Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Riktig bra och börjar bli drickbar: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-pontet-canet-7913901
Sen är många Bdx -09 vanisnnigt charmiga redan nu men går såklart att lagra ett bra tag till.
Bättre Bdx-slotts -12 or kan också vara värt att snegla åt då prislappen ofta är ganska rimlig.

Kommer du över ngn Ornellaia från -04 eller -06 så är det ju heller inte att förakta.
Torres Mas La Plana är ett annat säkert kort utanför Bdx.

Om du kan tänka dig att handla sydafrikanskt från Europa så är t.ex Stark-Condes Three Pines väldigt bra liksom Keet Wines First Verse.
Kommer du över Kanonkop Paul Sauer så är dessa också stark rek på.
Rust en Vrede Estate är också väldigt bra men vinet innehåller en hel del Syrah också förutom CS men upplevs mer som dominerat av CS än Syrah.


Tack för tipsen! :D
 

v_skogh

Medlem
Tänkte dricka in mig lite på Châteauneuf-du-Pape. Så vad bör jag köpa för att ringa in så bra som möjligt? Tänker mig bolaget i första hand, 5-6 flaskor 300-600 kr kanske.
 

J.Lidman

Medlem
Hej
Skulle vilja köpa portvin och har ingen aning var jag ska börja. Tänker att det ska drickas med olika ostar, lagrade eller mögelostar.
Kom med förslag som kan köpas via bollis, helst kring 200-400kr
 
S

srenix

Har en kollega som fyller år där vi gemensamt ska gå ihop med en present och tänkt köpa en finare flaska champagne åt henne. Hon är vinintresserad och skulle därför vilja hitta en godbit som rekommenderas härifrån. Champagnen skall finnas i butik i Stockholms området - ex PK Huset?

Budget: 7-800 SEK.
 

Sebran

Medlem

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej
Skulle vilja köpa portvin och har ingen aning var jag ska börja. Tänker att det ska drickas med olika ostar, lagrade eller mögelostar.
Kom med förslag som kan köpas via bollis, helst kring 200-400kr
Om du är helt "novis" på portvin bör du först bekanta dig med de två huvudkategorierna, som vi kan kalla mörkröda portviner (de enklaste heter Ruby och de bästa heter Vintage Port) respektive ljusröda portviner (de flesta heter Tawny Port, men de med årgång heter Colheita Port). De mörkröda har mer tanniner medan de ljusröda (som lagrats en längre tid på mindre fat) framstår som lite sötare. De mörkröda är mer klassiska till ostar, medan de ljusröda passar alldeles utmärkt till mögelost.

Jag tycker därför att du ska ta din budget och köpa en flaska inom respektive av de två kategorierna. Inom kategorin mörkröda föreslår jag en Late Bottled Vintage (LBV) som första bekantskap. De är steget upp från de enklaste portvinerna. Churchills LBV brukar vara klart bra för sitt pris (189 för helrör, 109 för halva), bl.a. för att den är ofiltrerad (d.v.s. det finns en del fällning i flaskan, vilket vissa portvinshus inte vågar ha i flaskor avsedda för "massmarknadskunder").

Inom kategorin Tawny rekommenderar jag vilken 10-åring som helst, och då hamnar du på drygt 200 kr för en flaska. Tyvärr ser jag inga små flaskor att rekommendera; 109 kr för 20 cl Graham är ett överpris. Å andra sidan tål Tawny att stå öppna länge, så du kan spara det som blir över.
 

J.Lidman

Medlem
Om du är helt "novis" på portvin bör du först bekanta dig med de två huvudkategorierna, som vi kan kalla mörkröda portviner (de enklaste heter Ruby och de bästa heter Vintage Port) respektive ljusröda portviner (de flesta heter Tawny Port, men de med årgång heter Colheita Port). De mörkröda har mer tanniner medan de ljusröda (som lagrats en längre tid på mindre fat) framstår som lite sötare. De mörkröda är mer klassiska till ostar, medan de ljusröda passar alldeles utmärkt till mögelost.

Jag tycker därför att du ska ta din budget och köpa en flaska inom respektive av de två kategorierna. Inom kategorin mörkröda föreslår jag en Late Bottled Vintage (LBV) som första bekantskap. De är steget upp från de enklaste portvinerna. Churchills LBV brukar vara klart bra för sitt pris (189 för helrör, 109 för halva), bl.a. för att den är ofiltrerad (d.v.s. det finns en del fällning i flaskan, vilket vissa portvinshus inte vågar ha i flaskor avsedda för "massmarknadskunder").

