Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Social distansering - ett individuellt samhällsansvar

Pontus

Medlem
Sorry @Pontus. Första stycket är så extremt dumt så jag vill egentligen inte kommentera det. Det är som en inbjudning till utvecklingen i Italien och det tror jag inte någon är speciellt intresserad av. Om sjukvården ska orka med detta så måste kurvan flacka av och tiden för "flockimmunitet" bli så lång som möjligt. Det är bara den enskilde individens handlingar som kan göra detta möjligt och inte politiska beslut. Andra stycket däremot håller jag helt med om. Det är inte det där som begreppet social distansering innebär. För äldre (nu >70 år) blir det mer en social isolering. Där kan vi alla hjälpa till så gott det går.
Dumt vet jag inte. Jag delar helt enkelt inte din uppfattning fullt ut. För långsam spridning är högst troligen inget bra alternativ av flera anledningar. För snabb spridning är säkert inte bra då många kommer att dö i onödan. Facit har vi kanske inte förrän om några år eller aldrig.
Jag har väldigt svårt att tro att vi hamnar i Italiens situation med den information vi har, de åtgärder som är tagna och med de som lär komma. Vi får helt enkelt vänta och se.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Dumt vet jag inte. Jag delar helt enkelt inte din uppfattning fullt ut. För långsam spridning är högst troligen inget bra alternativ av flera anledningar. För snabb spridning är säkert inte bra då många kommer att dö i onödan. Facit har vi kanske inte förrän om några år eller aldrig.
Jag har väldigt svårt att tro att vi hamnar i Italiens situation med den information vi har, de åtgärder som är tagna och med de som lär komma. Vi får helt enkelt vänta och se.

All expertis säger att vi ligger på Italiens kurva men någon vecka eller två efter. De flesta i Europa kommer att bli smittade (många kommer att dö, om många blir smittade fort så kommer fler att dö). Alla länder i Europa försöker få en så långsam smitta som möjligt... med olika åtgärder. De är oense om vilka åtgärder som görs och när. Vilken information har du som kan uttala dig om någonting annat? För att skydda de som är i riskzonen måste även de som inte är i riskzonen ha så lite sociala kontakter som det bara är möjligt. Att ha sociala kontakter i onödan med människor man inte träffar så ofta, är det ingen expertis som tycker är ok.
 

Pontus

Medlem
All expertis säger att vi ligger på Italiens kurva men någon vecka eller två efter. De flesta i Europa kommer att bli smittade (många kommer att dö, om många blir smittade fort så kommer fler att dö). Alla länder i Europa försöker få en så långsam smitta som möjligt... med olika åtgärder. De är oense om vilka åtgärder som görs och när. Vilken information har du som kan uttala dig om någonting annat? För att skydda de som är i riskzonen måste även de som inte är i riskzonen ha så lite sociala kontakter som det bara är möjligt. Att ha sociala kontakter i onödan med människor man inte träffar så ofta, är det ingen expertis som tycker är ok.
Är du också medicinsk expert med särskild inriktning på Corona? Kul! :)

Skillnaden är ju att vi kan agera på fakta de inte hade eller förstod sig på. Och vi har redan gjort det, men effekterna syns inte ännu i statistiken.

Alla beslut som tas runt om i världen baserar sig inte alltid på vetenskap. En hel del är politiska. Och det finns dessutom olika uppfattningar inom vetenskapen.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Är du också medicinsk expert med särskild inriktning på Corona? Kul! :)

Skillnaden är ju att vi kan agera på fakta de inte hade eller förstod sig på. Och vi har redan gjort det, men effekterna syns inte ännu i statistiken.

Alla beslut som tas runt om i världen baserar sig inte alltid på vetenskap. En hel del är politiska. Och det finns dessutom olika uppfattningar inom vetenskapen.

Nej jag är ingen medicinsk expert och det har jag aldrig sagt att jag är... men jag har bara tolkat det som experterna säger... sedan är det politiker som går emot det som expertisen tycker är rätt i vissa åtgärder, men min analys av vad som gäller tror jag inte är fel, och jag eller du har ingen bättre uppfattning i frågan.
 

