Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang vRÅ (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte denna trevliga restaurang igår kväll. Stället leds av det nya stjärnskottet Frida Ronge. Stilen på stället är japanskt men med mycket svenska influenser, läs mer om stället här: http://www.restaurangvra.se/

Totalt sett så var jag och frugan mycket nöjda, men några små justeringar kan nog krävas för att stället skall nå toppklass och fina stjärnor. Först och främst är lokalen "undermålig". Man sitter som i en avgränsad del av hotellet där mycket stoj och ljud från andra delar av byggnaden letar sig in lite för lätt. Det känns lite som en uppiffad sushibar. Det andra klagomålet är hotellets ventilationsaromer (om det nu är så) där en tydlig vanlijton hela tiden känns närvarande medan man äter. Inget stort problem, men störande för en sensoriknörd. Vi påtalade detta lite försynt men det var inget som de hade uppmärksammat. Inte konstigt dock om man arbetar i lukten hela dagarna.

Utöver dessa små skitklagomål så var allt annat fantastiskt bra. Maten var superb, servicen i toppklass och atmosfären som helhet lysande. Väl värt ett besök.

Vi valde menyn "Chef's Choice" som är en avsmakningsmeny med en mängd olika rätter, det landade i 9 totalt. Till detta tog vi dryckesmenyn, men där vi bad om att få tonvikten åt vin, istället för diverse Saké och öl. Vi fick dock testa lite sånt också. Det vi drack till var inte särskilt minnesvärt men fyllde sin funktion väl. Har inte heller några noter att komma med.

Första rätten
Rätt och slätt ostron spicade med lite blandade kryddor. Glömde att ta en bild, men det smakade just ostron med lite god sås med en gnutta citrus. Drack en bättre Saké (grand cru-status) till detta och det funkade kalas.

Andra rätten

image.jpg


Sashimi med lite blandade fisksorter, mest speciellt var den råa makrillen, den var dock roligare än god. Totalt sett underbart gott.

Tredje rätten

image.jpg


Pilgrimsmusslor med diverse svamp och "musselrom" (det orangea). Helt fantastiskt gott och en av kvällens höjdpunkter.

Fjärde rätten

image.jpg


vRÅs signaturrätt. Löjrom, någon fisk och en helt fantastisk smörsås med picklade rödlöksbitar som bröt av och gav en häftig effekt varje gång man fick in en bit i munnen. Klart den godaste rätten.

Femte rätten

image.jpg


Sushi med lite olika fiskar och en köttbit på slutet. Ganska ordinärt ändå, men jättegott såklart.

Sjätte rätten

image.jpg


Sushi x2. Inte min favorit, gillar inte sushirullar. Godast var den friterade kycklingen inlindad i gurka med japansk majonäs.

Sjunde rätten

image.jpg


Löjrom och posherat ägg med andra trevliga tillbehör. Mycket gott, rent av en höjdare.

Åttonde rätten

image.jpg


Variant av råbiff på kalv med ett vaktelägg på toppen. Fullt ut gott, men råbiff är det synd att kalla rätten. Rått kött var det dock...

Nionde rätten

image.jpg


Sorry att jag var så het på gröten att jag glömde ta kort innan jag hade hunnit ta mig ett par bett. Choklad och karamell kryddat med havtorn och Shiso. Mycket gott och en trevlig avslutning på kvällen. Till detta dracks japanskt sött plommonvin som smakade som söt Umeboshi ungefär.
 
Last edited:
Hej, vad kul att höra! Det gläder oss oerhört mycket att ni gillar vårt koncept på vRÅ. Roligt att ni valde Chef Choice-menyn, den varierar lite vecka till vecka. Ser fram emot ett nytt besök. Vänligen Frida Ronge med personal.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hej, vad kul att höra! Det gläder oss oerhört mycket att ni gillar vårt koncept på vRÅ. Roligt att ni valde Chef Choice-menyn, den varierar lite vecka till vecka. Ser fram emot ett nytt besök. Vänligen Frida Ronge med personal.
Det blir garanterat ett återbesök!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev ett litet återbesök på vRÅ igår kväll. Upplevelsen var bättre än någonsin. Lokalen är numera inglasad i mitten av Clarion Post Hotel vilket innebär att ljudvolymen från hundratals AW-gäster knappt märks. Förr kunde man även känna en svag vaniljdoft från ventilationssystemet, vilket också har åtgärdats. Ping @Clarion Hotel Post @Jimmy Örnewald

