Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Social distansering - ett individuellt samhällsansvar

Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Exakt 1 år sedan jag skrev första inägget. Hoppades själv att jag hade fel men min magkänsla var att det kunde gå hur j-a fel som helst. Detta grundades i mina erfarenheter inifrån Kina. Ja, jag var där när skiten började och vi kunde med nöd och näppe ta oss hem till en självvald 14-dagarskarantän. Jag hade inte fel. Oavsett livsåskådning så kan man nog inte påstå det. 3 miljoner döda över välden, > 500´ bara i USA, > 13´(överdödlighet på ca 7,6%) i Sverige och detta är inte slutsumman. 3:e vågen, mutationer, en sjukvård på knäna etc... Vi är ju knappast ett tvärsnitt av samhället här inne på detta forum och också här ser jag mentaliteten "det gäller inte mig och det drabbar inte mig". Tyvärr måste vi alla (även de med antikroppar kan sprida smitta) fortsätta att ta ansvar ett tag till och vänta på att vaccineringarna gör att samhället kan öppna upp igen. Fan vad jag längtar! Häng i forumvänner.
 

Håkan

Medlem
Exakt 1 år sedan jag skrev första inägget. Hoppades själv att jag hade fel men min magkänsla var att det kunde gå hur j-a fel som helst. Detta grundades i mina erfarenheter inifrån Kina. Ja, jag var där när skiten började och vi kunde med nöd och näppe ta oss hem till en självvald 14-dagarskarantän. Jag hade inte fel. Oavsett livsåskådning så kan man nog inte påstå det. 3 miljoner döda över välden, > 500´ bara i USA, > 13´(överdödlighet på ca 7,6%) i Sverige och detta är inte slutsumman. 3:e vågen, mutationer, en sjukvård på knäna etc... Vi är ju knappast ett tvärsnitt av samhället här inne på detta forum och också här ser jag mentaliteten "det gäller inte mig och det drabbar inte mig". Tyvärr måste vi alla (även de med antikroppar kan sprida smitta) fortsätta att ta ansvar ett tag till och vänta på att vaccineringarna gör att samhället kan öppna upp igen. Fan vad jag längtar! Häng i forumvänner.
Precis, resan för att få antikroppar är inte någon rolig resa direkt. En vanlig förkylning, magsjuka eller influensa har du hyfsat koll på förloppet, här har du ingen aning. Och sen ligger också 13000 döda i bakhuvudet, du vill inte bli en till i den statistiken.
 

Michael_M0!

Medlem
Exakt 1 år sedan jag skrev första inägget. Hoppades själv att jag hade fel men min magkänsla var att det kunde gå hur j-a fel som helst. Detta grundades i mina erfarenheter inifrån Kina. Ja, jag var där när skiten började och vi kunde med nöd och näppe ta oss hem till en självvald 14-dagarskarantän. Jag hade inte fel. Oavsett livsåskådning så kan man nog inte påstå det. 3 miljoner döda över välden, > 500´ bara i USA, > 13´(överdödlighet på ca 7,6%) i Sverige och detta är inte slutsumman. 3:e vågen, mutationer, en sjukvård på knäna etc... Vi är ju knappast ett tvärsnitt av samhället här inne på detta forum och också här ser jag mentaliteten "det gäller inte mig och det drabbar inte mig". Tyvärr måste vi alla (även de med antikroppar kan sprida smitta) fortsätta att ta ansvar ett tag till och vänta på att vaccineringarna gör att samhället kan öppna upp igen. Fan vad jag längtar! Häng i forumvänner.

Exakt. En sådan mentalitet driver smittspridningen och slutar med att äldre och sköra dör som följd.

Också med vetskapen att vi skulle kunna haft 9, 10-11.000 (?) människor som skulle varit vid liv idag om våra myndigheter skulle tagit ansvar och haft samma strategi som valfritt grannland. Det är bara att jämföra dödstalen med våra grannländer.

Själv är jag fortfarande sjuk efter 11 månader, även om det går är rätt håll. Min bror 12 månader. Vi och ett berg av tusentals andra relativt unga som fortfarande inte blivit friska sen förra våren. Har sett och hört mycket skräckhistorier som aldrig kommer fram i media. Jag antar att det ofta är så, att man inte ser vissa saker förrän man drabbas själv.

