Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Som tidigare indikerat skulle jag igår köra spinning. Nu ville det sig inte bättre än att jag var några minuter för sen till kursstarten så jag tog en "kärringcykel" ute i kardioområdet istället. Detta hade det positiva med sig att jag i lugn och ro kunde läsa #30 av Livets goda (ja jag ligger efter...) medan jag sportade. Detta hade i sin tur tyvärr det negativa med sig att suget efter godbitar dök upp...
Från tanke till handling är det aldrig långt för mig i en fråga som denna. Efter den obligatoriska exkursionen i bastun var det utcheckning från gymet. Mobilen halades upp och telefonlistan över "typgodkända" restauranger i München togs fram. Ett snabbt samtal till Königshof resulterade att jag 20 minuter senare satt på den restaurang som jag håller som nummer två i stan.
Gaulten ger både Tantris och Königshof 18 pinnar medan däckfirman ger en till K och två till T. Jag håller T som den något bättre, inte minst för listan av öppna viner som jag tidigare gett utdrag från.

För att inte riskera att behöva stå som en törstig kamel vid en uttorkad oas beställde jag två Billecart-Salmon, brut reserve från magnum samt rose. Skulle säga att de är ganska lika med den vita som något syrligare. Läckra grejer i alla fall.
Klockan är sent så köket har inte så myckat att göra förutom att leverera mina matbitar så amusen dyker snabbt upp. Marinerad kabeljo med stjärnanis och vaktelägg. Eftersom lakrits är en av mina många, många laster faller den här rätten rakt i mitt hjärta. I synnerhet ägget är en smekning av själen.

Snart efter avslutad kökshälsning ligger två rejäla skivor marinerad tonfisk med smålökar fyllda med russin och pinjenötter och en kryddyoghurt. Marinaden ger rätten sommarkänslor i form av nästan mogna, fortfarande syrliga, jordgubbar. Löken ger ett härligt skjut till anrättningen. Vinet är en Wittmann Scheurebe "S" 2006, Westhofen, Rheinhessen.
Det första glaset som skvätts upp visar att vinet är korkat. Detta är ett öppet vin och jag noterar av nivån att döma att det har skänkts upp flera glas tidigare. Det är med andra ord inte bara svenska tomtar som inte har en aning om vad korkdefekt är, tyskarna är inte bättre. Det är ju också lite dåligt att inte sommelieren har upptäckt defekten vid öppnandet av flaskan. Det finns dock en klar fördel med att få en korkad flaska på den här nivån: personalen får snabbt klart för sig att här sitter en person med vissa kunskaper inom området och det brukar leda till "uppgraderingar", mer om det längre fram. Hur som helst så åker flaskan och glaset ut utan prut och in kommer nya, fräscha doningar. Vinet är också syrligt men syrorna i marinaden och vinet integreras inte utan ger två olika strukturer i munnen. Med luft och värme växer de exotiska fruktern in i både vinets doft och smak.
Champagnen är helt ute och cyklar till maten.

Nästa punkt är hummer från Bretagne med kronärtskocka och mispelbär. Såsen har en läckert söt anstrykning med en doft som jag brukar förknippa med jul så jag antar att man har kryddnejlika i såsen. Vinet är en Randsacker-Sonnenstuhl Weisser Burgunder Spätlese Trocken 2004 från Weingut J. Störrlein. Vinet har eleganta toner i doften. I smaken är den bärande balken höga mineraltoner med gula plommon. Smaken är elegant men har ett lite tomt slut. Drickat bildar en elegant enhet med maten och låter maten spela förstafiolen. Som ni ser är elegant ett ord som återkommer... Champagnen lämnar allt att önska. Scheureben är heller inte någon succe.

Redan när jag beställde frågade jag i vanlig ordning om jag kunde få två olika viner till rätterna men det var lite dåligt med vad de hade öppet. När nu nästa rätt kommer in har de faktiskt skrapat fram två granater. Till Sankt Pers fisk med brödcrust och ramslöksspenat serveras Pichler SB 96, Wachau samt Trimbach Cuvee Fredric Emile 97. Maten består egentligen inte av mer än en bit fast, mumsig fisk av hygglig storlek med en sträng av brödcrust och så då spenaten. Läckert i all sin enkelhet. Pichler har en doft och smak av idel nässlor. Till maten tycker jag dock att den lämnar en lite underlig söt-syrlig eftersmak. Fredric är som att svänga in på en bensinmack utefter Autobahn. Petroleum i massor men ändå luftigta noter av denna diesel. I början är vinet på tok för kraftigt till maten men med 15 minuters luftning har den värsta aggressionen lagt sig och vinet är nu riktigt trevligt till fisken.