När det gäller maten så valde vi att välja fyra rätter.

image.jpg


Beställde in tre ostron där det visade sig att samtliga hade olika ursprung. Ett svenskt, franskt och danskt som marinerats lite olika. Det franska var godast, då jag gillade marinaden till den bäst. Lite soja och citrus tror jag det var (det danska serverades med Yuzu och det svenska minns jag inte). Nåväl, dessa delikata skapelser sköljdes ner med husets Champagne (gula änkan) som funkade hur bra som helst. Tycker faktiskt om detta enkla bubbel måste jag medge.

Efter fördrinken som dracks med ostronen så beställde vi in en flaska halvtorr Riesling från Finger Lakes i New York. Glömde att ta kort på flaskan och minns inte namnet på vinet, men det var ett trevligt matvin som gjorde ett bra jobb med resten av rätterna (kanske kan @Jimmy Örnewald reda ut saken då han var vår sommelier för kvällen?). Ingen direkt petroleum i vinet, mer ren frukt åt päron, citrus och lite steniga mineraler.

image.jpg


Råbiff på hjort med löjrom, 3x jordärtskocka och lök. Helt magiskt god. Härlig konsistens och fin grundsmaksbalans. Det vattnas i munnen bara jag tänker på den. Den halvtorra Rieslingen kändes som en perfekt partner!

image.jpg


(Donburi vRÅ style) Halstrad pilgrimsmussla på en bädd av ris med krämigt ägg, broccoli och smörstekt svamp. Även denna rätt var smått magiskt god med mycket smaker som kompletterar helheten perfekt. Den smörstekta svampen gav nästan lite baconvibbar och bröt av resten på ett otroligt trevligt sätt med sin sälta. Hade gärna druckit ett vitt vin med lite ekfatskaraktär till denna rätt, men det funkade helt ok med vår flaska också.

image.jpg

(Söt och salt) Gräddfilsglass smaksatt med sojakaramell, plommon och knäckig rostad bovete. Riktigt trevlig avslutning. Mycket sälta och krämig kolasmak. Lagom söt och inte för tung som avslutning. Drack inget särskilt till utan det fick bli vatten.

Efter en avslutad helkväll på vRÅ så är det bara att konstatera att stället som helhet förbättrats sedan sist och borde med lätthet kunna kvalificera sig för fina stjärnor i en viss guide. Har egentligen inget negativt att anmärka på. Personalen håller hög och proffsig nivå, maten är minst sagt superb och lokalen har förbättrats på alla punkter så den numera känns sober och värdig för en riktig fine dining upplevelse utan överdrivna pretensioner.

Jag ger en stor tumme upp!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är det ingen på forumet som provat på vRÅ ännu? Ni kommer mest troligt bli nöjda, mycket mat som funkar exellent med bubbel dessutom. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul med en uppföljning Ser att Frida rippat en av mina nyårsrätter, ser dock inte ut att va picklad lök som ja hade och var är gulan, inbakad? o_O Haft ett besök i pipelinen länge men gillar inte miljön där. Kanske får bli i samband med sommelierenas dag som skulle va på Post tror ja.

Sen är det Hoze som är det nya stjärnskottet i Gbg!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kul med en uppföljning Ser att Frida rippat en av mina nyårsrätter, ser dock inte ut att va picklad lök som ja hade och var är gulan, inbakad? o_O Haft ett besök i pipelinen länge men gillar inte miljön där. Kanske får bli i samband med sommelierenas dag som skulle va på Post tror ja.

Sen är det Hoze som är det nya stjärnskottet i Gbg!
Vi får träffas på Sommelierernas Dag låter det som. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Winemakers Dinner med Albert Mann och ett gäng viner på vRÅ igår. En av vinmakarna var på plats, dock inte Albert Mann själv och till råga på allt så har jag glömt hans namn. En herre med stort hjärta och yvig personlighet visade det sig vara dock.

image.jpg


Upplägget med att prova vinerna i samband med mat utan en regelrätt provning innan, gjorde att jag valde att låta bli att anteckna under kvällen och hängav mig istället åt helheten och sällskapet.

Kvällens viner:

image.jpg

Ja, det är @Jimmy Örnewald i det övre vänstra hörnet, dessutom i högform.