Kommer bli sjukt kul att korka vin igen, det kan jag säga ;)
 

Pontus

Medlem
Exakt 1 år sedan jag skrev första inägget. Hoppades själv att jag hade fel men min magkänsla var att det kunde gå hur j-a fel som helst. Detta grundades i mina erfarenheter inifrån Kina. Ja, jag var där när skiten började och vi kunde med nöd och näppe ta oss hem till en självvald 14-dagarskarantän. Jag hade inte fel. Oavsett livsåskådning så kan man nog inte påstå det. 3 miljoner döda över välden, > 500´ bara i USA, > 13´(överdödlighet på ca 7,6%) i Sverige och detta är inte slutsumman. 3:e vågen, mutationer, en sjukvård på knäna etc... Vi är ju knappast ett tvärsnitt av samhället här inne på detta forum och också här ser jag mentaliteten "det gäller inte mig och det drabbar inte mig". Tyvärr måste vi alla (även de med antikroppar kan sprida smitta) fortsätta att ta ansvar ett tag till och vänta på att vaccineringarna gör att samhället kan öppna upp igen. Fan vad jag längtar! Häng i forumvänner.
"Jag hade inte fel". Om jag inte missminner mig baserade du dina dåvarande åsikter på ca 10% dödlighet och att ca 20% av de smittade skulle behöva IVA?
 

Håkan

Medlem
Exakt. En sådan mentalitet driver smittspridningen och slutar med att äldre och sköra dör som följd.

Också med vetskapen att vi skulle kunna haft 9, 10-11.000 (?) människor som skulle varit vid liv idag om våra myndigheter skulle tagit ansvar och haft samma strategi som valfritt grannland. Det är bara att jämföra dödstalen med våra grannländer.

Själv är jag fortfarande sjuk efter 11 månader, även om det går är rätt håll. Min bror 12 månader. Vi och ett berg av tusentals andra relativt unga som fortfarande inte blivit friska sen förra våren. Har sett och hört mycket skräckhistorier som aldrig kommer fram i media. Jag antar att det ofta är så, att man inte ser vissa saker förrän man drabbas själv.

Kommer bli sjukt kul att korka vin igen, det kan jag säga ;)
Usch vad trist, själv räckte det med 3 v. Känner mig nu 4 v senare oförskämt pigg men alla i min närhet tror på en rejäl backlash så småningom.
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
"Jag hade inte fel". Om jag inte missminner mig baserade du dina dåvarande åsikter på ca 10% dödlighet och att ca 20% av de smittade skulle behöva IVA?
"jag hade rätt" syftar på mitt första inlägg där jag uppmanade till social distansering för att begränsa smittspridning. Avseende siffrorna så tycker jag att verklighetens räcker och bli över ändå.
 
Exakt 1 år sedan jag skrev första inägget. Hoppades själv att jag hade fel men min magkänsla var att det kunde gå hur j-a fel som helst. Detta grundades i mina erfarenheter inifrån Kina. Ja, jag var där när skiten började och vi kunde med nöd och näppe ta oss hem till en självvald 14-dagarskarantän. Jag hade inte fel. Oavsett livsåskådning så kan man nog inte påstå det. 3 miljoner döda över välden, > 500´ bara i USA, > 13´(överdödlighet på ca 7,6%) i Sverige och detta är inte slutsumman. 3:e vågen, mutationer, en sjukvård på knäna etc... Vi är ju knappast ett tvärsnitt av samhället här inne på detta forum och också här ser jag mentaliteten "det gäller inte mig och det drabbar inte mig". Tyvärr måste vi alla (även de med antikroppar kan sprida smitta) fortsätta att ta ansvar ett tag till och vänta på att vaccineringarna gör att samhället kan öppna upp igen. Fan vad jag längtar! Häng i forumvänner.
Har inte varit aktiv på forumet på mycket länge, så jag har sett den här tråden först nu, men kan bara instämma.

Covid är ett stort elände, för att uttrycka det milt. Här hemma i Sverige och globalt.
Och visst känns det tråkigt med de begränsningar som pandemin lägger på tillvaron, men samtidigt fel att klaga på det när så många mist livet. Stora problem med vaccinleveranser. Och tyvärr kan mutationer göra att vaccin får mindre effekt.

Jag är av uppfattningen att stor försiktighet för att begränsa smittspridningen är påkallad, och har varit av den uppfattningen ända sedan pandemins utbrott. Inte heller kan jag känna särskilt mycket sympati för de som demonstrerar mot restriktioner.
 
Toppen