Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Mmm

Medlem
Fyll på!
Systembolaget och drickfärdig Bordeaux passar dpligt i samma mening...

Sist jag provade Chateau Coufran 2005 tyckte jag att den hade utvecklats till en riktigt trevlig Bordeaux. Fast meningarna går i sär på Cellartracker. Priset är kanske i överkant (319 kr) för vad det är, men kan vara värt en testflaska.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men nu kom jag på något som jag inte har prövat på över 10 år nämligen Ice wine min sökning på sb ger inte så mycket mest svenskt och det känns inte helt aktuellt letar efter något från de mera säkra markerna neråt tyskland/österrike men hittar inget på sb sida någon som har koll och kan hjälpa mig att hitta vad jag söker där.
Som @jrick skrev, stavningen i Tyskland/Österrike är Eiswein, Kanada använder Icewine (ihopskrivet och varumärkesskyddat eller liknande - verkar inte ha upptäckts av de svenska producenter som skriver så) och i bl.a. USA skriver man Ice Wine. Jag ser att SB-utbudet av Eiswein består till stor del av isviner på annat än Riesling, som kanske inte är det mest intressanta. Det händer tyvärr att rimligt billig EW som kommer till Sverige endera är i "blandstil" med tydliga Beerenauslese/TBA-drag (d.v.s. med toner av ädelröta/botrytits), eller är lite väl lätta i stilen. Den förstnämnda stilen kan i och för sig vara mycket trevliga viner, men är då väldigt svåra att skilja från en Beerenauslese. Det gällde t.ex. 2009:an av Ruppertsberger Linsenbusch, har för mig att 2012:an som säljs nu har lite mindre tydlig botrytis. Linsenbuschen brukar vara ett bra sött vin i största allmänhet, men är inte alltid så EW-typisk. Tyvärr gör nog tillgängligheten (den brukar alltid finnas och ligga i många butiker) och priset att just detta vin är vanligt på kurser och provningar. Jag har tyvärr inte provat Deidesheimer EW 2012:an - från ett annat (bra) Pfalz-kooperativ - så jag vet inte vilket av dem som är bäst.

Men så själva tipset: det finns faktikt en Beerenauslese i BS som är väldigt Eiswein-lik i stilen (förmodligen mer än många Eiswein med inslag av botrytis...) eftersom vinet kommer från en högsyra-toppårgång i Mosel och inte har så extremt utpräglade botrytistoner, Bischöfliche Weingüter Erdener Treppchen Riesling BA 2010, 145 kr per halvpanna men kollikrav på 6 st. Blev positivt överraskad givet priset och producenten (som har riktigt bra vingårdar men so-so-rykte) när jag hade med det vinet på en provning i början av året.

Vad är då skillnaden mellan EW och (T)BA? Klassisk Eiswein ska ha mycket karaktär av själva druvan, vilket normalt innebär "koncentrerad frukt" snarare än torkad frukt, tydliga honungstoner och intensiv syra som gör dem väldigt friska. De ska inte ha någon uppenbar botrytiston, och blir mindre kryddiga än ädelrötade viner.
 

Silenos

Medlem
En Jero champagne till midsommar i rimlig prisklass, SS som inköpsställe... Pol Roger är tanken just nu, bra? Eller bör jag välja något annat?
 

magnum

Epernay, Frankrike
En Jero champagne till midsommar i rimlig prisklass, SS som inköpsställe... Pol Roger är tanken just nu, bra? Eller bör jag välja något annat?
Pol Roger låter perfekt, bra pris också (litet påslag för flaskstorleken)!
 

Carlsson

Medlem
Hej FW! Jag tänkte ha en liten champagneprovning med mina föräldrar på midsommar.
Då jag ska ha med Pol Roger BdB, så undrar jag vilken årgång som är bäst? 2004 eller 2006?

Jag tänkte inte ha med de båda årgångarna! Skål!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hej FW! Jag tänkte ha en liten champagneprovning med mina föräldrar på midsommar.
Då jag ska ha med Pol Roger BdB, så undrar jag vilken årgång som är bäst? 2004 eller 2006?

Jag tänkte inte ha med de båda årgångarna! Skål!

2004 > 2006.
MEN,
finns verkligen Pol Roger BdB 2006? Jag trodde inte de gjorde någon 2006 vintage BdB utan gick från 2004 till 2008.