Från vänster i bild:

2012 Albert Mann Crémant d'Alsace
2009 Albert Mann Riesling Cuvée Albert
2011 Albert Mann Pinot Blanc Barrique
2011 Albert Mann Clos de la Faille
2011 Albert Mann Riesling Schlossberg Grand Cru
2013 Albert Mann Gewurtztraminer
2010 Albert Mann Pinot Gris Selection de Grains Nobles Altenbourg "Le Tri"

Maten:

image.jpg

Frida Ronge in action...

image.jpg


image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Maten var som vanligt oklanderlig. Frida Ronge är en mästare på att hitta balans och nyanser i sin mat. Råbiffen var dock lite väl subtilt smaksatt, vilket var en mindre besvikelse. Signaturrätten med hälleflundra var som vanligt helt magisk och så även den sötsalta efterrätten med sojaglass och bovete. Både sushin och sashimin var sublima. Misosoppan med pilgrimsmussla var kul och annorlunda, men jag är ingen fan av misosoppa (passade dock grymt till pinoten).

Vinerna levererade bra till maten genomgående, men de viner som imponerade på mig mest var framförallt de båda rieslingsvinerna och PN-vinet. Schlossberg Grand Cru var en riktig höjdare, speciellt till den sotade laxen på sushitallriken. Läcker flintamineralitet med friska gröna äpplen och lime med ett uns petroleum, knivskarp syra med en liten antydan till sötma i avslutet. Lillebror var inte dum den heller, mer mogen och oljig, men med klart lättare struktur.

När det gäller pinoten så blev jag lite besviken på att det var Albert Manns enklaste, vilket märktes tydligt i intensiteten. Fantastisk arom med kött, stall och rotfrukt med lingonsyra och heltorrt avslut. Perfekt till råbiffen (och misosoppan) och klart bättre än gewurtzen som vi fick till också.

Övriga viner gjorde sitt jobb men lämnade mig ganska oberörd. Pinot Blancen var dock rolig, då det är en Chardonnay egentligen, men den druvan får man ju inte använda i Alsace så de valde att skriva Pinot Blanc istället. :D Enligt vinmakaren så är det ändå ingen som känner någon direkt skillnad. Kul anekdot, trist vin. ;)

Totalt sett så lyckades tyvärr inte Albert Mann övertyga mig mer än jag redan var innan denna middag. Jag hade hellre sett lite mer av hans toppviner på plats. Lite besviken således, men kvällen som helhet blev toppen och arrangemanget var lysande. Och om ni inte har provat vRÅs mat, se till att prova snarast!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Återbesök på vRÅ igår kväll. Tog in några olika rätter och lite trevlig Pinot Noir till detta. Körde lite härligt plommonvin (två varianter, en kryddad med shiso) till efterrätten som smakade lysande både i kombination med efterrätten men även för sig själva. Smakar ungefär som flytande umeboshi (inlagda körsbär, grönsåpa), men med mycket sötma. Perfekt komplement till den sötsalta efterrätten.

Kanske kan @StefanAkiko berätta lite om plommonvinerna?

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Maten var superb som vanligt. Råbiffen var mer "kryddad" och smakrikare än sist och riktigt härlig. Signaturrätten med hälleflundra och löjrom var magisk och pricken över i var helt klart den sublima efterrätten som får tungan att krulla sig av förtjusning. Nytt för denna gång var den Peru-inspirerade rätten ceviche. Frisk och trevlig, men ingen favorit för mig. Frun som älskar mexikanskt gick dock upp i brygga.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Var och åt med @Jesper tidigare i juni som start på sommaren.

Jag hade värmt upp lite väl mycket dagen eller natten innan om man så vill men med lite Heineken på balkongen i solen så började det kännas lite bättre. Sen blev det en Roederer 2008 som apertif, en ung syrlig och brödig historia med en explosion av nöt i doften! Lovar gott i framtiden. Kvällens bästa vin men det kommer alla lyckas med som tar dryckespaketet på vRÅ. Iväg traskade vi i alla fall till vad för mig skulle bli den näst dyraste brunchen hittills efter Noma.:D

Väl på restaurangen så valde vi vår vana trogen att gå all in och köra på en 8 rätters "chefs choice". Till den valde vi dryckespaketet som inte hade några kanonviner men däremot en trevlig blandning av te, öl, sake och vin. Eller egentligen alldeles för mycket sake för min smak.:deprimerad: Men om man inte provar på denna typen av restaurang så blir det aldrig.

