Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 september 2019

vinosofi

Medlem
Så där, då har vi hunnit med både ett besök hos Knipser och ett hos Von Winning idag. Knipser var outstanding, både vad gäller vingården, bemötandet och vinerna. Det var bara att traska in och sätta sig vid bardisken så kom en trevlig kvinna och berättade om deras olika GG Pinot Noirer och hällde upp en efter en i våra glas. Det blev både ett par flaskor 2014 Kirschgarten och Burgweg (den senare var lite mer rökig och behöver längre tid att mogna). Sedan när vi trodde att provningen var slut plockade hon fram en 2013 Spätburgunder Reserve. Wow, kan vara den bästa PN jag druckit någonsin, så fick bli en flaska av den också. Där fanns rökt kött, bacon, stall, hö och allt höll ihop på ett otroligt fint sätt. Kan fortfarande känna kvar eftersmaken i munnen när jag blundar.

Von Winnings bemötande var inte lika trevligt, det var en smådryg tysk gubbe som tyckte jag var konstig som ville prova rödvin... men irritationen försvann direkt efter att jag doftat på glaset 2015 Violette. Doften var helt magisk och om några år tror jag att smaken kan matcha också. 2 flaskor får följa med hem :) Tack för tipset igen Patrik.
Reserve liknar ingenting. Hade de något med lite ålder? Även deras enklare varianter, typ Kalkmergel (dryga 20 eur på gården), utvecklas otroligt fint med en sisådär 8 år på rygg.
 

Sebran

Medlem
Reserve liknar ingenting. Hade de något med lite ålder? Även deras enklare varianter, typ Kalkmergel (dryga 20 eur på gården), utvecklas otroligt fint med en sisådär 8 år på rygg.

Reserven vi fick smaka och köpa var 2013, dvs senaste. Vi tyckte att den var tillgänglig redan nu, men ska bli kul att följa utvecklingen framöver. Kirschgarten kändes också rätt tillgänglig även om den nog tjänar på en 2-3 år, men Burgweg behöver enligt Knipser själva minst 4-5 år för att nå sin peak.
 
Någon annan som testat Laforge-Testa? 2008 fick goda omdömen relaterat till relativt moderat prislapp. Jag har två 2008 liggandes men har ej testat dem själv.
2010 skulle av mig främst köpas av ”årsnostalgiska” skäl och drickas över kommande 5-10 åren.
Japp, både jag och @Patrik Sellin provade 2008:an vid släppet och tyckte den var bra - och riktigt pr-sv--d. Och drickbar nu snarare än om tjugo år... På cellartracker finns ytterligare några glada forumiter som provat och gillade. Men det är mycket kul i det här släppet...:)
 

Skrutt

Medlem
Japp, både jag och @Patrik Sellin provade 2008:an vid släppet och tyckte den var bra - och riktigt pr-sv--d. Och drickbar nu snarare än om tjugo år... På cellartracker finns ytterligare några glada forumiter som provat och gillade. Men det är mycket kul i det här släppet...:)
Och Savoy Pinot Noir? Du Omar brukar ju ha koll på USA & pinot. 18(+) p från Grappe men lite lägre från Patrik, 89-91.

Såg också på CT att den inte verkar vara så fruktdriven utan snarare balanserad, vilket låter intressant. Men den kostar som en premier cru.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
En till fundering. Systembolaget påstår att St Henri har "tydlig rostad fatkaraktär" https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/penfolds-9036801.

Det verkar märkligt. Jag har aldrig testat den men som jag har förstått det så är det Penfolds "renaste" Shiraz och den lagras på jättegamla ekfat. D.v.s. den borde inte ha tydlig rostad fatkaraktär. Har de skrivit fel?

Det är väl inte ovanligt att de skriver med fattoner i smakbeskrivningar på vin som inte är fatade överhuvudtaget. Även på ölsidan är de ofta rätt dåligt, jämförde två rätt olika öl (Fuller's ESB och Orval) och beskrivningarna skiljde sig egentligen bara på en punkt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sent inkomna flaskor:
20190920 sent.jpg

90346 Barbaresco Riserva Ovello 2014 499 kr
N: Körsbär, jord, mylla, rosor.
M: Körsbär, sten, rosor, massor av mineral och varm jord. Bra frukt. Tanninbomb med massor av charm. Dock relativt tillgänglig. 90-92p

90402 Barbaresco Riserva Muncagota 2014 499 kr
N: Vanilj, körsbär och trä.
M: Läder, körsbär och trä. Stram, rejäla tanniner och en hel del alkohol. Kommer nog med tiden, men det kommer att dröja länge. 88-90p

90056 Barbaresco Riserva Asili 2014 529 kr (Webblansering 26 september)
N: Vanilj, körsbär, alkohol, svartvinbärsbuske.
M: Svarta vinbär, plommon, körsbär, rosor, choklad och läder. Mer elegans, mindre kraft än Odelllo. Behöver lagras för att få utväxling på investeringen. 90-93p

Köp Odello för konsumtion de närmaste 5 åren. Köp Asili om du har länge horisont.
 

Wintermute

Medlem
Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2012 verkade mest vara för de som har nära till PK-huset. Men lite för Göteborg och Malmö också.
 

NoSense

Medlem
Gajan tog slut snabbt, men det är inte riktigt min prisklass för närvarande, så det blev inga sådana. Men det blev några Crozes Hermitage Domaine des Lises och ett par Malleolus iaf.
 
Toppen