In ramlar så en liten extra knorr från köket utanför menyn. Oxterrin med gåslever samt färska murklor. Mustiga och goda smaker. Till detta har man letet fram en halvflaska Bordeauxblend i form av Tenuta San Leonardo 1997, en Vallagarina IGT från Trentino-alto Adige, Alto Adige. I näsan hade jag blint nog med 100% säkerhet gått vilse och lagt vinet på vänstra stranden men smaken är för syrlig för att kännas som en bordeaux.
Mat och vin är som Sven "Werner" Mellander uttrycker det: Mumsig!

Tillbaka på menyn levereras nu stekt rygg och glaserad bräss av Poltingerlamm med bönor. Till detta serveras Ch Montus 99. Dova toner av ytterst mogna, mörka frukter, i synnerhet plommon, samt en stänk viol. De välslipade tanninerna rundas av ytterligare till maten och vinet ger en frisk, behaglig syra i eftersmaken. Italienaren är för syrlig.

Som dessert blir det krispig ananas med en kvargbakad och till denna ställs Weisser Schilfmandl 2003 Muscat Ottonel Schilfwein av Willi Opitz. Söt Pinot Noir från denna producent är jag tjenis med eftersom PM körde hårt med den. Muscaten är en ny bekantskap men den uppför sig precis som ett sött vin från Neusiedlersee ska göra. Schilfwein innebär att druvorna har torkats på vassmattor, Schilf betyder just vass på tyska. Noteras kan att vinet inte gör vare sig från eller till till maten utan jag ser på vinet mer som ytterligare en rätt, ett litet mellanspel innan avslutningen.

Som avrundning blir det riscrisp med lime-mintsorbet. Som en after-eight med crisp. En frisk avslutning på kvällen. Jag tror att jag trots gymbesöket gick plus på kalorikontot.

Se där Myson, ett ställe till som du inte kommer att besöka ;D
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Jäklar också :D

Jag kommer att få dumpa frugan och "köpa korv" hela tiden i München...

Nu gäller det bara att klura ut en rent lysande förklaring till varför korvarna blev så in i helsikes dyra när kontoutdraget dyker upp...

Det enda jag kommer på: ta ut kontanter i automat och hävda därefter att du blev "rånad"...

Det gäller att tänka på allt i sådana här stealth-operationer. Fan, Hamilton är en skugga i jämförelse! :D
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ett kanske lite mer användbart tips är Lenbach. Ligger mitt i stan vid Karlsplatz, har en omfattande meny med mat inspirerad av många olika länder och framför allt, tar beställningar fram till ca 24. G-M ger 14 goda punkter. De har en riktigt bra sushi/sashimi, nästan i klass med Nagaya i Düsseldorf.

Kolla www.lenbach.de. Detta bygge har räddat mig många gånger när allt annat av vikt och värde har dragit igen köket. Det var här som jag intog sparrismenyn som jag nämnt tidigare.

Bor du centralt kan du alltid ursäkta dig när barnen är i säng och pysa iväg och få något vällagat i kroppen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Turbot with Sicilian olive oil and herbs & roasted bread

Hehe, det var från länken anders skickade och precis nåt dylikt jag var sugen på efter att ha fått hem Per Morberg dvd-n och sett honom laga piggvar.

Trots det medelhavsinspirerade receptet skulle jag gärna klämma en riktigt god Chablis eller Montrachet till.

Ja, det blir hårda tider att smita iväg och köpa korv i München, och snart kommer väl någon med en drös tips om restauranger i Rom också. Där får det väl heta att far går ut och tar en pizza Margherita :D

I Bordeaux måste jag ju dock bara besöka La Tupina. För er som är på plats därnere och eventuellt inte käkat där: Reservera bord omgående! Kanonmysig restaurang med egen grill och en trevlig vinlista.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Kan förresten tipsa om att sedan årsskiftet så råder det rökförbud på i stort sett alla restauranger och liknande ställen i Bayern. Ingen speciell planering vad gäller detta behövs alltså.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Kan förresten tipsa om att sedan årsskiftet så råder det rökförbud på i stort sett alla restauranger och liknande ställen i Bayern. Ingen speciell planering vad gäller detta behövs alltså.