Till maten:

Som amuse kom in en grym (rå?) pilgrimsmussla med gurka och öringrom.
vra-2.jpg

Följt av såklart råa ostron som var en av de bästa jag ätit råa utan att vara någon konnässör.
vra-4.jpg

Ytterligare lite rå fisk och skaldjur av olika sort tillsammans med rökt rom som inte är det lättaste att plocka med pinnar vart vi varse när vi ville ha upp de sista kornen. :rolleyes:
vra-6.jpg

Efter denna sushipottpurri kom signaturrätten hälleflundra med yazusmörsås, picklad lök och kalixrom. Förstår att den fortfarande finns på menyn då den var klart bäst och helt fantastiskt god. Jesper tyckte smörsmaken var väl dominant och önskade mer syra. Förstår tanken men smöret var dominant på ett bra sätt! Kommer jag ihåg rätt fick vi in en chardonnayjänkare som var den bästa drycken för kvällen men det säger inte så mycket.
vra-7.jpg

Fortsatte med lite mer plockmat där den friterade kungskrabban med gurka var kvällens bästa efter hälleflundran.
vra-10.jpg
vra-12.jpg

Nu blev det mer substantiell mat då det kom in en sparris och kantarellrätt med ägg och rom (igen). Gillade denna rätt med rena smaker och ägg som funkar bra med svamp. (Testa tryffelrisotto med ägg om ni inte gjort det på samma tema)
vra-18.jpg

Som sista "varmrätt" blev det en råbiff med vaktelägg och vitlöksemulsion. Likt Mattisas så är råbiff en favorit och denna var bra men inte stjärnklass. Min egna på nyår var bättre.
vra-21.jpg

Efter alla dessa rätter och ostarna kom in så upptäcktes till min fasa att inget rödvin skulle serveras men däremot mer sake men denna gång sherryliknande.:baksmälla:

Ostar med bröd.
vra-26.jpg
vra-24.jpg

Första och sista efterrätten var en riktigt lyckad ostbaserad glass på plommon och kola med en förnimmelse av soja. Riktigt läcker och vuxen kombo. En av kvällens höjdare helt klart.
vra-30.jpg

Så var allt det roliga slut och än en gång får jag konstatera att det är få svenska restauranger som har två efterrätter. Synd att de behandlas så styvmoderligt då det finns många duktiga dessertkockar och jag oftast suktar efter mer.


Finns inget egentligen och klaga på här, tvärtom om vi bortser från saken.:usch: Men ändå kändes det lite platt efteråt, svårt att sätta fingret på vad då allt var vällagat/tillrett och ingredienser av toppklass. Skulle kunna vara stilen med rå mat och rena smaker men jag är öppen för det mesta. Kanske är det så att man börjar bli bortskämd och avtrubbad men jag har ätit av Stefan Karlssons mat två gånger i år och varit åtminstone helt lyrisk en gång. Jesper kände lika dant för vRÅ och han satte både Hoze och Bifångst högre när det gäller denna typ av kök.

Sammantaget kan restaurangen rekommenderas för den som vet att den gillar denna typ av mat eller är nyfiken. Annars finns det säkrare kort som Bhoga och SK. Det får även sägas att vRÅ har en av de dyrare menyerna i Göteborg med sina 1 200 kr.
 

Attachments

  • vra-16.jpg
    vra-16.jpg
    69,4 KB · Visningar: 415
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Var och åt med @Jesper tidigare i juni som start på sommaren.

Jag hade värmt upp lite väl mycket dagen eller natten innan om man så vill men med lite Heineken på balkongen i solen så började det kännas lite bättre. Sen blev det en Roederer 2008 som apertif, en ung syrlig och brödig historia med en explosion av nöt i doften! Lovar gott i framtiden. Kvällens bästa vin men det kommer alla lyckas med som tar dryckespaketet på vRÅ. Iväg traskade vi i alla fall till vad för mig skulle bli den näst dyraste brunchen hittills efter Noma.:D

Väl på restaurangen så valde vi vår vana trogen att gå all in och köra på en 8 rätters "chefs choice". Till den valde vi dryckespaketet som inte hade några kanonviner men däremot en trevlig blandning av te, öl, sake och vin. Eller egentligen alldeles för mycket sake för min smak.:deprimerad: Men om man inte provar på denna typen av restaurang så blir det aldrig.

