Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hos www.wein-diehl.de finns en hel del bra Riesling med lite ålder.
Har själv med stort nöje köpt och druckit flera Riesling från Kartauserhof (Riesling Trocken och Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Großes Gewächs).
Finns mkt annat också men ovanstående är en av mina favoriter både vg viner med restsötma och GG. Ganska behagliga priser dessutom.
Har du beställt från Diehl på sistone? På wine-searcher är det "germany only". Har en kollega som har beställt primeur och det är tydligen problem med leveranser för tillfället.
 

chambertin

Medlem
Har du beställt från Diehl på sistone? På wine-searcher är det "germany only". Har en kollega som har beställt primeur och det är tydligen problem med leveranser för tillfället.
Nej jag har inte beställt därifrån på ganska länge så det kan mycket väl vara som du säger. Synd i så fall.
 

DVI

Medlem
Kära champagne-experter!
Jag är rödvins-nörd och gillar Bordeaux. Har aldrig intresserat mig för bubbel då jag upplevt det svårt att känna "vinet" i bubbel. Jag tror det beror på att jag druckit enklare flaskor - bittra, hög syra och snipiga.

För två månader sedan drack jag en Dom Perignon 2010 och plötsligt föll poletten ned.
Sedan dess har jag fortsatt med DP 08 och 12 och jag gillar faktiskt 10 mest. Inser, givetvis, att också champagne utvecklas med lagring. Jag gillar vad jag tror är en viss mängd reduktion och så gillar jag att den har en bredd. Bokna äpplen, lite röda bär och det där autolytiska brödet. Fantastiskt.

Drack en Cristal 08 och den var okej men jag var inte alls lika bortblåst av den som vissa. Jag upplevde den lite tillknäppt, lite för hög syra. Generellt verkar 2008 vara rätt hög syra vilket jag inte uppskattar. Jag tänkte då att jag dessutom inte är en BdB person.

Så igår drack jag en Comtes 2011 och det var, för andra gången, en aha-upplevelse.Där, plötsligt, kom lite av den där vispade grädden. Och knallpulver-reduktion fick mig tänka på en PYCM Puligny Montrachet. Shit så gott. Och syran störde ej.

Är detta fel forum/tråd eller går det bra att ställa en så bred fråga som: vad skall jag pröva näst och har ni något bra tips på butik.
Jag har köpt (snudd på planlöst) Selosse (Initiale), Fleur de Passion 08, Clos de Goisses 2011 och Krug Grand Cuvee (den har jag druckit flera gånger och jag gillar den men den är kanske mer imposant än fantasifull - det är ju trots allt en NV).

Har ni några tips?
 

Thirsty

Smygnykterist
Kära champagne-experter!
Jag är rödvins-nörd och gillar Bordeaux. Har aldrig intresserat mig för bubbel då jag upplevt det svårt att känna "vinet" i bubbel. Jag tror det beror på att jag druckit enklare flaskor - bittra, hög syra och snipiga.

För två månader sedan drack jag en Dom Perignon 2010 och plötsligt föll poletten ned.
Sedan dess har jag fortsatt med DP 08 och 12 och jag gillar faktiskt 10 mest. Inser, givetvis, att också champagne utvecklas med lagring. Jag gillar vad jag tror är en viss mängd reduktion och så gillar jag att den har en bredd. Bokna äpplen, lite röda bär och det där autolytiska brödet. Fantastiskt.

Drack en Cristal 08 och den var okej men jag var inte alls lika bortblåst av den som vissa. Jag upplevde den lite tillknäppt, lite för hög syra. Generellt verkar 2008 vara rätt hög syra vilket jag inte uppskattar. Jag tänkte då att jag dessutom inte är en BdB person.

Så igår drack jag en Comtes 2011 och det var, för andra gången, en aha-upplevelse.Där, plötsligt, kom lite av den där vispade grädden. Och knallpulver-reduktion fick mig tänka på en PYCM Puligny Montrachet. Shit så gott. Och syran störde ej.

Är detta fel forum/tråd eller går det bra att ställa en så bred fråga som: vad skall jag pröva näst och har ni något bra tips på butik.
Jag har köpt (snudd på planlöst) Selosse (Initiale), Fleur de Passion 08, Clos de Goisses 2011 och Krug Grand Cuvee (den har jag druckit flera gånger och jag gillar den men den är kanske mer imposant än fantasifull - det är ju trots allt en NV).