Där ser man, trodde bara det var i Sverige man inte fick blossa.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Var och käkade lunch med föräldrarna på Zink Grill på biblioteksgatan. Alla käkade lamb racks, farsan och jag pommes du zink (nån slags potatisgratäng, god var den iallafall) och portvinssås, morsan med pommes frittes och choronsås. Riktigt gott faktiskt. Farsan och jag delade på en flaska Ripasso av nåt slag också. Var lite bakis så jag inledde även med en riktigt trevlig bloody mary :)

Kommer helt klart att gå tillbaks, inte minst för att testa charkuterierna som såg riktigt fina ut.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ikväll blir det först iberico och sherry, sen morcilla och panngrillad broccoli med lite god olivolja på, inte säker på vin än...jag tror det blir Castell del Remei, och sist en bit enkel emmental och nåt sött att dricka (muscat tror jag). En väldigt blygsam trerätters som start på veckan. :)
 

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Ikväll blir det först iberico och sherry, sen morcilla och panngrillad broccoli med lite god olivolja på, inte säker på vin än...jag tror det blir Castell del Remei, och sist en bit enkel emmental och nåt sött att dricka (muscat tror jag). En väldigt blygsam trerätters som start på veckan. :)
Morcilla...
Är inte det någon form av blodkorv, eller är jag helt ute och cyklar?
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jupp, helt underbart god blodkorv! Mmmm...ligger på stekpannan nu under låg värme och blir fin. :) Det blir också Castell del Remei till, sjukt prisvärt vin och passar bra till korven.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Jupp, helt underbart god blodkorv! Mmmm...ligger på stekpannan nu under låg värme och blir fin. :) Det blir också Castell del Remei till, sjukt prisvärt vin och passar bra till korven.

Låter mycket trevligt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Själv blev det rökt kalkon och ett glas mellanmjölk. Helgen var inte bra för träning eller diet, så nu straffas man!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Själv blev det rökt kalkon och ett glas mellanmjölk. Helgen var inte bra för träning eller diet, så nu straffas man!

Mjölk är inte bra för magen, drick vin istället. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Mjölk är inte bra för magen, drick vin istället. :)

Tränarens order: Kalcium är tydligen bra för benen när man bygger mycket muskler... I don't know, i just do what i am told, like a good litte Sosse.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Tränarens order: Kalcium är tydligen bra för benen när man bygger mycket muskler... I don't know, i just do what i am told, like a good litte Sosse.

Ja, siktar du på att bli nye Arnold Schwarzenegger är det nog bra, dessutom är det bra för barn, men jag blir alltid kladdig i käften och får ont i magen av mjölk, enda gången jag dricker det är till pannkakor och våfflor, sedan blir det vin, öl eller vatten för hela pengen.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Ja, siktar du på att bli nye Arnold Schwarzenegger är det nog bra, dessutom är det bra för barn, men jag blir alltid kladdig i käften och får ont i magen av mjölk, enda gången jag dricker det är till pannkakor och våfflor, sedan blir det vin, öl eller vatten för hela pengen.

laktosintolerant? testa sån mjölk utan laktos. Det gör jag, känner mig som 70 år, men har inte ont i magen av skiten längre.
Dock krävs det mer än lite magont för att jag ska ge upp ost! :mad:
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Keen skrev:
laktosintolerant? testa sån mjölk utan laktos. Det gör jag, känner mig som 70 år, men har inte ont i magen av skiten längre.
Dock krävs det mer än lite magont för att jag ska ge upp ost! :mad:

Det var ett bra tips. Ger heller inte upp osten i första taget, men av någon anledning är det mjölk som gör mig knepig i magen.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sitter i väntläge just nu så jag kan lika gärna rapportera gårdagens middag.

Först en sparrissoppa med en läckert stekt pilgrimsmussla.
Därefter en egen variant i form av plock från två olika punkter i menyn. Kombon blev vårkyckling med vitlöksrisotto och primörer. Livet på diet är inte så jävligt ändå...
 
Toppen