Inom kategorin Tawny rekommenderar jag vilken 10-åring som helst, och då hamnar du på drygt 200 kr för en flaska. Tyvärr ser jag inga små flaskor att rekommendera; 109 kr för 20 cl Graham är ett överpris. Å andra sidan tål Tawny att stå öppna länge, så du kan spara det som blir över.

Tusen tack för att du tog dig tid. Mycket uppskattad lektion om portvin!
Tänker att det blir dessa två,
https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/kopke-7669301
https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/churchills-801601

Tack @vintomas
 

Jonas Sand

Medlem
Har en kollega som fyller år där vi gemensamt ska gå ihop med en present och tänkt köpa en finare flaska champagne åt henne. Hon är vinintresserad och skulle därför vilja hitta en godbit som rekommenderas härifrån. Champagnen skall finnas i butik i Stockholms området - ex PK Huset?

Budget: 7-800 SEK.
Många verkar gilla Roederer rosé 2013. Den ligger väl på en styv femhundring kan jag tänka mig.
 

HerrMelin

Medlem
Har en kollega som fyller år där vi gemensamt ska gå ihop med en present och tänkt köpa en finare flaska champagne åt henne. Hon är vinintresserad och skulle därför vilja hitta en godbit som rekommenderas härifrån. Champagnen skall finnas i butik i Stockholms området - ex PK Huset?

Budget: 7-800 SEK.
Jag skulle nog också rekommendera Delamotte 2012 alternativt Louis Roederer 2012 Brut, bra årgång och bra producenter, alternativt så väntar du till den 6:e och köper en Billecart-Salmon 2008, bra producent och ännu bättre årgång.
 
S

srenix

Jag skulle nog också rekommendera Delamotte 2012 alternativt Louis Roederer 2012 Brut, bra årgång och bra producenter, alternativt så väntar du till den 6:e och köper en Billecart-Salmon 2008, bra producent och ännu bättre årgång.
Tack! Ska överlämna presenten imorgon, lördag så blir svårt att vänta! Haha
 

Johan L

Medlem
Tack! Ska överlämna presenten imorgon, lördag så blir svårt att vänta! Haha

Då är det nog bara den nämnda Delamotte Blanc de Blancs Brut 2012 samt Pol Roger Blanc de Blancs 2012 som ni kan hitta i butik i det prisspannet, och båda två känns ju som vettiga val. Av dessa skulle jag personligen tycka att Delamotte är lite roligare som present då det är tillfällig lansering medan Pol Roger ligger i fast sortiment.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tänkte dricka in mig lite på Châteauneuf-du-Pape. Så vad bör jag köpa för att ringa in så bra som möjligt? Tänker mig bolaget i första hand, 5-6 flaskor 300-600 kr kanske.

Om du är helt obekant med området skulle jag rekommendera att du provar de lite billigare från området först för att få en uppfattning om du gillar typen av vin. De dyrare vinerna behöver 5-10 år i källaren innan de börjar visa vad de går för... men några tips kan jag ge dig för att prova typen i närtid:

Bra billigare Cd9dp:

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/xavier-626701
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101

Bra CdR:

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cotes-du-rhone-7255801
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cotes-du-rhone-7378801

Försök att få tag i 2016 från området. Ett mycket bra år, där de lite dyrare kommer bli jättebra. Men de billigare kan även de må bra av lite tid i källaren.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om jag köper denna på Premier Grand Crus i stället för på Winefinder, har jag sparat 5000 kr då?
JA! Och köper du två har du sparat 10 000 kr och har därmed råd med en Krug Clos du Mesnil!

Winefinder-priset 6885 kr för detta 3-pack ser för mig ut som en felberäkning. 2295 kr för special-3-packet är ändå rimligt i jämförelse med € 174 hos PGC. Sedan måste det ha blivit fel i något Excelark, och 2295 kr för 3-packet har blivit 2295 kr/flaska för ett 3-pack.
 

LarsW

Medlem
JA! Och köper du två har du sparat 10 000 kr och har därmed råd med en Krug Clos du Mesnil!

Winefinder-priset 6885 kr för detta 3-pack ser för mig ut som en felberäkning. 2295 kr för special-3-packet är ändå rimligt i jämförelse med € 174 hos PGC. Sedan måste det ha blivit fel i något Excelark, och 2295 kr för 3-packet har blivit 2295 kr/flaska för ett 3-pack.
Låter vettigt.
Jag gillar verkligen, verkligen Bonnaire, men Winefinder priset är ju helt utanför all rimlighet.
 
Toppen