Till maten:

Som amuse kom in en grym (rå?) pilgrimsmussla med gurka och öringrom.
Visa bifogad bild 4369

Följt av såklart råa ostron som var en av de bästa jag ätit råa utan att vara någon konnässör.
Visa bifogad bild 4370

Ytterligare lite rå fisk och skaldjur av olika sort tillsammans med rökt rom som inte är det lättaste att plocka med pinnar vart vi varse när vi ville ha upp de sista kornen. :rolleyes:
Visa bifogad bild 4371

Efter denna sushipottpurri kom signaturrätten hälleflundra med yazusmörsås, picklad lök och kalixrom. Förstår att den fortfarande finns på menyn då den var klart bäst och helt fantastiskt god. Jesper tyckte smörsmaken var väl dominant och önskade mer syra. Förstår tanken men smöret var dominant på ett bra sätt! Kommer jag ihåg rätt fick vi in en chardonnayjänkare som var den bästa drycken för kvällen men det säger inte så mycket.
Visa bifogad bild 4372

Fortsatte med lite mer plockmat där den friterade kungskrabban med gurka var kvällens bästa efter hälleflundran.
Visa bifogad bild 4373
Visa bifogad bild 4374

Nu blev det mer substantiell mat då det kom in en sparris och kantarellrätt med ägg och rom (igen). Gillade denna rätt med rena smaker och ägg som funkar bra med svamp. (Testa tryffelrisotto med ägg om ni inte gjort det på samma tema)
Visa bifogad bild 4376

Som sista "varmrätt" blev det en råbiff med vaktelägg och vitlöksemulsion. Likt Mattisas så är råbiff en favorit och denna var bra men inte stjärnklass. Min egna på nyår var bättre.
Visa bifogad bild 4377

Efter alla dessa rätter och ostarna kom in så upptäcktes till min fasa att inget rödvin skulle serveras men däremot mer sake men denna gång sherryliknande.:baksmälla:

Ostar med bröd.
Visa bifogad bild 4379
Visa bifogad bild 4378

Första och sista efterrätten var en riktigt lyckad ostbaserad glass på plommon och kola med en förnimmelse av soja. Riktigt läcker och vuxen kombo. En av kvällens höjdare helt klart.
Visa bifogad bild 4380

Så var allt det roliga slut och än en gång får jag konstatera att det är få svenska restauranger som har två efterrätter. Synd att de behandlas så styvmoderligt då det finns många duktiga dessertkockar och jag oftast suktar efter mer.


Finns inget egentligen och klaga på här, tvärtom om vi bortser från saken.:usch: Men ändå kändes det lite platt efteråt, svårt att sätta fingret på vad då allt var vällagat/tillrett och ingredienser av toppklass. Skulle kunna vara stilen med rå mat och rena smaker men jag är öppen för det mesta. Kanske är det så att man börjar bli bortskämd och avtrubbad men jag har ätit av Stefan Karlssons mat två gånger i år och varit åtminstone helt lyrisk en gång. Jesper kände lika dant för vRÅ och han satte både Hoze och Bifångst högre när det gäller denna typ av kök.

Sammantaget kan restaurangen rekommenderas för den som vet att den gillar denna typ av mat eller är nyfiken. Annars finns det säkrare kort som Bhoga och SK. Det får även sägas att vRÅ har en av de dyrare menyerna i Göteborg med sina 1 200 kr.
Ovanligt lyrisk måste jag säga. ;) Håller med om att saké är klart trist som måltidsdryck. Var det Ronge som jobbade denna kväll och hur upplevde ni lokalen och personalen?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ovanligt lyrisk måste jag säga. ;) Håller med om att saké är klart trist som måltidsdryck. Var det Ronge som jobbade denna kväll och hur upplevde ni lokalen och personalen?

Hmm... Du menar att ja upplevs gammal och bitter annars.;)

Vronge på plats. Lokalen var ok om man bortser från att jag fick kolla in i en vägg hela måltiden. Men det ska ju vara en vrå så det gör skäl för namnet.