Har ni några tips?
Grattis till att du öppnat pandoras ask! :cigarr:

Låter som att du skulle föredra skumpa med ålder. Händer mycket, till det positiva (i vart fall med rimlig lagring). BdB med ålder är fantastiskt. Ung och stenhård syra, inte lika spännande. Krug GC lagras med fördel, lite trist när den är ny.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ändå skönt att inte känna stress för att ”bäst före” datumet närmar sig. :stendumt:
Där har vi det positiva!
Och ännu bättre är ju om man kände som föregående talare att 2010, 2011 och andra ”skitårgångar” på marknaden var det bästa man druckit! Skulle bli så enkelt att glida in 3 månader efter släpp och plocka det man ville istället för att covid-köa på alla syra-rika årgångar som inte går att dricka direkt :rolleyes::ängel:
 

FredrikC

Medlem
Kära champagne-experter!
Jag är rödvins-nörd och gillar Bordeaux. Har aldrig intresserat mig för bubbel då jag upplevt det svårt att känna "vinet" i bubbel. Jag tror det beror på att jag druckit enklare flaskor - bittra, hög syra och snipiga.

För två månader sedan drack jag en Dom Perignon 2010 och plötsligt föll poletten ned.
Sedan dess har jag fortsatt med DP 08 och 12 och jag gillar faktiskt 10 mest. Inser, givetvis, att också champagne utvecklas med lagring. Jag gillar vad jag tror är en viss mängd reduktion och så gillar jag att den har en bredd. Bokna äpplen, lite röda bär och det där autolytiska brödet. Fantastiskt.

Drack en Cristal 08 och den var okej men jag var inte alls lika bortblåst av den som vissa. Jag upplevde den lite tillknäppt, lite för hög syra. Generellt verkar 2008 vara rätt hög syra vilket jag inte uppskattar. Jag tänkte då att jag dessutom inte är en BdB person.

Så igår drack jag en Comtes 2011 och det var, för andra gången, en aha-upplevelse.Där, plötsligt, kom lite av den där vispade grädden. Och knallpulver-reduktion fick mig tänka på en PYCM Puligny Montrachet. Shit så gott. Och syran störde ej.

Är detta fel forum/tråd eller går det bra att ställa en så bred fråga som: vad skall jag pröva näst och har ni något bra tips på butik.
Jag har köpt (snudd på planlöst) Selosse (Initiale), Fleur de Passion 08, Clos de Goisses 2011 och Krug Grand Cuvee (den har jag druckit flera gånger och jag gillar den men den är kanske mer imposant än fantasifull - det är ju trots allt en NV).

Har ni några tips?
Vi har en diakussionstråd om champagne så någon moderator får flytta svaren.
För din info så är comtes BdB :p
Jag håller med omcristal 08. Alldeles för stängd fortfarande och långt ifrån sin storhet. Om du kollar på de större husen känns det som att dompa ofta är ganska tillgänglig vid släpp.
Jag skulle prova Pol Roger Winston Churchill 2012 som du har på bolaget nu. Jäkligt Trevlig.
Gällande krug GC så är det olika basår på och om du köpte den nyligt så är det troligt 169 edition. Det är 2013 som basår i den. Försök hitta olika editions och desto äldre desto smarrigare :)
 

DVI

Medlem
Strålande tips, tack!
Ang cristal - visst, syran är säkert en garant för långlagringsduglighet (långt ord - något för SAOL).
Två andra aparta bubbel-upplevelser. När Italien vann EM var jag i Italien, på en trevlig men rätt stel restaurang med bra vinkällare, och vid fait accompli så poppade vi en Krug 1988. Förvisso haft lite vin innan men jag förvånades ändå över hur ung den ff kändes.
Den andra var på PM i Växjö - drack en Deutz 1988 och den var så otroligt mycket mer mogen (utan att övergå i det där lite motbjudande sherry-liknande stadiet) med framträdande honungs-toner. Den var helt i min smak. Krug var mer imponerande än alls min preferens. Vad skiljer dessa åt? Är det terroiren, hus-stilen eller att Deutz var BdB och Krug en blandning?
 

