt till en corking fee om i sammanhanget ringa 8 pund... Drack bl.a. min första Selosse Contraste här en välsignad jul för inte så länge sedan... :)

Men - här kommer ett tips som är så bra att jag är lite tveksam till att dela med mig...men ok :) - Londons bästa utbud av odlarchampagne, och dessutom till hyfsat vettiga priser, finns ute i Islington i form av underbara The Sampler. Har ni inte varit där så rekommenderas verkligen ett besök - här finns dessutom åttiotalet viner för provning via ett lustigt automatsystem. Tyvärr så verkar det som att fler än jag har fått upp ögonen för deras Champagneutbud, och det kändes en smula utplockat vid senaste besöket, men Jamie (som är riktigt skumpanörd) lovade bot och bättring framöver, and we'll give him the benefit of the doubt.... :)

En annan favorit är Tuggy Meyers lustiga lilla butik på Kensington Church Street – han älskar dessutom svenskar och är oerhört hjälpsam när andan faller på... Hyfsade priser på framför allt klassiskt Bordeaux.

Till sist – Time Out lista på winemerchants är faktiskt ganska inspirerad och värd en flukt.
 

Guayabera

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra skrev:
Men - här kommer ett tips som är så bra att jag är lite tveksam till att dela med mig...men ok :) - Londons bästa utbud av odlarchampagne, och dessutom till hyfsat vettiga priser, finns ute i Islington i form av underbara The Sampler. Har ni inte varit där så rekommenderas verkligen ett besök - här finns dessutom åttiotalet viner för provning via ett lustigt automatsystem. Tyvärr så verkar det som att fler än jag har fått upp ögonen för deras Champagneutbud, och det kändes en smula utplockat vid senaste besöket, men Jamie (som är riktigt skumpanörd) lovade bot och bättring framöver, and we'll give him the benefit of the doubt.... :)

Grymt utbud! Får absolut bli ett besök där i höst, tack för tipset.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för tipsen. Synd att hon flyger via Gatwick, hade varit bättre med Heathrow. Det var verkligen varierande priser mellan butikerna, såg att nån av dom säljer Pol Roger Rosé 2002 för £62.
 
Toppen