Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 januari 2017

Mattias Schyberg

Administratör
Dyr malbec, men med ett sådant satanistiskt pris så måste jag ju säga att jag blir nyfiken åtminstone! :ängel:
Tydligen en 100-taggare enligt James Suckling dessutom, vilket översatt till svenska blir...kanske 95p om det vill sig väl och man gillar stilen. Mm, det blir nog ett köp för att testa här tror jag. 13 % alkohol tyder ju på att det inte borde vara en klassisk fruktbomb heller, vilket annars är lätt att misstänka. :)
 

Mats Petri

Österlen
Med tanke på hur genomsympatisk Philippe Guigal var i intervjun med podden Vinpratarna, så blir det svårt att gå förbi Guigals två viner. Särskilt vinet från S.t Joseph hissade han. Han har ju iofs ett visst intresse i att göra just det....
Men jag tror ändå att det blir en av var.
Sen är det alltid svårt för mig att gå förbi Zind-Humbrecht. Och massor med annat i listan som ser läckert ut ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Med tanke på hur genomsympatisk Philippe Guigal var i intervjun med podden Vinpratarna, så blir det svårt att gå förbi Guigals två viner. Särskilt vinet från S.t Joseph hissade han. Han har ju iofs ett visst intresse i att göra just det....
Men jag tror ändå att det blir en av var.
Sen är det alltid svårt för mig att gå förbi Zind-Humbrecht. Och massor med annat i listan som ser läckert ut ;)

Håller helt med! Väldigt ödmjuk genom hela avsnittet. Bra pod det där! Har ca 100 avsnitt kvar att lyssna på.
 
Domaine de la Cote har när jag provat den varit närmast anemisk, jag skulle inte dricka dem unga (har dessvärre inte provat med ålder och det går väl knappast). Jag tycker att de ibland går lite långt i försöken att hålla nere alkoholen och det kan bli lite gröna toner. Nu är 2014 en bra årgång men vete katten om jag egentligen gillar dem. Jag kommer att tänka på Hirsch, de är liknande i stilen och de kan också vara lite märkliga som unga. Tänk på att de flesta röda Bourgogner ligger 13.5-14.5 i alkoholen. Jag skulle nog hellre köpa Ojai eller Calera som jag tycker får ut lite mer.
Edit: Jag har inte provat 2014 Domaine de la Cote, jag baserar på de tidigare årgångar jag provat. Sen är ju frågan i vad det säger egentligen.

Tack för infon! Jag gillar svala, alkoholsvaga viner. Jag har aldrig provar något från DDLC men jag gillar stilen på Lompoc sta Rita hills väldigt mycket, detta är väl samma team bakom fast med egna druvor? Men visst det är inte billigt direkt.
 

Håkan

Medlem
Tack för infon! Jag gillar svala, alkoholsvaga viner. Jag har aldrig provar något från DDLC men jag gillar stilen på Lompoc sta Rita hills väldigt mycket, detta är väl samma team bakom fast med egna druvor? Men visst det är inte billigt direkt.
Lompoc tycker jag varit upp och ner, var oerhört förtjust i 12an men gillade inte 13 alls, och 14 har jag som inte provat. Kan vara att 13 är en årgång jag helt enkelt inte gillar. Tycker du skall leta efter WindGap, de ligger också i trevlig prisklass (om man nu får tag i dem). Faktum är att Melville/Brewer Clifton åkt ner i alkoholstyrka senaste årgångarna, kanske lite mer sansade än de har varit? Och prismässigt, vad får du för drygt 400 i Bourgogne??? Tycker att Pinot från USA utmanar allt mer.
 
Lompoc tycker jag varit upp och ner, var oerhört förtjust i 12an men gillade inte 13 alls, och 14 har jag som inte provat. Kan vara att 13 är en årgång jag helt enkelt inte gillar. Tycker du skall leta efter WindGap, de ligger också i trevlig prisklass (om man nu får tag i dem). Faktum är att Melville/Brewer Clifton åkt ner i alkoholstyrka senaste årgångarna, kanske lite mer sansade än de har varit? Och prismässigt, vad får du för drygt 400 i Bourgogne??? Tycker att Pinot från USA utmanar allt mer.

Nej du har rätt, för 400 får man inte mycket för i Bourgogne. Jag håller med om att amerikansk pinot ofta är ett konkurrenskraftigt alternativ i den prisklassen. Gillar man svala pinoter utan för mycket ek, så finns det en del trevligt att hämta i t ex Jura och Tyskland (här får man vara selektiv då många tyskar är riktigs ekbomber).
 

Pessoa

Medlem
Med tanke på hur genomsympatisk Philippe Guigal var i intervjun med podden Vinpratarna, så blir det svårt att gå förbi Guigals två viner. Särskilt vinet från S.t Joseph hissade han. Han har ju iofs ett visst intresse i att göra just det....
Men jag tror ändå att det blir en av var.
Sen är det alltid svårt för mig att gå förbi Zind-Humbrecht. Och massor med annat i listan som ser läckert ut ;)

Jag vet inte. Tycker Vinpratarna ofta är ganska ointressant. Gillar Dela en flaska och I'll drink to that klart bättre. Flera tidiga avsnitt av Vinpratarna var okej, men jag tycker att podden har blivit sämre.
 

chambertin

Medlem
Ja, han verkar nöjd...men frågan är om han är "köp-hela-lagret-nöjd"? :)
Kan inte påminna mig att jag varit besviken när punkarn gett 3+ på ett vin men därifrån till "köp-hela-lagret-även-om-du-inte-har-någonstans-att-lagra-det-nöjd" så är ju det ett visst avstånd såklart.;)
 
Toppen