Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 december 2018

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så 2042 bör den vara på topp. Varför inte 2043? Eller 2046?
De här siarråden finner jag parodiska.
För övrigt: "Blindprovningsdogmatiker" - det gillar jag!
Hörrdu Artberg, visst vet vad drickfönster betyder, oavsett om du håller med om dem som anges av WS eller inte? I detta fall "borde behöva cirka fem år för att öppna, borde vara drickbar i cirka 30 år efter det" uttryckt i siffror.
Om man har vertikalprovat viner, horisontalprovat motsvarande viner, och följt några årgångar från nysläppt till utvecklat, brukar många tycka att det är möjligt att jämföra årgångar baserat på bl.a. koncentration (mängden frukt), mängden tannin, tanninstruktur och syranivå.
 
Hörrdu Artberg, visst vet vad drickfönster betyder, oavsett om du håller med om dem som anges av WS eller inte? I detta fall "borde behöva cirka fem år för att öppna, borde vara drickbar i cirka 30 år efter det" uttryckt i siffror.
Om man har vertikalprovat viner, horisontalprovat motsvarande viner, och följt några årgångar från nysläppt till utvecklat, brukar många tycka att det är möjligt att jämföra årgångar baserat på bl.a. koncentration (mängden frukt), mängden tannin, tanninstruktur och syranivå.
Min erfarenhet är att den enda som verkligen kan bedöma vinets potential är vinmakaren själv. Problemet är att han (hon) inte alltid är ärlig, han vill ju sälja...
 
Det hade varit väldigt intressant om du kunde utveckla dina tankar lite gällande detta.
Har inte många tankar att utveckla - annat än att vinmakaren ju följer vinet redan i mammas mage och därför har många fler tecken/omen att gå efter när han lär sig årgångarnas beteenden...
 

Pontus

Medlem
Har inte många tankar att utveckla - annat än att vinmakaren ju följer vinet redan i mammas mage och därför har många fler tecken/omen att gå efter när han lär sig årgångarnas beteenden...
Förvisso sant under förutsättning att vinmakaren har hyfsat med erfarenhet. Men nog finns det väl kompetenta och erfarna provare, som du själv, som kan göra en adekvat bedömning av framtida potential, även om vinet är stängt?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har inte många tankar att utveckla - annat än att vinmakaren ju följer vinet redan i mammas mage och därför har många fler tecken/omen att gå efter när han lär sig årgångarnas beteenden...
artbergomvin.nu:(Vad tyckte jag då om släppets dyraste vin, 2016 Puligny-Montrachet Le Trézin (3174, 499 kr)? Blint hamnade jag i Nya Världen, pga fatet. Men vinet är ungt, i bakgrunden finns fin frukt/syra, om några år kan det ha hittat balansen. Borde ha släppts 2020...);)
 
Förvisso sant under förutsättning att vinmakaren har hyfsat med erfarenhet. Men nog finns det väl kompetenta och erfarna provare, som du själv, som kan göra en adekvat bedömning av framtida potential, även om vinet är stängt?
Som du vet finns det många provare som tror sig kunna göra de här prognoserna. Men oftast sker det teoretiskt, man vet vinets status och att det borde vara gott om X antal år.
Nån gång hittar jag förstås viner där jag blint kan ana framtiden - men om vinet är slutet som en träbit, utan vare sig frukt eller fräschör, blir det ren gissning. Och för det behövs inga besserwissrar, "gissa kan du göra själv"...
 

Bastardo

Medlem
Kommer bli dyrt det här... Som tur är har jag inget större intresse av de riktigt dyra varianterna, men det slinker nog ned lite Alain Graillot, Volnay Clos des Chenes, Henriot 2008, Barbaresco Rabajà och några sköna julöl! Och kanske lite annat. :D
Apropå julöl, så är min favorit redan flera år sen Shepherd Neame Christmas Ale. Den är precis lagom stark oh med sköna smaker rakt igenom. Den kan jag rekommendera om man gillar ale.
 

Pontus

Medlem
Som du vet finns det många provare som tror sig kunna göra de här prognoserna. Men oftast sker det teoretiskt, man vet vinets status och att det borde vara gott om X antal år.
Nån gång hittar jag förstås viner där jag blint kan ana framtiden - men om vinet är slutet som en träbit, utan vare sig frukt eller fräschör, blir det ren gissning. Och för det behövs inga besserwissrar, "gissa kan du göra själv"...
Totalt omogna/slutna viner kanske inte ska provas blint?
 

ChristianB

DipWSET
Apropå julöl, så är min favorit redan flera år sen Shepherd Neame Christmas Ale. Den är precis lagom stark oh med sköna smaker rakt igenom. Den kan jag rekommendera om man gillar ale.
Britterna har ofta något slags metallisk bismak som jag inte uppskattar så jag hoppar nog över just deras uppställning i julölssortimentet. Men annars finns det gott om bra grejer att plocka på sig så jag är nöjd ändå! :)

Tack för anteckningarna, Patrik! Nu blir det fortfarande dyrt men jag kan åtminstone bortse från de stora namnen utan att känna någon större skuld i sammanhanget. ;)
 

Bastardo

Medlem
Tack för anteckningarna, Patrik! Nu blir det fortfarande dyrt men jag kan åtminstone bortse från de stora namnen utan att känna någon större skuld i sammanhanget. ;)
Jag ansluter mig också i kören och ger beröm till Patrik för jättefina recensioner om så otroligt många viner. Det blir inte så mycket som jag ska köpa, men det är roligt att läsa alla fall. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
men om vinet är slutet som en träbit, utan vare sig frukt eller fräschör, blir det ren gissning.
Det där låter som en beskrivning av ett uruselt vin. Att sia om att en sådan upplevelse kommer att bli fantastisk är i min värld lika fånigt som att på allvar tro att vi kommer till himlen när vid dör. :)

Ett vin med potential utmärker sig även i sin ungdom.