Jag har inte testat någon Pol Roger 2006, men det var ett sämre år än 2004 som håller riktigt hög kvalitet. 2004:an BdB är fortfarande ung men har en redan nu ganska välutvecklad struktur och kropp. Sen är väl Pol Roger BdB överlag ett ganska säkert kort, så jag skulle alla gånger gå på den flaskan!
 
Last edited:

Carlsson

Medlem
2006 finns! Medlemmen @jocke köpte nyligen ett gäng BdB 2006. Kanske han har öppnat en flaska och kan posta en kommentar?

Ja, jag gillar också Pol Roger och vet att det är kvalitet. Senast drack jag vintage 2004 som jag gillade.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Cool! Jag hade helt missat det. Jag väntar nog på 2008 istället däremot! =)
 

Carlsson

Medlem
Har druckit Palmer & CO BdB 2008 och Launois. Palmern får man bunkra med innan de tar slut och ersätts med 2010.

Roederer vintage 2008 har jag hökögonen på. Vill inte missa den årgången.

Till midsommar blir det nog Pol Roger NV, vintage 2004 och BdB 2004.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Just nu tittar jag på Australienska viner. Har gjort en lista på vilka artiklar som systembolaget har i sitt sortiment, och efter det har jag jämfört vilka årgångar som var bra i Australien (enligt parker).

Nu undrar jag vad ni säger om denna hemsida?
http://vinkatten.se/land/australien

Jag kollade även på CT och sorterade på Australien. Det visade sig att systembolaget hade ett väldigt litet utbud av Australien största producenter. Mycket märkligt.
 

Livermore

Medlem
När man hittar sånna här fel så blir man ju skeptisk till hela listan!

Vet inte riktigt hur Penfolds Grange är recenserad: " Fin och behaglig doft med balsamisk elegans; någon stramhet med spänst i munnen och med fin körsbärssyrlighet ut på tungans sidor och sammetslena tanniner. (2007:an finns i helflaska för 149 kr (!!!!!)) :rolleyes:

Kalimna bin 28 har också ett avsevärt bättre betyg än Grange :confused:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vet inte riktigt hur Penfolds Grange är recenserad: " Fin och behaglig doft med balsamisk elegans; någon stramhet med spänst i munnen och med fin körsbärssyrlighet ut på tungans sidor och sammetslena tanniner. (2007:an finns i helflaska för 149 kr (!!!!!)) :rolleyes:

Kalimna bin 28 har också ett avsevärt bättre betyg än Grange :confused:

Mitt hopp om att hitta någon mer information om denna hemsida börjar sakta men säkert att försvinna.
De producenter och flaskor jag själv har kommit fram till att jag vill prova är följande;

Tahbilk The Tower(2159)
Greenstone (90118)
Giant Step Pinot Noir (99098)
Stella Bella (71333)
Heartland (88287)
Jim Barry (90149)
Paracombe (90241)

Något mer?
 

Livermore

Medlem
Mitt hopp om att hitta någon mer information om denna hemsida börjar sakta men säkert att försvinna.
De producenter och flaskor jag själv har kommit fram till att jag vill prova är följande;

Tahbilk The Tower(2159)
Greenstone (90118)
Giant Step Pinot Noir (99098)
Stella Bella (71333)
Heartland (88287)
Jim Barry (90149)
Paracombe (90241)

Något mer?
Av dessa viner är Giant Step jättesteg :)oops:) mer intressant än de andra, i alla fall för mig. Ska sägas att jag är svag för nya världen PN och ogillar billig PN (vilket de flesta tror jag gör), så utifrån det blir det just Giant Step av PN. Kan inte uttala mig så mycket om det andra. Syrah tycker jag mycket om, men då främst från Sydafrika, har för dålig koll på Australien.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mitt hopp om att hitta någon mer information om denna hemsida börjar sakta men säkert att försvinna.
De producenter och flaskor jag själv har kommit fram till att jag vill prova är följande;

Tahbilk The Tower(2159)
Greenstone (90118)
Giant Step Pinot Noir (99098)
Stella Bella (71333)
Heartland (88287)
Jim Barry (90149)
Paracombe (90241)

Något mer?

Denna tycker jag att du skall prova. Hur bra som helst om man gillar nya världen Shiraz, prisvärd! :

http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/penfolds-bin-150-7333101
 
Toppen