Pontus

Medlem
Om vi struntar i onödiga sociala kontakter så kanske du får rätt :)
Precis! Dock faller ju inte BYOB in under den beskrivningen... :)
Däremot kanske all utbildningsverksamhet? Om man tror på en väldigt utdragen process (så lång som möjligt var det någon som skrev i tråden :D ) är det kanske bättre att rikta sin energi mot det som verkligen har betydelse...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
All utbildningsverksamhet för äldre är redan på distans (gäller gym och högre)... att de exkulderat dagis till årskurs 9 beror på att det får för stora konsekvenser för ekonomin och för de som måste delta i sjukvården just nu, men det kanske ändras redan denna vecka.... Att skydda de riskutsatta är att minska smittspridningen i närtid och att kunna ta hand om de som hamnar på intensiven är största fokus. Vad tror du händer om alla barn på dagis och grundskola skulle stanna hemma... många som tar han om sjuka skulle bli tvungna att stanna hemma eller ännu värre att äldre i vissa fall skulle va tvungna att ta hand om barnen, ingen särskilt bra ide... vilket både experter och politiker fattar det och gör det bara om de är absolut tvungna...
 
Last edited:

Pontus

Medlem
All utbildningsverksamhet för äldre är redan på distans (gäller gym och högre)... att de exkulderat dagis till årskurs 9 beror på att det får för stora konsekvenser för ekonomin och för de som måste delta i sjukvården just nu, men det kanske ändras redan denna vecka.... Att skydda de riskutsatta är att minska smittspridningen i närtid och att kunna ta hand om de som hamnar på intensiven är största fokus. Vad tror du händer om alla barn på dagis och grundskola skulle stanna hemma... många som tar han om sjuka skulle bli tvungna att stanna hemma eller ännu värre att äldre i vissa fall skulle va tvungna att ta hand om barnen, ingen särskilt bra ide... vilket både experter och politiker fattar det och gör det bara om de är absolut tvungna...
Men andra länder har ju stängt skolorna. Hur förklarar du det? Och hur ser du på risken att vårdpersonal smittas av sina barn?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Men andra länder har ju stängt skolorna. Hur förklarar du det? Och hur ser du på risken att vårdpersonal smittas av sina barn?

Dumma politiker som gått emot expertisen? Det är alltid en avvägning mellan hur fort smittan sprids (och i vilka grupper) och hur mycket resurser som finns att tillgå att ta hand om de sjuka... just nu så överväger det tror jag att bibehålla resurserna i vården. Eftersom de flesta kommer bli smittade, så är det bäst att de som är unga blir det först av alla (och i skolan smittar de nästan bara unga)...Om ditt barn blir sjukt skall man som förälder förstås bli hemma... och då blir du sjuk hemma.. (då är risken lägre än att du blir smittad på jobbet och risken blir då lägre att du smittar äldre eller sjuka) om tillräckligt många fått viruset så kommer det dö på sikt... som vuxen får du väl se till att de inte träffar sin farföräldrar... folk är väl inte dumma i huvudet, eller? Tror inte de äldre är det, min mamma träffar ingen och köper mat på nätet så långt det går.. som vuxen så får du väl avgöra om du måste absolut måste träffa dina gamla föräldrar (om du är sjuk eller dina barn, så ska du förstås inte göra det). Men men den frågan som togs upp var om man skulle skippa onödiga sociala kontakter och där är väl en BYOB en sådan , eller tror du att någon expert eller politiker tycker att det är en super bra ide? så om barn skall vara hemma från skolan eller inte är väl inte frågan...

Att de medvetet vill att alla unga skall bli sjuka först (och smitta sina föräldrar hemma) är det ingen som sagt utan det är min egen analys av hur de tänker...Vem vill säga att det är strategin?.. vissa länder har gjort andra bedömningar vilket jag tror mer är på politiska grunder snarare än på expertisen.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Dumma politiker som gått emot expertisen? Det är alltid en avvägning mellan hur fort smittan sprids (och i vilka grupper) och hur mycket resurser som finns att tillgå att ta hand om de sjuka... just nu så överväger det tror jag att bibehålla resurserna i vården. Eftersom de flesta kommer bli smittade, så är det bäst att de som är unga blir det först av alla (och i skolan smittar de nästan bara unga)...Om ditt barn blir sjukt skall man som förälder förstås bli hemma... och då blir du sjuk hemma.. (då är risken lägre än att du blir smittad på jobbet och risken blir då lägre att du smittar äldre eller sjuka) om tillräckligt många fått viruset så kommer det dö på sikt... som vuxen får du väl se till att de inte träffar sin farföräldrar... folk är väl inte dumma i huvudet, eller? Tror inte de äldre är det, min mamma träffar ingen och köper mat på nätet så långt det går.. som vuxen så får du väl avgöra om du måste absolut måste träffa dina gamla föräldrar (om du är sjuk eller dina barn, så ska du förstås inte göra det). Men men den frågan som togs upp var om man skulle skippa onödiga sociala kontakter och där är väl en BYOB en sådan , eller tror du att någon expert eller politiker tycker att det är en super bra ide? så om barn skall vara hemma från skolan eller inte är väl inte frågan...