FredrikC

Medlem
Strålande tips, tack!
Ang cristal - visst, syran är säkert en garant för långlagringsduglighet (långt ord - något för SAOL).
Två andra aparta bubbel-upplevelser. När Italien vann EM var jag i Italien, på en trevlig men rätt stel restaurang med bra vinkällare, och vid fait accompli så poppade vi en Krug 1988. Förvisso haft lite vin innan men jag förvånades ändå över hur ung den ff kändes.
Den andra var på PM i Växjö - drack en Deutz 1988 och den var så otroligt mycket mer mogen (utan att övergå i det där lite motbjudande sherry-liknande stadiet) med framträdande honungs-toner. Den var helt i min smak. Krug var mer imponerande än alls min preferens. Vad skiljer dessa åt? Är det terroiren, hus-stilen eller att Deutz var BdB och Krug en blandning?
Kul med krug 88! Det är den bästa champagne jag någonsin druckit så jag förstår att du gillade den ;D det är olika hus och områden helt klart. Jag älskar krug så är nog inte helt opartisk men håller det många nivåer över Deutz.
 

chambertin

Medlem
Kära champagne-experter!
Jag är rödvins-nörd och gillar Bordeaux. Har aldrig intresserat mig för bubbel då jag upplevt det svårt att känna "vinet" i bubbel. Jag tror det beror på att jag druckit enklare flaskor - bittra, hög syra och snipiga.

För två månader sedan drack jag en Dom Perignon 2010 och plötsligt föll poletten ned.
Sedan dess har jag fortsatt med DP 08 och 12 och jag gillar faktiskt 10 mest. Inser, givetvis, att också champagne utvecklas med lagring. Jag gillar vad jag tror är en viss mängd reduktion och så gillar jag att den har en bredd. Bokna äpplen, lite röda bär och det där autolytiska brödet. Fantastiskt.

Drack en Cristal 08 och den var okej men jag var inte alls lika bortblåst av den som vissa. Jag upplevde den lite tillknäppt, lite för hög syra. Generellt verkar 2008 vara rätt hög syra vilket jag inte uppskattar. Jag tänkte då att jag dessutom inte är en BdB person.

Så igår drack jag en Comtes 2011 och det var, för andra gången, en aha-upplevelse.Där, plötsligt, kom lite av den där vispade grädden. Och knallpulver-reduktion fick mig tänka på en PYCM Puligny Montrachet. Shit så gott. Och syran störde ej.

Är detta fel forum/tråd eller går det bra att ställa en så bred fråga som: vad skall jag pröva näst och har ni något bra tips på butik.
Jag har köpt (snudd på planlöst) Selosse (Initiale), Fleur de Passion 08, Clos de Goisses 2011 och Krug Grand Cuvee (den har jag druckit flera gånger och jag gillar den men den är kanske mer imposant än fantasifull - det är ju trots allt en NV).

Har ni några tips?
Selosse är väl antitesen till reduktiva toner så det bör väl gå bort på din inköpslista om du är trogen det du säger att du gillar.

Personligen gillat jag INTE överdrivet reduktiva viner och ser inte varför ”krut/knallpulver” skulle vara en kvalitetsmarkör i något vin då det till 100% handlar om vinmakning.

Diebolt har (i mina ögon) ingen utpräglad reduktiv stil och är en odlare på toppnivå vg BdB.
 

DVI

Medlem
Instämmer att reduktion i sig inte räcker för att göra ett vin till bra vin. Jag tror mer det handlar om förväntan. Alltså, viner jag gillar, bortsett reduktionen, uppvisar kanske statistiskt oftare reduktion än de jag tycker sämre om. Lite Pavlovs hundar över det.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kära champagne-experter!
Jag är rödvins-nörd och gillar Bordeaux. Har aldrig intresserat mig för bubbel då jag upplevt det svårt att känna "vinet" i bubbel. Jag tror det beror på att jag druckit enklare flaskor - bittra, hög syra och snipiga.

För två månader sedan drack jag en Dom Perignon 2010 och plötsligt föll poletten ned.
Sedan dess har jag fortsatt med DP 08 och 12 och jag gillar faktiskt 10 mest. Inser, givetvis, att också champagne utvecklas med lagring. Jag gillar vad jag tror är en viss mängd reduktion och så gillar jag att den har en bredd. Bokna äpplen, lite röda bär och det där autolytiska brödet. Fantastiskt.

