Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Social distansering - ett individuellt samhällsansvar

buteljen

Medlem
"För privata sammankomster som omfattas av pandemireglerna gäller en deltagarbegränsning om max åtta deltagare." står det i din länk. Men gäller pandemilagen för sammankomster man har med bekanta hemma i köket? Kan inte riktigt hitta på Folkhälsomyndighetens sida att de skriver 8 pers. Där refererar man till "sedan 14 december 2020 gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd" och man använder termen "Umgås helst i en mindre krets". Och som sagt det första allmänna rådet är "Du bör begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och närstående utanför hushållet."
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det är löjligt att det ens ska diskuteras om sådan banal sak som en BYOB under dessa tider. Det finns viktigare saker i världen.
Fan vill du korka upp en flaska, kan du lika gärna göra det hemma. Du dör inte av att avstå BYOB under 1 år (bokstavligen).
Och dessa jävla rekommendation kan ju slänga sig i väggen då man tycker att det enda rätta skall vara sunt förnuft! Och att sunt förnuft borde säga att INTE sätta sig kring ett bord med hur få personer det än må vara, om inte alla uppvisar ett negativt provsvar ungefär som porrskådisarna inför en scen, och dricka, dela, bli packad och sen kladda på varandras glas, fotografera flaskor etc.... Jag säger detta då jag själv har varit på en "Corona-säker" provning och gick emot mitt eget inlägg... Som tur var blev ingen smittad, då hälften hade haft det. Men en "säker" provning my ass.....
 

Thirsty

Smygnykterist
Lite OT men är det någon som vet hur många som har dött i Sverige som är mellan 25-45 år och inte har några underliggande sjukdomar eller i övrigt förhöjd risk? Motsvarande för personer med antikroppar? :)
 

Pontus

Medlem
"För privata sammankomster som omfattas av pandemireglerna gäller en deltagarbegränsning om max åtta deltagare." står det i din länk. Men gäller pandemilagen för sammankomster man har med bekanta hemma i köket? Kan inte riktigt hitta på Folkhälsomyndighetens sida att de skriver 8 pers. Där refererar man till "sedan 14 december 2020 gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd" och man använder termen "Umgås helst i en mindre krets". Och som sagt det första allmänna rådet är "Du bör begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och närstående utanför hushållet."
Man kan väl säga att 8 personer, helt oavsett om det omfattas av pandemilagarna eller inte (vet inte hur denna BYOB hölls), ger en viss indikation på vad som avses med "mindre krets"?

Jag säger detta då jag själv har varit på en "Corona-säker" provning och gick emot mitt eget inlägg... Som tur var blev ingen smittad, då hälften hade haft det. Men en "säker" provning my ass.....
Är du egoist eller oinformerad? Jag gissar på egoist.

Sverige har en av världens sämsta strategier och alldeles för många har dött. Att ens sitta och tro att den strategin är perfekt och hänvisa till den gör mig mörkrädd.
Norge har haft 20 personer om jag inte minns fel, fram tills nyligen? Denna "strategi" har tydligen varit väldigt framgångsrik där, men inte här.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är du egoist eller oinformerad? Jag gissar på egoist.
Hörde till den gruppen med redan covid och antikroppar vid det tillfället precis när siffrorna började dyka innan andra vågen.
MEN you proved my point, vi är alla egoister i slutändan, och trots att provningen informerades som corona-säker, så in på småtimmarna, OM någon hade haft covid så hade de som ej haft, mest troligt blivit smittade.
 

FredrikC

Medlem
Norge har haft 20 personer om jag inte minns fel, fram tills nyligen? Denna "strategi" har tydligen varit väldigt framgångsrik där, men inte här.
du minns tyvärr helt fel. De hade tio personer under två dagar vid jul annars fem pers i mellandagarna. De har också haft munskydd, mycket hårdare nedstängningar av gym osv så det är som natt och dag mot Sverige.
 
8 personer är en juridisk gräns iom den nya pandemilagen. De nationella allmänna råden är sedan tidigare ”umgås bara i en mindre krets”.

”En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det innebära några nära vänner, för en annan person den närmaste familjen.” [1]

Om ens mindre krets inkluderar BYOB-vännerna får samvetet avgöra :)

[1] https://www.folkhalsomyndigheten.se...ioner-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/
 

Thirsty

Smygnykterist
:):)
8 personer är en juridisk gräns iom den nya pandemilagen. De nationella allmänna råden är sedan tidigare ”umgås bara i en mindre krets”.

”En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det innebära några nära vänner, för en annan person den närmaste familjen.” [1]

Om ens mindre krets inkluderar BYOB-vännerna får samvetet avgöra :)

[1] https://www.folkhalsomyndigheten.se...ioner-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/
Nu blev det nog lite fel i citatet, ”umgås bara i mindre krets”... Enligt rekommendationen står det ”umgås helst i en mindre krets”. :)

Nyfiken fråga i allmänhet, vad säger ni om de som besöker Systembolaget när alternativet hemkörning finns? Speciellt beaktande av personer i riskgruppen som inte kan hålla sig från besök?
 

buteljen

Medlem
Man kan väl säga att 8 personer, helt oavsett om det omfattas av pandemilagarna eller inte (vet inte hur denna BYOB hölls), ger en viss indikation på vad som avses med "mindre krets"?
Jag hade ju personligen fokuserat mer på det första rådet från FHM att endast umgås med de personer som man normalt träffar än att försöka hålla sig under pandemilagens nivåer.
 

