Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Ska göra slag i saken och knata till Taylors and Jones. Undra om de använder kött från "lyckliga" grisar??

Det blev 2 olika sorters korv på fläsk samt 1 på lamm. Köpte även 2 skivor fläsk för att testa.

Verkligen en härlig affär med trevliga killar som gör sin egen körv, rekommenderas ett besök. Hantverkargatan 12, snett emot Länsstyrelsen Sthlm.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Glömde säga vilken av alla korvarna det blev hos T & J (INTE Tom & Jerry!):
French style Toulouse
Cumberland pork
Lamb and rosemary

Men just nu lite nöt i ugnen, hade tinat upp och behövde lagas till. Korv blire imorgon!
Undra just om det är full fräs på plattan eller långsamt och länge, vad tror ni?

Måtte det nu inte vara gluten i korven, glömde att kolla :eek:
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Igår svullade jag i svin... Nämligen i "svinekam" på sidfläsk, ugnabakad med knaprigt svål. Till det, rödkål och dijonsenap. Mumma!
 

vintjej

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Igår svullade jag i svin... Nämligen i "svinekam" på sidfläsk, ugnabakad med knaprigt svål. Till det, rödkål och dijonsenap. Mumma!

Erkänn, det var svålen som var godast.
 

J.S.

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Igår svullade jag i svin... Nämligen i "svinekam" på sidfläsk, ugnabakad med knaprigt svål. Till det, rödkål och dijonsenap. Mumma!

:'( Sluta...! Själv behöver jag lätta ungefär 10 kilo :-[
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Just ätit fläsket jag köpte på T&J igår, utmärkt gott och det var ffa svålen som var mumsig!


Själv så behöver jag bara omsätta 5 kg fett till muckler ::)
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Jag var och tränade på lunchen :)

Kanske skulle förbi Taylor's och köpa nåt gott, bor ju trots allt bara 200m bort.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
Jag var och tränade på lunchen :)

Kanske skulle förbi Taylor's och köpa nåt gott, bor ju trots allt bara 200m bort.

Ja, du bor ju i stans matmecka!! Nära till T&J, nära till Winjias ostbutik, nära till Petit France.

Hade det inte regnat hade jag på lunchen prommat från mötet vid Telefonplan till kontoret, nu blev det inte så.... Men du vet väl att man blir fet av att inte äta?
 

Keen

slan
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Ja, du bor ju i stans matmecka!! Nära till T&J, nära till Winjias ostbutik, nära till Petit France.

Hade det inte regnat hade jag på lunchen prommat från mötet vid Telefonplan till kontoret, nu blev det inte så.... Men du vet väl att man blir fet av att inte äta?

För att inte tala om Mäster Anders!

Smällde i mig en bättre portion kinakäk till lunch! Så äter gör jag nog, därför man tränar. Så man kan gotta sig :D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Keen skrev:
För att inte tala om Mäster Anders!

Smällde i mig en bättre portion kinakäk till lunch! Så äter gör jag nog, därför man tränar. Så man kan gotta sig :D

Jag hörde att T&J har provsmakningskvällar, man måste vara en 10-12 personer och det kostar 150 kr eller 250 kr (om jag minns rätt), beroende av sorten av provning. Jag har säkert en 6 personer somkan tänka sig, har du 6 polare så kan vi slå oss samman - vad sägs?
 

hampus86

Medlem
SV: Stora gristråden!

enligt säkra källor(flickvännen översatte) marineras köttet 2-3 gånger i (vit?)soja, tillagas i 2-3 tim. doppas i nån typ av barbecuesås om ooch om igen.
Var dock både kantoniesiska och mandarin plus lite olika dialekter, så reservation för språkförbistring :p.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Man kör socker, soya, risvinäger, hoisin, shaoxin risvin, fem kryddor, tofu i chili och en sjujävla stor tunna med eld. Sen finns det säkert en massa hemliga ingredienser. Men det förstnämnda är väl ett basrecept. köttet är karré eller den feta smarriga delen av rumpan.

Allt enligt en polare med erfarenhet av rätten och en grisfetisch som överträffar min.

Dopp, dopp, dopp, glufs, glufs, glufs!
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jag måste passa på att utnyttja den här tråden för att rekommendera M Seger i Östermalmshallen. Jag har börjat köpa deras egenproducerade korvar och bacon. Jäklar, vilken skillnad! Jag måste nog dit idag och handla lite. (För övrigt blir det omöjligt att äta något från Scan igen.)

Eftersom jag dessutom reser till Andalusien varannan vecka och då frossar i Jamón ibérico så är jag kanske snart på Krugs nivå vad gäller grisintag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

I ugnen just nu.

Grisfötter fyllda med en smet med chorizo, grislever och grishjärta, ett par äggulor och lite grädde samt färsk timjan.

Det här ska få stå inne i ett par timmar och knapra till sig, sen blir det lunch imorgon..... Namnam!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Krug skrev:
I ugnen just nu.

Grisfötter fyllda med en smet med chorizo, grislever och grishjärta, ett par äggulor och lite grädde samt färsk timjan.

Det här ska få stå inne i ett par timmar och knapra till sig, sen blir det lunch imorgon..... Namnam!

Hur mycket får man in i en grisfot? ::)
 
Toppen