Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Magikern

Medlem
Jag dricker sällan viner från Sydamerika men skulle vilja prova några intressanta viner därifrån. Både rött och vitt är intressant men det får gärna finnas på Systembolaget/BS. Tips?

Per Se La CraiePer Se 2016 är det bästa vinet från Sydamerika på systemet just skulle jag gissa. :)

Kanske ett vin som sticker iväg rejält i pris i framtiden.
 

BallyJ

Medlem
Jag dricker sällan viner från Sydamerika men skulle vilja prova några intressanta viner därifrån. Både rött och vitt är intressant men det får gärna finnas på Systembolaget/BS. Tips?
Kolla in de viner som är från Perse eller Per Se som det är särskrivet på SB, mycket bra och normalt väldigt svåra att få tag i men inte med svenskt monopol som tur är;)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Skulle gärna ta emot tips på Bordeaux-blends (eller druvrena på Bdx-druvor) inte från Frankrike. Helst inga syltbomber och hellre 12% än 15% om det går. Tack för förhand!
 

mackan92

Medlem
Amelia Chardonnay Viña Concha y Toro 2018 var på tapeten här nyligen när den släpptes. Har fått bra omdömen och 2018 var tydligen ett kanonår i Chile.
Vilket vin! Helt underbart till en saffransdoftande fiskgryta med aioli. Perfect match!

hade jag fått detta blint hade jag nog varit i bourgogne och i de bättre lägena utan tvekan
 

Hampe

Medlem
Hej,
Ska hålla en provning för mestadels nybörjare. Har hållit en förut för dem med olika druvor. Denna gång tänkte jag köra följande upplägg för att visa hur samma druva kan upplevas helt olika beroende på lagring och utveckling.

Chablis vs ekad chard
Yngre barbera mot äldre barbera
Yngre rioja mot äldre rioja.

Vad tros? Skulle gärna byta ut en av yngre vs äldre mot något annat spännande. Kanske gamla vs nya världen? Tips mottas gärna.
 

zippan

Medlem
Hej,
Ska hålla en provning för mestadels nybörjare. Har hållit en förut för dem med olika druvor. Denna gång tänkte jag köra följande upplägg för att visa hur samma druva kan upplevas helt olika beroende på lagring och utveckling.

Chablis vs ekad chard
Yngre barbera mot äldre barbera
Yngre rioja mot äldre rioja.

Vad tros? Skulle gärna byta ut en av yngre vs äldre mot något annat spännande. Kanske gamla vs nya världen? Tips mottas gärna.
På Rioja så har Faustino Martinez lite olika årgångar på bolaget, 1987, 2001, 2010 och 2020.
 

The Wall

Medlem
Hej,
Ska hålla en provning för mestadels nybörjare. Har hållit en förut för dem med olika druvor. Denna gång tänkte jag köra följande upplägg för att visa hur samma druva kan upplevas helt olika beroende på lagring och utveckling.

Chablis vs ekad chard
Yngre barbera mot äldre barbera
Yngre rioja mot äldre rioja.

Vad tros? Skulle gärna byta ut en av yngre vs äldre mot något annat spännande. Kanske gamla vs nya världen? Tips mottas gärna.
Kanske byta ut barbera mot någon annan druva, tex riesling eller pinot noir? Alternativt ung Bx mot äldre Bx, tex Château de Lauga (verkar finnas 2009 och 2015 att tillgå på SB), även om den inte renderar någon omedelbar karnevalsstämning.

Ekad amerikansk chardonnay mot ekad fransk kanske?
Eller amerikansk PN mot fransk PN?
 
Last edited:

YKW

Medlem
Hej,
Ska hålla en provning för mestadels nybörjare. Har hållit en förut för dem med olika druvor. Denna gång tänkte jag köra följande upplägg för att visa hur samma druva kan upplevas helt olika beroende på lagring och utveckling.

Chablis vs ekad chard
Yngre barbera mot äldre barbera
Yngre rioja mot äldre rioja.

Vad tros? Skulle gärna byta ut en av yngre vs äldre mot något annat spännande. Kanske gamla vs nya världen? Tips mottas gärna.

Torr vs restsöt riesling? Så kan de lära sig lite om alkoholjäsning med :)
 

Hampe

Medlem
Får nog bli såhär
Chablis Sainte Clair vs Leflaive Bourgogne
Ch de santeney vs Irony
Faustino 2020 vs conde valdemar gr 2011

Funkar?
 

The Wall

Medlem
Får nog bli såhär
Chablis Sainte Clair vs Leflaive Bourgogne
Ch de santeney vs Irony
Faustino 2020 vs conde valdemar gr 2011

Funkar?
Jag skulle nog försöka få tag på två olika årgångar från samma producent, dvs Faustino eller Conde de Valdemar snarare än olika producenter och årgångar.

Edit: upptäckte nu att Marqués de Arienzo har liknande viner; Reserva 2016 och Gran Reserva 2007. Båda i BS, den första för 139 kr och den äldre för 189 kr. Kan dock inte säga om det är klockrent att jämföra de två, men det kanske kan ge en hum utan att du/ni blir ruinerade.
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Borde man köpa ett par https://www.systembolaget.se/produkt/vin/alain-jaume-5415001/ som släpptes idag? 2016 verkar iofs ha varit ett lite bättre år i södra Rhône mot 2015 (enligt wine-searcher, och ratings på CT). Kollar man vad som annars finns på SB ser det inte så kul ut, men kanske kan det finnas kommande släpp att hålla utkik efter, eller leta utomlands? Efter lite snabb sökning på forumet så kanske @chambertin kan komma med lite bra insikter? :)
 

chambertin

Medlem
Borde man köpa ett par https://www.systembolaget.se/produkt/vin/alain-jaume-5415001/ som släpptes idag? 2016 verkar iofs ha varit ett lite bättre år i södra Rhône mot 2015 (enligt wine-searcher, och ratings på CT). Kollar man vad som annars finns på SB ser det inte så kul ut, men kanske kan det finnas kommande släpp att hålla utkik efter, eller leta utomlands? Efter lite snabb sökning på forumet så kanske @chambertin kan komma med lite bra insikter? :)
Oj, längesedan jag hade fokus på södra Rhône men gillade skarpt Grand Veneurs tre C9dP-cuvéer. Senaste alstren jag drack var dock -07, -09, och -10 med -07 som favorit bland alla tre cuvéerna. Efter hand har jag mer och mer fastnad för vanlig" Tradition som jag tycker har mer naturlig balans och är bra matviner medans "supercuvéerna" kanske inte alltid utvecklas och blir bättre och bättre med åren.

Som du säkert redan läst dig till så är VV ett kraftpaket med en stor andel Mourvèdre och ett vin som verkar behöva mycket tid för att komma runt (senast jag drack -10 runt 2020 så var det knutet i flera timmar och slatten i botten av karaffen var som bäst dagen efter).
Personligen gillar jag hög andel Mourvèdre i C9dP då den inte sticker iväg i alkohol på samma sätt som Grenache och i sina bästa stunder så kan Mouvèdre anta Bdx-liknande drag även om det här blir svårt att skönja pga av kraften och koncentrationen. Tanninerna biter också ifrån på ett sätt som Grenache inte brukar göra.

Så köp några stycken och lägg undan +7-8 år till.
Leta upp några Les Origines också vilken är min favorit från Grand Veneur.
 
Toppen