Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 januari 2017

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tur att man var snabb med klickandet. Comte George flarrorna gick riktigt fort. Men hann plocka upp en Chambolle... Ångrar alltid i efterhand att man inte köpte fler haha!
 

chambertin

Medlem
Tur att man var snabb med klickandet. Comte George flarrorna gick riktigt fort. Men hann plocka upp en Chambolle... Ångrar alltid i efterhand att man inte köpte fler haha!
Med den prisutvecklingen som framför allt röd Bgn haft så får jag erkänna att det är väldigt många år sedan jag ångrade att jag inte köpte fler. Blir ju fler flaskor kvar till dig å andra sidan så du slipper konkurrera med mitt avtryckarfinger på dom här släppen. Många bra och unika viner finns det ju dock kvar i området så grattis till dig i alla fall som "hänger i" och fortfarande köper.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja du har rätt i att priserna är alldeles för höga. Började precis dricka Bgn inte allt för länge sen. Bosatt i Thailand under många är där vi då INTE kunde köpa dessa viner till det "låga" priset vi ser i Sverige.
Det kommer nog komma ett par släpp där vi båda behöver konkurrera om avtryckarn! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg
 

Magikern

Medlem
Var de någon som fick en flaska Catena Zappata? 2010 av den lite enklare Adrianna provade jag igår och den var riktigt lovande hade nog stannat på 91 poäng i dagsläget dock. Utmärkt längd och intensitet men kanske lite mycket mentol, fat och mint för min smak.
 
Några par av det som fanns tillgängligt
2 x Tenuta delle Terre Nere Etna Bianco
2 x Macan Benjamin de Rotschild & Vega Sicilia
2 x Huet Vouvray Sec Le Mont
2 x Leon Barral Jadis
.. men ska hålla koll på Etna Rosso Santo Guardiola/Santo Spirito samt Hervé Dubois Blanc de Blancs Grand Cru Millésime också om de går att få tag i framöver.
 

nohnohyeh

Medlem
Plockade upp lite intressant mousserande idag som en liten bonus när jag ändå plockade på mig Raats Cabernet Franc. Jag har ganska höga förväntningar faktiskt. Vad säger @Peder eller ni andra som har koll på Österrike vinmässigt?

Funderade på den, men Nenad på PK-huset var inte jätteimponerad och med tanke på den knapphändiga informationen på nätet beslutade jag att avvakta. Ser fram emot ett utlåtande!

Blev bara en Grünhäuser Spät från släppet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Funderade på den, men Nenad på PK-huset var inte jätteimponerad och med tanke på den knapphändiga informationen på nätet beslutade jag att avvakta. Ser fram emot ett utlåtande!

Blev bara en Grünhäuser Spät från släppet.
Utlåtande kommer inom kort. Vet inte vem Nenad är, men det är få årgångar av Raats som gjort mig besviken om någon. Kanske gillar han inte vinet över huvud taget? Sydafrika uppskattas inte av alla om det inte provas blint vill säga. ;)

Edit: Menar du bubblet, förresten? Nä, det imponerade inte. Inte direkt "undvik", men det är inget speciellt...
 

nohnohyeh

Medlem
Utlåtande kommer inom kort. Vet inte vem Nenad är, men det är få årgångar av Raats som gjort mig besviken om någon. Kanske gillar han inte vinet över huvud taget? Sydafrika uppskattas inte av alla om det inte provas blint vill säga. ;)

Edit: Menar du bubblet, förresten? Nä, det imponerade inte. Inte direkt "undvik", men det är inget speciellt...

Oj, ja, jag menade bubblet. Nå, lika bra att jag stod över då.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Oj, ja, jag menade bubblet. Nå, lika bra att jag stod över då.
Så här upplevde jag det:

Schloss Gobelsburg Blanc de Blancs Brut
Ganska trist vin stilmässigt men trots det en utmärkt partner till både hummer och ost. Bra drag i syran, krispigt och friskt med primärt gröna äpplen och citrus. Någon form av stenig mineral och bröd i baksätet. Kvalitetsmässigt i paritet med en enkel NV-skumpa, men inget jag köper igen. (87p)
 

gece

Man vänjer sig.
Tog ett uppsamlingsheat häromdagen och plockade några av de i detta släpp mycket rimligt prissatta Macán och Macán Clasico, samt Pegasus Bay Sauvignon/Sémillon som jag minns som en ganska bra approximering av vit Bordeaux (med tydliga SB-drag, för er som har fobi mot sånt).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Sparkar lite på den här tråden;

Någon som vet vad som hände med Etna Rosso Guardiola? Blev den flyttad till annat släpp eller blev den bara slutsåld på tolv nanosekunder?
Var det rent av någon som lyckades köpa den?

#mysterietmeddenförsvunnaetnan
 

jrick

Medlem
-Sparkar lite på den här tråden;

Någon som vet vad som hände med Etna Rosso Guardiola? Blev den flyttad till annat släpp eller blev den bara slutsåld på tolv nanosekunder?
Var det rent av någon som lyckades köpa den?

#mysterietmeddenförsvunnaetnan
Den blev flyttad. Till ett släpp i maj om jag inte minns fel.
 

Skrutt

Medlem
Har efter mycket grubblande beslutat nobba Leon Barrals Jadis i år, trots bla Mattias lovord här. Gillar den skarpt men 11ans gummianstrykning gillade jag inte riktigt, och det finns mycket som pockar på köp.

Vet inte riktigt varför jag skriver detta men det är väl en eulogi, ett sorgearbete!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Har efter mycket grubblande beslutat nobba Leon Barrals Jadis i år, trots bla Mattias lovord här. Gillar den skarpt men 11ans gummianstrykning gillade jag inte riktigt, och det finns mycket som pockar på köp.

Vet inte riktigt varför jag skriver detta men det är väl en eulogi, ett sorgearbete!
Nu gjorde du allt ett misstag! ;)
 
Toppen