Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 december 2015

chambertin

Medlem
Faktiskt inte. Domaine Maestracci, Clos Canarelli, Domaine Giacometti, Yves Leccia, Domaine Vico, Clos Culombu och några till blev det.
Canarelli och Leccia har jag läst en del om men inte provat. De andra är okända för mig.
Ngt som etsade sig fast lite mer i smakminnet ?
 

Pessoa

Medlem
Canarelli och Leccia har jag läst en del om men inte provat. De andra är okända för mig.
Ngt som etsade sig fast lite mer i smakminnet ?
Vi körde förbi Domaine Vico och Clos Culombu. Vico hade en mycket bra Vermentino. Rekommenderas! Gillade inte deras röda lika mycket. Obalanserad. Drack den iofs lite för varm. Annars var de bra med att servera vin vid rätt temperatur. Culombus Vermentino var lite intetsägande, åtminstone i jämförelse med Vicos. Gilade Giacomettis Cru des Agriate, rött.

Generellt många bra Vermentinos. Köpte med mig Yves Leccias Bianco Gentile. Har inte druckit än. Köpte även med Maestraccis röda E Prove som jag gillade mycket. Fick lite panik och köpte Giacomettis vita. Otestad. Ville inte riktigt åka till gården. http://www.thevineroute.com/corsica/domaine-giacometti/
 

Krisman

Medlem
Många "vill ha" viner, jag är ju svag för Riesling och där finns det ju en hel del trevligt. Även champagne fanns en del spännande.
Mgm Blanc de Blancs 1995 för 1200 pix kanske :eek:
 

Elvis

Medlem
Är inte Selosse Initial för 899 kr galet dyrt? Något måste vara fel när Selosse ingångsvin blivit dyrare än Vilmart Coeur de Cuvée för att ta en slumpmässig referens. Jag älskar Selosse Rosé och Substance men SÅ bra tycker jag inte att Initial är.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Är inte Selosse Initial för 899 kr galet dyrt? Något måste vara fel när Selosse ingångsvin blivit dyrare än Vilmart Coeur de Cuvée för att ta en slumpmässig referens. Jag älskar Selosse Rosé och Substance men SÅ bra tycker jag inte att Initial är.
Varför man bör köpa via andra kanaler än bolaget :) netterberg tog vell en hundring mindre?
 

Silex

Medlem
Är inte Selosse Initial för 899 kr galet dyrt? Något måste vara fel när Selosse ingångsvin blivit dyrare än Vilmart Coeur de Cuvée för att ta en slumpmässig referens. Jag älskar Selosse Rosé och Substance men SÅ bra tycker jag inte att Initial är.
Visst är det dyrt, även om Franska Vinlistan är lite billigare som precis påpekats (och där sålde de slut snabbt). Selosse har väl lite mer kultstatus än Vilmart i många kretsar och det driver upp priset. I USA ligger priserna på Selosse betydligt högre än Systembolaget (om det allls går att få tag på). Sedan måste jag säga att jag druckit några fantastiska Initial som legat till sig några år. Är väl också en fråga om man gillar stilen. Försöker man se till "objektiva" bedömningar, t ex Cellartracker, så ligger betyg för Initial ungefär lika med Vilmart Coeur de Cuvee (beror på årgång på Vilmart också såklart). Juhlin ger också ganska högt betyg till Initial, men så är väl Selosse lite av hans favoritodlare. Sedan finns det ju många som tycker att man inte borde betala 899kr för något vin, och fr a inte för sånt som bubblar - men den diskussionen är väl avklarad här på FW, och forumets störste champagnemotståndare har jag inte sett till på ett tag....
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Oh... mycket champagne 2008 som släpps vilket gör det lite jobbigt för den som tänker ur ett lagringsperspektiv. Eller jobbigt för plånboken...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nån som vill dela med sig av erfarenheter om de olika champagnerna från 2008 som ingår i släppet?

Jag har inte druckit de aktuella 2008rna, men jag lockas främst av de olika från Deutz som dessutom kommer i schyssta storlekar, och framförallt 2008 Pierre Gimonnet Special Club som jag kan tänka mig är ett riktigt bra vin. Jag har druckit 2002 och 2005 av den tidigare, och de är båda riktigt bra medan 2002:an är fantastiskt bra. Jag tror det är en ganska säker chanstagning när det gäller 2008:an också!

@magnum kanske har testat några av de här eller sitter på lite mer information!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Är inte Selosse Initial för 899 kr galet dyrt? Något måste vara fel när Selosse ingångsvin blivit dyrare än Vilmart Coeur de Cuvée för att ta en slumpmässig referens. Jag älskar Selosse Rosé och Substance men SÅ bra tycker jag inte att Initial är.
Jag har inte druckit de aktuella 2008rna, men jag lockas främst av de olika från Deutz som dessutom kommer i schyssta storlekar, och framförallt 2008 Pierre Gimonnet Special Club som jag kan tänka mig är ett riktigt bra vin. Jag har druckit 2002 och 2005 av den tidigare, och de är båda riktigt bra medan 2002:an är fantastiskt bra. Jag tror det är en ganska säker chanstagning när det gäller 2008:an också!

@magnum kanske har testat några av de här eller sitter på lite mer information!
Deutz 2008, inte provat men känns som ett säkert kort, Gimonnet 2008 har jag provat och precis som de flesta 2008or är det en riktigt bra champagne. Normalt köper jag inte Gimonnet men denna bör man ha. Ett annat bra köp är de odlarchampagner som nu släpps och är gjorda med 2012 årgång som bas.
 

Silex

Medlem
Argh... Krasch. Släpptes det någon glansig kändisbox som fick folket att gå man ur huse? Eller kanske var allt bara som vanligt och Systemets system helt enkelt inte fungerar så bra.
 

kayaker

Cyklist
Argh... Krasch. Släpptes det någon glansig kändisbox som fick folket att gå man ur huse? Eller kanske var allt bara som vanligt och Systemets system helt enkelt inte fungerar så bra.
Det är ju ganska uppenbart att det är många klåpare inblandade så jag skulle tippa att de gjort en "spännande programvaruuppgradering" inatt, kanske det sämsta tillfället på hela året.
 
Beställning->Krasch, tillbaka till beställningssidan. Samma sak 3 ggr om vilket nu verkar ha resulterat i samma beställning x3. Kanske var meningen att det skulle vara 3 ggr så mkt i min första beställing..=) Frestad att behålla allt om det inte vore så att det hade blivit obefintligt med julklappar... många år framöver..
 

kayaker

Cyklist
Beställning->Krasch, tillbaka till beställningssidan. Samma sak 3 ggr om vilket nu verkar ha resulterat i samma beställning x3. Kanske var meningen att det skulle vara 3 ggr så mkt i min första beställing..=) Frestad att behålla allt om det inte vore så att det hade blivit obefintligt med julklappar... många år framöver..
Liknande erfarenhet här. 2 identiska beställningar hittills, men det finns absolut potential för fler...
 
Toppen