Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Social distansering - ett individuellt samhällsansvar

Jag har druckit vatten och ätit det billigaste jag hittat i kyl och skafferi...

Tappade för övrigt smaken i samband med att jag fick coronavirus (av annan sort) ett antal år sedan. Det som var jobbigt var när man började få tillbaka smaken så blev allt starkt som tusan, hushållsost smakade som långlagrad Comté och starka ostar gick överhuvudtaget inte att äta.

Tog ett tag men sen var man tillbaka i full sving.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Tappade för övrigt smaken i samband med att jag fick coronavirus (av annan sort) ett antal år sedan. Det som var jobbigt var när man började få tillbaka smaken så blev att starkt som tusan, hushållsost smakade som långlagrad Comté och starka ostar gick överhuvudtaget inte att äta.

Tog ett tag men sen var man tillbaka i full sving.
Låter som man kan vända det till en fördel vid blindprovning? :p
 

Jos

Medlem
Stekt falukorv, mjölkstuvade makaroner och ett stort glas kall mjölk är klart underskattat :)
Hur menar du nu? Känns ju klart overkill att laga mer än att ”värma”(pga hälsoskäl då) när man inte känner nån smak o_O
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Du kanske missade att jag har noll luktsinne och därför inte känner någon smak alls ;)

Stekt falukorv har dock roligare konsistens, än rå :) tycker synd om dig som inte känner smak, måste vara det sämsta som finns när man är hungrig... har hänt mig med vid svåra influensor också, värdelöst
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Min tolkning av vad Löven sa i sitt tal nationen var: Ekonomin dvs företag och arbeten är hotade av pandemin, sjukvården är under svår press. Om smittspridningen ökar mer än förväntat kommer ytterligare restriktioner. Folket som inte ”lyder” råden kommer se till att det bli ytterligare inskränkningar i vardagen som vi känner den. .. det hoppas jag inte att politikerna blir tvungna att genomföra. Sedan är det givetvis de som är födda på 40-talet eller tidigare som bör vara extra försiktiga …
 

Jos

Medlem
Tappade för övrigt smaken i samband med att jag fick coronavirus (av annan sort) ett antal år sedan. Det som var jobbigt var när man började få tillbaka smaken så blev allt starkt som tusan, hushållsost smakade som långlagrad Comté och starka ostar gick överhuvudtaget inte att äta.

Tog ett tag men sen var man tillbaka i full sving.
Gick ju väldigt fort, var utan lukt/smak mindre än en vecka. 4-5 dagar bara. Har inte upplevt att något blivit starkare eller annat märkligt heller. Poppade en Bollinger Rosé 2007 förra helgen och den var inga problem att sniffa på :p
 

matage

Medlem
Gick ju väldigt fort, var utan lukt/smak mindre än en vecka. 4-5 dagar bara. Har inte upplevt att något blivit starkare eller annat märkligt heller. Poppade en Bollinger Rosé 2007 förra helgen och den var inga problem att sniffa på :p
Jag är inne på dag 8 med feber nu och hostan dök upp för tre dagar sen.
Men jag har exakt samma som du - tappade all doft och smak i söndags. Missade ett blindtest av Babyspenat vs Basilika.. smakmässigt var det inte den minsta skillnad.. det vore ju skönt om det här kunde vända snart...
 

Jos

Medlem
Jag är inne på dag 8 med feber nu och hostan dök upp för tre dagar sen.
Men jag har exakt samma som du - tappade all doft och smak i söndags. Missade ett blindtest av Babyspenat vs Basilika.. smakmässigt var det inte den minsta skillnad.. det vore ju skönt om det här kunde vända snart...
Ja det är inte kul. Jag hade feber 5 dagar så det verkar vara lite segare för dig. Men är du inte snorig etc. så borde du ha lukten tillbaka när som helst nu.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nollhypotesen kan inte förkastas. Alltså säger du att Delamotte 08 och Krug 06 smakar likadant och är lika bra?;)

Du får jämföra smaknoterna. Din upplevelse är vad jag brukar beskriva som mineralvatten med citron vilket är vanligt för unga BdB, framförallt från Mesnil. Inte så kul med andra ord och väsensskilt från rostat/rök/krut och kolatoner.

Drack Krug 06 nyligen och den var som förväntat. Ung, knuten och trist. Gissades lustigt nog ung BdB.

Gällande Salon 08 så varför betvivlar du det. Vad är dina erfarenheter av Salon? Ung Salon har nästan aldrig imponerat på mig. Bästa unga har varit 95 och 97 men skulle inte påstå att de var bäst i klassen för det (möjligtvis 97an men det var inte stor konkurrens det året). För att citera @vintomas Salon upplevs oftast som; för ung, för ung, för ung, för mogen. Nu är det alltså en toppårgång med bra syra i magnumflaska. Drickfönster 2045-2100?

Finns väldigt många champagner som slår ung Salon. När Salon är på topp är det fantastiskt men det har jag bara upplevt med 85 och 88. Med tanke på priserna är det numera omöjligt att följa flaskutvecklingen så svaret på 08an kommer troligen att vara öppet.


Ja, det är väl max ett glas om dagen som gäller numera?

Inte särskilt kul att skämta om något som är ganska allvarligt. Att ha BYOB med flera människor man inte träffar inom sin egen sociala svär är inte att rekommendera just nu. Det är bättre att träffas två familjer 10-20 pers (två sociala konstellationer) än 7 från olika. Att de som tycker det är ok med BYOB är endera egoister eller har inte koll på vad som gäller, välj själv vilken kategori som du tillhör....
 

Pontus

Medlem
Problemet är att de inte följer rekommendationer som finns idag.
Det är 8 personer som gäller vare sig du vill eller inte. I övrigt är det en gråskala och det finns många faktorer att väga in (varken du eller jag vet hur det ser ut i detta specifika fall). Själv väljer jag att inte delta på dylika tillställningar förrän smittspridningen är betydligt lägre än idag, men det är mitt eget val. I hushållet finns barn i "alla" åldrar, alla går i skolan. Hade jag varit ensamstående och kunnat isolera mig hade jag kanske valt att agera annorlunda, särskilt om jag visste att jag hade antikroppar. Detta utan att vara egoist i mitt tycke.
 

buteljen

Medlem
Det är 8 personer som gäller vare sig du vill eller inte. I övrigt är det en gråskala och det finns många faktorer att väga in (varken du eller jag vet hur det ser ut i detta specifika fall). Själv väljer jag att inte delta på dylika tillställningar förrän smittspridningen är betydligt lägre än idag, men det är mitt eget val. I hushållet finns barn i "alla" åldrar, alla går i skolan. Hade jag varit ensamstående och kunnat isolera mig hade jag kanske valt att agera annorlunda, särskilt om jag visste att jag hade antikroppar. Detta utan att vara egoist i mitt tycke.
Fast det där med 8 personer tror jag de har ersatt med "mindre krets" och det allra första som sägs i rekommendationerna (förutom tvätta händer etc) är "Du bör begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du normalt träffar".
Sen får ju naturligtvis var och en göra sina egna bedömningar om vad som är rätt och riktigt.
 
Toppen