Det att de medvetet vill att alla unga skall bli sjuka först är det ingen som sagt utan det är min egen analys av hur de tänker... vissa länder har gjort andra bedömningar vilket jag tror mer är på politiska grunder snarare än på expertisen.
Den primära anledningen till att politikerna vill hålla skolor, butiker och övriga samhället öppet är inte för att sjukvårdspersonal eventuellt får problem med barnpassning, om än att retoriken låter bra, utan samhällskostnaden om det stängs. Som vid många andra situationer är det alltid en avvägning mellan hur många som kan ”offras” vs samhällskostnaden.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Den primära anledningen till att politikerna vill hålla skolor, butiker och övriga samhället öppet är inte för att sjukvårdspersonal eventuellt får problem med barnpassning, om än att retoriken låter bra, utan samhällskostnaden om det stängs. Som vid många andra situationer är det alltid en avvägning mellan hur många som kan ”offras” vs samhällskostnaden.

Håller med att konsekvenserna för ekonomin är med i politikernas beräkningar (vilket jag skrev i ett tidigare inlägg), men det är inte hela förklaringen till att de exkluderar de yngsta personerna i samhället att gå i skolan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Dumma politiker som gått emot expertisen? Det är alltid en avvägning mellan hur fort smittan sprids (och i vilka grupper) och hur mycket resurser som finns att tillgå att ta hand om de sjuka... just nu så överväger det tror jag att bibehålla resurserna i vården. Eftersom de flesta kommer bli smittade, så är det bäst att de som är unga blir det först av alla (och i skolan smittar de nästan bara unga)...Om ditt barn blir sjukt skall man som förälder förstås bli hemma... och då blir du sjuk hemma.. (då är risken lägre än att du blir smittad på jobbet och risken blir då lägre att du smittar äldre eller sjuka) om tillräckligt många fått viruset så kommer det dö på sikt... som vuxen får du väl se till att de inte träffar sin farföräldrar... folk är väl inte dumma i huvudet, eller? Tror inte de äldre är det, min mamma träffar ingen och köper mat på nätet så långt det går.. som vuxen så får du väl avgöra om du måste absolut måste träffa dina gamla föräldrar (om du är sjuk eller dina barn, så ska du förstås inte göra det). Men men den frågan som togs upp var om man skulle skippa onödiga sociala kontakter och där är väl en BYOB en sådan , eller tror du att någon expert eller politiker tycker att det är en super bra ide? så om barn skall vara hemma från skolan eller inte är väl inte frågan...

Att de medvetet vill att alla unga skall bli sjuka först (och smitta sina föräldrar hemma) är det ingen som sagt utan det är min egen analys av hur de tänker...Vem vill säga att det är strategin?.. vissa länder har gjort andra bedömningar vilket jag tror mer är på politiska grunder snarare än på expertisen.
För att inte vara expert ;)gör du väldigt avancerade analyser :¨Att de medvetet vill att alla unga skall bli sjuka först (och smitta sina föräldrar hemma) är det ingen som sagt utan det är min egen analys av hur de tänker...Vem vill säga att det är strategin?.. vissa länder har gjort andra bedömningar vilket jag tror mer är på politiska grunder snarare än på expertisen¨
 

