Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ingen annan som har något förslag på ett bra rödvin i finare slag i butikerna Ingelsta-Norrköping/Handelscentrum Ingelsta?

Blir köp i eftermiddag :)

Jag gillade både Paolo Scavino och Massolino Barolo 2015 när jag testade dem i släppet. Båda bör egentligen lagras, men är trevliga redan idag om du luftar dem rejält. Det finns 3 av varje i Ingelsta-Norrköping.
 

JonasBo

Medlem
Jag gillade både Paolo Scavino och Massolino Barolo 2015 när jag testade dem i släppet. Båda bör egentligen lagras, men är trevliga redan idag om du luftar dem rejält. Det finns 3 av varje i Ingelsta-Norrköping.
Instämmer om Massolino Barolo 2015 och de flesta Barolo från årgången 2015. Jag gillar verkligen den stilen; och speciellt från La Morra och Verduno. :p
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tack för all hjälp!
Det fick bli dessa. Återstår att se vilken som öppnas på lördag.
Screenshot_20191030-133815_Systembolaget.jpg

Screenshot_20191030-121244_Systembolaget.jpg
 

Dalskåning

Medlem
Nu går jag emot alla finewines-principer och rekommenderar ett mkt billigare vin som borde leverera direkt:
Guigal Cote du Rhône
det är iaf huvuddelen syrah:
50% Syrah, 40% Grenache, 10% Mourvèdre.
Kan kompletteras med en Hermitage men den borde vara lite mer ogin för tillfället men den har säkert inte stängt ännu?
Annars kan jag hålla med om Musar som alltid levererar.


Troligen finns det inga Guigal CdR2015 längre. Köpte mina sista för ca en månad sen. Har endast sett 2016 efter det.
2016 ska ju vara ett kanonår i södra Rhône, men jag anser att 2015 ännu så länge levererar högre än 2016.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Funderar på att köpa någon Bordeaux 2018. Tittar man på betyg/pris verkar Malescot-Saint-Exupéry ligga bra till. Det är dock ett slott som jag inte har någon som helst erfarenhet av. Någon som har mer koll?
 

Fixfred

Medlem
Hej! jag är ny här på forumet och skulle gärna vilja ha lite tips på franska viner som går att få tag på i Sverige via systembolaget , privatimport är också ok om de är en svensk leverantör . Det jag är ute efter är röda/vita med lite lagringspotential , öppen för det mesta.
Tänkte även passa på att bjuda på två tips :
XAVIER ARCANE V LE PAPE CHATEAUNEUF (finns via privatimport Vinovativa) 789kr
Detta är ett mycket spännande vi som har lagrats i ekfat nersänkt i en cement-tank fylt med vin.
Denna lagring ska förhindra att syre läcker in i fatet.
Smakerna jag känner svartavinbär körsbär peppar , för mig väldigt balanserat och komplext vin.

Pouilly-Fuissé Tête de Cru 2016 319kr finns i beställningssortimentet
Detta är mitt favorit vita i år.
Äpple Hasselnötter honung , ett vin som är gott redan nu men jag tror att det kommer bli fantastiskt om ett par år.


 

Poussard

Medlem
XAVIER ARCANE V LE PAPE CHATEAUNEUF (finns via privatimport Vinovativa) 789kr
Detta är ett mycket spännande vi som har lagrats i ekfat nersänkt i en cement-tank fylt med vin.
Denna lagring ska förhindra att syre läcker in i fatet.
En stor del med att lagra på fat är ju att vinet faktiskt kommer i lite kontakt med luft, om du frågar mig. Att komma i kontakt med ek utan luft på detta sätt låter som en dyr variant på ekchips, no offense?
 

chambertin

Medlem
Det kvittar egentligen. :)
Riktig bra och börjar bli drickbar: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-pontet-canet-7913901
Sen är många Bdx -09 vanisnnigt charmiga redan nu men går såklart att lagra ett bra tag till.
Bättre Bdx-slotts -12 or kan också vara värt att snegla åt då prislappen ofta är ganska rimlig.

Kommer du över ngn Ornellaia från -04 eller -06 så är det ju heller inte att förakta.
Torres Mas La Plana är ett annat säkert kort utanför Bdx.

Om du kan tänka dig att handla sydafrikanskt från Europa så är t.ex Stark-Condes Three Pines väldigt bra liksom Keet Wines First Verse.
Kommer du över Kanonkop Paul Sauer så är dessa också stark rek på.
Rust en Vrede Estate är också väldigt bra men vinet innehåller en hel del Syrah också förutom CS men upplevs mer som dominerat av CS än Syrah.
 
Toppen