Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade underlättat om man kunde läsa japanska :)
Precis my point!
För den som tror att pH är en schlagerdrottning och uppfattar % som något obskyrt så kommer korrekta specar att lämna dem lika okunniga som innan. Eventuellt också intimiderade...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fast mig fölorade du nånstan på risfältet - sa du 86 sorter?
...eller ändå fler! En bok jag har nämner siffran 88 st.

Klipper från Wikipedia:
The rice used for brewing sake is called shuzō kōtekimai (sake rice). The grain is larger, stronger, and contains less protein and lipid than the ordinary rice eaten by the Japanese. The rice has a starch component called shinpaku in the center of the grains. Since sake made from rice containing only starch has a more commonly desired taste, the rice is polished to remove the bran. If a grain is small or weak, it will break in the process of polishing. This rice is used only for making sake, because it is unpalatable for eating. There are at least 80 types of sake rice in Japan. Among these, Yamadanishiki, Gohyakumangoku, Miyamanishiki and Omachi rice are very popular.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
:tystad:
Hur många sorters matris finns det då?
:neej:
Man verkar ha fler sorters matris än det finns sötade yoghurtsorter med gelatin på ICA Maxi... Men jag vet inte exakt. Dock äts i princip enbart rundkornigt ris här i Japan. En av mina kendotränare som hälsade på i Sverige började skratta och undrade vad det var för ett underligt skämt med lååånga Basmati-ris på en indisk restaurang (där de fö också serverade ljummen Cobra-öl... Kulturhuvudstaden äger!) Han hade aldrig sett annat än rundkornigt ris i Japan...

Varje sushi-bagare använder sitt eget "hemliga" ris från en särskild odlare som (ibland) är den ende som odlar just DEN sorten. På stjärnrestaurangen DEN, dvs 、får vi mer ofta än inte, prova nya rissorter. Varje rissort har sin egen aromprofil, konsistensprofil och äktenskapsprofil...

Rödaktiga vildris används till vissa saker. Särskilda mochi-rissorter är superklibbiga och används till: (you guessed it!) mochi.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
もち、餅、mochi [måh-tchi].
image.jpg


Min personliga favorit är den gröna, längst tv på den svarta tallriken... Tar jag med mig t Swe från gång till annan. Fylld med AN. Mums!
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Nu börjar nördklockan ringa. Var finns moderatorn? Gör en egen tråd av riset innan vi börjar diskutera hur många nyanser av beige som är meninsffulla :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu börjar nördklockan ringa. Var finns moderatorn? Gör en egen tråd av riset innan vi börjar diskutera hur många nyanser av beige som är meninsffulla :)
Jamen, du som "Vet för mycket" ställde ju frågan...

Har fö en flaska (traddo size: 1,8 liter, typ "stor magnum") av Kejsarpalatsets egen saké av den högsta kvalitetsgraden liggandes i vinkällaren här i Yokohama. Den kommer till Swe ca okt/nov. Kommer då utgöra navet vid en Yapansk afton i Umeå. Med tillbehör som tom skulle få självaste @Matlen att kippa efter andan då han letar efter sina trademark långa definierande ord på sina intryck, som strandplankor, kanelkadaver och algtånghavmineralitetlera :cool: Hoppas vi kan köra en skoj kväll/helg i Umeå då. Fre: Yapanskt, lördag: vinöst...
image.jpg
 

sunqan

Vinös
Jag vet. Jag har mig själv att skylla.
Tycker det är fascinerande ad absurdum.
Men det förtjänar en egen tråd, så det inte drunknar i oväsentligheter.
Men hur många sorters matris finns det? (Och nu ser jag inte UB ris i påse som en sort)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag vet. Jag har mig själv att skylla.
Tycker det är fascinerande ad absurdum.
Men det förtjänar en egen tråd, så det inte drunknar i oväsentligheter.
Men hur många sorters matris finns det? (Och nu ser jag inte UB ris i påse som en sort)
Vet inte.
Nu SKA jag sova. Sedan resa.
Du hinner garanterat Googla detta snabbare än jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
...som tom skulle få självaste @Matlen att kippa efter andan då han letar efter sina trademark långa definierande ord på sina intryck, som strandplankor, kanelkadaver och algtånghavmineralitetlera :cool:
Hey, de där orden är väl inte märkvärdiga, tycker "gnubajs" som markör för vin från Sydafrika är mer imponerande i så fall. :eek: Eller måste de vara just långa definitioner, så är "solvarma musslor på en havsstrand", hyfsat målande och FAKTISKT en äkta markör, inte bara dravel. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hey, de där orden är väl inte märkvärdiga, tycker "gnubajs" som markör för vin från Sydafrika är mer imponerande i så fall. :eek: Eller måste de vara just långa definitioner, så är "solvarma musslor på en havsstrand", hyfsat målande och FAKTISKT en äkta markör, inte bara dravel. ;)
-Solvarma musslor på havsstand associerar jag närmast med matförgiftning... :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte solvarma musselSKAL på en strand? Solvarma musslor tänker jag någon rutten surströmmingsliknade doft..?
Mer musselskal, där musslan har ruttnat bort, men där det fortfarande finns en "sfär" av lite surströmming. Men va fan, skit och stall är ju inte direkt nyponrosaromer heller. ;)
 

sunqan

Vinös
Retorisk fråga :)
Nu är jag i lekparken med mitt barnbarn (som får fira jul, trots allt).
Inspirerad av en helg fylld
med "varför?" Och motfrågor om varför han inte vill göra si eller så:
Jag hittar inget bra svar... i italien odlar man 20 sorter. Det finns totalt 14 sorter. Byter vi språk till engelska, finns det antingen 40000 eller 140000 sorter. Dessutom är ris nummer två efter majs och vete :) så även di lärde tvista...
Det enda de verkar vara ense om är att vildris inte är ris.
 
Toppen