Håkan

Medlem
Min roligaste doktorandkurs var den i smittspridningsmatematik. Tom Britton var en fantastisk föreläsare. Undrar om han fortfarande tillverkar 8-dimensionella overheadbilder? Och nu skulle jag kunnat tillämpa den.
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Min roligaste doktorandkurs var den i smittspridningsmatematik. Tom Britton var en fantastisk föreläsare. Undrar om han fortfarande tillverkar 8-dimensionella overheadbilder? Och nu skulle jag kunnat tillämpa den.
Tom Britton forskar ju i epidemiologi bla. Jag smet in på frugans föreläsning i Kategoridata som Tom hade för ca 7-8 år sedan. Fattade ingenting självklart och såg inga 8-dimensionella overheadbilder iaf. Kan verkligen matematiken fixa det:cool:?
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Två dagar efter mitt första inlägg så har inget förändrats i min syn på hur vi bör förhålla oss. Tvärtom. USA är på väg åt h-e. 40% av alla där som behöver IVA är under 54 år. Sverige har ett lagförslag som gör att man kan stänga grundskolan (innan kunde man inte ta det beslutet då det var inte lagstadgat att föräldrar kunde vara hemma med tillfällig föräldrapenning i detta fall). Folktandvården i Region Skåne har lagt ned verksamheten - inte för rädsla för Covid-19 utan för att all skyddsutrustning måste till sjukvården. Karolinska Institutet lämnade 90% av all sin skyddsutrustning till Huddinge sjh. Alla regioner har dragit ned på normal sjukvårdsverksamhet och samlar sig för stormen. Sjukvården går redan på knäna och då är bara ca 10 patienter under intensivvård. Vad kommer att hända när det blir 100-tals? I Italien är det nu ca 2500 som behöver IVA och Sverige har ca 500 platser totalt. Min gamla arbetsplats - fältsjukhuset har slagit upp utanför Uppsala och själv har jag fått en färsk krigsplaceringsorder (väntar bara på ett telefonsamtal). Göteborg vill att ett fältsjukhus ska gruppera där. Sen är de resurserna slut! Vi har bara två! Det kanske finns tältutrustning för två till men de är inte bemannade iaf och jag tror inte det finns ngn hårdvara (IVA-utr etc).
Jag blir också uppriktigt förbannad på reaktionerna på rekommendationerna för 70+. Man vill vara fri och kunna avgöra vad man själv vill - det är ok. Men det är förbaskat egoistiskt. En 70+ som blir smittad kommer med stor sannolikhet att hamna på IVA. Man behöver göra en Triage (prioritering) om fler patienter konkurrerar om en IVA-plats. Kommer en 40-åring och en 80-åring (allt annat lika) och tävlar om en IVA-plats så kommer 40-åringen att få den. Men jag är inte säker på att man kopplar bort en 80-åring som redan innehar en plats? Idag har tom Folkhälsomyndigheten sagt att social distansering är att föredra så jag vidhåller min uppfattning. Var rädda om er där ute!
IMG_3813.JPG

Trodde aldrig det skulle gå så här långt! :mad::confused:
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vad vill du ha sagt? Att Sverige (liksom alla andra) är dålig förberedda? Att gamla och sjuka människor dör?
Är mest rädd för vad denna paniken kommer leda till.
Typ! Du har tydligen inte läst första inlägget.
Vad jag vill ha sagt är att alla individer, på alla sätt, ska ta sitt ansvar för att minska smittspridningen.
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Vad vill du ha sagt? Att Sverige (liksom alla andra) är dålig förberedda? Att gamla och sjuka människor dör?
Är mest rädd för vad denna paniken kommer leda till.

Sverige är, om något, sämre förberedda än många andra.
Vi släppte in folk från smitt-områden utan någon som helst kontroll, vi stoppade ingen.
Vi satt inte någon från dessa regioner i karantän när de kom till Sverige, utan det skulle bara ske självmant om man hade symptom.
Då fanns det redan uppgifter om att viruset ev. redan smittade innan symptom.

Sedan lät vi folk som varit i de här områdena gå till sina jobb, skicka sina barn till skolor, och de skulle bara stanna
hemma om de kände symptom. Därefter började vi sluta ta prover på misstänkt Corona-smittade, så vi kommer inte ha ens statistik på hur många bekräftat smittade/sjuka vi har.

Vi har inte stängt några skolor ännu, och väntade bra länge innan vi satte gymnasium + högre utb. på distans etc. etc.
Visst, vi har gjort en del åtgärder, men de har varit bra sena.

Sverige har följt råden från en "expert" som har haft fel flera gånger och har pudlat/ändrat sig flera gånger.
 
Toppen