Drack en Cristal 08 och den var okej men jag var inte alls lika bortblåst av den som vissa. Jag upplevde den lite tillknäppt, lite för hög syra. Generellt verkar 2008 vara rätt hög syra vilket jag inte uppskattar. Jag tänkte då att jag dessutom inte är en BdB person.

Så igår drack jag en Comtes 2011 och det var, för andra gången, en aha-upplevelse.Där, plötsligt, kom lite av den där vispade grädden. Och knallpulver-reduktion fick mig tänka på en PYCM Puligny Montrachet. Shit så gott. Och syran störde ej.

Är detta fel forum/tråd eller går det bra att ställa en så bred fråga som: vad skall jag pröva näst och har ni något bra tips på butik.
Jag har köpt (snudd på planlöst) Selosse (Initiale), Fleur de Passion 08, Clos de Goisses 2011 och Krug Grand Cuvee (den har jag druckit flera gånger och jag gillar den men den är kanske mer imposant än fantasifull - det är ju trots allt en NV).

Har ni några tips?

Dompa och Comtes är arketypen för reduktiva champagner. Glöm inte vanliga Moët Vintage heller om du gillar den stilen. Övriga tips är Dom Ruinart, Charles/Piper Heidsieck och Henriot som ofta har reduktiva drag.

Tycker du ska beställa R&L Presidence 2002 och Piper Heidsieck Rare 2008 som passar in på vad du verkar gilla! Övriga champagner du nämner är väldigt långt från reduktiva i stilen även om Krug ibland kan ha krut men framförallt rostade toner.

Angående årgångar så har nästan alltid toppårgångarna högre syra vilket inte alltid är en fördel när vinerna ska drickas unga. Jag har själv problem när syran attackerar direkt utan att vara balanserad. Har inte så stora problem med 08 i det fallet men 02 är jag fortfarande inte vän med...

Finns en riktig nördig tråd om reduktiv och oxidativ vinmakning ifall du vill fördjupa dig och hitta fler tips och även viner som kan visa både reduktiva och oxidativa drag som Heidsieck och Krug.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Strålande tips, tack!
Ang cristal - visst, syran är säkert en garant för långlagringsduglighet (långt ord - något för SAOL).
Två andra aparta bubbel-upplevelser. När Italien vann EM var jag i Italien, på en trevlig men rätt stel restaurang med bra vinkällare, och vid fait accompli så poppade vi en Krug 1988. Förvisso haft lite vin innan men jag förvånades ändå över hur ung den ff kändes.
Den andra var på PM i Växjö - drack en Deutz 1988 och den var så otroligt mycket mer mogen (utan att övergå i det där lite motbjudande sherry-liknande stadiet) med framträdande honungs-toner. Den var helt i min smak. Krug var mer imponerande än alls min preferens. Vad skiljer dessa åt? Är det terroiren, hus-stilen eller att Deutz var BdB och Krug en blandning?

Cristal behöver minst 10 års lagring på korken enligt mig för att komma till sin fulla rätt. Ung är Cristal bland de tristaste prestigerna medan den är bland de bästa med mognad.

Honungstoner är ett klassiskt tecken på mogen BdB och jag älskar när det kommer fram. Helt diametral vinmakning på vinerna. Deutz kör ståltank och malolaktisk jäsning vilket gör vinerna rundare och att de ofta får smöriga toner. Krug kör ekfat och blockerar konsekvent den malolaktiska jäsningen för att behålla den hårdare äppelsyran. Krugs viner är monumentala och extremt långlivade. Samtidigt har de en del oxidativa drag som inte tilltalar alla. Deutz är renare i stilen. 88 är för övrigt en fantastisk årgång där det mesta håller ihop fortfarande och dricks utmärkt.
 

FredrikC

Medlem
@moderator Varför kan vi inte diskutera detta i den rena champagne diskussionstråden och flytta det dit istället? I denna försvinner det bland allt rödvin.
 

Zmirc

Medlem
Nej ingenting... Dåligt av dem.
Jag har funderat ett tag på att lägga beställning hos Diehl, så jag mejlade i går och frågade. Fick negativt svar i dag: ”due to excise duties it is too complicated to ship wine to B2C in Sweden.”

Tråkigt. Hade tänkt hugga Karthauserhof och van Volxem främst.
 
Toppen