Servicen var lite seg måste tillstås och det vara bara halvfullt. Å andra sidan så är kvalité viktigare än tid, men då vissa rätter är riktigt små så blir det lite osynkat emallanåt. Sen hade jag inte ätit på hela dagen vilket påverkar...
 

Vino fino

Medlem
Nog med trams.

Idag äter vi på vRÅ, Gbg, Postpalatsets andra utskott. Ödets nycker gav att jag på förmiddagen, innan besöket på vRÅ, i bakgrunden hörde P1:s Meny skrålandes. Tomas Tengby är en gastronomisk analfabet som i likhet med Anders Timell (där Timell till skillnad från Tengby är en mycket obehaglig person) har extremt dåliga hantverkskunskaper men ändå mirakulöst nog lyckas göra hyfsad radio/tv inom ett ämne de inte behärskar. Dagens Meny-tema var den s.k. heliga gastronomiska treenigheten: ett koncept som bygger på att idioter från anglosaxiska länder (Svedala inbegripet) framför numerologiska konspirationsteorier om länders och regioners mat baserat på tre tongivande ingredienser. Och blir ingredienserna fler än tre så kan man snabbt översätta det till “kombinationer av treenigheten”. Bladibladibla… lär dig grunderna innan du babblar.
Vad har detta med vRÅ att göra? vRÅ bevisar, bara några timmar efter böneutropet i P1, den raka motsatsen till allt det som Bängby yrade om i sitt program. Här har vi ett par kvinnliga kockar som förstår inte bara smakernas komplexitet långt bortom tre löjliga ingredienser utan också vad kemin i form av värme, koagulation, emulsion osv gör med disparata smaker.

Aptitretare i form av äpplen och lagom svetsad halvrå lax är en perfekt blandning av sötsyrlig äpplig frukt och dekadenta toner av fisksaltig rancio. (Alla som gillar Madeira borde älska denna rätt, en kavalkad av Madeiras paradnummer).
En grön- och blomsterprydd förrätt med öring och friterat skinn gav för första gången i mitt liv utanför franska ** och *** egentlig mening till ätliga blomsterprydnader. Och krondillsmajonnäsen knäckte mig. Varför har jag aldrig tänkt på detta?
Förrätten följdes av något som en neutral nog skulle kalla en blandning av sushi och sashimi men som här kallas sushi, vilket är rätt, om man ska hålla på principerna om riset. En briljant smakresa av vågade kontrasterande nyanser långt från “treenigheten”, och återigen införlivade gudomliga parfymerade blomstersmaker.

Huvudrätten var “kokt potatis” men om all kokt potatis serveras så här så betackar jag mig för köttet/fisken och såsen som brukar följa med. Kokt potatis dränkt i rökt laxrom, egen majonnäs utan ättiksfjant (dvs korrekt), extremt goda reducerade kantareller, samt en mängd krispiga råa grönsaker, med mera.

Dessert utgjordes av en glass som är svår att beskriva i sin briljans: söt, salt, frisk, märklig. På en bädd av de där egentillverkade kalaspuffarna som Sushi Shoo också kör med. Läskande samtidigt som den var raffinerad. Och apropå Sushi Shoo.... vRÅ är dubbelt så bra till hälften av priset.

vRÅ
Mat: 4+
Prisvärde: 5


(bilder från nätet)

vrå1.jpg

vrå2.jpg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nog med trams.

Idag äter vi på vRÅ, Gbg, Postpalatsets andra utskott. Ödets nycker gav att jag på förmiddagen, innan besöket på vRÅ, i bakgrunden hörde P1:s Meny skrålandes. Tomas Tengby är en gastronomisk analfabet som i likhet med Anders Timell (där Timell till skillnad från Tengby är en mycket obehaglig person) har extremt dåliga hantverkskunskaper men ändå mirakulöst nog lyckas göra hyfsad radio/tv inom ett ämne de inte behärskar. Dagens Meny-tema var den s.k. heliga gastronomiska treenigheten: ett koncept som bygger på att idioter från anglosaxiska länder (Svedala inbegripet) framför numerologiska konspirationsteorier om länders och regioners mat baserat på tre tongivande ingredienser. Och blir ingredienserna fler än tre så kan man snabbt översätta det till “kombinationer av treenigheten”. Bladibladibla… lär dig grunderna innan du babblar.
Vad har detta med vRÅ att göra? vRÅ bevisar, bara några timmar efter böneutropet i P1, den raka motsatsen till allt det som Bängby yrade om i sitt program. Här har vi ett par kvinnliga kockar som förstår inte bara smakernas komplexitet långt bortom tre löjliga ingredienser utan också vad kemin i form av värme, koagulation, emulsion osv gör med disparata smaker.