Hela grejen med att skylla på slutenhet är för att försvara besvikelser och hoppas att man ska gilla sin ”älskling” bättre om 10 år! Har man en hel låda i källaren är det inte kul att döma ut vinet som skräp när man ”samplar” en flaska i förtid. :D

Men visst känner jag ofta att ett vin som öppnas för tidigt har mycket mer att ge. Vanligtvis finns inte komplexiteten där samtidigt som allt finns som tyder på att vinet kommer att ha ett långt liv. Struktur, intensitet och längd med mera...
 

Vingubben

Medlem
820DC8F3-002D-411C-93DE-BB9960592E12.jpeg
Det där låter som en beskrivning av ett uruselt vin. Att sia om att en sådan upplevelse kommer att bli fantastisk är i min värld lika fånigt som att på allvar tro att vi kommer till himlen när vid dör.

Har hört att Franciskus och grabbarna har hella källaren full med supertoscanare:D
 

Pontus

Medlem
Ett vin med potential utmärker sig även i sin ungdom.
Jag har flera gånger upplevt att ett vin kan vara extremt stängt i sin ungdom för att sedan blomma ut efter kanske 10-20 år i källaren. Jag anser mig inte ha erfarenheten att säkert avgöra hur det står till med framtida potential i många fall, så för mig blir det en gissningslek, i alla fall till viss del. Att helt döma ut ett vin som inte utmärker sig i sin ungdom fungerar således inte helt säkert för mig. Men du kanske har mer erfarenhet av att följa ett vins utveckling under lång tid?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har flera gånger upplevt att ett vin kan vara extremt stängt i sin ungdom för att sedan blomma ut efter kanske 10-20 år i källaren. Jag anser mig inte ha erfarenheten att säkert avgöra hur det står till med framtida potential i många fall, så för mig blir det en gissningslek, i alla fall till viss del. Att helt döma ut ett vin som inte utmärker sig i sin ungdom fungerar således inte helt säkert för mig. Men du kanske har mer erfarenhet av att följa ett vins utveckling under lång tid?
Problemet är att ingen har erfarenhet av att ”följa ett vin i 20 år” då vi inte kan jämföra två helt olika tillfällen och upplevelser med varann. Bara en sån sak att vi blivit 20 år äldre lär vara en större parameter i den mentala jämförelsen än vinets upplevda sensorik där och då. Att ha en känsla av, och att det finns data kring, vissa viners lagringspotential, det köper jag, men de egenskaper som gör ett vin lagringsdugligt är allmänt känt och kan bedömas tidigt även om det inte blir en sanning förrän resultatet kan erfaras.

Men med lång erfarenhet lär vi bli bättre på att hitta de parametrar som utmärker ett lagringsvin av rang givetvis, men varje ny årgång av ett vin har helt unika förutsättningar. Att applicera kunskap från helt andra viner och årgångar blir oerhört spekulativt. Att utgå från struktur, fruktkoncentration och liknande ”kvalitetsmarkörer” är nog det närmaste vi kan komma en bedömning av potential. Troligtvis är det även där den gemensamma nämnaren mellan olika erkända lagringsviner ligger.
 

Håkan

Medlem
Jag har flera gånger upplevt att ett vin kan vara extremt stängt i sin ungdom för att sedan blomma ut efter kanske 10-20 år i källaren. Jag anser mig inte ha erfarenheten att säkert avgöra hur det står till med framtida potential i många fall, så för mig blir det en gissningslek, i alla fall till viss del. Att helt döma ut ett vin som inte utmärker sig i sin ungdom fungerar således inte helt säkert för mig. Men du kanske har mer erfarenhet av att följa ett vins utveckling under lång tid?
Minfält. Svårt uttala sig generellt. Finns så många olika viner som uppför sig olika. Ta Montrose tex. Provade 2014 när den kom och den var ett av de mest ocharmiga vin jag druckit. Men samtidigt har jag druckit 100 år gamla Montrose som varit synnerligen vitala. Hade jag aldrig druckit Montrose innan så skulle jag totalsågat vinet.
 

Pontus

Medlem
...även om det inte blir en sanning förrän resultatet kan erfaras.
Precis! Och just därför kanske man inte heller ska döma ut ett vin på förhand. Jag vänder mig emot tvärsäkra uttalanden som 100p för ett totalt omoget vin, precis som jag vänder mig mot ett uttalande som "Ett vin med potential utmärker sig även i sin ungdom". Det handlar om sannolikheter. Och ju mer erfarenhet, desto större sannolikhet att man prickar rätt skulle jag tro, även om parametrarna är många.
 
Minfält. Svårt uttala sig generellt. Finns så många olika viner som uppför sig olika. Ta Montrose tex. Provade 2014 när den kom och den var ett av de mest ocharmiga vin jag druckit. Men samtidigt har jag druckit 100 år gamla Montrose som varit synnerligen vitala. Hade jag aldrig druckit Montrose innan så skulle jag totalsågat vinet.
Ett annat exempel är Scavino (Barolo). Brukar börja vakna efter tio år - men är när det släpps prenatalt...
(Av stora viner är det egentligen bara Rioja Gran Reserva som släpps drickfärdigt)
 
Toppen