Kalle A

Medlem
Som boende i Norge men följare av både svensk media, svenska vänner i sociala medier osv kan jag säga att det är en otroligt stor skillnad på hur man dels sköter pandemin från myndigheternas sida och dels hur folk beter sig. Jag vet inte hur många av mina vänner och bekanta som lagt upp bilder från tjejmiddagar, vinprovningar, jobb-arrangemang osv där man absolut inte håller 1 meters avstånd. Och ALLA jag har konfronterat detta med har samma förklaring/ursäkt- "vi är ändå så nära varandra" Svenska tv-program där folk är nära varandra, handhälsar och tom kramas..! Och det mest tydliga tecknet på hur stor skillnaden är visar sig ju när "ingen" verkar reagera när detta händer/visas. Här i Norge har vi från i våras tex på Vinmonopolet haft vakt vid ingången som passar på att alla tar antibac samt att det inte är fler i butiken än den är godkänd för. Jag var hemma i Karlshamn i sommar den korta tid som gränsen var öppen, och det fanns inte antibac ens vid ingången till köpcenterna och statliga monopolet hade inte antibac eller andra åtgärder än klistermärken på golvet vid kassan...(Som om det bara är där folk smittar varandra..) Skolor och förskolor arbetar så att barnen enbart träffar sin hela eller halva klass (beroende på om smittläget räknas som gult eller rött) och detta samtidigt som jag läser att fram till nyligen fick barn som hade smittade föräldrar i Sverige lämna barnen i förskolan - bara de inte gick innanför portarna! Här går hela klassen i karantän om ett barn eller vuxen är smittat. Jag kunde skriva flera kilometer om skillnaderna men stoppar här. Beklagar men jag måste bara få ut lite frustration över hur många som onödigt blivit sjuka och avlidit pga den flathet som Sverige visat upp i denna saken.
 
:):)
Nu blev det nog lite fel i citatet, ”umgås bara i mindre krets”... Enligt rekommendationen står det ”umgås helst i en mindre krets”. :)

Klicka på länken (Nationella allmänna råd och rekommendationer för att minska spridningen av covid-19) så är första rubriken ”Umgås bara i en mindre krets”. Vilken rekommendation citerar du?
 

Nyllet

Medlem
Ändå viss skillnad på ”bara” och ”helst”. Citerade det ovan direkt från rekommendationen.

Jag tycker att andemeningen från involverade myndigheter är tillräckligt tydlig utifrån både rekommendationer, presskonferenser och tusentals artiklar och inslag i media. Sen handlar det ju såklart om att respektive individ agerar efter sin egen livssituation och moraliska kompass.
 

FredrikC

Medlem
Som boende i Norge men följare av både svensk media, svenska vänner i sociala medier osv kan jag säga att det är en otroligt stor skillnad på hur man dels sköter pandemin från myndigheternas sida och dels hur folk beter sig. Jag vet inte hur många av mina vänner och bekanta som lagt upp bilder från tjejmiddagar, vinprovningar, jobb-arrangemang osv där man absolut inte håller 1 meters avstånd. Och ALLA jag har konfronterat detta med har samma förklaring/ursäkt- "vi är ändå så nära varandra" Svenska tv-program där folk är nära varandra, handhälsar och tom kramas..! Och det mest tydliga tecknet på hur stor skillnaden är visar sig ju när "ingen" verkar reagera när detta händer/visas. Här i Norge har vi från i våras tex på Vinmonopolet haft vakt vid ingången som passar på att alla tar antibac samt att det inte är fler i butiken än den är godkänd för. Jag var hemma i Karlshamn i sommar den korta tid som gränsen var öppen, och det fanns inte antibac ens vid ingången till köpcenterna och statliga monopolet hade inte antibac eller andra åtgärder än klistermärken på golvet vid kassan...(Som om det bara är där folk smittar varandra..) Skolor och förskolor arbetar så att barnen enbart träffar sin hela eller halva klass (beroende på om smittläget räknas som gult eller rött) och detta samtidigt som jag läser att fram till nyligen fick barn som hade smittade föräldrar i Sverige lämna barnen i förskolan - bara de inte gick innanför portarna! Här går hela klassen i karantän om ett barn eller vuxen är smittat. Jag kunde skriva flera kilometer om skillnaderna men stoppar här. Beklagar men jag måste bara få ut lite frustration över hur många som onödigt blivit sjuka och avlidit pga den flathet som Sverige visat upp i denna saken.
Amen. Och där har vi anledningen till att Norge har cirka 20 gånger så få döda som "duktiga" Sverige. Att man ens diskuterar vad mindre krets osv här betyder är så jävla töntigt och bevisar återigen att sunt förnuft är åt helvette I Sverige.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag tycker att andemeningen från involverade myndigheter är tillräckligt tydlig utifrån både rekommendationer, presskonferenser och tusentals artiklar och inslag i media. Sen handlar det ju såklart om att respektive individ agerar efter sin egen livssituation och moraliska kompass.
Nja, inte ens Steffe Persson, Maggan & Co tolkar det på det sättet.
 
Toppen