Aptitretare i form av äpplen och lagom svetsad halvrå lax är en perfekt blandning av sötsyrlig äpplig frukt och dekadenta toner av fisksaltig rancio. (Alla som gillar Madeira borde älska denna rätt, en kavalkad av Madeiras paradnummer).
En grön- och blomsterprydd förrätt med öring och friterat skinn gav för första gången i mitt liv utanför franska ** och *** egentlig mening till ätliga blomsterprydnader. Och krondillsmajonnäsen knäckte mig. Varför har jag aldrig tänkt på detta?
Förrätten följdes av något som en neutral nog skulle kalla en blandning av sushi och sashimi men som här kallas sushi, vilket är rätt, om man ska hålla på principerna om riset. En briljant smakresa av vågade kontrasterande nyanser långt från “treenigheten”, och återigen införlivade gudomliga parfymerade blomstersmaker.

Huvudrätten var “kokt potatis” men om all kokt potatis serveras så här så betackar jag mig för köttet/fisken och såsen som brukar följa med. Kokt potatis dränkt i rökt laxrom, egen majonnäs utan ättiksfjant (dvs korrekt), extremt goda reducerade kantareller, samt en mängd krispiga råa grönsaker, med mera.

Dessert utgjordes av en glass som är svår att beskriva i sin briljans: söt, salt, frisk, märklig. På en bädd av de där egentillverkade kalaspuffarna som Sushi Shoo också kör med. Läskande samtidigt som den var raffinerad. Och apropå Sushi Shoo.... vRÅ är dubbelt så bra till hälften av priset.

vRÅ
Mat: 4+
Prisvärde: 5


(bilder från nätet)

Visa bifogad bild 8027
Visa bifogad bild 8028
Det är kul att höra att vRÅ levererar klass trots att Frida Ronge flyttat till öst samt att hennes lärjungar lyckats bibehålla och möjligen även utveckla konceptet. Får besöka dem snarast känner jag. Tack för rapporten! Huruvida Tomas Tengby har förtjänat att hängas högt i sammanhanget låter jag vara osagt, men visst är Martin Anders Timell en ganska enerverande typ, om än harmlös (tur att det där med enerverande gäller båda). ;)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Anders Timell (där Timell till skillnad från Tengby är en mycket obehaglig person) har extremt dåliga hantverkskunskaper men ändå mirakulöst nog lyckas göra hyfsad radio/tv
Med risk för att hälla bensin på elden här men Timell var väl snickare innan han började med TV?
-Har en god vän som skötte byggandet i två säsonger åt "äntligen hemma" och enligt honom så var Timell en rätt hyfsad byggare de gånger han hade tid att vara med och faktiskt utföra något fysiskt arbete.

Vad gäller hans obehaglighet har jag ingen åsikt då jag aldrig träffat honom personligen.
 

Wintermute

Medlem
Med risk för att hälla bensin på elden här men Timell var väl snickare innan han började med TV?
-Har en god vän som skötte byggandet i två säsonger åt "äntligen hemma" och enligt honom så var Timell en rätt hyfsad byggare de gånger han hade tid att vara med och faktiskt utföra något fysiskt arbete.

Vad gäller hans obehaglighet har jag ingen åsikt då jag aldrig träffat honom personligen.
Nu tror jag att vi blandar ihop de två bröderna.
Carl Anders Nils Timell är Programledare, krögare, källarmästare på Riche och Teatergrillen
Carl Martin Timell I TV-sammanhang fungerar han ofta som snickare
(allt enligt wikipedia)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu tror jag att vi blandar ihop de två bröderna.
Carl Anders Nils Timell är Programledare, krögare, källarmästare på Riche och Teatergrillen
Carl Martin Timell I TV-sammanhang fungerar han ofta som snickare
(allt enligt wikipedia)
Touche! -Var jag som läste slarvigt, kopplade direkt ihop Radio/TV och Timell med Äntligen hemma men då är jag med... Ber om ursäkt och kryper tillbaka under min sten :)
 
Toppen